Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Yleinen lätinä jä kitinä

Saako lasta kurittaa fyysisesti?

Kyllä, ainakin joissain tilanteissa
21
54%
Ei missään tilanteessa
18
46%
 
Ääniä yhteensä: 39

Zeb

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Geetz kirjoitti:Jos meidän sukupolvemme on saanut kotona kuritusta ja siirtää sen nyt näihin omiin skideihin (koska meillähän ei ole traumoja ja me ollaan tosi hyvin elämässä kaikki kiinni kiitos kuritusten!) niin ehkä tää ois jotain jatkumoa... Puolet tai yli nykyvanhemmista kurittaa. Ei mikään ole muuttunut.
Tuntuu tosiaan aika suoraan siirtyvän sukupolvelta toiselle.

Lapsia mulla ei ole, mutta muutaman ison koiran olen onnistunut kasvattamaan kertaakaan kipua aiheuttamatta. Ei ole ollut mitään tarvetta, johdonmukaisuus ja ääni tuntuu toimivan hyvinkin riittävästi. Olisi se nyt vallan kummallista jos en sitten pystyisi samaa lajia olevia otuksia kasvattamaan tekemättä itsestäni pelleä.
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

Vadim kirjoitti: Ilmeisesti et koskaan lue, mitä kirjoitan. Luet selvästi liikaa iltapäivälehtiä.
Ilmeisesti sinä luet vaan sitten kaiket päivää tilastoja ja muita tutkimuksia, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu.

Sie kun tiedät missä noita on, niin kaivahan mulle jonkinlainen tilasto alaikäisten tekemistä rikoksista, ilkivallasta ja väkivallasta. vuosina 71 ja 07
Viimeksi muokannut masa, 13.02.2008 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Geetz

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Vaola kirjoitti:Onneksi minua ei ole kasvatettu pelkällä vitsalla kuitenkaan. Enemmän niitä muita rangaistuksia oli.
Mulla toimi hiukka isompana kotiaresti parhaiten. Telkun ja muiden vieminen ei ois tehonnu, en juuri kotona hengaillut kuin pakolliset ajat. Muistan kun todellisten törttöilyjen jälkeen mutsi pyys työttömän broidinsa avuksi ja broidi hoiti mun kouluun viemiset ja hakemiset. Avaimet poistettiin ja mulla oli ihan täyskielto siis poistua himasta. En muista kauanko kesti mutta arestin ajan faijani oli työmatkalla (oli muuten paljon) ja faijan palatessa toki olin kuin enkeli... Mutsi turvautu myöhemmin arestilla uhkailuun, tais se toimiakin. Keljutti niin kun missasin "kaiken tärkeän". :P

Ja isin lahjonnat kyllä toimivat myös. Muistan miten se lupas mulle 10 000 mk jos nostaisin keskiarvoni kahdessa lukukaudessa kutosesta kasiin. Hitto, melkein onnistuinkin mutta en ihan. Sain silti neuvoteltua hyvän yritykseni vuoksi itseni ratsastusleirille. 8)
Zeb

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Zeb »

masa kirjoitti:Ilmeisesti sinä luet vaan sitten kaiket päivää tilastoja ja muita tutkimuksia, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu.
Näetkö sinä sitten useinkin väkivaltaisia lapsia?
killkill

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Geetz kirjoitti:Muistan miten se lupas mulle 10 000 mk jos nostaisin keskiarvoni kahdessa lukukaudessa kutosesta kasiin.
Mun mielestä ehdottomasti väärä tapa.

No, aihe on lähellä sydäntä, kun omat "kasvattajantaidot" joutuvat lähivuosina todelliseen testiin. Nähtäväksi jää, onnistummeko kaitsemaan kakarasta ns. kunnon kansalaisen vai uuden juhavaljakkalan...
Viimeksi muokannut killkill, 13.02.2008 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Vadim »

urpiainen kirjoitti:Lisäisin kai vielä senkin, että muutama vuosi sitten tehtiin jonkinlaista EU:n laajuista kasvatustieteellistä selvitystä siitä, miksi Iso-Britanniassa ja jopa Hollannissa teineillä on Skandinaviaa enemmän keskittymisvaikeuksia koulussa sekä vakavia tappeluita koulun jälkeen. Ainoaksi selittäväksi tekijäksi löydettiin ruumiillisen kurittamisen Skandinaviaa korkeampi yleisyys noissa muuten aika vertailukelpoisissa maissa.
Unicefin vertailussa, jossa mitattiin sitä, mitkä maat ovat lasten kannalta parhaita paikkoja kasvaa, kärkeen päätyivät (yllätyksettömästi) kukkahattutätien kansoittamat pohjoismaat. Suomi pärjäsi muuten erittäin hyvin, mutta putosi asosiaalisessa käytöksessä keskikastiin, mikä selittynee sillä, että Suomi on melko väkivaltainen ja autoritaarinen maa, jossa alkoholia käytetään lasten kannalta harmillisella tavalla.

Lienee selvää, että spanking-kulttuurin hallitsema Iso-Britannia oli OECD-maista toiseksi viimeinen ja Yhdysvallat viimeinen. Asosiaalista käyttäytymistä oli näissä maissa selvästi eniten.
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

Zeb kirjoitti: Näetkö sinä sitten useinkin väkivaltaisia lapsia?
Avokki on ylasteen opettaja. Siinä samaisessa koululaitoksessa jossa PEA ammuskeli. Se näkee paljon ja sitä kautta minä kuulen paljon.
Zeb

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Zeb »

masa kirjoitti:Avokki on ylasteen opettaja. Siinä samaisessa koululaitoksessa jossa PEA ammuskeli.
Eli peräti yksi väkivaltainen teini melkein lähipiirissä. Meinaatko, että PEA ei ollut saanut tarpeeksi remmiä pienenä?
Geetz

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Geetz »

killkill kirjoitti:
Geetz kirjoitti:Muistan miten se lupas mulle 10 000 mk jos nostaisin keskiarvoni kahdessa lukukaudessa kutosesta kasiin.
Mun mielestä ehdottomasti väärä tapa.
Ollaan isin kanssa aikalailla koira-ihmisiä. En tiedä toimiiko omiin lapsiini, mutta ilman muuta kokeilen ja oikeastaan jo nyt. Neiti tossa aivan innoissaan liimailee tarroja albumiinsa, auttoi niin kiltisti siivoamaan huoneensa. Käyttäytymisestä palkinto, that's it. Ton ikäsellä vielä välitön palkkaus tietty. :]
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

Zeb kirjoitti: Eli peräti yksi väkivaltainen teini melkein lähipiirissä.
Vaikutat hyvältä nykypäivän tulevalta vanhemmalta. "Ei se meidän penska voi mitään tehdä. Ne on ne muut!"
Zeb kirjoitti:Meinaatko, että PEA ei ollut saanut tarpeeksi remmiä pienenä?
Missä kohtaa mä olen vaatinut remmiä penskoille?

Olen puhunut vain ja ainoastaan siitä, että suurimmalla osalla vanhempia, ei ole pienintäkään hajua, missä niitten penskat juoksee ja mitä ne tekee. Lisäksi aivan järkyttävän suuri osa vanhemmista on niin urpoa porukkaa kasvattajina, että pahaa tekee. He eivät edes yritä kasvattaa penskojaan, vaan olettavat että koulu tkee sen heidän puolestaan.

Penskat puhuvat kouluasioistaan puutaheinää kotona, syyttävät opettajia ja valehtelevat minkä kerkeävät koulua-asioista. Koetahan siinä sitten tehdä opettajan töitä, kun vanhemmat sekaavat joka vitun asiaan, eivät ota vastuuta yhtään mistään, puhumattaan siitä, että siinä oman kultaisen nabergulliaiseen käytöksessä voisi olla jotain vikaa.
Viimeksi muokannut masa, 13.02.2008 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zeb

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Zeb »

masa kirjoitti:
Zeb kirjoitti: Eli peräti yksi väkivaltainen teini melkein lähipiirissä. Meinaatko, että PEA ei ollut saanut tarpeeksi remmiä pienenä?
Vaikutat hyvältä nykypäivän tulevalta vanhemmalta. "Ei se meidän penska voi mitään tehdä. Ne on ne muut!"
Et vastannut kysymykseen. Raakuuksia omat lapseni tuskin tulevat tekemään, empatia kun opitaan kotoa.
Tix

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Tix »

EveryWoman kirjoitti:
Tix kirjoitti:kukkahattutädit vetävät juuri tuon kortin, että traumoja jää vaikkei niitä näkyisikään
Sanoin: saattaa jäädä. Yritin lähestyä aihetta pehmeästi ja eri vaihtoehdot huomioonottaen, mutta ilmeisesti otti silti liian koville?
Jos tuo oli sinun pehmeä lähestymisesi, niin luojan kiitos säästyimme dogmaattiselta lähestymistavaltasi :lol:
killkill

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Geetz kirjoitti:Ton ikäsellä vielä välitön palkkaus tietty. :]
Juu, toki ehdollistaminen vaatii palkitsemisen, mutta imho käteinen raha on huono motivaattori asiasta, joka pitäisi hoitaa muutenkin, ilman eri käskyä.

No, todennäköisesti mä kirjoitan tälle palstalle 10 vuoden kuluttua ja kyselen keski-ikäistyvältä Geeltä neuvoa siitä, kun meidän pikku kullannuppu ei paljoa koulussa viihdy ;)
Geetz

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Geetz »

killkill kirjoitti:No, todennäköisesti mä kirjoitan tälle palstalle 10 vuoden kuluttua ja kyselen keski-ikäistyvältä Geeltä neuvoa siitä, kun meidän pikku kullannuppu ei paljoa koulussa viihdy ;)
Jos se on sellanen vanhempien poikien seurassa viihtyvä pikkupissis, jota ei ne koulun tyhmät aineet oikein kiinnosta niin kysele vaan neuvoja, koska mä kirjotin ihan mukavilla papereilla myöhemmin itteni lukiosta! Unohda myöhempi vahinkoraskaus ja sen sellaset, päädyin kuitenki lopulta hyviin naimisiin ja kaikkea hyvää päläpälä. ;)
Vihtahousu

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

killkill kirjoitti:Rajusti kärjistettynä koiran ja lapsen kasvatuksessa toimivat samat metodit: ruokaa, rakkautta, riittävästi liikuntaa ja ehdollistamista.
Ehdollistamisen lisukkeeksi pitää ehdottomasti tehdä lapselle selväksi miksi jotain pitää tehdä...
Geetz

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Vihtahousu kirjoitti:
killkill kirjoitti:Rajusti kärjistettynä koiran ja lapsen kasvatuksessa toimivat samat metodit: ruokaa, rakkautta, riittävästi liikuntaa ja ehdollistamista.
Ehdollistamisen lisukkeeksi pitää ehdottomasti tehdä lapselle selväksi miksi jotain pitää tehdä...
Mut me aikuiset unohdetaan kovin usein, ettei lapsen aivot kehity ihan hurjaa tahtia. Tai siis joku 8-vuotiaalle jo kelpaava "ehdoton neuvo" ei todella mene 4-vuotiaan päähän edes hakkaamalla. Pikkulapsiin on pakko käyttää toistuvia kehotteita, kyllästymiseen asti, ihan niin kuin koirilla...
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tix kirjoitti:Jos tuo oli sinun pehmeä lähestymisesi, niin luojan kiitos säästyimme dogmaattiselta lähestymistavaltasi :lol:
Häh? Lukisit joskus tekstini sillä neutraalilla ja ystävällisellä äänenpainolla millä olen ne kirjoittanutkin. Tule ulos sieltä vaihtoehtotodellisuudestasi, jossa keskustelunkin perimmäinen tarkoitus on haastaminen ja nujakointi, niin vältät tuollaiset väärinkäsitykset.
ninnithequeen

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elppis kirjoitti: En usko väkivaltaan, läpsäytys näpeille tai luunappi kun lapsi puree tmv. on musta hyväksyttävää. En kuitenkaan ottaisi yleiseksi käytännöksi, vaan nimenomaan viimeiseksi pisteeksi.
Mie komppaan tätä.

Jos omaan huoneeseen miettimään komentaminen eli ns. laumasta eristäminen ei toimi, ainakin uhkaan luunapilla. Sellasia itkupotkuraivareita on nähty kyllä että huh ja hei.

Viime aikoina on toiminut se, että sanon vaihtavani Nitskun johonkin kiltimpään tyttöön, joka tottelee, ei kiukuttele ja siivoaa reippaasti lelunsa. (hyi ku oon julma)
Geetz

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Geetz »

ninnithequeen kirjoitti:Viime aikoina on toiminut se, että sanon vaihtavani Nitskun johonkin kiltimpään tyttöön, joka tottelee, ei kiukuttele ja siivoaa reippaasti lelunsa. (hyi ku oon julma)
Käytin kans mut psykotäti vakuutti, että teippikeino on parempi. Ettei noin pitäis missään nimessä tehdä.

Mut en neuvo muita ite, en tod. Tosissani en ainakaan. Liirumoin tänne vain omaa helvettiäni ja taivasta.
killkill

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Geetz kirjoitti:Jos se on sellanen vanhempien poikien seurassa viihtyvä pikkupissis, jota ei ne koulun tyhmät aineet oikein kiinnosta niin kysele vaan neuvoja, koska mä kirjotin ihan mukavilla papereilla myöhemmin itteni lukiosta!
Omakin yläaste meni kieltämättä häiriköidessä, jälki-istunnossa ja tupakki-ringissä. Lukioon nippa nappa peruutuspaikan rimaa hipoen ja melkein ysin keskiarvolla ulos... tosin eipä lukiopapruista ole mulle paskankaan hyötyä ollut sen jälkeen.
Geetz

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Geetz »

killkill kirjoitti:... tosin eipä lukiopapruista ole mulle paskankaan hyötyä ollut sen jälkeen.
Eipä mullekaan (vielä) mutta sainpahan jotain loppuun ja syyn tuntea ylpeyttä. That's enough. :]
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16749
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Geetz kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Viime aikoina on toiminut se, että sanon vaihtavani Nitskun johonkin kiltimpään tyttöön, joka tottelee, ei kiukuttele ja siivoaa reippaasti lelunsa. (hyi ku oon julma)
Käytin kans mut psykotäti vakuutti, että teippikeino on parempi. Ettei noin pitäis missään nimessä tehdä.

Mut en neuvo muita ite, en tod. Tosissani en ainakaan. Liirumoin tänne vain omaa helvettiäni ja taivasta.
Joo, tällaistahan se on. Aikanaan työskennellessäni psyykkisesti sairaiden lapsien parissa psykologien ja psykiatrien päällimmäinen neuvo oli, että tee mitä teet mutta perusturvallisuutta ei koskaan pidä järkyttää edes vihjaamalla hylkäämisen mahdollisuudesta. Päinvastoin, kaikessa piti aina korostaa, että aikuinen on vain vihainen tietystä toiminnasta, mutta tykkää edelleen kovasti itse lapsesta, ja toivoisi tämän käyttäytyvän paremmin, koska yhdessä on tarkoitus jatkaa. Lapsen ei pitäisi koskaan joutua ansaitsemaan tai ostamaan olemassaolon oikeuttaan tai pelkäämään sen menetystä. Mutta tämä tietysti päti lähinnä psyykkisesti sairaisiin lapsiin, jotka oli jo moneen kertaan hylätty.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tix

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Tix »

EveryWoman kirjoitti:
Tix kirjoitti:Jos tuo oli sinun pehmeä lähestymisesi, niin luojan kiitos säästyimme dogmaattiselta lähestymistavaltasi :lol:
Häh? Lukisit joskus tekstini sillä neutraalilla ja ystävällisellä äänenpainolla millä olen ne kirjoittanutkin. Tule ulos sieltä vaihtoehtotodellisuudestasi, jossa keskustelunkin perimmäinen tarkoitus on haastaminen ja nujakointi, niin vältät tuollaiset väärinkäsitykset.
EW hyvä, se minkä tarkoitat neutraaliksi ja ystävälliseksi on tosiasiassa holhoavan ja jopa hieman alentuvan oloista. Minusta on esimerkiksi melko erikoista, että kyseenalaistat muiden kirjoittajien käsityksen omasta henkisestä tilastaan. Taitaa olla niin, että heijastat herkempänä omia traumojasi tähän keskusteluun ja muihin keskustelijoihin?

Ainakaan itselläni suhteeni vanhempiin ei järkkynyt millään tasolla saamani kurituksen johdosta. En edes pelännyt, enemmän hävetti että oli tehnyt niin tyhmiä. Ehkä siksi, että vanhempani eivät menettäneet tuolloinkaan malttiaan, vaan selittivät miksi rangaistaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Geetz kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Viime aikoina on toiminut se, että sanon vaihtavani Nitskun johonkin kiltimpään tyttöön, joka tottelee, ei kiukuttele ja siivoaa reippaasti lelunsa. (hyi ku oon julma)
Käytin kans mut psykotäti vakuutti, että teippikeino on parempi. Ettei noin pitäis missään nimessä tehdä.

Mut en neuvo muita ite, en tod. Tosissani en ainakaan. Liirumoin tänne vain omaa helvettiäni ja taivasta.
Mä haluan sanoa myös mielipiteeni, vaikkei se minkään "arvoinen" olisikaan kun lapseton olen. Jos lapsi oppii että häntä rakastetaan vain silloin kun hän toimii toisten tahdon mukaisesti, se voi olla aivan älyttömän vahingollista aikuisiän ihmissuhteiden kannalta. Rakkauden ja hyväksynnän olisi hyvä olla käytöksestä riippumatonta, eli rangaistukseksi mikä tahansa muu kuin noiden pois ottaminen.

Äläkä Ninni ota tätä minään ylemmyydentuntoisena sekaantumisena toisten elämään. Se on ihan vain kommentti. Uskon että vanhemmuus on rankkaa ja haasteellista, ja että siitä on helpompaa puhua teoriassa kuin toteuttaa käytännössä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Vadim »

masa kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Ilmeisesti et koskaan lue, mitä kirjoitan. Luet selvästi liikaa iltapäivälehtiä.
Ilmeisesti sinä luet vaan sitten kaiket päivää tilastoja ja muita tutkimuksia, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu.

Sie kun tiedät missä noita on, niin kaivahan mulle jonkinlainen tilasto alaikäisten tekemistä rikoksista, ilkivallasta ja väkivallasta. vuosina 71 ja 07
No mikäpä jottei. Lainatakseni erästä Optulan tutkimusta:

"Tietoja henkirikoksiin syyllistyneiden iästä ja sukupuolesta on saatavissa oikeustilastosta sadan vuoden ajalta (kuvio 1). Nuorisoväkivallan synkkiä vuosia ajanjaksolla olivat 1900-luvun ensimmaiset vuosikymmenet vuosisadan alusta neljäkymmenluvun loppuun. Henkirikoksiin syyllistyi suurlakon jälkeisinä vuosina alle 21-vuotiaita poikia vuosittain lähes kolminkertainen ja kaksikymmenluvulla yli nelinkertainen määrä nykyiseen verrattuna, kun syyllisten määrät suhteutetaan ikäluokkien kokoon. Toisaalta ennen suurlakosta alkanutta väkivalta-aaltoa, 1800-luvun lopulla, poikien henkirikollisuus oli suunnilleen yhtä yleistä kuin nykyäänkin."

15-20 -vuotiaiden poikien osuus kaikista henkirikoksista epäillyistä oli vuosina 1996-2003 alempi kuin koskaan Suomen historiassa, ja tyttöjenkin osuus on selvästi laskenut sitten 1980-luvun alun. Suomessa nuoriso tekee muutenkin henkirikoksia harvakseltaan, sekä absoluuttisesti että suhteellisesti, siis ottaen huomioon, että Suomessa tehdään moninkertainen määrä henkirikoksia verrattuna vaikkapa Ruotsiin tai Alankomaihin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa nuoret tekevät 16 kertaa enemmän henkirikoksia kuin Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Irlannissa taas suunnilleen saman verran.

Etnisyydeltään nuoret henkirikoksentekijät olivat vuosina 2000-2004 tyypillisesti suomalaisia (85 pros), suomenruotsalaisia (4 pros) ja romaneja (9 pros). Sen sijaan maahanmuuttajanuoret syyllistyivät henkirikoksiin aniharvoin (venäläiset, 1,9 prosenttia - muut ryhmät, esimerkiksi nuoret somalit, eivät tehneet yhtäkään henkirikosta vuosina 2000-2004). Tämä saa ajattelemaan, että henkirikostilastojen kannalta tänne kaivataan nimenomaan muslimeja - 80 prosenttia nuorista murhamiehistä oli tekohetkellä kännissä.