Miksi et halua lapsia?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

NuoriDaavid kirjoitti:
Lapitii kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Olen käsittänyt, että jotkut pitävät lapsettomuutta itsekkyytenä. En ymärrä sellaista ajatusta.
No kai se siinä mielessä on, että esim. mä en halua jatkuvasti asettaa toisen tarpeita omieni edelle.
Lapsi kuitenkin hankitaan itsekkäistä syistä.
Joo, puolensa ja puolensa, kuka nyt mitäkin haluaa. Ite voin vallan hyvin myöntää olevani itsekäs em. tavalla.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Herra Manala

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Aava kirjoitti:Ajatus ei vaan tunnu hyvältä.
Mun ymmärtääkseni sen ei pitäisikään tuntua ilman sellaista osapuolta jonka kanssa niitä haluaisi hoivata vielä 20v päästäkin.

Itse haluaisin mieluummin pöwwöisen kissanpennun:

Kuva
Aava

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Aava »

Herra Manala kirjoitti: Mun ymmärtääkseni sen ei pitäisikään tuntua ilman sellaista osapuolta jonka kanssa niitä haluaisi hoivata vielä 20v päästäkin.
Mutta jos puhutaan parisuhteesta, kuten olen jo jollain palstalla kirjoitellutkin, en lähtökohtaisesti ajattele sitä pitkäaikaisuusperiaatteella vaan välttämättömyysperiaatteella. Se on mulle luonnollisin suhtautumistapa (niin, eli en siis haaveile avioliitostakaan). Joten on selvää, ettei lapsi oikein sovi kuvioon, koska nimenomaan vaatisi lujempaa sitoutumista ja luottamusta pitkällä aikajänteellä (kasvatukseen ja parisuhteeseen).

Sitä paitsi ainakin mun kaveripiiristä löytyy naisia, joilla vauvakuume on noussut ilman puolisoakin (mikä vaan sitten syöttää lisää bensaa sinne pariutumishalun tuleen). Muistan nyt heti ainakin yhden IRL tarinan naisesta, jolla biologinen kello tikitti niin kovaa, että otti miehen heppoisin perustein, jotta siis sai ensisijaisesti sen lapsen, ja vasta toissijaisesti (jos tuuri käy) hyvän parisuhteen. No, jälkimmäinen jäikin sitten saamatta. Se vauvakuume ei siis aina nouse yhdessäolon seurauksena vaan voi olla myös sellaisen syy.
Tix

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Tix »

bedlam kirjoitti:En tunne minkäänlaista sisäistä tarvetta suvunjatkamiselle. Suurimmalla osalla tuo on sisäänrakennettuna viettinä, mutta minulla ei. Jos kysymys tulisi joskus ajankohtaiseksi, niin mielummin luultavasti miettisin adoptiota.

32 vuotta on ikänsä.
Totaalikomps.
ninnithequeen

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

En mäkään aikoinaan halunnut lapsia, en tosiaankaan. Toisin kävi.

Toisen lapsen haluan - joskus tulevaisuudessa. Tuo uhmaikäinen kyllä pistää mamman uskollisesti syömään pillereitä vielä jonkin vuoden verran :D
BettyB.

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Tix kirjoitti:
bedlam kirjoitti:En tunne minkäänlaista sisäistä tarvetta suvunjatkamiselle. Suurimmalla osalla tuo on sisäänrakennettuna viettinä, mutta minulla ei. Jos kysymys tulisi joskus ajankohtaiseksi, niin mielummin luultavasti miettisin adoptiota.

32 vuotta on ikänsä.
Totaalikomps.
Kuin myös. Tosin ikää vielä hetken vasta 31 :]
elco

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja elco »

En vaan halua. Kumppanini on ainoa itseäni lapsivastaisempi ihminen, jonka tunnen.
killkill

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja killkill »

No en minäkään halunnut lapsia.
Kun sellainen kuitenkin päätti ilmestyä, ajattelin: "Svittu. Sulla on äijä ollut murrosikä reilut 20 vuotta. On ollut aikaa ja tilaisuus toteuttaa jokainen mielihalusi - muutama sellainenkin joka olisi saanut jäädä toteuttamatta. Toosaa olet saanut ainakin yhden miehen edestä ja kuppiakin olet ehtinyt ottaa vähintään tarpeeksi, on ehditty vähän matkustellakin. Olisiko kenties aika katsoa, onko sinusta antamaan jotain takaisinkin tälle maailmalle, eikä aina vaan ottamaan? Ei kai luonto tarkoittanut ihmistä elämään ns. jatkettua lapsuutta hamaan hautaan asti?"

Tiedän jo nyt, etten tule keksimään parannusta syöpään tai toimivaa kylmäfuusiota. Jos onnistun kasvattamaan yhden uuden ihmisen tähän maailmaan, joka tuntee vastuunsa ja tekee jotain kanssaihmistensä hyväksi, on kaikki ehkä sen arvoista. On tässä itsekkyyttäkin mukana: kerranhan täällä vaan eletään. Vanhemmuus on ainutkertainen kokemus, jota ei pysty simuloimaan mitenkään vaan se on itse koettava. Olisi vittumaista miettiä viimeisinä elinpäivinään, että "perkele, jäipä tuokin kokematta".
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

No olkaa sitten tuollaisia! Eivät ne lapsetkaan olisi halunneet teitä. Alkaa vähitellen tuntua että Homeboy on palstan ainoa oikeasti lapsirakas ihminen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
elco

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja elco »

Frederik Krueger kirjoitti:No olkaa sitten tuollaisia! Eivät ne lapsetkaan olisi halunneet teitä.
Odottelinkin tätä. Syntymätön lapsi on mielikuvitusolento, jolla on mielikuvitusolennon halut. Itse pikemminkin kuvittelisin, mielikuvituspikkuelcon maanittelevan lapsen äänellään: "Pane sitä! Siitä mut!"

Tosielämässä on tosilapsia. Monet niistä syntyvät kenkkuihin olosuhteisiin - eikä niiltä kysytä halusivatko ne vanhempansa vai eivätkö.

Purkauksesi ei mene kaaliin, joten kysytään vähän tarkentavia kysymyksiä: Pänniikö sinua tosiaan, että joku ei halua lapsia? Tekeekö lapsen haluamattomuus ihmisestä jotenkin huonomman (ts. "tuollaisen")? Onko lapsen saaminen itsessään hyvä asia? Jos on niin miksi?

Jäi sanomatta suurin syy sille, miksi en halua lapsia: pääsääntöisesti lapsi pilaa parisuhteen.
ninnithequeen

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

elco kirjoitti:pääsääntöisesti lapsi pilaa parisuhteen.
Just.

Rajoittaa sitä, ei pilaa. Ja jos pilaa, niin vika on kyllä vanhemmissa, ei siinä lapsessa.

KK sanoi muuten hienosti tuossa ylempänä. IhQ Setä.
Pyry-Matias

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

elco kirjoitti:...pääsääntöisesti lapsi pilaa parisuhteen.
Toisaalta lapsi on hyvä syy pysyä yhdessä. Vaikeeks menee.
BettyB.

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Pyry-Matias kirjoitti:Toisaalta lapsi on hyvä syy pysyä yhdessä. Vaikeeks menee.
No voi jeesus. Miksi pitäis pysyä yhdessä jos homma ei toimi?
Pyry-Matias

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

BettyB. kirjoitti:No voi jeesus. Miksi pitäis pysyä yhdessä jos homma ei toimi?
En mä tuota keksinyt. Kunhan observoin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

elco kirjoitti:Jäi sanomatta suurin syy sille, miksi en halua lapsia: pääsääntöisesti lapsi pilaa parisuhteen.
Lapasissa on tulevaisuus! En olisi koskaan antanut vanhemmilleni anteeksi jos he olisivat ajatelleet kuten sinä ja kumppanisi. Mielestäni ei pitäisi syyttää lapsia parisuhteiden pilaamisesta koska eivät he tee sitä suinkaan tahallaan.

Kuinka monta parisuhdetta sinä pilasit lapsena? Minä en tiedä kuinka monta minä pilasin, mutta ei niitä kovin montaa voinut olla. Aikuisena olen saavuttanut tässäkin suhteessa huomattavasti paremman onnistumisprosentin.

Tosin, eräs varhaisteini sukulaistyttö potkaisi äitinsä uutta miesystävää polveen ensitapaamisella ja onnistui näin sabotoimaan äitinsä skorausyritykset. Voin vain kuvitella miltä äidistään tuntui juuri silloin. Varmaan aika ikävältä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pyry-Matias kirjoitti:Toisaalta lapsi on hyvä syy pysyä yhdessä.
Tuskin kuitenkaan ainoana syynä. Toki sen pitäisi lisätä tarvetta skarpata parisuhteessa jos yhtälössä on yksi tai useampi lisäosapuoli.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
elco

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja elco »

Frederik Krueger kirjoitti: Lapasissa on tulevaisuus! En olisi koskaan antanut vanhemmilleni anteeksi jos he olisivat ajatelleet kuten sinä ja kumppanisi. Mielestäni ei pitäisi syyttää lapsia parisuhteiden pilaamisesta koska eivät he tee sitä suinkaan tahallaan.
Tulevaisuus tuloo riippumatta siitä lisäännynkö minä eli en. Vai olenko erehtynyt jotenkin tässä?

Mistä tiedät ajattelivatko vanhempasi kuin minä ja kumppanini? Jos he tekivät niin ja saisit tietää nii lähtisikö elämältäsi jotenkin pohja?

Käytännössä kaikki tuntemani oman sukupolveni lisääntyneet parit ovat eronneet. En tiedä onko lapsi sinänsä syyllinen vai olisiko ero tapahtunut joka tapauksessa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

elco kirjoitti:Käytännössä kaikki tuntemani oman sukupolveni lisääntyneet parit ovat eronneet. En tiedä onko lapsi sinänsä syyllinen vai olisiko ero tapahtunut joka tapauksessa.
Minä syytän naisten kirottua emansipaatiota ja parantuneita oloja. Nykyisin erotaan heti jos mies nyt vahingossa huitaisee humalassa vähän nyrkillä ja haukkuu huoraksi.

Yksi pointsi lisääntymishaluttomille tai -kyvyttömille naisille: kaiken järjen mukaan he ovat kanssasi jostain muusta syystä kuin vain etsiäkseen siittäjää tuleville lapsilleen. Jos tämä on ollut jollekin päällimmäinen syy parisuhteen hankkimiselle, saattaa se olla keskimääräistä heikommilla kantimilla kun jälkikasvu on hankittu, tai viimeistään kun lapset ovat siinä iässä etteivät ole enää riippuvaisia vanhemmistaan. Tunnen useampia ihmisiä joiden vanhemmat ovat eronneet melko pian sen jälkeen kun lapset ovat lentäneet pesästä. Eivät ilmeisesti kestäneet kaksinoloa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Frederik Krueger kirjoitti:Tunnen useampia ihmisiä joiden vanhemmat ovat eronneet melko pian sen jälkeen kun lapset ovat lentäneet pesästä. Eivät ilmeisesti kestäneet kaksinoloa.
Lisäys: Olen nähnyt epäsuhtaisia pareja joissa haiskahtaa vähän siltä että "epäsopiva" mies on kelpuutettu lähinnä koska hän on ollut halukas perheen perustamiseen. Ainakin nämä tapaukset lienevät vaaravyöhykkeellä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

killkill kirjoitti:No en minäkään halunnut lapsia.
Kun sellainen kuitenkin päätti ilmestyä, ajattelin: "Svittu. Sulla on äijä ollut murrosikä reilut 20 vuotta. On ollut aikaa ja tilaisuus toteuttaa jokainen mielihalusi - muutama sellainenkin joka olisi saanut jäädä toteuttamatta. Toosaa olet saanut ainakin yhden miehen edestä ja kuppiakin olet ehtinyt ottaa vähintään tarpeeksi, on ehditty vähän matkustellakin. Olisiko kenties aika katsoa, onko sinusta antamaan jotain takaisinkin tälle maailmalle, eikä aina vaan ottamaan? Ei kai luonto tarkoittanut ihmistä elämään ns. jatkettua lapsuutta hamaan hautaan asti?"
.
Seuraavassa tekstiä, joka saattaa vaikuttaa loukkaavalta, mutta ei ole tarkoitettu sellaiseksi.

Tuo kuulostaa aika paksulta. Kasvatat siis lapsen palveluksena ihmiskunnalle? Ei sota, eikä ihmiskuntakaan yhtä miestä kaipaa. Kyllä ihmiskunnalla menee aivan yhtä hyvin tai huonosti ilman sinun lastasikin.

Olisiko kuitenkin niin, että haluat pikemminkin muuttaa minäkuvaasi? Haluat pitää itseäsi kunnon kansalaisena ja lapsi palvelee tätä tarkoitusta?
Chap

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:Tuo kuulostaa aika paksulta. Haluat siis lapsen palveluksena ihmiskunnalle? Ei sota, eikä ihmiskuntakaan yhtä miestä kaipaa. Kyllä ihmiskunnalla menee aivan yhtä hyvin tai huonosti ilman sinun lastasikin.
Teetkö itse mitään tekoja, jotka katsot hyviksi ilman että niistä on itsellesi jotain hyötyä? Kyllähän ihmiset esim. lajittelevat jätteitään vaikka yhden ihmisen panoksella ei sinänsä ole mitään vallankumouksellista merkitystä. Merkitys se pienikin.
NuoriDaavid

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tuo kuulostaa aika paksulta. Haluat siis lapsen palveluksena ihmiskunnalle? Ei sota, eikä ihmiskuntakaan yhtä miestä kaipaa. Kyllä ihmiskunnalla menee aivan yhtä hyvin tai huonosti ilman sinun lastasikin.
Teetkö itse mitään tekoja, jotka katsot hyviksi ilman että niistä on itsellesi jotain hyötyä? Kyllähän ihmiset esim. lajittelevat jätteitään vaikka yhden ihmisen panoksella ei sinänsä ole mitään vallankumouksellista merkitystä. Merkitys se pienikin.
Jätteiden lajittelusta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
Chap

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:
Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tuo kuulostaa aika paksulta. Haluat siis lapsen palveluksena ihmiskunnalle? Ei sota, eikä ihmiskuntakaan yhtä miestä kaipaa. Kyllä ihmiskunnalla menee aivan yhtä hyvin tai huonosti ilman sinun lastasikin.
Teetkö itse mitään tekoja, jotka katsot hyviksi ilman että niistä on itsellesi jotain hyötyä? Kyllähän ihmiset esim. lajittelevat jätteitään vaikka yhden ihmisen panoksella ei sinänsä ole mitään vallankumouksellista merkitystä. Merkitys se pienikin.
Jätteiden lajittelusta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
?
Lasten teosta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
NuoriDaavid

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Chap kirjoitti: Teetkö itse mitään tekoja, jotka katsot hyviksi ilman että niistä on itsellesi jotain hyötyä? Kyllähän ihmiset esim. lajittelevat jätteitään vaikka yhden ihmisen panoksella ei sinänsä ole mitään vallankumouksellista merkitystä. Merkitys se pienikin.
Jätteiden lajittelusta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
?
Lasten teosta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
Niinhän minä yritin Nääsvillen Dirk Pitille valaista. Eli, että ei hän halua palvella ihmiskuntaa vaan tuntea itsensä kunnon kansalaiseksi.
Chap

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:
Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Jätteiden lajittelusta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
?
Lasten teosta on se hyöty, että niin tehdessään kokee itsensä kunnon kansalaiseksi ja päin vastaisessa tapauksessa kokee huonoa omaatuntoa.
Niinhän minä yritin Nääsvillen Dirk Pitille valaista. Eli, että ei hän halua palvella ihmiskuntaa vaan tuntea itsensä kunnon kansalaiseksi.
Sorrut taas kehäpäätelmiin. Mitäänhän (sinun määritelmäsi mukaan) ei voi tehdä muuta kuin itsekkäistä syistä. Mr. nääsville tuntee itsensä kunnon kansalaiseksi palvelemalla ihmiskuntaa.
Vastaa Viestiin