Cortical Labsin tavoite oli todistaa, että eläviä kudoksia voi yhdistää piistä tai muusta aineesta tehtyyn teknologiaan, tässä tapauksessa mikrosiruihin.
Alkaa olemaan kovaa kamaa. Jokohan kohta saisin robokropan tän paskan tilalle?
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 26.10.2022 14:15
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Sohvalla noita aivoja on helpompi kasvattaa kuin labrassa.
Sony WH1000XM3- laadukkaat vastameluurit. Tulivat tietnsä päähän, lakkasivat käynnistämästä.. Resetiointi auttoi hetken, kunnes ei sekään. Erinominen äänenlaatu ja ANC. Sanoin roskiin keittäessä pojalle että jos nuo saat toimimaan ni saat pitää.
Puolta tuntia myöhemmin toimivat. Ratkaisu - vasen kuulokekuppi auki, 3cm pitkä pala eristyslevyä piirilevyn päälle, muovista kuulokekuppia vasten. Kasaan ja PIM, saman tien käynnissä. Pojan riemulla ei ollut rajoja. Ehkä innostu jatkossakin korjaamaan asioita. Snadisti harmittaa, mutta jos tulin vahingossa tehneeni positiivista vahvistusta aikaisemmin ilmenneelle näpertelytaipumukselle, sehän on vain hyvä asia
Tämähän on vielä labra-asteella, kuten kaikki mullistavat akkukeksinnöt, joita tulee muutaman kk:n välein. Tai noh.. ei nyt enää ihan labrassa olla, pilottilaitos pyörii.
Aika pian kyllä pitäisi päästä labrasta ulos
"Vielä tämän vuoden puolella kuultaneen, että Stora Enso rakentaa ensimmäiset kovahiiltä valmistavat varsinaiset tehtaat. Tuotteelle on annettu nimeksi Lignode.
Ensin rakennetaan kaksi tehdasta, jotka tuottavat yhteensä 35 000 tonnia kovahiiltä"
Kinostaa kyllä. Olisi aika mageeta, jos nyt poltettavasta mustalipeästä pystyttäisiin valmistamaan 10-150€ kilohintaista tuotetta.
Aloin katsella Stora Ensoa sillä silmällä.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 29.11.2022 9:52
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Ymmärrykseni ei riitä tähän yhtään, mutta veikkaisin, että hiilen valmistaminen puusta ei lyö leiville.
On ihan umpityhmää pelätä fossiilisia materiaaleja käyttömääriin katsomatta. Meidän pitää lopettaa fossiilisen hiilen poltto. Akussa on noin 50kg grafiittia. Jos tuon merkitystä nyt ämpärimatikalla lähtee arvailemaan, niin sanoisin tuossa olevan 1-2 tankillista bensaa. Jos akkujen kanssa lähdetään spedeilemään, niin bensan poltto ei lopu. Fossiilisen grafiitin käyttö akkuihin on enemmän kuin jees.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 29.11.2022 10:02
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Kannattaa lukea nuo jutut
Tuo ei ole grafiittia. Sehän koko jutun pihvi onkin (tai noh.. on toki silläkin merkitystä, että hiili ei ole fossiilista tai kaivoksesta, mutta se nyt ei ole se varsinainen kulma vaan se, että kyseessä on parempi tuote).
PS. Vaikka tuolla vaihtaisi pelkästään 1:1 fossiilisen grafiitin, on mainitsemasi kinkkien grafiitista pyytämä hinta selvästi enemmän kuin sellun tai kartongin, joita myydään alle eurolla kilo.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 29.11.2022 10:43
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Okei, hesarin juttu oli hyvä. Katsoin storan linkin, joka oli semmoista haaleaa diipa daapaa.
Nuo paremmat ominaisuudet avaavat mahdollisuuksia grafiittiin verrattuna, vaikka pidänkin pakkaskestoa ja nopeaa latausta aika marginaalisina hyötyinä.Pakkaskesto tietty miellyttää lappiin menijöitä, mutta useimmille autoilijoille pakkanen on kaukainen juttu. Ymmärtääkseni latausta ei tälläkään hetkellä juuri rajoita akut, vaan muu infra ja tekniikka. Sitten kun teslan tasoista pikalatausta on kaikki paikat väärällään, niin kuinka paljon ollaan valmiita maksamaan vielä nopeammasta latauksesta. Toisaalta supernopea lataus puhuttelee maksukykyistä jengiä ja silloin luultavasti louhittua grafiittia kalliimpi kovahiili positioituu ihan hyvin. Akussa on joku 150kg grafiittia, joten puhutaan varmaan muutaman tonnin hintaerosta "karvalakkiakkuun" verrattuna. 30.000€ sähköautossa tuollainen hinnanlisä on ihan liian suuri, mutta 100.000€ luokassa "kusematta lappiin" ja 2 minuutin lataus varmati puhuttelevat.
”Puusta saatavalla akkumateriaalilla paremmat ominaisuudet kuin kaivetulla grafiitilla”
”Lignoden suurin etu on, ettei se ole kaivannainen tai perustu fossiilisiin raaka-aineisiin, vaan se on pohjoismaisesta metsästä peräisin”, Kyckling sanoo.
Grafiitti tulee nykyään pääasiassa Kiinasta. Akkukennojen valmistajat etsivät nyt kiinalaisille raaka-aineille geopoliittisen tilanteen takia vaihtoehtoja. Myös koronan aiheuttamat häiriöt tuotantoketjuihin ovat saaneet akkujen valmistajat etsimään uusia raaka-aineiden lähteitä aiempaa lähempää.
Lingnode-kovahiilellä on Kycklingin mukaan lisäksi monia ominaisuuksia, jotka ovat paremmat kuin grafiitilla. Se voi tuoda Lignodelle kilpailuetua.
Puun ligniinistä valmistetun kovahiilen lataus- ja purkausnopeus eli akkutekniikassa käytetty c-nopeus on parempi kuin grafiitilla. C-nopeus kertoo, kuinka nopeasti esimerkiksi sähköauton pystyy lataamaan.
Kylmyyskään ei kuluta ligniinistä tehdyn akun virtaa yhtä paljon kuin grafiittiakun. Grafiitti myös laajenee ladattaessa 5–6 prosenttia, mutta ligniinistä tehty kovahiili vain 1–2 prosenttia.
Challengerissa on tällainen. Idea on, että ammuksen tarkoitus ei ole lävistää kohdetta vaan tuhota miehistö/sytyttää polttoaina/räjäyttää ammukset kohteen sisäpuolelta irtoavan materiaalin avulla.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 25.01.2023 10:17
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: ↑25.01.2023 9:48Challengerissa on tällainen. Idea on, että ammuksen tarkoitus ei ole lävistää kohdetta vaan tuhota miehistö/sytyttää polttoaina/räjäyttää ammukset kohteen sisäpuolelta irtoavan materiaalin avulla.
HESH on ihan hyvä ammus monessa mielessä. Käytännön elämässä osuma tuhoaa kaikenlaisen optiikan ja elektroniikan ulkopuolelta vaikka olisi huonokin. Vaikka vaunu selviäisi osumasta, ei sillä ihan kauheasti pelkillä rautatähtäimillä tee.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 25.01.2023 10:22
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^ Britit tuosta tykkäävät. Kukaan muu ei taida käyttää. Tuota pystyisi ampumaan myös sileillä putkilla, mutta muut ovat suosineet HEAT-pohjaisia ammuksia yleiskäyttöön.
HEAT-pohjaiset toimivat vähän heikosti kaikkea muuta paitsi panssaria vastaan ja kevyemmätkin panssaroidut vaunut alkavat olla hankalia panssaroinnin kehittyessä. Tästä syystä jenkit tutkivat uutta yleisammusta nuolen rinnalle, joka korvaisi 4 aiempaa ammustyyppiä: https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub ... 43RQ%3D%3D
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 29.01.2023 11:11
Kirjoittaja Bhven
Melusaasteen torjuntaan.
Toroidal propellers: A noise-killing game changer in air and water
^ Kiihtyvyydestä tehtiin jutussa iso numero, mutta vain tuo ultra malli pesee esim. GSX-R 1000:sen, joka maksaa alle 30k.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 12.02.2023 15:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Suomessa mpyörillä sähköisilläkin on autovero (on toki polttispyörilläkin).
Mutta joo, en tiedä mikä tuon etu verrattuna polttispyörään on muuten kuin että ei tarvitse ajaa dinomoottorilla. Toki polttispyörät joskus kielletään. Onhan se kyllä futuristinen.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 12.02.2023 17:44
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Tuo suorituskyky voi olla todellinen ongelma myynnissä. Ihan vertailun vuoksi, Plaid on nopeimmin kiihtyvä sarjavalmisteinen auto ja maksaa hitosti vähemmän kuin seuraavaksi paras Ferrari SF90 Stradale (alk. 620.000€) https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
Speksin mielekkyydestä voi olla montaa mieltä, mutta jos jossain on sekä paras, että paljon halvempi, niin joku tuosta kombosta tykkää ja paljon.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lähetetty: 13.02.2023 8:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Joo. Jos sähkömp olisi nopeiten kiihtyvä sarjavalmisteinen mp, se olisi kova myyntiargumentti.