Näh, siinä tarvittais sitä, mitä veljellänikin, eli annos ihan hyvää ulkonäköä ja sosiaalisia taitoja, joilla iskisi itselleen matemaattisesti fiksumman avokkeen. Veli yritti pitkään monia kertoja päästä sisään opiskelemaan erästä alaa eikä päässyt kunnes vasta kuin tyttöystävänsä luki hänen kanssaan ja lähti tämä nainen vielä hänen kanssaan suorittamaan tämän alan opintoja omansakin ohella. Ja sitten kun veljestä tuli maisteri, vaihtoi tämän naisen heti toiseen.Mylwin kirjoitti: Ei siinä mitään lukiota tarvita, lukion matematiikasta puhumattakaan.
Sen kun vaihdat pääainetta.
Koulutus ja "elitismi"
Re: Koulutus ja "elitismi"
Re: Koulutus ja "elitismi"
On kyllä totta että koulutus on eriarvoistunut ja varsinkin ammatillisen koulutuksen tason huonontumisesta kertoo se että peruskoulun jälkeen ko oppilaitoksiin jättää yhteishaussa/yhteisvalinnassa hakematta noin 4400 nuorta joka vuosi,en sitten tiedä taitaa aika moni valita kymppiluokan ellei peräti lukion,miksi kouluttautua 3 vuotta johonkin ammattiin ja joutua samantien työttömyyskortistoon homehtumaan.Otan nyt ensin esimerkin mun omasta peruskoulusta,siellä painotettiin paljon taidetta,näyttelemistä ja tanssia,kaikki jotka eivät olisi halunneetkaan osallistua koko koulun näytelmän tekoon pakotettiin näyttämölle tai tekniikkaa hoitamaan.
Jälkimmäinen oli yleensä 15-16v poikien tehtävä,eihän äänihuulia saa ylettömästi rasittaa murrosiässä,saati sitten möristä laulun tapaista.
Toivottavasti siellä on asiat paremmin,ettei koululaisille aseteta liian suuria että kunnianhimoisia tavoitteita,eihän jokaisesta voi tulla näyttelijää,taidemaalaria tai jotain tekniikan ihmettä.Ilahduttavasti olen kyllä seurannut kehitystä jota siellä on tapahtunut,uuden rehtorin aikana on tullut upeat nettisivut valokuvineen ja nykyisillä peruskoululaisilla on jopa mahdollisuus tehdä kotiläksyt etätehtävinä netin välityksellä.
Nykyisin heillä on oma ammattikymppiluokkakin tosin eri toimipisteessä
ja vanhoille seniori-opiskelijoille järjestetään kerran vuodessa tapaamisia.
Sitten toinen esimerkki,opiskelin kolme vuotta Porvoon ammattiopistossa
Matkailualan Perustutkintoa Ohjelmapalveluiden Tuottaja-ryhmässä.
Valinta/Pääsykokeissa painotettiin ylpeydellä "Kuinka me olemme Suomen arvostetuin ja vanhin matkailualan ammattikoulu".Ennen tuota kolmea vuotta annetut lupaukset,kaikki oli petetty elokuuhun 2003 mennessä.Aina sai tapella että sai ylimääräistä tukiopetusta tai edes vaikeimpiin ammattiaineisiin koulunkäyntiavustajaa.Matematiikan tunnit ne vasta kauheita olikin,kun kouluttajat huusi&karjui kaikille niille vähä-älyisille jotka eivät pysyneet samassa tahdissa opetuksen kanssa.
Yksikin ruokatuotannon opettaja vittuili pitkään mun luokalla olleelle
"kumpi sulle on tärkeämpää opiskelu vai työnteko?"Siinä se vaikka hyvin tiesi että toinen raataa niska limassa töissä rahoittaakseen opiskelunsa.
Muutama toinen opettaja suorastaan piti pilkkanaan,huomautteli erilaisesta ulkonäöstä,jollekkin joka ei ollut muka asiallisesti pukeutunut.
Ja vielä kolmas esimerkki Amiedusta...siellä mentiin varsinkin tietotekniikassa niin lujaa vauhtia eteenpäin että me opiskelijat
jouduttiin usein kysymään eikä silti pysytty perässä.Eipä tuo mitään
suoritin sen Atk A-ajokortin sitten myöhemmin paremmalla opetuksella.
Jälkimmäinen oli yleensä 15-16v poikien tehtävä,eihän äänihuulia saa ylettömästi rasittaa murrosiässä,saati sitten möristä laulun tapaista.
Toivottavasti siellä on asiat paremmin,ettei koululaisille aseteta liian suuria että kunnianhimoisia tavoitteita,eihän jokaisesta voi tulla näyttelijää,taidemaalaria tai jotain tekniikan ihmettä.Ilahduttavasti olen kyllä seurannut kehitystä jota siellä on tapahtunut,uuden rehtorin aikana on tullut upeat nettisivut valokuvineen ja nykyisillä peruskoululaisilla on jopa mahdollisuus tehdä kotiläksyt etätehtävinä netin välityksellä.
Nykyisin heillä on oma ammattikymppiluokkakin tosin eri toimipisteessä
ja vanhoille seniori-opiskelijoille järjestetään kerran vuodessa tapaamisia.
Sitten toinen esimerkki,opiskelin kolme vuotta Porvoon ammattiopistossa
Matkailualan Perustutkintoa Ohjelmapalveluiden Tuottaja-ryhmässä.
Valinta/Pääsykokeissa painotettiin ylpeydellä "Kuinka me olemme Suomen arvostetuin ja vanhin matkailualan ammattikoulu".Ennen tuota kolmea vuotta annetut lupaukset,kaikki oli petetty elokuuhun 2003 mennessä.Aina sai tapella että sai ylimääräistä tukiopetusta tai edes vaikeimpiin ammattiaineisiin koulunkäyntiavustajaa.Matematiikan tunnit ne vasta kauheita olikin,kun kouluttajat huusi&karjui kaikille niille vähä-älyisille jotka eivät pysyneet samassa tahdissa opetuksen kanssa.
Yksikin ruokatuotannon opettaja vittuili pitkään mun luokalla olleelle
"kumpi sulle on tärkeämpää opiskelu vai työnteko?"Siinä se vaikka hyvin tiesi että toinen raataa niska limassa töissä rahoittaakseen opiskelunsa.
Muutama toinen opettaja suorastaan piti pilkkanaan,huomautteli erilaisesta ulkonäöstä,jollekkin joka ei ollut muka asiallisesti pukeutunut.
Ja vielä kolmas esimerkki Amiedusta...siellä mentiin varsinkin tietotekniikassa niin lujaa vauhtia eteenpäin että me opiskelijat
jouduttiin usein kysymään eikä silti pysytty perässä.Eipä tuo mitään
suoritin sen Atk A-ajokortin sitten myöhemmin paremmalla opetuksella.
Re: Koulutus ja "elitismi"
Kiitos, että teit tuon tarkennuksen heti, ennen kuin ehdin koota voimani ja kirjailla vastineeksi jyhkeän puolustuspuheenEdith kirjoitti: hum-tdk:ssa opiskelu ei kaikilla aloilla vaadi juurikaan järkeä. Suomen kielessä ja kirjallisuusaineissa kyllä,
Re: Koulutus ja "elitismi"
Kyllä juu, tämä "huippulahjakas" 16-vuotias opiskeli yo:lla sosiologiaa kunnes hiffasi että koulupäivien jälkeen on sikapaljon nastempaa hengailla kaupungilla frendien kaa kuin istua kuivien parikymppisten kanssa luennolla. Vaiks ihan kiinnostavia ne enimmäkseen olikin. Luennot, ei ne parikymppiset. Näin meillä. Ei siis vaatinut oikeasti mitään huippulahjakkuutta.pertzi kirjoitti:Sori että tuon vanhan aiheen pinnalle.
Muistelin aiemmin, että lahjakkaiden lukiolaisten on ollut mahdollista opiskella yliopistossa lukioaikana.