Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Minustakin yhteisöllisyys on arvokas asia, mutta sen toteuttaminen ei saisi vesittää hengellisyyden harjoittamista siltä ihmisryhmältä, jonka toimesta ja tarkoituksiin nämä kovin halutut riitit on kehitetty.
Miksi se vesittäisi mitään keneltäkään muulta?
Esimerkki: Katson kumppanini kanssa elokuvaa, josta todella nautin. Jos tunnen hänenkin nauttivan siitä, tilanne tuntuu mahtavalta. Jos tuntuu siltä, että hän katsoo vain kohteliaisuudesta tai yhdessäolon vuoksi, tunne on laimeampi. Kuvittelisin uskonnollisessa yhteisöllisyydessä olevan paljon samaa. Sen ainakin tiedän, että jos itse olisin uskovainen, minua ärsyttäisi kun puoli kirkkosalillista latelisi uskontunnustusta silkasta tottumuksesta, ilman sitä syvintä tunnetta, jonka herättämiseksi ja voimistamiseksi tuo litania on tarkoitettu.

Eivät varmaankaan kaikki näin ajattele ja koe, mutta en toisaalta usko olevani ainoa.
Yhteisöllisyysriittien rakentaja ei ikinä ehdi kokemaan itse rakentamiensa riittien yhteisöllisyyttä, koska se syntyy vasta pikkuhiljaa, sukupolvien saatossa. Hän ei edes voi tietää, säilyvätkö hänen rakentamansa riitit riittävän voimakkaina ajan hampaissa, vai katoavatko ne hälyn sekaan. Lisäksi mikään uskonnollisten riittien kokoelma ei ole yhden henkilön kynästä peräisin, vaan ajattelijoita ja inspiroituneita kirjailijoita tarvitaan paljon, jotta lopputulokset olisivat oikeasti toimivia. Siksi kai motivoituneita uudistajia on niin kovin vaikeaa löytää.
Eihän niitä tyhjästä tarvitse rakentaa, vaan pohjaksi voi, ja kannattaakin, ottaa ne kaikille tutut menot. Etkä olisi edes ollut yksin. Kuten itsekin mainitsit, tältä palstaltakin löytyy ainakin yksi joka on lähtenyt tuolle tielle.
Ja kuvailemasi hurmoskaste kuulostaa kyllä niin pelottavalta, että mielelläni varjelen lapsiani moiselta.
Kerro lisää hurmoskasteestani??
Yksi kaverini ei kuulunut kirkkoon, mutta tuli kuitenkin riparille, ja konfirmaation yhteydessä hänet kastettiin. Se oli hänelle varmasti mahtava elämys, ja johti kiinteämpään uskonto-suhteeseen kuin tahtomattaan kastetuilla.
Minulle hurmoksellisuus tarkoittaa kyllä jotakin aika erilaista kuin se, mitä siinä konfirmaatiossa näin. Pidän sokaisevaa hurmoshenkisyyttä pahana, mutta samoin pidän myös elämyksien vierastamista ikävänä. Senkö vuoksi siis lapsesi kastoitkin, että tällainen aito uskoon tuleminen ja omaehtoinen hakeutuminen uskontokunnan jäseneksi ei tulisi hänelle mahdolliseksi? Vai oliko tuo vain jonkinlainen piikittely-yritys?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Manaaja kirjoitti:Varmasti tuntevat, mutta miten tervettä sellaisista asioista on tuntea vihaa vanhempiaan kohtaan kolmekymppisenä aikuisena ihmisenä, varsinkaan jos taustalla ei ole pahantahtoisuutta eikä mitään pysyvää haittaa ole tuotettu?
Ei vanhempia vaan heidän tekemäänsä valintaa kohtaan. Pysyvää haittaakin voitaisiin varmasti osoittaa aiheutuneen, joskaan ei mitään helvetin esikartano -tyyppistä, vaan sellaista jonka kanssa pystyy elämään. Sellaista ns. normaalia, jollaista aiheutuu kaikille elämän mittaan.

Mutta kysymykseesi terveydestä: tervettä on nimenomaan se, että uskaltaa olla omille vanhemmilleen vihainen eikä selittele heidän kaikkia toimiaan parhain päin. En sano tätä osoittaakseni olevani hurjan terve tässä ulottuvuudessa. Päin vastoin, minulla on varmaankin muutama juttuvanhempieni suhteen vailla tiedostamista; tämä vain ei satu olemaan yksi niistä. Ja sanottuani tämän täytyy vielä sanoa, että Zeb oli kaikesta huolimatta oikeassa arvellessaan minun olleen hankala lapsi. Olen hankala vielä aikuisenakin.
prosessi

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja prosessi »

EveryWoman kirjoitti:Minulle hurmoksellisuus tarkoittaa kyllä jotakin aika erilaista kuin se, mitä siinä konfirmaatiossa näin. Pidän sokaisevaa hurmoshenkisyyttä pahana, mutta samoin pidän myös elämyksien vierastamista ikävänä.
No, minä en tiedä mitä hurmoksellisuus juuri sinulle tarkoittaa, mutta ottaen huomioon oman taipumuksesi hurmoksellisuuteen, sen raja sinulla varmaan kulkee paljon lähempänä sokaisevaa hurmoshenkisyyttä kuin itselläni. Minä miellän todellisuudesta irtautumista vaarallisena, ja sitä elämyksellisesti voimakas usko tuppaa väkisinkin olemaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:Ei minun mieltäni niin helposti pahoiteta, onhan minulla kirkkaasti muistissa myös oma lapsen näkökulmani aiheeseen. Minut kun suljettiin kristillisen yhteisön ulkopuolelle päiväkoti-ikäisenä, muiden lasten käydessä kirkon kerhossa minä istuin yksin päiväkodissa odottamassa. En tosin kastamattomuuden takia, vaan diabeteksen. Eivät uskaltaneet ottaa vastuuta minun hyvinvoinnistani kerhotunnin ajan, ennen kuin äitini otti sinne vihaista yhteyttä. Minulla on siis juuri varhaislapsuudesta hyvinkin voimakas yhteisön ulkopuolelle suljetuksi tulemisen kokemus, joka varmasti olisi ollut parempi olla kokematta. Kastamattomuus olisi voinut johtaa samaan, joten tuo, paljon suurempi riski kuin potentiaalinen tulevaisuuden hurmosusko, on sentään vältetty.
Voin kuvitella sen olleen kurjaa. Mutta kurjaa on sekin, että on näennäisesti yhteisön keskellä, ja kuitenkin kokee olevansa täysin ulkopuolinen. Ei siksi, että muut eivät hyväksyisi itseä, vaan siksi ettei voi ymmärtää yhteisön vastenmielisiltä tuntuvia tapoja, eikä pysty perustelemaan itselleen niihin osallistumista. Mm. parisuhde, jossa tuntee olevansa yksin siitä huolimatta että on toisen kanssa, on ainakin itselleni pahempi vaihtoehto kuin aidosti yksin oleminen. Samoin vääränlaiset, vieraannuttavat yhteisöllisyysriitit voivat korostaa yksinäisyyden tunnetta, vaikka yhteisö olisi kuinka suuri, osallistava ja aktiivinen.

Enpä siis tiedä voiko näitä millään keinolla kategorisesti välttää, jos lapsi sattuu olemaan persoonallisuudeltaan tietynlainen. Ehkä minunkin kannattaa ajatella, että jos en olisi kuulunut kirkkoon, olisin saattanut tulla suljetuksi yhteisön ulkopuolelle ja jäädä jopa tiedon puuttuessa kaipaamaan sellaisen yhteisön jäsenyyttä, jota en tosiasiassa edes halua.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:ottaen huomioon oman taipumuksesi hurmoksellisuuteen
Montako kertaa olet tavannut minut?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Suvinen kirjoitti:Varmaan ihan kertakaikkisen kamalaa syrjäytymistä tulevat tuntemaan nuo 40% lapsista, jotka eivät pääse tähän pahvikuvien kumartamiseen osallistumaan, tuhlaamaan kesäisiä sunnuntaiaamuja pakollisiin kirkkokäynteihin tai pänttäämään jotain satukirjaa koulussa totena. Voi huh huh teidän kanssa.
tyrsk
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:Minä miellän todellisuudesta irtautumista vaarallisena, ja sitä elämyksellisesti voimakas usko tuppaa väkisinkin olemaan.
Entä elämän muut voimakkaat elämykset?
NuoriD

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

prosessi kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Sori, ei ollutkaan latinaa vaan ranskaa.

à propos = puheen ollen / "by the way" ranskaksi
aprikoos = aprikoosi viroksi
Niin?
urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut
NuoriD kirjoitti:Aprikos, et koe, että rahan lahjoittaminen esim. SPR:lle tai Plan-kummeille menisi paremmin oikeaan tarkoitukseen?
En mä kyllä oikein tajua vieläkään. Jos tarkoitat, että Urpiainen väänsi sanaleikkinä a proposin aprikoosiksi ja minä jatkoin sitä, niin eikö se nyt ollut koko ajan selvää..
prosessi

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Suvinen kirjoitti:No eipä tullut mieleenkään että tein lapselleni jotain erityistä hallaa kun en häntä kirkon jäseneksi liittänyt kysymättä ensin. Kummallisen syvään täälläkin tuntuvat juurtuneen ikivanhat, päähäntaotut opit. Herranpelko istu näköjään vähän joka toisen takaraivossa, vaikka kuinka yritetään esittää liberaaleja.

Voi elämän kevät sentään; nykyään taitaa olla peräti joku 60% pk-seudun lapsista jotka automaattisesti vauvana kastetaan ev.lut kirkon jäseneksi. Varmaan ihan kertakaikkisen kamalaa syrjäytymistä tulevat tuntemaan nuo 40% lapsista, jotka eivät pääse tähän pahvikuvien kumartamiseen osallistumaan, tuhlaamaan kesäisiä sunnuntaiaamuja pakollisiin kirkkokäynteihin tai pänttäämään jotain satukirjaa koulussa totena. Voi huh huh teidän kanssa.
Kaikki kai kuitenkin pohjaavat valintansa omiin kokemuksiinsa, eli tuskin kukaan sinua on syyllistämässä kastamattomuudesta. Minä kerroin vain oman kokemukseni, joka varmaan tänä päivänä olisi epätodennäköisempi kuin joskus 80-luvun alussa, mutta joka mitä todennäköisimmin on vaikuttanut omiin käsityksiini yhteisöllisyyden merkityksestä. Se kun voi vaikuttaa suuremmalta kuin onkaan, jos todella on jäänyt sen ulkopuolelle tuossa herkässä iässä. Eli ehkä juuri siksi tunnen vetoa noihin uskonnollisiin rituaaleihin, koska silloin jäin niitä paitsi. Eikä kai nykypäivänä, kuten ei minun lapsuudessanikaan, lapsia enää kirkkoon viedä kuin korkeintaan jouluna?
prosessi

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut
NuoriD kirjoitti:Aprikos, et koe, että rahan lahjoittaminen esim. SPR:lle tai Plan-kummeille menisi paremmin oikeaan tarkoitukseen?
En mä kyllä oikein tajua vieläkään. Jos tarkoitat, että Urpiainen väänsi sanaleikkinä a proposin aprikoosiksi ja minä jatkoin sitä, niin eikö se nyt ollut koko ajan selvää..
Olisi ollut, jos et olisi tiputtanut yhtä o:ta pois, jolloin lainaus näytti hassulta vahingolta, jossa käsitteet menivät sinulta oikeasti sekaisin. Noteerattuani huutomerkkisi seuraavassa kommentissasi aloin minäkin leikkiä tyhmää, koska sinä sen aloitit. Lika barn, kato, leka bäst!
prosessi

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja prosessi »

EveryWoman kirjoitti:
prosessi kirjoitti:ottaen huomioon oman taipumuksesi hurmoksellisuuteen
Montako kertaa olet tavannut minut?
Ei minun tarvitse. Tohtori Terapian pelaaminen sujuu paljon paremmin nettituttujen kuin livetuttujen kanssa, koska nettitutuistaan ihmiset tietävät yleensä paljon enemmän kuin livetutuistaan.
RP

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja RP »

Kirkossa kävin (jos ei häitä, kasteita, hautajaisia lasketa mukaan) pakolliset rippikoulukäynnit ja todettakoon, että taisi olla ensimmäinen kerta kun joku sai jumalanpalvelukseen porttikiellon, ainakin seuraavaan. Mutta se on toinen juttu se.

Nykyään se on tietysti täysin eri, ET-tunneilla on tunkua. Mutta jos EW ottaa The Tuskan aiheeksi niin vastavetona voi heittää että on se toiminut joskus toisinkin päin. Silloin vuonna papu kun niitä ET-tunneilla kävijöitä oli minimaalinen määrä koko koulusta, yhden käden sormilla laskettuna. Kyllä mä voin ymmärtää miksi jotain voisi tämäkin masentaa, puhutaan sentään lapsista. Silloin.

Joten sinänsä herran pelot sun muut nyt on miten on, no iso deal.

Silloin kun naimaisiin astuttiin siviilivihkimisenä (kuuluin silloin vielä kirkkoon että silti niinku nou kirkkohäitä) niin kyllä se kristillinen kaava oli miljoonasti kauniimpi kuin tämä siviili lapsentekokone-tuottavuus kaava.
prosessi

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja prosessi »

EveryWoman kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Minä miellän todellisuudesta irtautumista vaarallisena, ja sitä elämyksellisesti voimakas usko tuppaa väkisinkin olemaan.
Entä elämän muut voimakkaat elämykset?
Joo, itse asiassa kaikki tunteet ovat vaarallisia. Objektiivisesti ja siten yhteisenä koettu maailma olisi paljon näppärämpi kuin muutama miljardi subjektiivista maailmaa!
RP

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja RP »

Tunteenpalo, missä? Jos ei oteta mukaan EW:n The Tuskaa ja ND:n kuukautisia.

Ps. Mielestäni "aitoa uskoa" on aika vaikea määritellä. Mutta se on vaan mun mielipide. Jokainen uskoo tai on uskomatta omalla tavallaan.
NuoriD

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mä en käsitä, miten joku ei-uskova voi kuulua kirkkoon. Kristinusko on kuitenkin ihan oikea uskonto, on näkymättömiä mielikuvituskavereita, jotka pystyvät ihmetekoihin, ihmisiä herätetään kuolleista, valtameriä jaetaan, neitseestä synnytään, taivaaseen päästään, helvettiin joudutaan..Miten kukaan voi tavan vuoksi kuulua tuollaiseen posseen?
Zeb

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Joo kyllä mullakin tuli vähän sellainen käsitys että oot ollu melko vaativa jälkeläinen tässä kohtaa. Katsos kun itse sitä ajattelee että asiat olisivat sujuneet hyvin silloin jos perhe on kyennyt tarjoamaan riittävästi turvaa, rakkautta ja kannustusta, tai että ei ainakaan ole vedetty turpaan, nitistetty henkisesti ja ryypätty kaikkia lomia putkeensa.
Tällaisten juttujen lukeminen on kyllä aina ikävää, mutta pistää tosiaan aika hyvin perspektiiviin sen, minkälaisista asioista voi olla ihan oikeasti syytä tuntea katkeruutta ja vihaa vanhempaa/vanhempia kohtaan, ja minkälaisista asioista sellaisien tunteiden tunteminen kuulostaa ainoastaan pienen lapsen narsistisenomaiselta tyhjästäkiukuttelulta. Vittu.
Pakko korjata tähän hieman etteivät omat asiani nyt ihan noin huonosti olleet, ainakaan suurimmalta osin. Anteeksi siis epäselvä kannanotto.
nastamuumio

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

NuoriD kirjoitti:Mä en käsitä, miten joku ei-uskova voi kuulua kirkkoon. Kristinusko on kuitenkin ihan oikea uskonto, on näkymättömiä mielikuvituskavereita, jotka pystyvät ihmetekoihin, ihmisiä herätetään kuolleista, valtameriä jaetaan, neitseestä synnytään, taivaaseen päästään, helvettiin joudutaan..Miten kukaan voi tavan vuoksi kuulua tuollaiseen posseen?
Kai silleen, että noi käsittää vertauskuvallisuudeksi ja keskittyy siihen lähimäisen rakastamisen sanomaan.

Ainiin siitä yhteisöllisyydestä. Mä olin ainoa luokalta, joka kävi siis ortodoksisen uskonnon tunneilla, eikä mua häirinnyt yhtään, että olin niiden aikaan erossa muusta luokasta. No yläasteiässä aloin tajuta, että mun uskontotunnit oli vahvasti idiotiikkaa verrattuna enemmistöön, mutta aiemmin oli enemmänkin vaan kiva olla sopivasti erilainen. Ei mun koulussa tehty kenenkään uskonnon tai elämänkatsomustiedon tunneista mitään numeroa. Ja missään kiusaamattomuusparatiisissa en todellakaan koulua käynyt, mutta kiusaamiseen oli aina ikään kuin "paremmat" syyt.
Viimeksi muokannut nastamuumio, 15.06.2010 23:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Manaaja

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:Voin kuvitella sen olleen kurjaa. Mutta kurjaa on sekin, että on näennäisesti yhteisön keskellä, ja kuitenkin kokee olevansa täysin ulkopuolinen. Ei siksi, että muut eivät hyväksyisi itseä, vaan siksi ettei voi ymmärtää yhteisön vastenmielisiltä tuntuvia tapoja, eikä pysty perustelemaan itselleen niihin osallistumista. Mm. parisuhde, jossa tuntee olevansa yksin siitä huolimatta että on toisen kanssa, on ainakin itselleni pahempi vaihtoehto kuin aidosti yksin oleminen. Samoin vääränlaiset, vieraannuttavat yhteisöllisyysriitit voivat korostaa yksinäisyyden tunnetta, vaikka yhteisö olisi kuinka suuri, osallistava ja aktiivinen.
Ihanko sä naama vakavissaan selität, että 5-vuotiaan lapsen tunne-elämä ja sosiaalinen kehitys on verrattavissa parisuhdeikäisten sosiaaliseen itsenäisyyteen ja riippumattomuuteen muista ikätovereista/yhteisöllisyydestä?

Tää oli niinkuin oikeasti ehkä paskin vakavasti kirjoitettu analogia mitä olen koskaan nähnyt. Ja mä olen nähnyt paskoja analogioita aika paljon. Ei pikkukersa mieti sitä onko uskonnollisissa tavoissa järkeä. Se miettii sitä miksi muut tekevät jotain yhdessä mitä se ei itse tee. Eikä se pysty perustelemaan itselleen sitä miksi se ei voi tehdä sitä samaa mitä kaveritkin, vanhempien valinnasta johtuen, jota ei usein pystytä selittämään lapselle mitenkään järkevästi ottaen huomioon lapsen intressit yhteisöllisyyttä kohtaan.
RP

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja RP »

^No siis mä puhun omasta nuoruudestani, silloin kirkkoon kuulumattomuus oli aika harvinaista. Ei tänä aikana enää varmastikaan koeta vastaavia tunteita, ihmettelen jos koettaisiin. Nykyaikana on enemmänkin pop olla kuulumatta. Ja EW:kin puhuu omasta lapsuudestaan joka oli vuonna papu ennen nakkisotaa. Joten mun mielestä siihen voi vastata vähän niinku sen ajan hengen mukaisesti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Mjoo, mutsillakin oli ollut yhtenä perusteluna se, että voi sitten osallistua seurakunnan kerhoihin jne. Kun muuta ohjelmaa ei silloin tainnut lapsille oikein ollakaan.

Mut tällä perusteella en kyllä enää nykyään omia (mahdollisesti) tulevia lapsiani ala kristityiksi kastamaan.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Suvinen kirjoitti:lakkaavat kastamasta niitä mukuloitaan kirkkoon jonain oletusarvona. Ei se ole mikään syy kastaa lasta kirkkoon, että sitä ei kiusattaisi. Itseasiassa se on todella, todella urpo syy. Enemmän sitä luultavasti kiusattaisiin jostain ääliömäisestä erikoisuudentavoittelunimestä.
Tekeekö joku ihan vakavasti noin? Itselleni pojan kastaminen oli ihan selviö, mikään muu ei olisi tullut kyseeseen. Ja minä jos kuka olen tapakristitty, en käy kirkossa, en juuri rukoile, kiroilen sitäkin enemmän mutta tiedostan kuitenkin kristinuskon arvon länsimaiselle sivistykselle. Ja usko jälleennäkemiseen on myös lohduttanut surun hetkellä, oli se sitten miten järjen vastaista tahansa.
Paras päivä ikinä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Manala, analogiassa rinnastetaan asioiden välisiä suhteita keskenään, ei asioita sinänsä. Esim. sormen suhde käteen on samantapainen kuin varpaan suhde jalkaan, vaikka jalka onkin aivan eri asia kuin käsi.

Näiden ymmärtämistä testataan vakiona mm. jenkkien SAT-testissä, ja mä oon aika varma että saisit noista tehtävistä täydet pisteet, joten koska ongelma ei ole ymmärryskykysi puutteissa, suosittelen lopettamaan tuon turhan whinetyksen.

Mitä tulee tuohon "ei pikkukersa mieti" jne. -arvioosi, se ei koske kaikkia. Moni miettii enemmän kuin mitä vanhemmat ilmeisesti odottavat.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:Joo, itse asiassa kaikki tunteet ovat vaarallisia.
Niin arvelinkin. Mutta miten voit arvioida jonkun hurmoksellisuuden astetta, jos et millään tavoin hyödynnä arvioinnissa omia tunneaistimiasi? Kuvittelisin, ettei hurmoksellisuutta voi määritellä ilman, että määritelmä sisältää tunnepohjaisen elementin. Vai voiko?

Pelkkää tunteellisuutta tai tunneherkkyyttä (joka minusta epäilemättä tulee ilmi myös netissä) en itse hyväksy hurmoksellisuudeksi. Hurmoksellisuudessa, siten kuin minä sen ymmärrän, henkilö joutuu tunteen vietäväksi siten, että ei enää kykene kyseenalaistamaan prosessia eikä vaikuttamaan sen etenemiseen.
Manaaja

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:Manala, analogiassa rinnastetaan asioiden välisiä suhteita keskenään, ei asioita sinänsä. Esim. sormen suhde käteen on samantapainen kuin varpaan suhde jalkaan, vaikka jalka onkin aivan eri asia kuin käsi.

Näiden ymmärtämistä testataan vakiona mm. jenkkien SAT-testissä, ja mä oon aika varma että saisit noista tehtävistä täydet pisteet, joten koska ongelma ei ole ymmärryskykysi puutteissa, suosittelen lopettamaan tuon turhan whinetyksen.
Vänkyti vänkyti.

Analogia (kielifilosofia)
Wikipedia

Analogia, eli yhdenmukaisuus, on termi tavalle selittää asioiden yhdenmukaisuutta, verrattavuutta tai vastaavuutta. Monimutkaisia asioita voidaan selittää rinnastamalla niitä yksinkertaisimpiin tai selitettävälle tutumpiin ilmiöihin. Tällöin voidaan sekä sitä, mihin rinnastetaan, että itse rinnastamista sanoa analogiaksi.


Reputtikohan Wikipedia nyt SAT-testisi? Ainakaan se ei tainnut ymmärtää tuota turhauttavan huonoa sarkasmiasi.
Mitä tulee tuohon "ei pikkukersa mieti" jne. -arvioosi, se ei koske kaikkia. Moni miettii enemmän kuin mitä vanhemmat ilmeisesti odottavat.
Nojoo, ei ehkä sitten se koko kylän hulluin kakara. Sanoisin kuitenkin että 99,99%:lle kakaroista on tärkeämpää kuulua jengiin ja tuntea yhteisöllisyyttä tekemisien ja harrastamisien puolesta kuin miettiä että onks tää jeesuksen aasitarina nyt ihan perseestä oleva läppä ku voisin olla sen viiskymppisen ikisinkun elämänkatsomustietohihhulitädin kanssa juttelemassa kaksisteen itsetuntemuksestakin.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Manaaja kirjoitti:Analogia (kielifilosofia)
Wikipedia

Analogia, eli yhdenmukaisuus, on termi tavalle selittää asioiden yhdenmukaisuutta, verrattavuutta tai vastaavuutta. Monimutkaisia asioita voidaan selittää rinnastamalla niitä yksinkertaisimpiin tai selitettävälle tutumpiin ilmiöihin. Tällöin voidaan sekä sitä, mihin rinnastetaan, että itse rinnastamista sanoa analogiaksi.


Reputtikohan Wikipedia nyt SAT-testisi? Ainakaan se ei tainnut ymmärtää tuota turhauttavan huonoa sarkasmiasi.
Ihan ymmärrettävästi ja yleistajuisestihan tuo on selitetty. Wikipedialle tyypillisesti tarkennettavaa on, mutta ei mitenkään häiritsevässä määrin. Verrattavuus ja vastaavuus syntyvät tarkemmin ottaen aiemmin kuvaamallani tavalla - muussa tapauksessa aletaan jo puhua yhdenmukaisuudesta tai samankaltaisuudesta. Samankaltaisten asioiden suhteen analogioita puolestaan ei enää tarvita, koska niiden vastaavuus on havaittavaa sellaisenaankin.

On kyllä vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa ennemmin keskittyä turhaan ja keskustelua sekoittavaan hiustenhalkomiseen kuin keskustella siten, että itse asiassa päästäisiin eteenpäin. Silloin kun itseäni syytetään hiustenhalkomisesta, kysyn yleensä asiaa jota tosiaan en ymmärrä ja jonka ymmärtämistä pidän keskustelun etenemisen kannalta tärkeänä. Mutta on hieman vaikea nähdä, miten tämä voisi päteä tähän tapaukseen, joten oletan vänkyröinnille olevan jokin muu syy. Saat selventää asiaa jos haluat.
Sanoisin kuitenkin että 99,99%:lle kakaroista on tärkeämpää kuulua jengiin ja tuntea yhteisöllisyyttä tekemisien ja harrastamisien puolesta kuin miettiä että onks tää jeesuksen aasitarina nyt ihan perseestä oleva läppä ku voisin olla sen viiskymppisen ikisinkun elämänkatsomustietohihhulitädin kanssa juttelemassa kaksisteen itsetuntemuksestakin.
Saitko kenties tuonkin prosenttiluvun Wikipediasta?

*krooh*