Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Yleinen lätinä jä kitinä

Saako lasta kurittaa fyysisesti?

Kyllä, ainakin joissain tilanteissa
21
54%
Ei missään tilanteessa
18
46%
 
Ääniä yhteensä: 39

Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja saira »

Aikaisempaan mietiskelyyn keskustelussa:

Eemelin isä uhkasi Eemeliä aina selkäsaunalla, sen takia Eemeli juoksi itse puuvajaan ja laittoi oven sisäpuolelta säppiin. Pysytteli siellä sitten vuolemassa nukkeja niin kauan, että arveli isänsä leppyneen ja unohtaneen selkäsaunan.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Herra Manala

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

EveryWoman kirjoitti:Argumentti = 0. Ymmärtääkö hän?
No helvetti, taidat olla asian ytimessä.
Oletko itse sitä mieltä, että yritit sanoa asian pehmeästi ja säikyttelemättä?
Voi vitun lässyn lässyn. Kumpias tässä nyt pitää taas pamperoida, lapsia vai aikuisia? Siihen nähden että joku teippaa kersan suun aiheuttaen sille kenties silmitöntä pakokauhua, sanoin asiani aika helvetin pehmeästi.

exPertti kirjoitti:Ymmärrän, että Te pieksetyt, päähän napsutellut ja hiuksista kiskotut puolustatte ettei se jättänyt teihin mitään traumoja tai muutakaan mainittavaa. Totta kai puolustatte, muutenhan teidän täytyisi ajatella sitä mahdollisuutta että teidän omat vanhempanne pahoinpitelivät teitä pienenä kun heiltä ei enää löytynyt muita keinoja kasvattaa teitä. Ei kukaan halua ajatella sellaista vanhemmistaan.
Miksi ei? Eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että kuritusmuodot tavallisesti kovenevat sen vuoksi koska lievemmät keinot loppuvat eivätkä tehoa? Omien vanhempien kohdalla on ajateltava toisin erityisesti siksi koska...?
exPertti kirjoitti:Mutta enhän minä siitä tässä puhu vaan siitä, että ihmistä yleensäkään ei saa pahoinpidellä. Kai siitä ollaan yhtä mieltä? Miksi lasta sitten kasvatetaan kuin keskiajalla?

Vaikka lapsi olisi miten kamala haluaa hän loppupeleissä miellyttää vanhempiaan. Ja eristäminen tai muu tyytymättömyyden osoitus on tehokas peloite.
Niin että tyrmään vaan kun kersa alkaa vituttaa. Sehän ei ole yhtään keskiaikaista? Eristäminen ja sitä kautta tuleva hylätyksi tulemisen tunne voi olla huomattavasti ongelmallisempi ja raskaampi asia kersalle puida kuin ne pienet tukkapöllyt joita vastaan tässä taistelet ninjana tuulimyllyssä.
mustanikki

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Herra Manala kirjoitti:..
Kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää kusipää.

Kyllä helpotti !

- N
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Herra Manala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Argumentti = 0. Ymmärtääkö hän?
No helvetti, taidat olla asian ytimessä.
Ja ihan tietoisesti vieläpä, vaikka kovasti yrititkin nähdä kommentin argumenttina.
Herra Manala kirjoitti:
Oletko itse sitä mieltä, että yritit sanoa asian pehmeästi ja säikyttelemättä?
Voi vitun lässyn lässyn. Kumpias tässä nyt pitää taas pamperoida, lapsia vai aikuisia? Siihen nähden että joku teippaa kersan suun aiheuttaen sille kenties silmitöntä pakokauhua, sanoin asiani aika helvetin pehmeästi.
Ihan kuin se aikuisen säikyttely jotenkin maagisesti poistaisi jo tapahtuneen teippiepisodin historiasta.

Mutta jos oikeasti yritit, ja tuohon pystyit, niin ok. Parempi onni sitten taas ensi kerralla!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Herra Manala kirjoitti:Eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että kuritusmuodot tavallisesti kovenevat sen vuoksi koska lievemmät keinot loppuvat eivätkä tehoa?
Kuritusmuodot kovenevat siksi, että ei viitsitä pysähtyä miettimään, miksi lievemmät keinot eivät tehoa.
Hermann Hoth

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

masa kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:...
Miksi sinusta tuli vaatesuunnittelija eikä psykologi?
Eipähän tuo vielä ole myöhäästä ...

Btw: Pisteet avokillesi toimestaan. :hail: En nyt ihan heti osaa kuvitella riiviömäisempää porukkaa kuin siellä on ... :?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Hermann Hoth kirjoitti:Btw: Pisteet avokillesi toimestaan. :hail: En nyt ihan heti osaa kuvitella riiviömäisempää porukkaa kuin siellä on ... :?
Öö, siis avokin työpaikalla??!? Vai viittaatko toimella mun kanssa olemiseen? Siinä tapauksessa olet epäilemättä oikeassa, mutta toisaalta: vakka kantensa valitsee. :dream:
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Mida »

EveryWoman kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että kuritusmuodot tavallisesti kovenevat sen vuoksi koska lievemmät keinot loppuvat eivätkä tehoa?
Kuritusmuodot kovenevat siksi, että ei viitsitä pysähtyä miettimään, miksi lievemmät keinot eivät tehoa.
Tai uskalleta. Olishan se aika monelle paha paikka todeta tekevänsä virheitä niinkin tärkeässä asiassa, kuin lasten kasvatus. Ja samaan syssyyn tajuta, että niin tekivät väärin omat vanhemmat ja aiemmat sukupolvetkin. Mieluummin vaan syyttää sitä kakaraa pahaksi tai miksi ikinä.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Mida »

Nii joo ja sekin vielä, että jos vanhempi myöntäisi fyysisestä kurituksesta (jota on tullut jo tehtyä) olevan lapselleen haittaa ja potentiaalisesti traumatisoiva vaikutus, hänenhän pitäisi siinä samalla myös myöntää, että ei perskule, mitähän kolhua sitä omassa itsessä on vastaavan jäljiltä (meinaan fyysinen kuritus on melkoisen periytyvä kasvatuskeino). Sekin saattaa monelle olla huisi ajatus, jota ei sitten millään uskalla alkaa tonkia. Tai sitten kohauttaa olkia ja heittää ilmoille, että "ei mulle ainakaan mitään traumoja jääny" ja todennäköisesti tästä "traumattomuudesta" kärsii sitten se oma jälkikasvu, joka vuorollaan siirtää valtasuhteiden vääristymää eteenpäin ja mistäs sitä koskaan tietää, että millä intensiteetillä.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mida kirjoitti:Tai sitten kohauttaa olkia ja heittää ilmoille, että "ei mulle ainakaan mitään traumoja jääny" ja todennäköisesti tästä "traumattomuudesta" kärsii sitten se oma jälkikasvu, joka vuorollaan siirtää valtasuhteiden vääristymää eteenpäin ja mistäs sitä koskaan tietää, että millä intensiteetillä.
Ai se on sun mielestä "valtasuhteiden vääristymä", kun valta on vanhemmilla? Ehkä mullekin olis diagnosoitu AD/HD, tänä "ymmärtämisen" aikakautena, olin meinaan aika villi lapsena, nykyään vastakohta - sitten olis ollu moraalitonta rankaista mua, ku olisin ollu "sairas". Sittenpähän sais sentäs reseptillä piriä.. ei tarttis vattaa tuhota kahvilla, jota tekee byteway mieli.

Enkä minä isääni pelänny, vaan rangaistuksia. Tiesin, että tein väärin, kun tein väärin.
Nyt penikseni on fantastinen!
ninnithequeen

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Clay kirjoitti:Tiesin, että tein väärin, kun tein väärin.
Samikset.

Ja kyllä tuo viis veekin tietää, kun tekee väärin. Oli onnistunu viikossa piilottamaan aika monta ruisleipää kirjahyllyyn ennenku jäi kiinni. "Joo, kyl mä söin sen leivän jo, saanko nyt mansikoita". Sai aikamoiset nuhteet ja epäluottamuslauseen. Eipä ole tapahtunut moista enää. Tais hävettää niin kovasti kun jäi kiinni.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minä en oikein ymmärrä, mitä kamalaa te pentuina olette tehneet tai mitä omat lapsenne tekevät, että alvariinsa pitää olla rankaisemassa.

Itse tosiaan muistan saaneeni ihan pari kertaa remmiä, syistä joita en muista. Jotain jankkaavaa huutamista kai.

Mutta muuten en saanut arestia, en ulkonaliikkumiskieltoa, en viikkorahan alennusta. Kai minä olin niin kiltti ja harkitsevainen lapsi, että en mitään kolttosia tehnyt. Ymmärsin itsekin ja puhumalla asiat selveni. Ei tosiaan tullut mieleenkään tervata naapurin kissaa, ampua pikkulintuja tai rikkoa ikkunoita. Jo neljävuotiaana muistan huolestuneeni, kun leikissä päivähoitopaikan tyttö alkoi itkemään vetäessäni häntä leikissä pitkin lattiaa.. minä olin häntä vanhempi :D ja vastuussa

Muistan hämmästelleeni muiden lasten ainaista huolta "tuleeko sanomista". Niinkuin olisi erikseen vanhempien ja lasten leiri. No, minä olen ainoa lapsi, joten sellaista vastakkainasettelua ei tullut. Vai nipottivatko muiden vanhemmat ihan periaatteessa pikkujutuista? Minusta tuntuu, että sillä tarkkailun ja rankaisun systeemillä juuri otetaan lapsilta oma harkinta pois, ja jäljelle jää silmien-välttäessä-villiys ja rangaistuksen pelko. Eli ei mitään oikeaa kasvatusta sitten.

Tai no.. kyllä me pojat vaikkapa räjäyttelimme kiinanpommeja salaseurassamme (Päiviönsaaren Dynykerho) Pari kertaa myös haju- ja kyynelkaasuampulleja tavaratalossa. Ei se nyt niin "tuhmalta" tuntunut. Minä muuten mokasin kun totta kai kerroin vanhemmilleni siihen "kerhoon" kuulumisesta.. ei se mitään, olivat tyytyväisiä... mutta kun kerroin ohimennen pojille vanhempieni kuulleen. Meinasin saada potkut koko kerhosta. En ollut tajunnut, että muut salaavat sellaisia vanhemmiltaan ja saattaisivat saada rangaistuksen.

Eli mistä kummasta teitä rangaistiin tai itse rankaisette lapsianne? Olitteko/ onko ne ihan älyttömiä luontaisia pahantekijöitä, jotka eivät yhtään itse osaa harkita tekemisiään? Vai nipotetaanko liikaa jonkun "lapsella pitää olla rajat" -periaatteen takia?

Ruumiillisista rangaistuksista että onko kivun aiheuttaminen välttämätöntä? Eikö aikuinen pysty fyysisesti estämään lasta ihan siirtämällä, ilman lyömistä tai tukkapöllyjä? Omakohtaisesti en tiedä kuin koiran koulutuksesta. Joskus kyllä oli syytä ravistella, mutta usein riitti myös pelkkä silmiin tuijotus, moittiminen ja väkisin pois raahaaminen.
ninnithequeen

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Gat kirjoitti:Ruumiillisista rangaistuksista että onko kivun aiheuttaminen välttämätöntä? Eikö aikuinen pysty fyysisesti estämään lasta ihan siirtämällä, ilman lyömistä tai tukkapöllyjä? Omakohtaisesti en tiedä kuin koiran koulutuksesta. Joskus kyllä oli syytä ravistella, mutta usein riitti myös pelkkä silmiin tuijotus, moittiminen ja väkisin pois raahaaminen.
Tuo silmiin tuijotus ei kyllä toimi. Oletko kouluttanut montaakin uhmaikäistä? Väkivalta meidän tapauksessa: käsivarresta kiinni ja kiljuva pentu omaan huoneeseen oven taa häpeemään.
Tahi lattialla kiljuva "mähaluunmähaluun"-kakara pokkana kainaloon ja ulos kaupasta.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Gat »

ninnithequeen kirjoitti: Tuo silmiin tuijotus ei kyllä toimi. Oletko kouluttanut montaakin uhmaikäistä? Väkivalta meidän tapauksessa: käsivarresta kiinni ja kiljuva pentu omaan huoneeseen oven taa häpeemään.
Tahi lattialla kiljuva "mähaluunmähaluun"-kakara pokkana kainaloon ja ulos kaupasta.
Tarkoitinkin koiran kasvatusta :D Niille kun silmiin tuijottelu on kiusallista. Ja koira uskoo vahvempaansa lyömättäkin. Joskus joo ravistelua. Uhmaikäisistä ihmisistä ei ole kokemusta enkä omaa uhmaikääni muista. Tai hoitotädin mukaan olin täysin ongelmaton lapsi. Pikku enkeli!!

Enemmän sisäisiä ne minun häpiäni. Ala-asteella kun koko luokka sai jälki-istuntoa, minua hävetti hirveästi. Muistan miten kerran kyselin vanhemmiltani saanko mennä yksin toiseen kaupunginosaan, ja nuo sanoivat, että eihän sitä ole kukaan koskaan kieltänytkään. Rajoite oli vain itselläni, omaa keksintöä.

Sitten vanhempana lintsasin paljon yhdeksännellä luokalla. Jäin kotiin lukemaan sarjakuvia. No, ei vanhempani tykänneet, mutta ymmärsivät väsymykseni ja allekirjoittivat poissaololaput.
ninnithequeen

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Mulla oli tuo häpeä kyllä samaa sarjaa, teininäkin. Ei mua kiinnostanu kuka saa kuulla että ajoin autoa ja poliisit pysäytti, mutta kun se tieto meni vanhemmille. Herranperkele että pelotti kun äiti haki Nihtisillasta pois :roll: Turpaan tuli kotona. Tai siis verbaalisesti. Tais isi kyllä ottaa fledasta kiinni kun karjui. Ihan oikein teki :oops:
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Elppis »

ninnithequeen kirjoitti: Tais isi kyllä ottaa fledasta kiinni kun karjui. Ihan oikein teki :oops:
Senkö takia ne on niin pitkät?! :shock: Venyvää mallia?
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Gat »

ninnithequeen kirjoitti:^Mulla oli tuo häpeä kyllä samaa sarjaa, teininäkin. Ei mua kiinnostanu kuka saa kuulla että ajoin autoa ja poliisit pysäytti, mutta kun se tieto meni vanhemmille. Herranperkele että pelotti kun äiti haki Nihtisillasta pois :roll: Turpaan tuli kotona. Tai siis verbaalisesti. Tais isi kyllä ottaa fledasta kiinni kun karjui. Ihan oikein teki :oops:
Mitä helvettiä sinä idiootti sellaista teit? Liikenteeseen ilman ajokorttia? Minulle ei olisi tullut mieleenkään. Autoa kyllä opettelin ajamaan isän opettamana jo aika nuorena. Kentällä ja pikkuteilläkin. Mutta eipä ollut tarvetta luvatta ja yksin mennä. Minä olin niiiin harkitsevainen!
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Mida »

Clay kirjoitti:
Mida kirjoitti:Tai sitten kohauttaa olkia ja heittää ilmoille, että "ei mulle ainakaan mitään traumoja jääny" ja todennäköisesti tästä "traumattomuudesta" kärsii sitten se oma jälkikasvu, joka vuorollaan siirtää valtasuhteiden vääristymää eteenpäin ja mistäs sitä koskaan tietää, että millä intensiteetillä.
Ai se on sun mielestä "valtasuhteiden vääristymä", kun valta on vanhemmilla? Ehkä mullekin olis diagnosoitu AD/HD, tänä "ymmärtämisen" aikakautena, olin meinaan aika villi lapsena, nykyään vastakohta - sitten olis ollu moraalitonta rankaista mua, ku olisin ollu "sairas". Sittenpähän sais sentäs reseptillä piriä.. ei tarttis vattaa tuhota kahvilla, jota tekee byteway mieli.

Enkä minä isääni pelänny, vaan rangaistuksia. Tiesin, että tein väärin, kun tein väärin.
Siinä vaiheessa kyllä, kun ylivoimaa käytetään väärin, eli alistetaan toinen ihminen väkivalloin ihan vaan siksi, että itse on isompi eikä muuta osaa. Mun järkeen ei mahdu sellaista käsitettä kuin oikeudenmukainen fyysinen kuritus (tavoitteena satuttaa).

Kun vanhempi satuttaa lasta rankaisuna tai kurituksena tai millä sitä nyt halutaankaan kutsua, ei ole mitenkään taattua, että se opettaisi lapselle sen asian, minkä vanhempi haluaisi hänen ymmärtävän. Mutta se opettaa kyllä monta muuta asiaa. Ensinnäkin sen, että vanhemmalla on oikeus satuttaa toisin kuin lapsella. Lapsi ei saa satuttaa. Aikuinen saa, kunhan kohteena on puolustuskyvytön lapsi (tämä asenne juurtuu aika helkkarin syvään). Se opettaa hyvin usein myös sen, että aikuinen mieluummin satuttaa kuin pyrkii huolella ottamaan selvää miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy. Se opettaa, että tarkoitus pyhittää keinot. Jos tarkoittaa toiselle hyvää, saa toista loukata. Vaikka se hyvän tarkoitus olisi lähinnä puheen ja pinnan tasolla. Kun aikuinen käyttää väkivaltaa, satuttaa, hän opettaa hyvin selkeästi havainnollistaen sitä, miten toista ihmistä satutetaan. Ilmankos se monilla tulee ongelmatilanteissa ikään kuin selkärangasta, antaa tukkapöllyä, nipistää, antaa luunappi. Toisilla on vielä nauhalle luettu perustelutki. Hyvää mää vaa sulle tarkotan, tää on sun parhaakses. Usein vielä aikuinen syyllistää lapsen omista asenteistaan ja teoistaan: Onko mun pakko tulla nippaamaan? Sää oikeen kerjäät selkäsaunaa! Se ansaitsi sen. Ei sun kanssas kuule voi muuta.

Fyysiseen väkivaltaan liittyy lähes aina henkinen väkivalta. Halveksintaa, naurunalaiseksi tekemistä, häpeämään pakottamista. Näin opetetaan lapsi hienosti halveksimaan, tekemään muita naurunalaiseksi ja yrittämään saada muut häpeämään. Ei vanhempiaan juurikaan, onhan vastus vähän iso nieltäväksi ja riski tulevista kärsimyksistä on melkoinen (vanhempien rakkaus, oli sitä miten vähän tahansa, on lapsesta viimeiseen asti säilyttämisen arvoinen asia) ja onhan vauvaiästä jo käynyt selväksi, että vanhemmilla on oikeus sellaiseen, mutta päiväkodissa, koulussa, kavereiden kesken, aikuisena sitten aikanaan kasvatuksen hyvässä hengessä lapsiaan kohtaan sillä samalla oikeudella. Ja moniko kotona alistettu osaa tunnistaa omat rajansa terveellisissä määrin alistavassa parisuhteessa? Missä kohtaa hänen olisi ne tullut oppia? Kahdeksantoistavuotissynttäreillä, PIM, yhtäkkiä tajuaakin missä kohtaa menee terve ihmisten välinen kunnioitus ja millaista kohtelua ei tarvitse sietää.

Paras tapa taata lapsenlapsilleen väkivaltainen lapsuus on pahoinpidellä omat lapsensa. Vaikkapa sitten "vain" tukkapöllyllä, luunapein tai häpäisemällä kasvatustarkoituksissa.

Lukekaa Alice Milleriltä Alussa oli kasvatus ja toinen hyvä on Älä huomaa. Oli muuten helvetin avartavia lukukokemuksia ja ravistelivat pitkään ja perusteellisesti omaa vanhemmuutta. Vaikka en "ansaitusti selkääni" ole kertaakaan saanut ja onneksi äitini kommunikaatiokyvyttömyyden takia säästynyt perusteellisilta oikeutuspuolustuspuheilta. Kyse on paljon hienovaraisemmista asioista, pohjalla piilevistä asenteista, selkärangasta lähtevistä tiukkaan piintyneistä opeista. Ja niin, eipä se autuaaksi tee, että nämä tiedostaisikin. Erityisesti jos on lapsia. On se vaan niin pirun hankalaa luoda itse terveitä toimintamalleja ja reagointitapoja ja korvata niillä syvälle syöpyneitä viturallaan olleita omien vanhempien oppeja, vaikka maailman tärkeimmästä työstä onkin kyse. Mulla on sisälläni yhä etenkin väsyneenä se joka saatanan pikkuasiasta hermonsa menettävä äitini, jolle lapset ovat silkkoja rasitteita silloin kun kaikki ei mene hänen mielensä mukaan puolesta ajatuksesta. Ja voi vänkyrä, että on pitkän tuskaisan työn takana saada se pirulainen itsestään pois. Väsymys on paska juttu tältä kantilta, kun silloin helpommin puskevat pintaan varhaislapsuudessa syöpyneet mallit ja huolettaapi joo, että esikoinen lähestyy uhmaikää melko selkeissä määrin ja siihen rinnalle on putkahtamassa vielä öitä valvottava kakkatruutta. Mites sitten suu pannan. Sepä jää nähtäväksi se.

Ja ihan kaikille niille turbourpoille, jotka eivät vaan tajua, niin tiedoksi, että meillä on rajat ja rajat onkin lapsosella. Ja päivittäin käydään vääntöä näiden rajojen paikoista. Mutta koska pelkät rajat eivät riitä, sitä tämä äiskä pyrkii parhaansa tunkemaan sekaan rakkautta, ymmärtämään, että mikä tuota puhumaan opettelevaa pirpanaa nyt loppujen lopuksi hiertää ja mikä se lapsen näkökulma mihinkin asiaan on. Vaatiiko se tosiaan kohtuuttomia vai onko ne vaatimukset mukamas kohtuuttomia siks, ku äiskä ei jaksais ny miettiä ja nuuskia. Ja jos se vaatii jotain, mikä on perustellusti eiei, ni sitte se on eiei. Joko etitään sopiva kompromissi (usein se on asian ilmaisu toisessa muodossa: Ei mennä sinne nyt vs. eka tehdään tää juttu, sitten mennään sinne) tai sitten kuunnellaan rotesti. Mutta vastalauseeseen hällä on oikeus ja minulla on velvollisuus kestää se protesti ja yleensä vielä viestittää, että perille menee mikä häntä riepoo ja että juu, äiti tykkää pahoinaki hetkinä, ei hylkää, ei kosta, ei tukahduta. Tietty ei ole hyväksyttävää rikkoa paikkoja tai satuttaa muita, että niissä raameissa. Pitää kunnioittaa muita vaikka kuin vituttais ja välillä raivopäätä pitää suojella iteltäänki, ku ymmärrys- ja vastaanottokyky on naks pois päältä väliaikaisesti, mutta kroppa senku riehuu. Tulevaisuudessa erilaiset ja takuulla monipuolisemmat haasteet, onhan tuo vasta 1v8kk.

En vaan koe oikeudekseni olla lastani kohtaan puhtaan paskamainen edes liiankin yleisesti mitättömiksi koetuin väkivallan keinoin, kuten tukkapöllyyttelyt tai luunapit tai häpäisy. Oli se lapsi sitten miten rasittava rajoja ja rakkautta testatessaan tahansa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mida kirjoitti:asiaa
Jos viitsisin, voisin nyt vuorostani lyödä hihhulikortin pöytään. Tuo lapsen kurittamisen oikeuttaminen kun muistuttaa luonteeltaan läheisesti - tadaa: uskontoa!

Teoriaa (kurittaminen on ok ja se on vain lapsen parhaaksi) kun perustellaan kehäpäätelmänomaisesti siitä itsestään käsin: henkilö, jonka vanhempi on aivopessyt hänet kurittamalla ja oikeutusmantran toistelemisella, toteuttaa aikuisena samaa kaavaa ilman turhaa kyseenalaistamista, vaikka faktat puhuvat kyseistä "uskontoa" vastaan. Jumalan sana on totta, koska Raamatussa sanotaan niin.

No, koska tällaisten uskontometaforien argumentoiva esittely keskustelussa kuin keskustelussa on mielestäni sekä turhaa että halpamaista, en aio sortua siihen itse. Tämän viestin tarkoituksena on vain havainnollistaa, kuinka uskontomaisuus oikeastaan leimaa enemmän tai vähemmän kaikkea inhimillistä toimintaa. Sellaisia ihmiset ovat, ja sellaista siis on uskontokin - tuo ihmisten kehittämä järjestelmä.
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Avuttoman lapsen lyöminen on kyllä muutenkin jotenkin kuvottavaa.
Kuules nyt körttipertti. Kukaan ei ole ollut täällä lyömässä lasta. Tukistaminen ja luunappi ovat hyvin kaukana lyömisestä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ai vitsi kun voisi meilläkin antaa tympeälle pomolle luunappeja ja vähän tukasta vetää, kun oikein vittumaiseksi alkaa.

Sinänsä hassua, että ruumiillista kurittamista kannattavat nimenomaan ne, jotka sitä ovat saaneet kokea. EW jo asiasta puhuikin, mutta puhe on oudosti samankaltaista kuin esimerkiksi perheväkivaltatapauksissa. Uhri syyllistää itsensä ja hakee syitä toisen epäasialliseen käyttäytymiseen omasta toiminnastaan. Kun tähän yhdistetään vielä pohjoismainen uhrinsyyllistämismentaliteetti, niin ihmekös tuo, jos kaikki on oikein ja kohtuullista, kohteessahan se vika on.
Paras päivä ikinä.
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Jos ajatellaan sinua, et ole ihan kynäniskaisimmasta päästä, repimässä kymmenkiloista hiuksista niin eivät ole lyömisvertaukset kaukana.
No voi hyvänen aika. Sähän olet kukkahattutäti pahimasta päästä. Oletko tosiaan niin hölmö, että kuvittelet tukistuksen antajan repivän jälkikasvuaan täysin voimin hiuksista? Ethän sä nyt oikeasti ole noin naivi?
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

Riemumieli kirjoitti: Sinänsä hassua, että ruumiillista kurittamista kannattavat nimenomaan ne, jotka sitä ovat saaneet kokea.
En minä mitään ruumillista kuritusta kannata. Koetan vaan pitää lyömisen ja tukistamisen erillään. Niitä kun ei todellakaan voi verrata toisiinsa.
masa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: P.S. Olen nuorena saanut oikein kunnolla selkään yhden kerran (muistaakseni). Päätin jo teini-iässä, että tuollaiseen pelkotilaan en ketään lasta pakota.
Kunnon selkäsaunaa ja tuklistamista ei voi verrata toisiinsa. Eihän? Jos et tiedä mitä eroa selkäänsaamisella ja ohimokarvoista tukistamisella on, niin voin tulla tukistamaan sua. Katsotaan paskotko housuihisi?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

exPertti kirjoitti:Tuossa Teille pieksäjille "kiihkotonta" infoa:
http://www.nospank.net/pt-finn.pdf
Muuten ihan mielenkiintoista, mutta kun aletaan puhua 1900-luvun diktaattoreista ja luonnottamasta seksuaalisuudesta, niin homma meni hieman yli. Olen 100-prosenttisen varma, että suurinta osaa ihmiskunnasta on kuritettu Hitlerin tai Stalinin aikana, joten se siitä. Eikä SM taida olla vastuullisten aikuisten kesken sen luonnottomampaa kuin munan työntäminen pimppaan. Onneksi ei sentään sanottu, että ruumiillinen kuritus altistaa kaikkein pahimmalle eli homoseksuaalisuudelle.
Paras päivä ikinä.
Vastaa Viestiin