Masentava Maanantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Mä kuitenkin uskon altruismin ja epäitsekkyyden olemassa oloon, ihan ilman marttyyriuttakin.
Sovitaan näin. Minä näen yleensä taustavaikuttimia näissä jutuissa.
Ei pitäisi enää puuttua asiaan kun yleinen sopu on saavutettu, mutta...! Rakkauteen et voine uskoa, parisuhteiden täytyy olla oman edun maksimointia? Mä en voisi elää ajatellen jatkuvaa varmistelua, täytyy pysyä parhaana mahdollisena saaliina kumppanille tai muuten maantie kutsuu.

Ei oikeastaan kysymys, kunhan hämmästelen miten eri tavoin asioita voi nähdä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja nexie »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Joku minua lukeneempi tulee kai kertomaan tieteellisen selityksen tähän, mutta vanhempi uhraa yleensä henkensä jos kuvittelee voivansa siten pelastaa jälkikasvunsa. On tärkeämpää antaa nuoremman elää.
Siinä luki läheinen, ei lapsi.
Don't Panic!
Zeb

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Sovitaan näin. Minä näen yleensä taustavaikuttimia näissä jutuissa.
Entä näin: Jos itsellä on riittävän/kohtuullisen hyvä olla, riittää voimia korjata muidenkin oloja mahdollisuuksien mukaan riippumatta siitä hyötyykö itse asiasta muuta kuin sen hyvän mielen.

Onko auttamisesta tai oikein toimimisesta tuleva hyvä mieli itsekäs motiivi?
PerttiMakimaa

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Melnais kirjoitti:Ei pitäisi enää puuttua asiaan kun yleinen sopu on saavutettu, mutta...! Rakkauteen et voine uskoa, parisuhteiden täytyy olla oman edun maksimointia? Mä en voisi elää ajatellen jatkuvaa varmistelua, täytyy pysyä parhaana mahdollisena saaliina kumppanille tai muuten maantie kutsuu.

Ei oikeastaan kysymys, kunhan hämmästelen miten eri tavoin asioita voi nähdä.
Parisuhdehan on henkilökohtaisen itsekkyyden näyttämö. Vai väittäisitkö asuvasi parisuhteessa, jossa sinulla on huono olla? Siis jos tämä sinun kärsimyksesi mahdollistaisi sen, että toisella on hyvä olla.
Zeb

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Vai väittäisitkö asuvasi parisuhteessa, jossa sinulla on huono olla? Siis jos tämä sinun kärsimyksesi mahdollistaisi sen, että toisella on hyvä olla.
En henkilökohtaisesti usko muunlaisiin parisuhteisiin kuin sellaisiin, joissa molemmilla on pitkällä tähtäimellä hyvä olla. Haluaisiko joku kantaa mukanaan jota kuta, joka ei halua olla mukana?
PerttiMakimaa

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

nexie kirjoitti:Siinä luki läheinen, ei lapsi.
En osaa sanoa mitä tekisin, kun en ole tilanteeseen joutunut. Voitko itse käsi raamatulla vannoa, että et lähde karkuun?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Vai väittäisitkö asuvasi parisuhteessa, jossa sinulla on huono olla? Siis jos tämä sinun kärsimyksesi mahdollistaisi sen, että toisella on hyvä olla.
En henkilökohtaisesti usko muunlaisiin parisuhteisiin kuin sellaisiin, joissa molemmilla on pitkällä tähtäimellä hyvä olla. Haluaisiko joku kantaa mukanaan jota kuta, joka ei halua olla mukana?
Eipä onnellisuuden ja hyvän olon tavoite ole itsekkyyttä sanan merkityksessä; se on ihmisluontoa.
The great club outshines the individual, always and forever.
slam

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja slam »

Paskoin vissiin cityn pöntön jumiin, kun lakkas toimimasta
PerttiMakimaa

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Vai väittäisitkö asuvasi parisuhteessa, jossa sinulla on huono olla? Siis jos tämä sinun kärsimyksesi mahdollistaisi sen, että toisella on hyvä olla.
En henkilökohtaisesti usko muunlaisiin parisuhteisiin kuin sellaisiin, joissa molemmilla on pitkällä tähtäimellä hyvä olla. Haluaisiko joku kantaa mukanaan jota kuta, joka ei halua olla mukana?
Miksi tätä ei pidetä itsekkyytenä. Tosi epäitsekästä olisi ottaa joku vanhapoika ja naida häneltä aivot pihalle. Sen jälkeen voisi todeta paraniko sillä. :)
Bliss

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Bliss »

slam kirjoitti:Paskoin vissiin cityn pöntön jumiin, kun lakkas toimimasta
Luulen, että ko. palvelu on todella saanut viime aikoina susta yliannostuksen.
Zeb

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

slam kirjoitti:Paskoin vissiin cityn pöntön jumiin, kun lakkas toimimasta
Ajattelit sitten paskoa Kitinänkin pöntön jumiin?
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

PerttiMakimaa kirjoitti: Parisuhdehan on henkilökohtaisen itsekkyyden näyttämö. Vai väittäisitkö asuvasi parisuhteessa, jossa sinulla on huono olla? Siis jos tämä sinun kärsimyksesi mahdollistaisi sen, että toisella on hyvä olla.
Mahdoton tilanne, sadistitkin rajannevat taipumuksensa eivätkä pidä käytöstä ohjenuorana koko elämässä. Eli siis en usko kumppanin voivan hyvin jos minä voin huonosti.

Mutta entäs sinä? Siis tosiaan uskot vaimosi voivan vaihtaa sinut hetkenä minä hyvänsä parempaan elättäjään/älykkäämpään kumppaniin. Tässähän ei ollut kyse rakkaudesta vaan oman voiton maksimoinnista. Vai oletko varmuuden vuoksi nainut niin alle tasosi ettei tätä riskia ole?
Elämä kantaa, jos sen antaa
Zeb

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Tosi epäitsekästä olisi ottaa joku vanhapoika ja naida häneltä aivot pihalle. Sen jälkeen voisi todeta paraniko sillä.
Ota sitten! :P
PerttiMakimaa

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

slam kirjoitti:Paskoin vissiin cityn pöntön jumiin, kun lakkas toimimasta
Tulkitsen tämän(kin) paluun itsekkäästi omaksi ansiokseni. Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. :)
Tix

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Tix »

BettyB. kirjoitti:
Tix kirjoitti:Kirjoitat ihan järkyttävän urpoja tänään. Ei se ole mikään ihme että provosoidutaan.
Ai miten niin tänään?
No tänään(kin.)
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja nexie »

PerttiMakimaa kirjoitti:
nexie kirjoitti:Siinä luki läheinen, ei lapsi.
En osaa sanoa mitä tekisin, kun en ole tilanteeseen joutunut. Voitko itse käsi raamatulla vannoa, että et lähde karkuun?
Ateisti kun olen, niin tuolla vannomisella ei paljon arvoa olisi. Väittäisin silti, että vaistot pistäisivät toimimaan. Ja jos en tekisi voitavaani toisen pelastamiseksi, syyllistäisin todennäköisesti itseäni lopun elämääni (eli siinä mielessä kyllä tällainenkin epäitsekkäältä vaikuttava toiminta jossain määrin pohjautuisi sen oman minäkuvan ylläpitämiseen, myönnetään).

Todetaan vielä, että luultavasti vaarantaisin oman terveyteni myös koirani pelastamiseksi. Silly me.
Don't Panic!
Zeb

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Melnais kirjoitti:Eli siis en usko kumppanin voivan hyvin jos minä voin huonosti.
Niinpä. Tuolla huonovointisuudella kun on tapana tulla esiin yhdessä jos toisessa yhteydessä. Kaikkea ei pysty teeskentelemään (eikä toki pidä yrittääkään).
PerttiMakimaa

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Melnais kirjoitti:Mutta entäs sinä? Siis tosiaan uskot vaimosi voivan vaihtaa sinut hetkenä minä hyvänsä parempaan elättäjään/älykkäämpään kumppaniin. Tässähän ei ollut kyse rakkaudesta vaan oman voiton maksimoinnista. Vai oletko varmuuden vuoksi nainut niin alle tasosi ettei tätä riskia ole?
En minä hetkenä hyvänsä, mutta tiedostan että ihmiset yleensä haluavat ihmissuhteissakin pystyä toteuttamaan itseään ja olemaan onnellisia. Kyllä kai jokaisen pitäisi sen verran älytä. Eli ei koskaan kannata sellaiseen valheellisuuteen tuudittautua, että tämä on status quo loppuelämän.

Ja kyllähän tuo sinun tasoajattelusikin on juuri sitä samaa itsekkyyttä.
PerttiMakimaa

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Öh, joo. Kiitän keskustelijoita osanotosta. Ehkä tämä jatkuu vielä. I am outta here. Peace.
Zeb

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. :)
:grr:
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18757
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Sovitaan näin. Minä näen yleensä taustavaikuttimia näissä jutuissa.
Entä näin: Jos itsellä on riittävän/kohtuullisen hyvä olla, riittää voimia korjata muidenkin oloja mahdollisuuksien mukaan riippumatta siitä hyötyykö itse asiasta muuta kuin sen hyvän mielen.

Onko auttamisesta tai oikein toimimisesta tuleva hyvä mieli itsekäs motiivi?
Auttaminen on itsekästä jos siitä saa hyvän mielen jos ei saa, niin voidaan pitää pyyteettömänä, IRL!

Liiallinen siisteys on aina ollut uhka lapsen terveydelle, lehmät taas etu..
Pyyhin Netikettiin..
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Siis tosiaan uskot vaimosi voivan vaihtaa sinut hetkenä minä hyvänsä parempaan elättäjään/älykkäämpään kumppaniin. Tässähän ei ollut kyse rakkaudesta vaan oman voiton maksimoinnista. Vai oletko varmuuden vuoksi nainut niin alle tasosi ettei tätä riskia ole?
En minä hetkenä hyvänsä, mutta tiedostan että ihmiset yleensä haluavat ihmissuhteissakin pystyä toteuttamaan itseään ja olemaan onnellisia. Kyllä kai jokaisen pitäisi sen verran älytä. Eli ei koskaan kannata sellaiseen valheellisuuteen tuudittautua, että tämä on status quo loppuelämän.
Tuo näkökanta yhdistettynä aiempaan sanomaasi sulkee pois kehitystyön suhteen hyväksi. Jokaisessa suhteessa on ennustettavissa huonompia aikoja, jolloin toinen ei optimivaihtoehdolta vaikuta. Toisaalta parempaahan voi olla saatavilla, joten miksi panostaa.
PerttiMakimaa kirjoitti: Ja kyllähän tuo sinun tasoajattelusikin on juuri sitä samaa itsekkyyttä.
Tasoista täällä on puhutta kerran jos toisenkin enkä itse ajatuskaavaa allekirjoita. (Koska uskon rakkauteen! :h: ) Valitsin esimerkin tähän koska minusta se käy juuri omaan ajatteluusi erittäin hyvin.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

No nyt se Pertti meni. :( Lähetän perään Äiti-Maa-halauksen ja vähän kosmista rakkautta, kyllä se siitä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Stinky

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Mä syön juustonaksuja. Töissä. Mulla on ihan vitun tylsää.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Masentava Maanantai

Viesti Kirjoittaja nexie »

Melnais kirjoitti:No nyt se Pertti meni. :( Lähetän perään Äiti-Maa-halauksen ja vähän kosmista rakkautta, kyllä se siitä.
Mä kyllä luulen, että se on ihan immuuni tuollaisille inhimillisyydenosoituksille.
Don't Panic!
Vastaa Viestiin