Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
exposure
Kitisijä
Viestit: 15
Liittynyt: 21.12.2007 20:38

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja exposure »

saira kirjoitti: Miehelleni olen jo ilmoittanut, etten ahdistuskohtauksien aikana puhu, koska silloin emme yksinkertaisesti voi keskustella järkevästi.
Jokaisessa suhteessa muodostuu omat toimintatapansa. Huolestuttavaa on vain jos niitä ei muodostu.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Mida »

exposure kirjoitti:
Mida kirjoitti: Tuo syyllistyminen lie yksi avaintermi.

Ja koska mies on taipuvainen reagoimaan jopa rauhallisesti ilmaistuun kritiikkiin pahastumalla, häneltä vie myös oma aikansa rauhoittua. Ongelmallista on se, että loukkaantuminen on hänen puoleltaan turhaa, sillä minun tarkoitukseni ei 99% tapauksista ole vähäisimmissäkään määrin loukata tai satuttaa
Ihan uteliaisuuttani kysyn; oletko koskaan yrittänyt selvittää asiaa miehellesi? Saatan toistaa itseäni, mutta yleensä riitatilanteista puhuminen silloin kun ei ole riitaa saattaa auttaa asiaa.
Saatan toistaa itseäni, mutta kyllä.
Zeb

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Zeb »

saira kirjoitti:Miehelleni olen jo ilmoittanut, etten ahdistuskohtauksien aikana puhu, koska silloin emme yksinkertaisesti voi keskustella järkevästi.
Mikäpä siinä jos se miehellekin sopii. Itse jos en saa puhuttua silloin kun ahdistaa, niin se ahdistus vaan kovenee ja tupsahtaa kuitenkin ulos, entistä isompana. En tulisi alkuunkaan toimeen (seurustelusuhteessa) ihmisen kanssa, jolle en voisi ahdistukseni aikana puhua.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Zeb kirjoitti:
saira kirjoitti:Miehelleni olen jo ilmoittanut, etten ahdistuskohtauksien aikana puhu, koska silloin emme yksinkertaisesti voi keskustella järkevästi.
Mikäpä siinä jos se miehellekin sopii. Itse jos en saa puhuttua silloin kun ahdistaa, niin se ahdistus vaan kovenee ja tupsahtaa kuitenkin ulos, entistä isompana. En tulisi alkuunkaan toimeen (seurustelusuhteessa) ihmisen kanssa, jolle en voisi ahdistukseni aikana puhua.
KoMps.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja saira »

Kysymys ei ole siitä, että hän ahdistuskohtauksen aikana puhuisi, silloin hän vain näkee pienet epäkohdat (pölyisen lattian, pyyhkimättömän pöydän jne.) jättimäisinä asioina, joista ei voi puhua nätisti, vaan alkaa nalkuttamaan. Toisaalta tietyn äänensävyn kuullessani menen itse entisen elämäni takia lukkoon. Olen sanonut aiemmin, että keskustelen mielelläni asioista jos hän voi silloin sanoa asian asiallisesti, mutta tietyssä vaiheessa ahdistusta hän ei siihen kykene. Ja toisaalta hän ei kuule silloin minua, vaikka kuinka puhuisin. Tai kuulee kyllä, mutta ei sisäistä kuulemaansa. Siksi tässä tilanteessa en voi muuta kuin odottaa hänen "jäähtymistään" jolloin hän voi taas puhua itse ahdistuksesta. Vaikea selittää, mutta ikäänkuin hän olisi kotelossa, josta en häntä tavoita, vaikka mitä tekisin.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
prosessi

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

saira kirjoitti:Siksi tässä tilanteessa en voi muuta kuin odottaa hänen "jäähtymistään" jolloin hän voi taas puhua itse ahdistuksesta. Vaikea selittää, mutta ikäänkuin hän olisi kotelossa, josta en häntä tavoita, vaikka mitä tekisin.
Tärkeintä kai kuitenkin on, että on löytänyt keinon joka toimii molempien osapuolten näkökulmasta, ja teidänkin systeeminne ilmeisesti toimii? Hyvien neuvojen suurin ongelma taitaa olla se, että ne on yleensä tehty ehjille toimijoille. Kunnon kolhuja saaneet vempeleet tarvitsevat enemmän sovellettuja toimintatapoja.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja saira »

Toimii kyllä. Jäähy tilanteesta, joka voi muuttua huutoriidaksi, kun molemmat hermostuvat tarpeeksi, tekee hyvää.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Mida »

Vihdoinkin pääsen hieman käsiksi tähän vastuunäkökulmaan. Minusta jos ihminen aloittaa parisuhteen, hän ei enää ole vastuussa pelkästään omasta hyvinvoinnistaan, vaan myös puolison hyvinvoinnista (joskin useimmiten myös sen toisen hyvinvoinnin eteen tehty työ lisää omaakin hyvinvointia). Otetaan yhteinen vastuu parisuhteen toiminnasta ja hyvinvoinnista. Joskus asiat rullaavat kuin itsestään, toisinaan pitää nähdä sen eteen silkkaa työtä.

Näen myös, että kun suhteeseen syntyy lapsia ja tulee vastuu heidän hyvinvoinnistaan mukaan kuvioon, vastuun suhteen hyvinvoinnista vanhempien osalta korostuu. Esimerkiksi ihan vaan pelkässä parisuhteessa elelevä lapseton pariskunta on vapaampi päättämään elämänsä kulusta kuin lapsellinen pariskunta, jonka vastuulla on parisuhteen hyvinvoinnin eteen tehtävä työ myös lasten takia. Toki jos tilanne on mahdoton, eikä mikään määrä työtä (myös ennakoiva, hyvinvointia vahvistava ja ylläpitävä työ kriisien ulkopuolella) tai mikään keino auta siihen, että kumpikin osapuoli suhteessa voisi hyvin, kärsijäksi joutuu pariskunnan lisäksi myös lapset ja silloin ero helpottanee kaikkien osapuolien vointia.

Ja koska näen, että pariskunnan osapuolilla on velvollisuus osallistua parisuhteen hyvinvoinnin eteen tehtävään työhön, osapuolilla on myös oikeus vaatia sitä toiselta.
Pyry-Matias

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Mida kirjoitti:Ja koska näen, että pariskunnan osapuolilla on velvollisuus osallistua parisuhteen hyvinvoinnin eteen tehtävään työhön, osapuolilla on myös oikeus vaatia sitä toiselta.
Vaatiminen on kökkö sana tähän. Edellyttää voisi olla hyvä. Velvollisuus voisi olla yhtä lailla oikeus. Näillä sanojen valitsemisilla näissä tärkeissä peruskysymyksissä on tärkeä sija sen hyvinvoinnin luojana. Ainakin silloin kun asioista keskustellaan. Ei sillä että minua sinänsä oikeasti kiinnostaisi tai juuri häiritsisi, mutta särähti hieman. *seliseliseli*
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Mida »

Pyry-Matias kirjoitti:
Mida kirjoitti:Ja koska näen, että pariskunnan osapuolilla on velvollisuus osallistua parisuhteen hyvinvoinnin eteen tehtävään työhön, osapuolilla on myös oikeus vaatia sitä toiselta.
Vaatiminen on kökkö sana tähän. Edellyttää voisi olla hyvä. Velvollisuus voisi olla yhtä lailla oikeus. Näillä sanojen valitsemisilla näissä tärkeissä peruskysymyksissä on tärkeä sija sen hyvinvoinnin luojana. Ainakin silloin kun asioista keskustellaan. Ei sillä että minua sinänsä oikeasti kiinnostaisi tai juuri häiritsisi, mutta särähti hieman. *seliseliseli*
Edellyttää ja vaatia, minusta niissä on niin hintsu ero, että väliäkö tuolla. Sen sijaan olen eri mieltä tuosta velvollisuus-oikeus-hommelista. Esimerkiksi Suomen laki takaa minulle Suomen kansalaisena tiettyjä oikeuksia (unohdetaan nyt, että tällä hetkellä en asu Suomessa), kuten esimerkiksi oikeuden käyttää alkoholia sekä tupakkaa. Vaan mikään ei velvoita minua siihen, joten en käytä ku en halua. Äänestysoikeuttanikin olen käyttänyt nimenomaan oikeuden näkökulmasta. Kunnallisvaaleihin en osallistunun opiskelupaikkakunnallani enkä Norjassa, sillä kummallakin paikkakunnalla oleskeluni oli väliaikaista, enkä ollut paikallispolitiikasta siksi kiinnostunut ja mistäpä tietää jos olisinkin tietämättömyyttäni äänestänyt ihan tyhmästi. Äänestäkööt ne, joille paikkakunnan asioilla oli enemmän merkitystä oman tulevaisuutensakin kannalta. Jotkut Suomen vaalit myös olivat Norjassa asumisen aikana, mutta koska lähin äänestyspaikka oli Oslossa, jätimme menemättä. Sen sijaan minulla on Suomessa velvollisuus olla rikkomatta Suomen lakia ja jos en sitä noudata, saattaapi hyvinkin tulla sanktioita.

Oikeuksissa ja velvollisuuksissa on se ero, että oikeuksissa ei ole mukana pakotetta. Sen sijaan itse näen niin, että jos sitoudun parisuhteeseen, minulla on toki oikeus, mutta myös velvollisuus nähdä vaivaa, että parisuhde voisi hyvin. Sillä minusta ei ole hyväksyttävää, että sitoutuu parisuhteeseen, mutta ei sitoudu näkemään vaivaa, että parisuhde voisi niin hyvin kuin mitä olemassaolevilla resursseilla on mahdollista. Kuinka moni näin toimivista meinaan on rehellinen ja ilmoittaa uudelle kumppanille, että alan mielelläni kanssasi suhteeseen, mutta en aio nähdä vaivaa sen hyvinvoinnin eteen, jos ei satu huvittamaan?
Tix

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Tix »

Mida kirjoitti:Oikeuksissa ja velvollisuuksissa on se ero, että oikeuksissa ei ole mukana pakotetta. Sen sijaan itse näen niin, että jos sitoudun parisuhteeseen, minulla on toki oikeus, mutta myös velvollisuus nähdä vaivaa, että parisuhde voisi hyvin.
Osuit heti avainasiaan! Parisuhteessa ollaan siksi, että siinä halutaan olla. Siihen ei liity mitään pakotetta.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Mida »

Tix kirjoitti:
Mida kirjoitti:Oikeuksissa ja velvollisuuksissa on se ero, että oikeuksissa ei ole mukana pakotetta. Sen sijaan itse näen niin, että jos sitoudun parisuhteeseen, minulla on toki oikeus, mutta myös velvollisuus nähdä vaivaa, että parisuhde voisi hyvin.
Osuit heti avainasiaan! Parisuhteessa ollaan siksi, että siinä halutaan olla. Siihen ei liity mitään pakotetta.
Kyllä tavallaan, mutta niin kauan kuin parisuhteessa ollaan, kyseinen velvollisuus on voimassa. Eli jos ei halua kantaa kyseistä vastuuta, ei tarvitse sitten parisuhteessakaan olla. Ei se ole itsellekään hyväksi, jos vain yhtään haaveissa siintelee pitkä onnellinen parisuhde. Toisaalta jos tykkääpi elää suhteista vain ensihuuman ajan, jolloin yleensä asiat kulkevat kuin itsestään ilman sen suurempaa työtä, olisi siitä hyvä infota suhteiden toisia osapuolia heti alkuun, että toiset saavat sitten itse arvioida lähtevätkö mukaan vai haluavatko odottaa jotakuta sitoutumiskykyisempää/-haluisempaa elämäänsä.
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja alja »

Georgina kirjoitti:Midan suhteen kommunikointi kuulostaa kirjoituksien perusteella jotenkin kauhean hankalalta. Osaan vain kertoa tähän miten mulla nykyisessä suhteessa homma toimii.

1. Irrationaalisesta vitutuksesta voi kertoa. " mua vituttaa nyt tosi paljon, sori jos olen inhottava, se ei johdu sinusta." Jos tietää mistä vitutus johtuu sen voi kertoa tai sanoa ettei kykene kertomaan, voiko kertoa myöhemmin?

Meillä tähän reagoidaan vaikka halaamalla (tätä tosin toivoisin miehen vielä harjoittelevan) tai jättämällä toinen rauhaan. Seuraavana päivänä voi vaikka kysyä helpottiko? Ja sopivan reaktionkin saa helposti pyytämällä "voitko vaikka halata mua/voidaanko olla puhumatta mitään"

2. Toisesta johtuva harmistuminen. Ennenkuin harmistuminen saavuttaa vitutuksen asteen suu aukaistaan ja kysytään vaikkapa näin "miksi teit niin? mulla tuli tiedätkö siitä tosi paha mieli/loukkaannuin/tuntui pahalta." Ja tässä yhteydessä on hyvä mainita josko oma reaktio on mahdollisesti aiheeton tyyliin, tiedän että se on ihan tyhmää, mutta siltä se minusta tuntui.


Mutta meillä homma onkin tähän asti toiminut omituisen helposti, kai tämä kommunikaatio jossain vaiheessa alkaa tökkiä ;)
mun mielestä tässä on onnellisen parisuhteen avaimet (siis heti sen jälkeen, että on yhdessä itselleen oikean ihmisen kanssa). puhutaan suoraan, ja asiaa. koitetaan olla loukkaantumatta turhista, annetaan tilaa raivota jos raivostuttaa. sen jälkeen pyydetään anteeksi, jos on ollut vittupää. tai vittupäisyyden alkaessa varoitetaan, että "mua kiukuttaa muuten ihan helvetisti tänään" ja vasta sen jälkeen kiukutellaan.

meillä toimii. ei jää mitään patoutumia mihinkään kun puhutaan heti asiat selviksi, ilman hienoja kiertelyitä. hoidetaan pahat mielet ja väärinkäsitykset ja systeemit heti, ennenkuin raivostutaan ja asia hoidettaisiin huutamalla. ollaan vaan rehellisiä, avoimia, kuunnellaan toista ja annetaan tilaa joskus olla pahalla päällä.
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Georgina »

alja kirjoitti:
Georgina kirjoitti:...
mun mielestä tässä on onnellisen parisuhteen avaimet (siis heti sen jälkeen, että on yhdessä itselleen oikean ihmisen kanssa). puhutaan suoraan, ja asiaa. koitetaan olla loukkaantumatta turhista, annetaan tilaa raivota jos raivostuttaa. sen jälkeen pyydetään anteeksi, jos on ollut vittupää. tai vittupäisyyden alkaessa varoitetaan, että "mua kiukuttaa muuten ihan helvetisti tänään" ja vasta sen jälkeen kiukutellaan.

meillä toimii. ei jää mitään patoutumia mihinkään kun puhutaan heti asiat selviksi, ilman hienoja kiertelyitä. hoidetaan pahat mielet ja väärinkäsitykset ja systeemit heti, ennenkuin raivostutaan ja asia hoidettaisiin huutamalla. ollaan vaan rehellisiä, avoimia, kuunnellaan toista ja annetaan tilaa joskus olla pahalla päällä.
Vähänkö tuli hyvä mieli!
Ja senkin voi muuten parisuhteessakin sanoa jos toinen tekee jotain ihanaa, niin sanoo että olipas mukavaa kun teit noin :h:
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Georgina »

prosessi kirjoitti:
Georgina kirjoitti:AAArrgh, nyt sekä lolitan että prosessin lainauksessa näkyy mun alunperin väärin kirjoittama teksti.
Kirjoitusvirheistä viis. Tuo asennoitumiskysymys jätettiin kyllä mainitsematta. Toisaalta, jos olisit maininnut sen alunperin, en minä olisi tullut ajatelleeksi noita ongelmakohtia, joten oikeastaan väärinkirjoitetut tekstit ovat paljon hyödyllisempiä kuin liian tarkkaan mietityt. Niissä on ihan eri tavalla tarttumapintaa.
Ei siellä muuta väärää ollut kuin tuplaantunut sanapari. Mutta olet oikeassa, se asenne on tärkeä. Että molemmat päättää toimia "hyvin". En tiedä miksi se ei aikaisemmin minulta suhteessa onnistunut. Ehkä se perusluottamus puuttui kuitenkin. Tai riitatilanteissa kumpikin lietsoi toisiaan käymään niin kuumana ettei enää ajateltu mitä sanottiin. Tuo nykyinen mies tuntuu niin helpolta, mutta sekin on kertonut käyneensä edellisessä suhteessa hirveitä riitoja. Outoa, en voi kuvitella sellaista meidän välille! Ehkä me molemmat ollaan viisastuttu. Toissailtana meillä oli hetken vähän kireä tunnelma kun molemmat ihan hirmu väsyneitä ja eri intressejä asioiden suhteen. Mä vaan mietin että en kyllä ala tästä räyhäämään, puhun sitten huomenna. Ja niin me molemmat puhuttiinkin, selkeästi, mutta rauhallisin mielin eikä asia jäänyt kaivelemaan.

Tää on oikeasti aika hankala juttu selittää, taidan kysyä paremman puoliskoni mielipidettä, se on paljon viisaampi kuin minä :)

(edelleen ihan mielissään ja kummissaan löydettyään näinkin toimivan tavan kommunikoida)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Negatiivisten tunteiden ilmaisu ja purku parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja alja »

Georgina kirjoitti:
Ei siellä muuta väärää ollut kuin tuplaantunut sanapari. Mutta olet oikeassa, se asenne on tärkeä. Että molemmat päättää toimia "hyvin". En tiedä miksi se ei aikaisemmin minulta suhteessa onnistunut. Ehkä se perusluottamus puuttui kuitenkin. Tai riitatilanteissa kumpikin lietsoi toisiaan käymään niin kuumana ettei enää ajateltu mitä sanottiin. Tuo nykyinen mies tuntuu niin helpolta, mutta sekin on kertonut käyneensä edellisessä suhteessa hirveitä riitoja. Outoa, en voi kuvitella sellaista meidän välille! Ehkä me molemmat ollaan viisastuttu.
tää on vähän sitä mitä yritin myös sanoa: toisten ihmisten kanssa vaan on helpompaa... ja kun löytää itselleen sen oikean ihmisen niin se tuo esiin ne parhaat puolet. esim. kusipääexän kanssa mäkin olin aika kusipää, koska sen kanssa ei voinut olla järkevä, ei hellä, ei fiksu... nykyinen mies tuo musta ne parhaat puolet esiin, ja minä toivottavasti hänessä. ja nykyisen kanssa ei tarvitse huutaa ja parkua, koska hän kuuntelee jo normaaliakin puhetta ja ottaa sen huomioon. eri mieltä voidaan silti olla, ja molemmille sallitaan omat mielipiteet ja niitä kunnioitetaan.

(ohhoh taas muistu mieleen mimmosen idiootin ihmiskiduttajan kanssa sitä onkaan aikasemmin ollut, taidanpa mennä pussaamaan tuota ihanaa miestä, joka oikeasti on hyvä mulle... :h: )
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Vastaa Viestiin