Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Battery-electric "Infinity Train" will charge itself using gravity

"for one or more of Fortescue's mining sites, the team has calculated that there's enough downhill slope and braking opportunities in the loaded direction to charge up the battery regeneratively, and the train is so much lighter when it's unloaded that the battery can take it all the way back to the mine and start the journey again without needing a charge. "

https://newatlas.com/transport/fortescu ... -electric/
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ensimmäinen ajatus oli, että kyseessä on ikiliikkuja ja vitsi. Sitten tajusin, että kyseessä ei ole ikiliikkuja, koska siihen ladataan energiaa lastaamalla siihen mäen huipulla painavaa malmia, eli lisätään sen potentiaalienergiaa. Eli laite ei siis ole ikiliikkuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja aasi »

Eikö nuo Ruotsin malmijunat jo tee tuota? Tuottavat enemmän sähköä kuin kuluttavat.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Osittain samaa kuin ketjun aloittanut postaus, eli miten suunnattu räjähdysvaikutus toimii. Tällä kertaa ajankohtaiseen asiaan, eli ontelokranaattiin liittyen



Tuloksena on ohut sulan metallin erittäin tiheä suurella nopeudella etenenä ohut massa, joka menee teräksen läpi kineettisellä energialla

Kuva

Voi ajatella, että mitä sitten, jos tuo ohut suihku ei osu sisällä olijaan, selviääkö hän?
Ei selviä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Behind-armor_debris

Ensi jaksossa käsittelemme vastakeinoja ontelokranaateja vastaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.

Nuoliammukset käyttäytyvät samankaltaisesti, vaikka niiden nopeus on huomattavasti pienempi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2022 10:41 ^
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.

joo. Tarkennuksena vielä, että koska suihkun nopeus ylittää äänennopeuden myös kohdemateriaalissa, ei kohdemateriaalissakaan energiaa pääse siirtymään suihkusta pois. Ja monilla on väärinkäsitys, että ontelepanos sulattaisi itsensä läpi. Ei sulata. Se on puhtaasti kineettinen vaikutus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joskus harjoituksissa ammuttiin pohjamiina 3 teräslevyn läpi. Eka reikä oli tollanen siisti, mutta seuraavat repi sitten jo enemmän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tässä vielä kuva räjähdyksen synnyttämästä virtauksesta

Kuva

Tuossa miehistönkuljetusvaunun rei'issä näkyy hyvin, miten keskellä oleva nopea jetti tekee sen siistin reiän ja hitaat myöhemmin tulevat roiskeet tekevät pieniä jälkiä reiän ympärille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »





Aivan ei ylety toimitusmatka hoodeille, mutta kun tulee, niin tilaan heti pullon kokista Matin ja Tepon tuomana!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pyöräilin päästäisenä Otaniemen läpi, ja noita tuli vastaan useampi. En kuullut Mattia ja Teppoa, mutta yksi toivotti hauskaa päivää, tosin englanniksi. Käsittääkseni tällä viikolla pitäisi laajeta muihin Espoon Alepoihin, saatan kokeilla, jos asun vaikutusalueella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kai se on testattava. Tilaan heti 10 pakettia hookoon blååta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Paluupostissa voi varmaan laittaa käytetyt paristot?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Titanic 2.0

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Toisin kuin Titanic, tuota ei tulla koskaan rakentamaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Taisi se Titanic 2.0 paattikin jäädä rakentamatta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 29.06.2022 8:50 Taisi se Titanic 2.0 paattikin jäädä rakentamatta.
Kyllä se rakennettiin. Titanicilla oli 2 sisaralusta ja Titanic oli aluksista keskimmäinen. HMHS Britannicin suunnitelmia muokattiin hiukan Titanicin onnettomuuden jälkeen. Aluksen runkoa esim levennettiin, jotta se kestäisi paremmin jäävuoria. No ei tuo silti ollut pitkäikäinen alus tuokaan, vaan upposi 2,5 vuotta vesillelaskun jälkeen ajettuaan merimiinaan ensimmäisessä maailmansodassa vuonna 1916.

Pisimpään palveli sisaruksista vanhin RMS Olympic, joka oli hieman Titanicia lyhyempi ja oli ainoa joka ei uponnut, vaikka sekin onnistui merellä törmäilemään itsensä telakointikuntoon. Wikipedia tiesi kertoa, että muuan Violet Jessop onnistui olemaan mukana kaikkien kolmen aluksen onnettomuuksissa ja selvisi hengissä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jaa, tollanen. Mutta toi on siis sitten oikeesti Olympic 4.0 :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja KKK »

Vetymoottori, 25K rpm, 16 kg, 160hp ja vääntöä hulvattomasti.

Speksin perusteella lupaava, mutta mitenkähän kesto ja voitelu? Mietin samaten että minkälaisen kytkimen-vaihteiston vaatisi taakseen?

Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, mutta sen tuottaminen vaatii kai aika hulvattomasti sähköenergiaa, joten panos-tuotos-suhde voipi jäädä kyseenalaiseksi.

Mielenkiintoinen kapistus silti.

Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sveitsissä homma toimii ja asioita saadaann tehtyä.


Cargo sous terrain
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lueskelin tuossa, että Formula1:ssä 100% jarrutuksen tekeminen vaatii noin 160kg:n voiman jarrupolkimeen. Ajattelin ettei vastaavia ole saatavissa kotiformuloitsikoille. Firman nörtit osoittivat, että olen väärässä:

Invicta™ Sim Racing Pedals Brake and Throttle

Lisäksi vähän paremman luokan ratteja:

Fanatec
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"200 kilogram of mechanical pedal pressure."

Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.08.2022 11:40 Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..
Niin. Hellasärö on rasite kaikelle kivalle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuolla ei Tallinnan kaljatunnelissa kauaa nokka tuhisisi.

Nerokas robotti ampuu 27 000 °C plasmasäteitä maan alla
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin