Keskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Elppis kirjoitti:? - eli polttaminen on nykyään ajoittain 1 cm tupakasta?
Eli koska olet nykyään raskaana, niin korjaat asian vetämällä ne kaikki pahimmat myrkyt siitä röökistä kroppaas, jotka jämistä eli peristä jää?

Voi vittu. Hyvää huomenta. Mitäs jos lopettaisit kokonaan.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Hienosti oot Elppis vähentäny. Muista kannustukseni viikkojen takaa ja ohita provoutuminen niin neuvolassa kuin Manalassakin. ;)
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetz kirjoitti:Hienosti oot Elppis vähentäny.
Tap tap. Hienoa. Oot VÄHENTÄNY tupakointia kun oot raskaana. Wau-wowde! Vetelet enää kaikki pahimmat myrkyt peristä, ihanaa!

Mikä siinä on, ettei sitä voi vaan lopettaa edes lapsensa terveyden vuoksi? Kerran se vaan kirpasee. Tupakoinnin aiheuttamat terveydelliset haitat ja vaaratekijät ei juuri vähene sen mukaan polttaako paljon vai vähän. Se todellinen ero tulee siitä polttaako lainkaan vai ei.

Toki voi tunkea päänsä vaan pusikkoon ja toivoa että tulee terveitä lapsia. Sitähän me kaikki toivotaan. Kertoimiin voi silti myös itse vaikuttaa.
bedlam

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Olen jostain muistaakseni lukenut, että pahasti nikotiiniriippuvaisen saattaa olla lapsen kannalta jopa haitallisempaa lopettaa tupakointi kesken raskauden. Että lapsi voi kärsiä jopa enemmän vieroitusoireista aiheutuvasta stressistä kuin itse tupakoinnista. En tiedä sitten.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Herra Manala kirjoitti: Tap tap. Hienoa. Oot VÄHENTÄNY tupakointia kun oot raskaana. Wau-wowde! Vetelet enää kaikki pahimmat myrkyt peristä, ihanaa!

Mikä siinä on, ettei sitä voi vaan lopettaa edes lapsensa terveyden vuoksi? Kerran se vaan kirpasee. Tupakoinnin aiheuttamat terveydelliset haitat ja vaaratekijät ei juuri vähene sen mukaan polttaako paljon vai vähän. Se todellinen ero tulee siitä polttaako lainkaan vai ei.
Täys komppaus tähän silläkin uhalla että Elppa pahoittaa mielensä. Jumalauta jos on päättänyt sen muksun vääntää niin eikö nyt helvetti voi sen verran panostaa ettei polta? Siitä nyt on kuitenkin melko paljon ihan tutkittua faktaa mitä kaikkia ongelmia se kessu mukulassa aiheuttaa. Sitä saattaa joutua tulevaisuudessa tekemään muitakin uhrauksia lapsensa hyvinvointiin liittyen niin mitäpä jos vaikka aloittaisi ihan tällaisesta olennaisesta. Mun työkaveri tuli tuossa vuosi sitten raskaaksi niin sanoin sille ihan suoraan että mä en lähde ulos katsomaan sun tupakointia, ällöttää niin paljon. Saattoi se tykätä paskaa. Muksu kai syntyi terveenä kuitenkin, saas nähdä puhkeaako sillä kouluikäisenä adhd. (muistan jostain lukeneeni jostain yhteyden näidenkin kahden välillä.)

Mun eilinen känniavautuminen jatkui ihan selvinpäin ny.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

bedlam kirjoitti:Olen jostain muistaakseni lukenut, että pahasti nikotiiniriippuvaisen saattaa olla lapsen kannalta jopa haitallisempaa lopettaa tupakointi kesken raskauden. Että lapsi voi kärsiä jopa enemmän vieroitusoireista aiheutuvasta stressistä kuin itse tupakoinnista. En tiedä sitten.
Mulle sanottiin juuri noin neuvolassa. Stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Ja että pari tupakkaa päivässä ei vaikuta. Ja tämä siis neuvolatädin suusta. Mutta kai tuo Manala tietää paremmin.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Georgina »

ninnithequeen kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Olen jostain muistaakseni lukenut, että pahasti nikotiiniriippuvaisen saattaa olla lapsen kannalta jopa haitallisempaa lopettaa tupakointi kesken raskauden. Että lapsi voi kärsiä jopa enemmän vieroitusoireista aiheutuvasta stressistä kuin itse tupakoinnista. En tiedä sitten.
Mulle sanottiin juuri noin neuvolassa. Stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Ja että pari tupakkaa päivässä ei vaikuta. Ja tämä siis neuvolatädin suusta. Mutta kai tuo Manala tietää paremmin.
No mitä jos vaikka heti alkuunsa kun hankkiutuu raskaaksi niin heittää ne tupakat nurkkaan? Ja ihan taatusti on terveellisempää olla polttamatta se reilu aski viikossa. Meillä ainakin tupakkariippuvaisen pahimmat vieroitusoireet hellitti ihan kahdessa - kolmessa viikossa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

ninnithequeen kirjoitti: Mulle sanottiin juuri noin neuvolassa. Stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Ja että pari tupakkaa päivässä ei vaikuta. Ja tämä siis neuvolatädin suusta. Mutta kai tuo Manala tietää paremmin.
Näin olen myös lekurin kuullut sanovan, tilanteessa jolloin kyseessä oli ns. yllätysraskaus ketjupolttajalla. Mutta olen sitä mieltä, että jos suunnitelmallisesti yrittää hankkiutua raskaaksi, on tupakasta luopuminen tehtävä ennen sitä.
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^Useampaan edelliseen...
Mulla ainakin raskaana ollessa teki pieninkin häivähdys röökin hajusta pahaa, en voinut edes kuvitella polttavani sitäkään vähää mitä siihen mennessä olin harrastellut.
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Bliss kirjoitti: Mulla ainakin raskaana ollessa teki pieninkin häivähdys röökin hajusta pahaa, en voinut edes kuvitella polttavani sitäkään vähää mitä siihen mennessä olin harrastellut.
Työpaikalla on meneillään raskausbuumi. Toinen lopetti tupakoinnin heti kun kuuli ei-suunnitellusta raskaudestaan. Ei kuulemma helppoa, mutta pakko mikä pakko. Ensimmäinen kuukausi kuulemma rankin. Toinen polttaa normaalisti, samoin teki ensimmäisen raskauden aikana. Lopettaminen ei yrityksistä huolimatta onnistu, kuulemma.
killkill

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja killkill »

ninnithequeen kirjoitti:Mulle sanottiin juuri noin neuvolassa. Stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Ja että pari tupakkaa päivässä ei vaikuta. Ja tämä siis neuvolatädin suusta. Mutta kai tuo Manala tietää paremmin.
Itsekin kyllä suhtautuisin varsin kielteisesti siihen että naiseni polttaisi tai joisi raskauden aikana - todennäköisesti esittäisin uhkavaatimuksen että joko tupakka sammuu tai hommaa lapselles uusi elättäjä...
Rouva Pupu kirjoitti:Lopettaminen ei yrityksistä huolimatta onnistu, kuulemma.
Hevonpaskaa. Ihmisiä vieroittautuu kahvista, tupakasta, kokkelista, crackista ja heroiinistä joka helvetin päivä.
Viimeksi muokannut killkill, 02.01.2008 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mä taidan siis olla kuin luotu äitipuuhiin :roll:
Kun ei kyennyt kahviakaan juomaan ennenkuin kuukauden päästä siitä kun muksu oli syntynyt
aimohaiku

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Rouva Pupu kirjoitti: Työpaikalla on meneillään raskausbuumi. Toinen lopetti tupakoinnin heti kun kuuli ei-suunnitellusta raskaudestaan. Ei kuulemma helppoa, mutta pakko mikä pakko. Ensimmäinen kuukausi kuulemma rankin. Toinen polttaa normaalisti, samoin teki ensimmäisen raskauden aikana. Lopettaminen ei yrityksistä huolimatta onnistu, kuulemma.
Vaikka poltan vähän ja viime aikoina yhä harvemmin, lähes koko ajan kuitenkin tekisi mieli polttaa tupakkaa. Nyt kun sen polttaminen on kohta kielletty tai ainakin tehty vaikeaksi lähes kaikkialla, sen voisi saman tien kieltää kokonaan.

Alkoholista sentään joku on löytänyt jotain hyvääkin, mutta mitä positiivista on tupakoinnissa?
Viimeksi muokannut aimohaiku, 02.01.2008 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vihtahousu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

aimohaiku kirjoitti: sen voisi saman tien kieltää kokonaan.
Sit ei oltaisi "suvaitsevaisia" :wink: Nyt sitä järjestelmällistä terrorismia voi jatkaa, koska tupakointia ei ole kuitenkaan kielletty kokonaan.

Ja kirjoitin ihan tahalleen provosoivasti.
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

killkill kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Lopettaminen ei yrityksistä huolimatta onnistu, kuulemma.
Hevonpaskaa. Ihmisiä vieroittautuu kahvista, tupakasta, kokkelista, crackista ja heroiinistä joka helvetin päivä.
Tietysti se on hevonpaskaa. Jos tietää olevansa henkisesti ja fyysisesti niin riippuvainen ettei sitä tupakointia pysty lopettamaan edes mahaasukin vuoksi saati toisen erittäin astmaattisen lapsen vuoksi niin parempi olla tekemättä ennen kuin on päässyt kääryleestään eroon.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Bluntly kirjoitti:Vituttaa pikkuisen alkuviikon tapahtumat, joillekkin se alkomahooli ei kertakaikkia sovi.
Isoin annoksin ei kellekään. Mua harmitti kun ystäväpariskunta oli nähnyt kohtuullisesti vaivaa järjestäessään kivat bileet uudessa talossaan isolle joukolle. Vierailijoista yksi veti pleksit ja tanssi limoviikunan paskaksi, toinen joi itsensä mukavaksi ja alkoi haastamaan riitaa kolmannen juodessa itsensä arvostelukyvyttömäksi ja räjäyttäessä kiinarit kädessään. Selkeän tikattava haava mutta ei suostunut kyytiin koska ea-polilla joutuisi jonottamaan. Kahdelta niin suuri osa vieraista määki pelkkää yksinpuhelua että korjasin omani talteen ja pakenin paikalta.
Elämä kantaa, jos sen antaa
killkill

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja killkill »

aimohaiku kirjoitti: mitä positiivista on tupakoinnissa?
Kyllä hyvän sikarin polttaminen kerran tai kaksi kuussa on edelleen itselle nautinto, vaikkei vastentahtoisesti savua nuuhkiville sitä olekaan. En tiedä mikä siinä on se "juttu", sytyttelyrituaali, aveccina tarjottu hyvä juoma, nikotiini vai kaikki yhdessä.

EDIT: tyhmä harrastushan se on yhtä kaikki, ei siinä mitään..
Viimeksi muokannut killkill, 02.01.2008 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aimohaiku

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

killkill kirjoitti:
aimohaiku kirjoitti: mitä positiivista on tupakoinnissa?
Kyllä hyvän sikarin polttaminen kerran tai kaksi kuussa on edelleen itselle nautinto, vaikkei vastentahtoisesti savua nuuhkiville sitä olekaan. En tiedä mikä siinä on se "juttu", sytyttelyrituaali, aveccina tarjottu hyvä juoma, nikotiini vai kaikki yhdessä.
:oops: En ottanut tuota huomioon...
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

On se kyllä melkosta... Ihan uuden ELÄTTÄJÄNKIN joutuisi lapselleen hommaamaan jos parit henkoset pahaa tupakkaa imaisee. Sama nyky-Äijä kyllä varmaan antaa syödä punaista lihaa, ei kiinnitä ehkä mitään huomiota kantavan äidin käyttämään kosmetiikkaan eli niistä ihon läpi imeytyviin myrkkyihin jne jne.

Kadullekin naamarissa?

Ei mutta onhan se ihan hyvä, että kun asioista saadaan lisää tietoa niin tietoon reagoidaan. Röökin haitoista ei ennen tiedetty. Viinaakin juotiin mummoni tarinoissa vielä hänen odottaessaan sitä ja sitä skidiä... Mutta tosiaan ihan niin kuin ninnille, niin minulle kertoi samaa 5 tai 6 lääkäriä. Nikotiinilaastarit ja purkat ihan boikottiin, kumma kyllä röökistä ei kehotettu tietyssä vaiheessa luopumaan täysin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

ninnithequeen kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Olen jostain muistaakseni lukenut, että pahasti nikotiiniriippuvaisen saattaa olla lapsen kannalta jopa haitallisempaa lopettaa tupakointi kesken raskauden. Että lapsi voi kärsiä jopa enemmän vieroitusoireista aiheutuvasta stressistä kuin itse tupakoinnista. En tiedä sitten.
Mulle sanottiin juuri noin neuvolassa. Stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Ja että pari tupakkaa päivässä ei vaikuta. Ja tämä siis neuvolatädin suusta. Mutta kai tuo Manala tietää paremmin.
Jos nyt kommentoisin jotain.. Neuvolatäti oli tätä samaa mieltä, ja teki mulle ns. vieroitusohjelman joka on vähiten stressaava elimistölle PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ, sisältäen myöskin lapsen kehityksen asteet ym. Tällä hetkellä poltan sen yhden 1- tupakan (eli 1/10 punaisesta marlborosta). Tupakka on muutenkin näitä "vittu mä en voi sietää sen hajua edes"- ihmisten mielekkäin kina-aihe, varsinkin kun kyseessä on kitinän jyrkät "minä-tiedän-kaiken"- ihmiset.
The great club outshines the individual, always and forever.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Herra Manala kirjoitti:Tupakoinnin aiheuttamat terveydelliset haitat ja vaaratekijät ei juuri vähene sen mukaan polttaako paljon vai vähän. Se todellinen ero tulee siitä polttaako lainkaan vai ei.
Tää on ihan paskaa, niin niin paskaa, että tekis mieli muuntaa se mielessään tahallisen huonoksi provoksi. Taidankin tehdä niin. 8)

Kaikki, jotka on joskus maistanu hasista on todnäk pilannu jo tulevien skidiensä elämän. Kuulin jostain, lähde hukassa. Ja jos viiniä maistat safkan kanssa niin vedä samalla koko pullo, se on ihan sama sille vatsassa elävälle.
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti:Tupakka on muutenkin näitä "vittu mä en voi sietää sen hajua edes"- ihmisten mielekkäin kina-aihe, varsinkin kun kyseessä on kitinän jyrkät "minä-tiedän-kaiken"- ihmiset.
:D
Sä oot ihana kun tuohdut.

Lapseni seurassa en halua haista tupakalta, ja toivon että muutkaan meillä mahdollisesti majailevat eivät tee niin. Muuten on ihan sama kuka, missä ja kuinka paljon savuttelee.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bliss kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Tupakka on muutenkin näitä "vittu mä en voi sietää sen hajua edes"- ihmisten mielekkäin kina-aihe, varsinkin kun kyseessä on kitinän jyrkät "minä-tiedän-kaiken"- ihmiset.
:D
Sä oot ihana kun tuohdut.

Lapseni seurassa en halua haista tupakalta, ja toivon että muutkaan meillä mahdollisesti majailevat eivät tee niin. Muuten on ihan sama kuka, missä ja kuinka paljon savuttelee.
Olen olen! :D Mä en osaa edes olla pitkävihainen. Jotkut tyypit vaan osaa jotenkin joka ikisellä saatanan kommentillaan (ja jokainen tuntuu aina olevan tällainen minä minä minä- kommentti) kaivautua mun ikeniin. Grr.
The great club outshines the individual, always and forever.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Bliss kirjoitti:Lapseni seurassa en halua haista tupakalta, ja toivon että muutkaan meillä mahdollisesti majailevat eivät tee niin.
Mulla sama. Pääsin länttäsemään anopin naamalle todisteetkin röökin myrkkyhaitoista ilmaan vielä 10 min polttamisesta kun uusimmassa Tieteen kuvalehessä oli joku pikkuprintti... Nyt sen visiitit on huomattavasti lyhyempiä kun ei kykene olemaan ilman savuja useampaa tuntia. 8)

Enpä tuolla kaduilla kyllä vaunuja lyki puhtaita ilmakohtia metsästäen, eikä tulisi mieleenkään pyytää ketään sammuttamaan tupakkaa bussia odotellessa....
killkill

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja killkill »

Herra Manala kirjoitti:Toki voi tunkea päänsä vaan pusikkoon ja toivoa että tulee terveitä lapsia. Sitähän me kaikki toivotaan. Kertoimiin voi silti myös itse vaikuttaa.
Kerrankin Manan kanssa jostain samaa mieltä.
Oli se röökaaminen sitten vain vähän haitallista, tai hirmuhirmuhaitallista -> mun järkeeni ei mahdu, että joku oman addiktionsa takia ottaa edes riskin siitä, että oman pahan tavan takia syntymätön ihmistaimi saa ns. huonommat kortit käteen ensimmäisessä jaossa. Missään nimessä äidin tupakointi ei EDISTÄ lapsen kehitystä ja kasvua, tai jos noin on niin näyttäkää ihmeessä tutkimustulosta asiasta.

Ennen kuin kukaan rupeaa lyömään "turha syyllistää äitiä" -kortilla päähän, muistutettakoon, että nämä asiat ovat ainoita joihin lapsen isä voi vaikuttaa odotuksen aikana. Lienee siis ymmärrettävää, että isät haluavat ottavat nämä asiat vakavasti. Minä ainakin haluan. Onneksi ei tästä asiasta joudun vaimon kanssa vääntämään, hän ei ole eläissään polttanut eikä ottanut suullistakaan alkoholia tai kahvia raskauden varmistuttua - oma-aloitteisesti, ei minun painostuksestani johtuen.
Viimeksi muokannut killkill, 02.01.2008 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin