Haemaeraemies kirjoitti:Olen kyllä.Mielstäni valetelun nössöysaste on suhteellinen.Esimerkiksi valkoisen valheen esittäminen tilanteessa jossa vältytään täysin turhalta mielipahalta tai aihe on vaan NIIN turha ettei jaksa tapella.
Jos joudut valehtelemaan, aihe ei ole turha. Jos aihe olisi turha, voisit yhtä hyvin kertoa totuuden. Kyllä iso valhe on enemmän nössöä kuin pieni, mutta tämä ei ole mitenkään ristiriidassa alkuperäisen väittämäni kanssa:
valehtelu on nössöä. Mistä siis olet eri mieltä?
Kyllä on urpoja jotka tekee täysin turhan väittelyn aiheesta kuin aiheesta .Valehtelua se "joo olen samaa mieltä" lausuntokin on,jos sen vaan sanoo että tilanne menee ohitse.Ja jos vaimo ei tajua /käsitä/sisäistä jotain niin simppeliä että menee nettikavereitten kanssa kaljalle niin toivottavasti osaa sisäistää,käsittää ja hyväksyä "meen kavereitten kans kaljalle" viestin.
Jos rakastamani ihminen pahoittaa mielensä vain siksi ettei ymmärrä jotakin juttua, en halua mitään muuta niin paljon kuin auttaa häntä pääsemään eroon mielipahastaan selittämällä asian niin että hän ymmärtää. Valehtelu on hätäratkaisu, pakenemista, eli nössöä.
Sis painotan; jos joutuu vaimolleen valhetelemaan kaljalle menosta jonku kanssa niin jotain on vinosssa.Mutta kyllä.valehtelun tietyissä tilanteissa on jees,ja sitä mitä ei tiedä,niin se ei voi satuttaa.
Miten niin "joutuu" valehtelemaan? Kuka siihen pakottaa? Jos tekee mieli valehdella, jotain on todellakin vinossa. Silloin kannattaa selvittää se vinossa oleva asia, eikö niin? Valehtelemallako se parhaiten selviää?
Tuo
Mitä ei tiedä, se ei voi satuttaa on todellisuuteen sopimaton ajatusmalli. Nekin asiat ja olosuhteet, joista ihmiset eivät ole tietoisia, vaikuttavat heidän elämäänsä lukemattomilla erilaisilla tavoilla. Tuo ajatusvirhe on samaa sarjaa kuin:
Mitä en näe, sitä ei ole olemassa.
Joo olen samaa mieltä,minula on lapselinen asenne joka ei todellakaan ole oikein.Mutta mikä on oikein tässä maailmassa?
Minua ei kiinnosta miettiä mikä on oikein, vaan mikä on
kannattavaa. Valehtelu ei kannata.