Luottokortit

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
aimohaiku

Luottokortit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Kuinka luotto- tai maksuaikakorttia sinulla on käytössäsi? Oletko koskaan ulkomailla joutunut pulaan sen takia, ettei korttisi ole sinusta riippumattomista syistä toiminut?

Olen ryhtynyt miettimään backup-kortin hankintaa Visalle. En tiedä onko siinä nyt sitten varsinaisesti mitään järkeä. En mielelläni maksaisi Amexin vuosimaksua, vaikka siinä olisikin mahdollisuus pisteisiin ja taitaapa siinä olla matkavakuutuskin.

Ainoa vaihtoehtoni taitaa olla Mastercard, jonka saa ilmaiseksi ainakin Pirkka- tai Marimekko-versiona. Marimekon versio on tyylikäs ja Plussa-versio helvetin ruma. Mutta eipä ole "lahjahevosen" suuhun katsomista.
Zeb

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Yksi, Mastercard, eikä sitäkään ole ollut kauaa. En halua ostaa luotolla ikinä mitään, mutta nettiostoksiin tarvitaan luottokortti ja siksi tuli hankittua. Ulkomailla oon pärjänny aiemmin kivasti Visa Electronilla.
Bliss

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Enää tasan yksi - Visa. Ollut kohta 13 vuotta, ja taitaa jäädä ainoaksi. Amexista luovuin viime vuoden lopulla, muista ylimääräisistä jo aikaisemmin.
Aito_Johanna

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Zeb kirjoitti:En halua ostaa luotolla ikinä mitään, mutta nettiostoksiin tarvitaan luottokortti ja siksi tuli hankittua.
:komp:
Visa. Ei ole tullut mieleenkään, että se voisi joskus ulkomailla olla toimimatta ja voisin sen takia joutua pulaan. Niinkin siis voi käydä? :o
Oli mulla joskus jokin toinenkin, olisikohan ollut American Express. Jouduin lentokentällä myyntitykin hyökkäyksen kohteeksi ja silkkaa kiltteyttäni otin kortin, kun oli ilmainenkin. En käyttänyt sitä kertaakaan.
Pyry-Matias

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Nordean kultainen Mastercard, jossa ilmainen vuosimaksu. Toimii komeesti, esmes nettipokerissa välttämätön.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Oli mastercard vuonna 2003. Vetäsin sen piippuun, leikkasin kortin ja maksoin velat pois. Ei ollut mun juttu, heikko kun olen.
The great club outshines the individual, always and forever.
Tix

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Tix »

aimohaiku kirjoitti:Ainoa vaihtoehtoni taitaa olla Mastercard, jonka saa ilmaiseksi ainakin Pirkka- tai Marimekko-versiona. Marimekon versio on tyylikäs ja Plussa-versio helvetin ruma. Mutta eipä ole "lahjahevosen" suuhun katsomista.
Finnair plus -mastercadin sai ilmaiseksi jokin aika sitten ainakin.
aimohaiku

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Tix kirjoitti:Finnair plus -mastercadin sai ilmaiseksi jokin aika sitten ainakin.
Se tarjous ei valitettavasti taida enää olla voimassa, nyt siitä halutaan 60 euroa vuodessa. Tosin sillä saisi kerättyä pisteitä, 19.000 euron ostoilla saisi jos edestakaisen kotimaan lennon. :)
aimohaiku

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Suvinen kirjoitti:Nykyään taitaa olla liki mahdottomuus hankkia pankkikorttia jossa ei ole luotto-ominaisuutta, jos ei sitten halua jotain electroninpaskaa.
Jossain vaiheessa puhuttiin siitä, että perinteinen kansallinen pankkikortti tulisi katoamaan kokonaan, joten pankit varautuvat tähän laittamalla korttiin joko Visan tai Masterin. Kortilla pitäisi pystyä maksamaan kaikissa Euroopan maissa. Liittyy SEPA:an (yhtenäinen euromaksualue).
Bliss

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

aimohaiku kirjoitti:perinteinen kansallinen pankkikortti tulisi katoamaan kokonaan
Eikö tän sirukortin pitänyt korvata pankkikortti. Ja sirullisella pankkikortilla voi maksaa missä tahansa? Ilmeisesti myös ilman sitä luotto-ominaisuutta?
(mutu-tietoa, ihan kuin olisin jostain viime viikolla lukenut tämmöstä)
aimohaiku

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Bliss kirjoitti:
aimohaiku kirjoitti:perinteinen kansallinen pankkikortti tulisi katoamaan kokonaan
Eikö tän sirukortin pitänyt korvata pankkikortti. Ja sirullisella pankkikortilla voi maksaa missä tahansa? Ilmeisesti myös ilman sitä luotto-ominaisuutta?
(mutu-tietoa, ihan kuin olisin jostain viime viikolla lukenut tämmöstä)
Siitä asiasta ei ole vielä sanottu ihan viimeistä sanaa.

http://www.ess.fi/?article=180838
bedlam

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Veikon Koneesta tuli MasterCard ilmatteeksi telkkarin oston yhteydessä, mutta muuhun en ole sitä käyttänny. Visalla tilailen ulkomailta leffoja ja levyjä, en matkustele käytännössä lainkaan.
Googlebot

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

aimohaiku kirjoitti:Kuinka luotto- tai maksuaikakorttia sinulla on käytössäsi? Oletko koskaan ulkomailla joutunut pulaan sen takia, ettei korttisi ole sinusta riippumattomista syistä toiminut?
Edelleen työpaikalta MasterCard ja DinersClub. Kaksi juuri sen takia että jos toinen ei kävisikään jossain päin maailmaa.

"Ongelmiin" olen joutunut kun en ole muistanut MC:n pin-koodia. Kysyin sen uudestaan ja testasin suomalaisella bensa-asemalla, ei toiminut vieläkään? :roll:

Myös vanhanaikainen pankkikortti on. Taitaa vedellä viimeisiään kun välillä joutuvat kaupoissa höyläämään sitä useamman kerran ennenkuin menee läpi, mutta kohtahan nuo korvataan kokonaan jollain uudemmilla sirukorteilla tms.?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pyry-Matias kirjoitti:Nordean kultainen Mastercard, jossa ilmainen vuosimaksu. Toimii komeesti, esmes nettipokerissa välttämätön.
Tzama.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Edith

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Edith »

Suvinen kirjoitti:electroninpaskaa.
Mulla on vain electorinpaska, vaikka ei se mun mielestä paska ole. Ainakin Norjassa ja Ruotsissa toimi hyvin ja Suomessa käteinen on aina hyvä vaihtoehto.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minulla oli Visa Electron, mutta vaihdoin sen, koska sehän on ihan perseestä. Pienemmissä kaupoissa ei toimi ollenkaan. Isommissakin on alvariinsa toimintakatkoksia. Mitäs sitten, kun ei ole käteistä päällä? Rahattomana haittana oli sekin, että Electronilla ei voi ylittää tiliään. Toisin kuin tavallisella pankkikortilla, siedettävän myöhemmän rangaistusmaksun kanssa.

Nyt siis tavallinen pankkikortti/Visaluottokorttikombo.

Luotolla mun ei tarvi ostaa, joten käyttöä en ole keksinyt. Kun en ulkomaillakaan ole käynyt. Ehkä sillä voin uusia maksullisen Hotmailin ilman isän luottokorttia? Netissä waretan ilmaisexi tai nettiostokset maksan vieläkin mieluiten postiennakolla.
BettyB.

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Omaa tiliä vingutan pankkikortilla ja Masterilla, firman puolesta Euro. Hyvin on pelittäneet molemmat. Dineä en hanki ihan vaan siitä syystä että liian monta tuttua on kyseisen firman palkkalistoilla, enkä halua heidän tietävän kaksoiselämästäni.
On mulla joku Visa Elelctronkin, se on kykkinyt pankissa yli vuoden. Viime viikolla soittivat josko saavat nakata roskiin vain tulenko hakemaan pois. Lupasin noutaa, onpahan ulkomaille sitten yks varakorttikin...
killkill

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja killkill »

Pyry-Matias kirjoitti:Nordean kultainen Mastercard, jossa ilmainen vuosimaksu. Toimii komeesti, esmes nettipokerissa välttämätön.
Juu, ja Joustoluottoon sidottu korko on myös komea. Leikkasin omani poikki siinä silmänräpäyksessä kun sain maksettua tuon luoton pois.

Nykyisin lompsassa Visa ja Diners Club, joista jälkimmäistä ei ole tarvinnut höylätä vielä kertaakaan.
Rouva Pupu

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Ei ole kuin Stokkan luottokortti, mitä käytän koulukirjojen ostoon. Muuten vinkuu electroni. Tykkään kun näen heti kuinka paljon tilillä on käyttövaraa. Pysyy vähän aisoissakin tuo tuhlaaminen, ehkä. Jos nettiostoksissa (yleensä saa ihan laskulla) tarvitsee luottokorttia, käytän miehen Visaa.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Visa on parkkimaksuja ja nettiostoksia varten ihan kätevä. Pankkikorttia käytän eniten normiostoksiin ja Electronia taas ulkomailla.
Herra Manala

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Visaa käytän päivittäin. En siksi että tarvitsisin luottoa vaan siksi ettei mulla ole pankkikorttia alkuunkaan, ja koska visa on sähköisessä kaupankäymisessä monipuolisempi. En oikein tiedä edes että miksi mulla ei ole pankkikorttia. Totuin kai jo kersasta liikaa käteiseen + seinästä rahan nostamiseen. Pari kuukautta sitten ajattelin itse asiassa hankkia pankkikortin visan rinnalle, mutta mamma tiskillä alkoi jokeltelemaan ettei just nyt kannata kun tulee noi sirukortit ens vuoden alusta. Ei sitten.

Jos se/ne luottokortit pitää olla olemassa, miksei niitä käyttäisi normisti? Itse en käsitä tuota touhua että kerrytetään joka kuukausi yli varojen jotain könttää jota maksellaan pois sitten kun ehitään, jaksetaan tai pystytään. Tulisi välitön ahdistuminen.
Manzel

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Mulla itsellä ei ole kuin Sammon vanha nostokortti. Sillä otan tietyn summan käteistä lompakkoon, kun siltä tuntuu.

En ole koskaan ottanut lainaa, luotto, jne.

Ainoat asiat, mihin voisin kuvitella lainaa ottavani, ovat asunto ja auto. Jälkimmäinen vaan hätätilassa, jos olisi lapsi ja sille täytyisi saada turvallinen bilikka.

En ole koskaan tykännyt korttien pläräämisestä, ja se sitä paitsi vituttaa ihan suunnattomasti, kun joku kassalla etsii korttiaan, kassa vinguttaa korttia, tietokone miettii, asiakas kirjoittelee nimmariaan jne. Kestää hemmetin kauan. Helpompi, kun antaa vain tasarahan tai sellaisen, josta kassaneiti voi antaa setelin takaisin.

Toki kauppiaiden kannalta käteinen on paska homma.. .

Matkoilla käytämme avovaimoni luottokorttia (,joka on vissiin Amex, Master - tai kummatkin) , johon minä pistän joko etu- tai jälkikäteen rahaa. Jonkinlaisen summan käteistä pidän matkoilla myös mukanani – varsinkin jos liikkuu hemmetin korruptoituneissa kohteissa.

Toki, firmojen luottokortteja on pari aina lompakossa; Neste, Starkki, Tebis ja vissiin joku yleiskortti, jota en ole koskaan käyttänyt.
aimohaiku

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Manzel kirjoitti:En ole koskaan tykännyt korttien pläräämisestä, ja se sitä paitsi vituttaa ihan suunnattomasti, kun joku kassalla etsii korttiaan, kassa vinguttaa korttia, tietokone miettii, asiakas kirjoittelee nimmariaan jne. Kestää hemmetin kauan. Helpompi, kun antaa vain tasarahan tai sellaisen, josta kassaneiti voi antaa setelin takaisin.
Käteinen on muuten mukavaa, mutta taskussa kilisevät tai lompakossa pullistelevat kolikot aiheuttavat harmitusta. Pankki-/luottokortilla maksaessa sentään huomaa tiliotteelta mihin rahat ovat menneet. :)

Palatakseni alkuperäiseen ajatukseeni, enpä sitten jaksanut lisää kortteja huolekseni tilata. Visalla mennään edelleen eteenpäin, tosin nyt Visa on luotollinen ja luottorajaakin korotin. Suuremman luottorajan tarve on ilmeinen, kun nykyinen OP-Visa toimii siten, että luottoraja nollautuu vasta kun edellisen kuun ostot on maksanut Luottokunnalle. Aikaisemmassa Luottokunnan Visassa se nollautui aina kuun vaihteessa.
Herra Manala

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Manzel kirjoitti:En ole koskaan tykännyt korttien pläräämisestä, ja se sitä paitsi vituttaa ihan suunnattomasti, kun joku kassalla etsii korttiaan, kassa vinguttaa korttia, tietokone miettii, asiakas kirjoittelee nimmariaan jne. Kestää hemmetin kauan. Helpompi, kun antaa vain tasarahan tai sellaisen, josta kassaneiti voi antaa setelin takaisin.
Teoriassa ihan kaunis ajatus, mutta kyllä se vain käytännössä vie enemmän aikaa hoidella niitä käteisasiakkaita kuin kortilla maksavia. Ehkä 5% kun vaivautuu maksamaan sillä tasarahalla. Sitten kun on vielä ne mummot jotka alkavat kaivamaan niitä kymmensenttisiään niistä nyssyköistään niin voi elämä.
Manzel

Re: Luottokortit

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Herra Manala kirjoitti: Teoriassa ihan kaunis ajatus, mutta kyllä se vain käytännössä vie enemmän aikaa hoidella niitä käteisasiakkaita kuin kortilla maksavia. Ehkä 5% kun vaivautuu maksamaan sillä tasarahalla. Sitten kun on vielä ne mummot jotka alkavat kaivamaan niitä kymmensenttisiään niistä nyssyköistään niin voi elämä.
Totta taidat puhua. Oon vissiin vaan friikkaantunut vanhaan aikaan.

Mulla on aina välillä mukana sellainen kolikkoständi, mitä bussikuskit käyttävät, mutta pienempi - isoimpia kolikoita eli 2 eurosia mahtuu siihen vissiin 5. Siitä on kätevä heitellä tasarahoja tiskille. Tai käyttää sitä lompakon siasta jos käy kioskilla tmv.

Erittäin junttimaista, erittäin kätevää.
Vastaa Viestiin