Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti: Näkeekö se painajaisia?
Meillä sama juttu ollut jo pidemmän aikaa muutaman kerran viikossa. Paha sanoa mistä jostuu, mut painajaisiksi sitä helposti tulkitsee. En tosin ole jaksanut asiaa juuri miettiä, kun asia ei tunnu yhtään isolta, vaan lähinnä vauvuuteen normaalisti kuuluvana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Suvinen kirjoitti: Näkeekö se painajaisia?
Meillä sama juttu ollut jo pidemmän aikaa muutaman kerran viikossa. Paha sanoa mistä jostuu, mut painajaisiksi sitä helposti tulkitsee. En tosin ole jaksanut asiaa juuri miettiä, kun asia ei tunnu yhtään isolta, vaan lähinnä vauvuuteen normaalisti kuuluvana.
Mä huomasin, silloin kun poika ajoittain nukkui vieressä, että tätä itkukohtausta edelsi säpsähdys: eli on yhä unessa, mutta säikähtää tosiaan sitä syvempään oneen siirtymistä. Ei varmaankaa muistaisi itse mitään, ja herätys vain vahvistaisi säikähdystä. Läheisyys ja lämmin käsi selällä tmv. luulisi auttavan; joskus ei auta edes nekään, kohtauksen vaan pitää antaa mennä ohi. Näitä ehkä 2-3 x kk nykyään.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ote tänään tulleesta sossu-päätöksestä:

"Hakemusosuus pinnasänkyyn, lastenvaunuihin ja äitiysvaatteisiin käsitellään sen jälkeen kun hakija on toimittanut lapsesta syntymätodistuksen"

Voi LOL.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

What? Miten toi nyt voi olla loogista :o
The great club outshines the individual, always and forever.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Mä en kyllä säilyttäis :?
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Suvinen kirjoitti:^^Jaa, siis pelkkä lääkärintodistus raskaudesta tms ei kelpaa? No, äitiysvaatteita tosiaan kannattaakin hankkia synnytyksen jälkeen..
No ohan heil raskaustodistus ollu kauan. Mut sänkyä, rattaita eikä näköjään äitiysvaatteitakaan tartte ennenkun laps konkreettisesti on syntynyt. Voe elämän kevät.

No hei, ohan mul nää yhet verkkarit jotka mahtuu viel, meneehän ne koko talven kevyesti :roll:

EDIT: Soitin. Äitiyvaatteissa oli virhe. Käsittelevät siltä osin ensi kuussa...
Mutta rattaat ja pinnasänky todellakin vasta sitten kun laps on syntynyt. Joo. Hyvinhän se pahvilaatikossa nukkuu sit joo. Mitenhän mä pääsen sit vaunuostoksille? Kakara kainalossa?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

bliss kirjoitti:^Mä en kyllä säilyttäis :?
Kaupan vellipurkki säilyy vuorokauden avattuna jääkaapissa eli tätä vasten kyllä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kelpaako imetystyyny ja vanna? Muutakin vauvaroinaa on rintapumpusta lähtien ja annan mieluusti ne sulle, jos kelpaa?
Prepare for the worstest.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
bliss kirjoitti:^Mä en kyllä säilyttäis :?
Kaupan vellipurkki säilyy vuorokauden avattuna jääkaapissa eli tätä vasten kyllä.
Äidinmaito ei säily. Eli tätä vasten ei.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Joo eiköhän säily hyvin 1 vrk, ellet oo suusta otettua lusikkaa kastanu siihen mössöön..
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kyllähän äm säilyy sen vuorokauden? Katotaas vielä..

Äidinmaidon säilytys
Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.
Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.
Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.
Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

bliss kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
bliss kirjoitti:^Mä en kyllä säilyttäis :?
Kaupan vellipurkki säilyy vuorokauden avattuna jääkaapissa eli tätä vasten kyllä.
Äidinmaito ei säily. Eli tätä vasten ei.
1-0 mulle 8)
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Oliks tää kilpailu, sori, en tajunnu.

En silti säilyttelis, saati antais lapselle. Mut hei, sä voitit. Cheers.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

bliss kirjoitti:^Oliks tää kilpailu, sori, en tajunnu.

En silti säilyttelis, saati antais lapselle. Mut hei, sä voitit. Cheers.
Hei, toi oli läppä. Läppään vastataan läpällä tai ei ollenkaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
bliss kirjoitti:^Oliks tää kilpailu, sori, en tajunnu.

En silti säilyttelis, saati antais lapselle. Mut hei, sä voitit. Cheers.
Hei, toi oli läppä. Läppään vastataan läpällä tai ei ollenkaan.
Sori, hymiö puuttui. Unohdin, että oot Tampereelta ja poliisi :dumb:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

bliss kirjoitti:Sori, hymiö puuttui. Unohdin, että oot Tampereelta ja poliisi :dumb:
Olet vain oma takakireä itsesi :lol:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Ninni: Millon sullon LA?
Meillä ois ylimääräset yhdistelmävaunut, joihin pitäs uusii renkaat, ni sit ois ihan käypäset ja hyvät. Voisin lahjottaa sulle. Pieniä vaatteitakin löytyy - ja niitähän kokoaika pieneksi jää. Tuttipullojakin ois. Otatko äitiyspakkausta? Meiän lapset on helposti nukkunu ekat 3kk pakkauksen laatikossa.

Niin muuten, mieheni sisko synnytti kuukaus sitte lapsen. Yksin. Eikä sen tukiverkosto paljoo sen suurempi oo ku meilläkään. Se on kyl käyny jossain vertaisryhmässä, jonka on hyväks kokenu.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Luulen että kohta halkean. On niin hemmetin paksu ja pinkeä olo, ettei pysty juuri liikkumaan eikä oikeastaan myöskään syömään, nukkumaan tai hengittämään. Montakohan viikkoa pitää vielä kärvistellä?
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Zeb kirjoitti: Montakohan viikkoa pitää vielä kärvistellä?
Normaali raskaus kestää noin 40 viikkoa, että siitä vaan laskemaan... :P

Juuri tuota aikaa en kaipaa yhtään vaikka noin muuten voisinkin huolia lisää vauvoja. Nimim. turposin 30 kiloa raskausaikana, joista 21 kiloa viimeisten 3 kk aikana :?
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^Tähän olisikin helpompi suhtautua jos tietäisi edes päivän valmiiksi :) Olisi sitten se l.a. edes.

Mulle ei ole tullut kuin 10 kg ekasta neuvolasta ja sitä ennen varmaan pari kiloa, eli helpommalla kai sitten olen päässyt kuin sä. Viimeiseen pariin kuukauteen painoa ei ole tullut juuri lainkaan. Silti tuntuu että tämä maha muuttuu koko ajan vaan pinkeämmäksi ja painavammaksi kivireeksi, jota laahaa öisin vessaan ehkä kymmenen kertaa. Ehkä painoa ei tule, koska vauva on vienyt tilan mahalaukulta niin ettei sinne mahdu enää ruokaa? On mulla kuitenkin vähän turvotustakin, huomaa sormista kun on kipeät taivuttaa ja sukkien ja kenkien puristuksesta ja rajoista.

Vali vali. Syntyis jo!!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mulla jaksoi jätkä viikoille 42+2 - onneksi ei ollut niin paha olla, painoa tuli turvotuksesta vikalla viikolla +3kg, eli yhteensä sen 15kg. Lapsen ulostautumisen myötä lähti päivässä painoa 8kg. Aika kevyt olo!!

Koita Zeb jaksaa - tuore ananas ja mansikat poistaa turvotusta (turhia nesteitä), muista kuitenkin näiden ohella juoda nesteitä, ettet ravaa pisulla yhtään enempää.
The great club outshines the individual, always and forever.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tota mä vähän pelkään että tämäkin viihtyy pari viikkoa yliajalle. Siinä kohtaa on varmaan vitsit viimeistään vähissä. Ei saisi olla niin kiittämätön caccacasa että valittaa omasta olostaan, kun kaikki on kuitenkin vauvalla ok, eikä kaikki ees saa muksuja ollenkaan vaikka haluais. Mut on tää silti... Joo.

Kokeilen sitä ananasta, kiitos vinkistä :)
Jenny Daa-aah! ling

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Saa valittaa. Annan luvan. :]
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Leila »

Todellakin saa valittaa. Itselläni on viikkoja vasta 20 ja nyt kun maha alkaa oikeasti kasvaa niin kyllähän se ärsyttää. En halua vielä mitään röllömahaa, yäk. Lisäksi maha alkaa haitata töitä ja isomman lapsen hoitamista ja siihen koskee, mitä ihmeen venymiskipua se nyt onkaan. Raskaana oleminen ei kyllä edelleenkään ole mun juttu, vaikka eilen tuntui jo ihan pikkuisen haikealta kun tajusin, että aikuisten oikeasti tämä on viimeinen kerta.
Joka tapauksessa voimia Zebille viimeiselle suoralla.
Äiti ei tiedä
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Zebille sympatiaa lopuille viikoille, toivottavasti kuitenkin halkeat vasta kun pitääkin.

Onhan nämä ainutlaatuisia kokemuksia, vaikka sitten lapsia olisi jo useampikin. Mä taas koen jotenkin vapauttavaksi ihan reilun mahan näkymisen, ei tarvitse tuntea oloaan vain turvonneeksi vaan on reilusti raskaana ja pönkeänä. Halloween-puvusta tosin tuli kertaheitolla astetta härskimpi kun helma nousi ja rinnat tunkee tiskiin kaula-aukosta.

Milloinkahan se ostomania alkaa? Toistaiseksi en ole hankkinut yhtään mitään, äitiystoppahousut ja -takki ovat kiireisimpinä ja ainoina listalla.
Elämä kantaa, jos sen antaa