Sivu 27/33

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 02.03.2022 18:52
Kirjoittaja Bhven
Battery-electric "Infinity Train" will charge itself using gravity

"for one or more of Fortescue's mining sites, the team has calculated that there's enough downhill slope and braking opportunities in the loaded direction to charge up the battery regeneratively, and the train is so much lighter when it's unloaded that the battery can take it all the way back to the mine and start the journey again without needing a charge. "

https://newatlas.com/transport/fortescu ... -electric/

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 03.03.2022 8:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Ensimmäinen ajatus oli, että kyseessä on ikiliikkuja ja vitsi. Sitten tajusin, että kyseessä ei ole ikiliikkuja, koska siihen ladataan energiaa lastaamalla siihen mäen huipulla painavaa malmia, eli lisätään sen potentiaalienergiaa. Eli laite ei siis ole ikiliikkuja.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 03.03.2022 8:55
Kirjoittaja aasi
Eikö nuo Ruotsin malmijunat jo tee tuota? Tuottavat enemmän sähköä kuin kuluttavat.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 07.03.2022 9:24
Kirjoittaja James Potkukelkka
Osittain samaa kuin ketjun aloittanut postaus, eli miten suunnattu räjähdysvaikutus toimii. Tällä kertaa ajankohtaiseen asiaan, eli ontelokranaattiin liittyen



Tuloksena on ohut sulan metallin erittäin tiheä suurella nopeudella etenenä ohut massa, joka menee teräksen läpi kineettisellä energialla

Kuva

Voi ajatella, että mitä sitten, jos tuo ohut suihku ei osu sisällä olijaan, selviääkö hän?
Ei selviä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Behind-armor_debris

Ensi jaksossa käsittelemme vastakeinoja ontelokranaateja vastaan.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 07.03.2022 10:41
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.

Nuoliammukset käyttäytyvät samankaltaisesti, vaikka niiden nopeus on huomattavasti pienempi.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 07.03.2022 10:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2022 10:41 ^
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.

joo. Tarkennuksena vielä, että koska suihkun nopeus ylittää äänennopeuden myös kohdemateriaalissa, ei kohdemateriaalissakaan energiaa pääse siirtymään suihkusta pois. Ja monilla on väärinkäsitys, että ontelepanos sulattaisi itsensä läpi. Ei sulata. Se on puhtaasti kineettinen vaikutus.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 07.03.2022 10:55
Kirjoittaja Vagabondo
Joskus harjoituksissa ammuttiin pohjamiina 3 teräslevyn läpi. Eka reikä oli tollanen siisti, mutta seuraavat repi sitten jo enemmän.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 07.03.2022 11:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tässä vielä kuva räjähdyksen synnyttämästä virtauksesta

Kuva

Tuossa miehistönkuljetusvaunun rei'issä näkyy hyvin, miten keskellä oleva nopea jetti tekee sen siistin reiän ja hitaat myöhemmin tulevat roiskeet tekevät pieniä jälkiä reiän ympärille.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 19.04.2022 8:25
Kirjoittaja James Potkukelkka




Aivan ei ylety toimitusmatka hoodeille, mutta kun tulee, niin tilaan heti pullon kokista Matin ja Tepon tuomana!

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 19.04.2022 8:28
Kirjoittaja urpiainen
Pyöräilin päästäisenä Otaniemen läpi, ja noita tuli vastaan useampi. En kuullut Mattia ja Teppoa, mutta yksi toivotti hauskaa päivää, tosin englanniksi. Käsittääkseni tällä viikolla pitäisi laajeta muihin Espoon Alepoihin, saatan kokeilla, jos asun vaikutusalueella.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 19.04.2022 8:51
Kirjoittaja Bluntly
Kai se on testattava. Tilaan heti 10 pakettia hookoon blååta.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 19.04.2022 17:43
Kirjoittaja Bhven
Paluupostissa voi varmaan laittaa käytetyt paristot?

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 09.05.2022 15:14
Kirjoittaja Bluntly

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 29.06.2022 8:48
Kirjoittaja Bluntly
Titanic 2.0


Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 29.06.2022 8:49
Kirjoittaja So Hard
Toisin kuin Titanic, tuota ei tulla koskaan rakentamaan.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 29.06.2022 8:50
Kirjoittaja Bluntly
Taisi se Titanic 2.0 paattikin jäädä rakentamatta.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 29.06.2022 9:43
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 29.06.2022 8:50 Taisi se Titanic 2.0 paattikin jäädä rakentamatta.
Kyllä se rakennettiin. Titanicilla oli 2 sisaralusta ja Titanic oli aluksista keskimmäinen. HMHS Britannicin suunnitelmia muokattiin hiukan Titanicin onnettomuuden jälkeen. Aluksen runkoa esim levennettiin, jotta se kestäisi paremmin jäävuoria. No ei tuo silti ollut pitkäikäinen alus tuokaan, vaan upposi 2,5 vuotta vesillelaskun jälkeen ajettuaan merimiinaan ensimmäisessä maailmansodassa vuonna 1916.

Pisimpään palveli sisaruksista vanhin RMS Olympic, joka oli hieman Titanicia lyhyempi ja oli ainoa joka ei uponnut, vaikka sekin onnistui merellä törmäilemään itsensä telakointikuntoon. Wikipedia tiesi kertoa, että muuan Violet Jessop onnistui olemaan mukana kaikkien kolmen aluksen onnettomuuksissa ja selvisi hengissä.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 29.06.2022 9:49
Kirjoittaja Bluntly

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 29.06.2022 9:59
Kirjoittaja Vagabondo
Jaa, tollanen. Mutta toi on siis sitten oikeesti Olympic 4.0 :leuhka:

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 06.07.2022 21:58
Kirjoittaja KKK
Vetymoottori, 25K rpm, 16 kg, 160hp ja vääntöä hulvattomasti.

Speksin perusteella lupaava, mutta mitenkähän kesto ja voitelu? Mietin samaten että minkälaisen kytkimen-vaihteiston vaatisi taakseen?

Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, mutta sen tuottaminen vaatii kai aika hulvattomasti sähköenergiaa, joten panos-tuotos-suhde voipi jäädä kyseenalaiseksi.

Mielenkiintoinen kapistus silti.


Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 16.07.2022 11:53
Kirjoittaja Bluntly
Sveitsissä homma toimii ja asioita saadaann tehtyä.


Cargo sous terrain

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 24.08.2022 11:22
Kirjoittaja Bluntly
Lueskelin tuossa, että Formula1:ssä 100% jarrutuksen tekeminen vaatii noin 160kg:n voiman jarrupolkimeen. Ajattelin ettei vastaavia ole saatavissa kotiformuloitsikoille. Firman nörtit osoittivat, että olen väärässä:

Invicta™ Sim Racing Pedals Brake and Throttle

Lisäksi vähän paremman luokan ratteja:

Fanatec

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 24.08.2022 11:40
Kirjoittaja James Potkukelkka
"200 kilogram of mechanical pedal pressure."

Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 24.08.2022 11:46
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 24.08.2022 11:40 Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..
Niin. Hellasärö on rasite kaikelle kivalle.

Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu

Lähetetty: 12.09.2022 10:41
Kirjoittaja Bluntly
Tuolla ei Tallinnan kaljatunnelissa kauaa nokka tuhisisi.

Nerokas robotti ampuu 27 000 °C plasmasäteitä maan alla