Kofeiiniyliherkkyys

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.

Tapauksessani olisi parempaa

Pyrkiä kokonaan irti kofeiinista ja välttää kaikkia tuotteita jotka sitä sisältävät
3
50%
Jatkaa kofeiinin säännöllistä käyttöä pienissä määrissä
3
50%
 
Ääniä yhteensä: 6

NegaDuck

Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Minulle lankesi hiljattain eräs nippelitieto joka aiheutti ahaa-elämyksen, sillä se selittää aika monta juttua. Nippelitieto oli tämä: kofeiini vaikuttaa stressihormonin (kortisoli) eritykseen.

Olin taannoin sairaalahoidossa, ja sain kuukauden mittaisen, todella tykin kortisonikuurin. Kortisoniannoksen määrää piti pudottaa vähitellen varovasti, sillä muuten keho saattaa - niin oudolta kuin se kuulostaakin - kuolla uupumukseen. Rankoilla kortisonikuureilla on joskus sekin seuraus, että sitä jää pysyvästi yliherkäksi kortisonille. Olen huomannut tämän omalla kohdallani: Flixonase, kortisonivoiteet yms käsikauppalääkkeet aiheuttavat minulle oireita joita ei tavallisella käyttäjällä esiinny: ensin ylienergisyys, sen jälkeen tavaton lamauttava uupumus ja särky.

Ja nyt sain kuulla että kofeiini heiluttelee kehon oman stressihormonin, kortisolin, tasoja. Aloin tajuta että nämä uuvahteluni, päänsärkyni ja ylienergisyyteni saattavatkin johtua siis kofeiinista yhdistettynä kortisoniyliherkkyyteeni. Kortisonilla on myös taipumusta aiheuttaa rasvan kertymistä kasvoihin, ja kyllä, olen pitkän salaattilinjankin jälkeen aika pyöreäkasvoinen. Eräissä nettikeskusteluissa ovat jotkut todenneet että heidän painonsa tuntuu jämähtäneen paikoilleen syömisen ja liikunnan määrästä riippumatta, ja he epäilevät syyksi kofeiinia. Pistää miettimään.

Nyt on siis kaksi vaihtoehtoa. Joko:

A) Lopetan kokonaan kofeiinin käytön, ja vältän kaikkia sitä sisältäviä tuotteita (esim. kaakao) kuin ruttoa. Sama myös kaikkien kortisonia sisältävien tuotteiden kanssa.

B) Jatkan pienen kofeiinimäärän säännöllistä, tarkkaan valvottua käyttöä.

Kumpikin vaihtoehto tuntuu hieman vaikealta, B ehkä käytännössä hieman helpommalta sillä kofeiinia voi olla vaikeaa välttää.

Mitä mieltä asioista paremmin perillä olevat ovat tästä asiasta? Onko kofeiiniyliherkkyydelläni pohjaa vai onko se huuhaata? Miten tulisi toimia? Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NegaDuck kirjoitti:Mitä mieltä asioista paremmin perillä olevat ovat tästä asiasta? Onko kofeiiniyliherkkyydelläni pohjaa vai onko se huuhaata? Miten tulisi toimia? Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Heh, no enpä todellakaan ole mitenkään paremmin perillä tästä asiasta; en ollut aiemmin koko hommasta kuullutkaan. Mutta symppaan sikäli, että mullakin on lihava naama! Laitoin just kahvin tulemaan, enkä kyllä ilman sitä tulevista päivistä tule selviämäänkään, joten omalla kohdallani valinta taitaa olla ainakin lähitulevaisuuden osalta tehty: ei muutoksia. Tosin jos itse onnistut laihduttamaan naamaasi kofeiinilakolla, niin suostun kokeilemaan perässä! :rofl: (Mua naurattaa tämä siis ihan muuten vaan, älä ota itseesi.)

Ja joo, onhan mullakin tuollaista ylienergisyys/uuvahtelu -vivahdetta havaittavissa. Nämä terveyttä koskevat pohdintasi ovat ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikka joskus käy kyllä mielessä onko noin pikkutarkka pohdiskelu ihan tervettä. Toisaalta itselläni ei taida kauheasti olla varaa sanoa! Omat pohdiskeluni vain rajoittuvat toiselle elämänalueelle - muuten taidan painia kanssasi ihan samassa sarjassa. :)

Kerro sitten, miten projekti edistyy!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja saira »

En tiedä kofeiinin ja kortisonin yhteisreaktioista sen enempää, mutta exälläni oli tapana juoda muutama kuppi kahvia, kun hän kirjoitti jotain artikkelia tai tarinaa. Hänellä se määrä kofeiinia vaikutti niin piristävästi ja huumaavasti, että tuntui kuin hän olisi ottanut jotain paljon vahvempaakin. En muista kellään nähneeni sellaista kofeiiniherkkyyttä.

Lisäys: Muistan lukeneeni joskus, että tietyt migreeni-/särkylääkkeet kannattaa ottaa kahvin kanssa, koska kofeiini ja joku muu ainesosa voimistaa ja nopeuttaa lääkkeiden vaikutusta. Miksei sitten kortisoninkin kanssa olisi jotain vastaavaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
NeitiNegatiivi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 196
Liittynyt: 19.02.2008 0:15
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NeitiNegatiivi »

Näin mua neuvoi ainakin apteekintäti särkylääkkeet ottamaan. Niitä on sellasia särkylääkkeitäkin missä se kofeiini on valmiina, mutta täti sanoi, että turha siitä on maksaa. Kuppi kahvia ja tavallinen särkylääke on kuulemma sama asia.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Mistä kuulit, että kofeiini vaikutta kortisolin eritykseen ?

Kahvihan on nykyään julistettu lähinnä terveysjuomaksi.

Kyllähän muuten alkoholikin kortisolin eritystä lisää.

Edit:

Googletin vähän ja kyllä näyttää siltä, että on syytä ryhtyä vähentämään.

Teenpä taas kokeilun ja olen jonkin aikaa kokonaan ilman.
Viimeksi muokannut BrianW, 23.03.2008 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Edith

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Edith »

Näh, mulla on läskipää ja on aina ollutkin ihan varsasta asti, vaikka olin siinä vasta noin kaksviiskö, kun aloin kahvia juoda.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Clay »

Tänään tutkin kofeiinin ja alkoholin yhteisvaikutuksia, raportoin sitten.
Nyt penikseni on fantastinen!
BettyB.

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Edith kirjoitti:Näh, mulla on läskipää ja on aina ollutkin ihan varsasta asti, vaikka olin siinä vasta noin kaksviiskö, kun aloin kahvia juoda.
Mulla on lällällällälläskipää enkä oo koskan juonut kahvia. Enkä juo. Tokihan sitä kofeiinia saa teestä ja kaakaostakin, täytyy sitten vissiin lopettaa niidenkin juominen ja alkaa totaalisen kurinalaiseksi. Jos jaksan. Ja jos hotsittaa.
Pyry-Matias

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

NegaDuck kirjoitti:Kortisonilla on myös taipumusta aiheuttaa rasvan kertymistä kasvoihin, ja kyllä, olen pitkän salaattilinjankin jälkeen aika pyöreäkasvoinen.
Mä olen aina luullut, että keholla on oma muuttumaton rasva"jakonsa". Siis ettei ihminen pysty laihduttamaan kohdistetusti.
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

BettyB. kirjoitti:Tokihan sitä kofeiinia saa teestä ja kaakaostakin, täytyy sitten vissiin lopettaa niidenkin juominen ja alkaa totaalisen kurinalaiseksi. Jos jaksan. Ja jos hotsittaa.
Jos et ole kortisoniyliherkkä, saamasi kofeiinimäärät tuskin heiluttelevat kortisolejasi niin paljon että asialla olisi merkitystä. Oma poikkeustilanihan johtuu siitä tykkikuurista joka jätti minut yliherkäksi.
Pyry-Matias kirjoitti:Mä olen aina luullut, että keholla on oma muuttumaton rasva"jakonsa". Siis ettei ihminen pysty laihduttamaan kohdistetusti.
Tuo pitää tietenkin paikkansa. Tästä on kuitenkin nämä poikkeukset, eli kortisonikuuri (sekä myös kilpirauhashormonin vajaaeritys eli kretinismi) pyöristää kasvoja, ja transrasvojen ( = kovetettujen kasvirasvojen) syöminen kerryttää rasvaa nimenomaan keskivartaloon. Ainakin sen apinakokeen mukaan.

Muutoin ainoa keino vaikuttaa rasvan jakautumiseen kropassa on rasvaimu. Edes rasvansiirtoleikkaukset eivät toimi, sillä siirretty rasva ei tahdo pysyä paikoillaan vaan tuppaa liukenemaan pois tai peräti tulehtumaan.
Pyry-Matias

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

NegaDuck kirjoitti: transrasvojen ( = kovetettujen kasvirasvojen) syöminen kerryttää rasvaa nimenomaan keskivartaloon.
Tämä taisi olla ns. kehon sisäistä rasvaa eli sisäelimien ympärille kertyvää, vai? Tuohan ei näy rasvaprossassa, paitsi ikähuomiona.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Perusolettamukseesi en osaa ottaa kantaa, mutta jos koet saavasi herkästi oireita kofeiinista, helppohan tuota on testata. Alkuväsymyksen ja päänsärkyn jälkeen voinnin pitäisi sitten kohentua ja ellei näin käy, voi palata kohtuukäyttöön. Minä testaisin heti, pienen mittakaavan hifistelyt on hauskoja.
Elämä kantaa, jos sen antaa
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

EveryWoman kirjoitti:Mutta symppaan sikäli, että mullakin on lihava naama!
Mutta eikös tuo ole naisilla paljon yleisempää ja luonnollisempaa kuin miehillä? Junou, semmoista naisellista pyöreyttä?
Nämä terveyttä koskevat pohdintasi ovat ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikka joskus käy kyllä mielessä onko noin pikkutarkka pohdiskelu ihan tervettä. Toisaalta itselläni ei taida kauheasti olla varaa sanoa! Omat pohdiskeluni vain rajoittuvat toiselle elämänalueelle - muuten taidan painia kanssasi ihan samassa sarjassa. :)
Että kai näköjään minäkin osaan ajatella ainakin satunnaisesti, vaikka pidänkin tisseistä. :)
Kerro sitten, miten projekti edistyy!
Nyt on päättymässä toinen vuorokausi ilman kofeiinia. Päänsärkyä ja uupumusta on ollut, mutta ei ylivoimaisesti. Toisaalta, koska on ollut pääsiäisloma, ei ole tarvinnut myöskään herätä aikaisin, enkä ole urheillutkaan.

Saa nähdä miten huomenna käy, jos aion käydä kontteja pulistelemassa kuten meinasin. Meneeköhän sisu kaulaan vaiko eikö....
Viimeksi muokannut NegaDuck, 23.03.2008 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zeb

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Jotkut ovat herkempiä kofeiinin (yli)aktivoiville, tutisuttaville vaikutuksille, mutta varsinainen kofeiiniyliherkkyys ja varsinkin yhteydet aiempiin kortisonikuureihin lienevät humpuukia.
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Zeb kirjoitti:lienevät humpuukia.
Kerro.

En saa tytinöitä kofeiinista kuin suurina annoksina, mutta kortisonivoiteista / suihkeista tulee minulle liian helposti se boosti ja sitä seuraava totaalisimahdus. En siis ole yliherkkä kofeiinille itselleen varsinaisesti, mutta sen aiheuttamille kortisoliheilahduksille kyllä, MuTuni mukaan siis. Mutta siis kerro toki. Lääkärinä varmasti tiedät paremmin.
Zeb

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NegaDuck kirjoitti:Kerro.
En mä halua kiistää kokemustasi enkä kinata, mutta käsitykseni mukaan noilla kofeiini-kortisonijutuilla ei ole todellisuuspohjaa, siis ainakaan tutkittua sellaista, eikä ne suoraan sanoen ainakaan mun logiikkaan uppoa yhtään vaikkapa homeopatiaa paremmin.
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

En mäkään kinatakseni kysy, mutta eikö kofeiini tosiaankaan vaikuta stressihormonitasoihin?
Zeb

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NegaDuck kirjoitti:En mäkään kinatakseni kysy, mutta eikö kofeiini tosiaankaan vaikuta stressihormonitasoihin?
Eiköhän pääosa kofeiinin aktivoivasta vaikutuksesta tule ihan muita reittejä. En ole mitään tutkimusta aiheesta nähnyt, mutta kuvittelisin että elimistön luontaiset kortisolitason heitot (vaikka vuorokausirytmin tai muun stressitason mukaan) ovat ainakin selvästi suurempia kuin vaikka kofeiinin aikaansaamat.
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Hmmm.... no sitten taidankin lopettaa kofeiinilakkoni tähän. Yritän sitä uudestaan vaikka kesälomalla, sitten kun on taas aikaa lököillä rauhassa.
Zeb

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NegaDuck kirjoitti:Hmmm.... no sitten taidankin lopettaa kofeiinilakkoni tähän. Yritän sitä uudestaan vaikka kesälomalla, sitten kun on taas aikaa lököillä rauhassa.
Nooh, voithan sä halutessasi kokeilla kofeiinilakon vaikutuksia; onhan se ihan voimakas aine jos sattuu olemaan herkempi vaikutuksille. Katso vaikka Wikistä aiheesta.

Muistelen itsekin omakohtaisesti, että kun olin tuossa syksyllä muutenkin stressaantunut, niin varsinkin huono ruokailu ja muutama kahvikuppi oli yhdistelmä, joka sai tämänkin hämähäkin koivet tutisemaan. Normaalioloissa taas (eli ei erityistä stressiä) en ole huomannut itselläni kuin korkeintaan positiivisia vaikutuksia, eli sen normaalin piristyksen ilman ylikierroksia.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja Clay »

Clay kirjoitti:Tänään tutkin kofeiinin ja alkoholin yhteisvaikutuksia, raportoin sitten.
Silmät kyllä seiso, eikä uni meinannut ottaa tullakseen, mutta väsytti silti. Minisikarit täristeli vähän pumppuosastoa. Kyllä elimistö saattoi olla lievänlaisen stressireaktion alaisena.
Nyt penikseni on fantastinen!
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Zeb kirjoitti:Nooh, voithan sä halutessasi kokeilla kofeiinilakon vaikutuksia; onhan se ihan voimakas aine jos sattuu olemaan herkempi vaikutuksille.
No sen muutaman päivän lakkoni aikana ehdin kokea sen, että vieroitusoireitakaan ei tule kunhan ei harrasta liikuntaa. Mutta jos vähänkin enemmän urheili, esmes kävi hölkällä, niin seurauksena oli kammottava jyskytyspäänsärky. Tämä siis vielä kolmantenakin vuorokautena lakon aloittamisen jälkeen. Muutoin vireystaso pysyi kohtuullisena, tosin kyllä väsytti hieman tavallista enemmän.

Mutta oletan että jos saan tarpeeksi pitkän ajan levätä kofeiinitta ja urheilutta (siis korkeintaan kevyesti liikkuen), saavutan varmaan lopulta kropan palautuessa uuden tasapainotilan jonka jälkeen ei urheilustakaan tule enää jysäriä.

Käyttöni on joka tapauksessa aika tarkkaan säänneltyä. Otan kofeiinia vain aamulla, ja siinä se. Iltaan mennessä sen pitoisuus on laskenut sen verran ettei se häiritse nukkumistani. Siitä tuntuu syntyvän ihan luonteva päivärytmi ilman kofeiinin ylistressaavaa vaikutusta.
NegaDuck

Re: Kofeiiniyliherkkyys

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Kappas. Tämän blogimerkinnän mukaan kofeiinista on suorastaan hyötyä urheilusta palautumisessa. Eipä siitä kai sitten kannata vieroittautua. *kittaa energiajuomaa*
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Maailman vaarallisin huume ?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Törmäsin tähän blogiin ja muistui mieleen tämä Duckin ketju.

http://qmies.blogit.fi/tietoja/

Kovasti on kaveri kirjoittanut ja kerännyt linkkejä ym. Jotenkin vaan tulee, että hurahtanut uuteen uskoon yhtä innokkaasti kuin Kitinänkin vastaava tapaus. Tuntuu jotenkin oudolta jollei tällaista salaliittoa joku jo ennen olisi paljastanut.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Vastaa Viestiin