SikaMika kirjoitti:
Olen niin varma, että jutut eivät menneet niin kuin uskikset sanoo, etten pidä "totuutta" erityisen mielenkiintoisena seikkana; kyynisen ihmisen on helppo elää kun ei tarvitse tuntea maailmantuskaa joka asiasta, I choose not to believe! Mielenkiintoisempaa on itse kristinusko ilmiönä, Jessen morjenstaminen olisi siinä kontekstissa mielenkiintoista.
Respectiä tavallaan asenteestasi.
Mutta kun muita voi kiinnostaa tutkia jutskia, vaikka niistä ei lopullista "totuutta" koskaan selville saataisikaan. Niin ja "kristinusko ilmiönä" on sekin totta hitossa vähin erin muotoutunut ja siitä kiinnostuneen olsi hyvä tietää sitä historiaa.. paitsi kun ei oikeesti sittenkään kiinnosta. Vedä tapioo ja mee pyöräilemään
prosessi kirjoitti:
Josephus taisi olla yksi niistä opettajalleni kelvanneista lähteistä, vaikka häntäkin jotkut tahot ovat hihhuliksi epäilleet. Ja Jeesusta koskevia tekstejään väärennöksiksi.
Josephuksen Jeesus-jutut löytyy siitä koostesivultani. Niitä on joo epäilty väärennöksiksi.. yksi epävarma juttu se.. mutta sorge, niissä ei ole mitään Temppelin Valtauksesta, TJEU.
Muuten se Jessen riehunta temppelissä oli vähän kumma.. jutskujen laissa määrättyjä uhrieläimiä siellä myytiin ja rahanvaihtajat oli sen takia, että niitä ei pitänyt ostaa Rooman rahalla, jossa oli "väärän" Jumalan eli keisarin kuva. Mikä lie Jessen motiivi kalabaliikkiin ollut...
prosessi kirjoitti:
Muita en kertakaikkiaan muista, kun tuosta kuitenkin on aikaa jo yli kymmenen vuotta. Jouduin joka tapauksessa perustelemaan jokaisen viitteen kelpaavuuden ja tuomaan esiin niihin liittyvät kysymysmerkit, ja varsinaisista apokryfisistä kirjoista muistaakseni vain viisi kelpasi hänelle.
Itse joo luin lukioaikana kirjan, jossa oli tuo teoria Temppelin aseellisesta haltuunotosta.Ja koska olin kakru, kakruna se heti ekana löydetty juttu on se uskottavin
En tiiä opesi kriteerejä, mutta sellaisesta tapauksesta ei ole mitään niin siis missään apokryfisessäkään, TJEU (Tsekkaa jos et usko) taas.
prosessi kirjoitti:
Entistä enemmän ihmettelen tuota listaasi, kun kerran olet historiaa opiskellut. Toisaalta minun esitelmäni ei tietenkään edes yrittänyt käsitellä varhaista kristinuskoa, vaan pelkkää Jeesusta historiallisena henkilönä.
*huokaus*
Ei se
http://www.earlychristianwritings.com/
ole mikään "minun listani", vaan oikeasti ihan kaikki ne lähteet joita varhaista kristinuskoa edes sivuten on yleensä löydetty tai teoretisoitu (kuten "Q") olevan. Jos väität, että muita on, oot sitten vissiin itse kaivanut ne maasta?
Mihinkään muihinkaan en ole nähnyt missään viitattavan... tai no Dan Brown veti jotain keskiaikaisia legendoja romaaniinsa, mutta ne on tuhatta vuotta myöhäisempiä. Ja sen sivun jutut siis on enimmäkseen "oikean" kristinuskon tyystin kerettiläisiksi tuomitsemia. Itsekään en ihan ota vakavasti ainakaan Gnostilaisten myöhäisempää kaunokirjallisuutta. Jos nyt en virallisia evankeliumeitakaan.
Sitten kyllä "Tuomaan evankeliumi" saattaa olla yhtä vanha kuin Raamattuun otetut, ja siitä päätellen Jesse ei ollutkaan moraaliopettaja vaan jotain jota itse sanoisin zen-hemmoksi.
http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomaan_evankeliumi
Maria Magdalenan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Magdalan_Maria
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Magdalene
evankeliumi oli tuo:
http://www.earlychristianwritings.com/gospelmary.html
(ja sieltä linkkiä käännöksiin)
Tosin jooo.. saattaa olla liikaa Gnostilaista kertomakirjallisuutta... tai sitten ei
prosessi kirjoitti:
Hupaisa juttu tuossa on, että puhuttiinpa kenestä tahansa muustakin aikalaisestaan, vakuuttavia lähteitä on niukasti..
Totta. Mitä varhemmas historiassa mennään, sitä epävarmempia asiat ovat. Eivät tosiaan niin varmoja kuin koulukirjoissa esitetään ja rahvas uskoo. Koulukirjoissa on aina joku parikytä vuotta vanhan tutkimuksen enemmistön konsensus.
Päivi Setälä (silloin vielä aika kopakka proffaämmä) sanoi luennnollaan, että antiikin tutkijan ongelma on, että lähteitä on niin vähän. Ja että antiikin tutkijan etu on, että yksi tutkija voi tuntea KAIKKI lähteet.