Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 29.06.2021 9:11 Yhteensä 53 päihde- ja riippuvuusjärjestöä on saanut avustusta 2021: https://avustukset.stea.fi/?sortmode=ja ... anted=true
Toki suurin osa ei tee ihan klassista "raittiustyötä".
Kiitos.

Hakijoita oli 102

https://avustukset.stea.fi/?sortmode=ja ... &year=2021
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.06.2021 11:20
exsu kirjoitti: 29.06.2021 9:11 Yhteensä 53 päihde- ja riippuvuusjärjestöä on saanut avustusta 2021: https://avustukset.stea.fi/?sortmode=ja ... anted=true
Toki suurin osa ei tee ihan klassista "raittiustyötä".
Kiitos.

Hakijoita oli 102

https://avustukset.stea.fi/?sortmode=ja ... &year=2021
Edit: Tämän mukaan

https://avustukset.stea.fi/?sortmode=ja ... anted=true

70 olisi saanut rahaa?

edit2; hain eri tavalla, sä varmastikin hait oikeammin. Hain vain hakusanalla "päihde".

Mutta jos todetaan, että Suomessa veikkaushäviörahoja sai 53 päihdetyötä tekevää järjestöä, niin ei liene kohtuutonta olettaa, että samaan lopputulokseen päästäisiin pienemmälläkin järjestömäärällä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4287
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Tärkeintä ei ole päästä lopputulokseen, vaan varmistaa ihmisten työpaikkojen säilyminen loppuun asti.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pankki, jossa en ole koskaan asioinut, lähetti mulle sähköpostissa kopion toisen henkilön metsästyskortista.

Jos haluaisin 15 min kuuluisuudessa, niin ottaisin yhteyttä Ilta=Pieruun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2021 12:15 Pankki, jossa en ole koskaan asioinut, lähetti mulle sähköpostissa kopion toisen henkilön metsästyskortista.

Jos haluaisin 15 min kuuluisuudessa, niin ottaisin yhteyttä Ilta=Pieruun.
GDPR error.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 29.06.2021 9:15 Jos nyt jotain erikoisia avustuskohteita haluaa hakea, niin esim. tämä "järjestöjen järjestöt" - kategoria on mielestäni vähän outo. Avustus yht. 13 812 534 € vuonna 2021. Luulisi, että samat palvelut saisi järjestettyä jotenkin keskitetysti. https://avustukset.stea.fi/?sortmode=ja ... anted=true
Nuohan ovat kaikkein tärkeimpiä järjestöjä! Ainoastaan tuollaisissa järjestöjen järjestöissä voi maksaa ministeritason liksoja. Minne Hyvät Veljet ja Siskot sitten menisivät, jos tuollaisia hyväpalkkaisia duuneja ei olisi tarjolla?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.08.2021 12:55
James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2021 12:15 Pankki, jossa en ole koskaan asioinut, lähetti mulle sähköpostissa kopion toisen henkilön metsästyskortista.

Jos haluaisin 15 min kuuluisuudessa, niin ottaisin yhteyttä Ilta=Pieruun.
GDPR error.
Tuli vasta nyt mieleen, että ehkä kyseessä oli ei niin hienovarainen suositus siirtää raha-asiat ko. pankkiin?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4287
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Odota pari päivää ennen kuin teet mitään. Saatat saada ilmaisen metsästyskiväärin postin kautta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2021 12:15 Pankki, jossa en ole koskaan asioinut, lähetti mulle sähköpostissa kopion toisen henkilön metsästyskortista.

Jos haluaisin 15 min kuuluisuudessa, niin ottaisin yhteyttä Ilta=Pieruun.
Just maksoin omani. Tuliko OP:sta? *foliohattua päähän*
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »



Ala-asteella ekalla meidän luokkahuoneen seinällä oli tällainen. Eräänlainen point of information niille, jotka pohtivat, onko sana ollut koskaan Suomessa normaalikäytössä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2021 15:44Eräänlainen point of information niille, jotka pohtivat, onko sana ollut koskaan Suomessa normaalikäytössä.
Vähän kuulostaa urhealta taistolta tuulimyllyjä ja olkiukkoja vastaan tämä todistelusi. Vai onko jossain joku erimielisyys historiallisesta käyttöfrekvenssistä?

Tai ehkä tässä on joku argumentaation paikka, jos luemme paljon sisältöä siihen, että käytön lisäksi on jotain normaalikäyttöä, mutta silloin on vaikea nähdä, mitä infoa tämä toisi.

Tarkoitan sitä, että ehkä voisi erotella vaikka neljä väitettä, joista ensimmäinen on varmaan yleisesti hyväksytty todeksi, mutta sen jälkeen erimielisyys lisääntyy jyrkästi. Esimerkkisi ei ehkä auta mahdollisissa erimielisyyksissä koskien väitteitä 2-4, ja ykkösestä taas tuskin on kiistaa.

1. Sanaa on käytetty yleisesti ja problematisoimatta aika pitkälle viime vuosisadan lopulle saakka.

2. Sanan käyttäjät eivät ole tietoisesti tarkoittaneet käyttöä mitenkään rasistiseksi.

3. Sanan käyttö ei ollut rasistista.

4. Kekkosslovakiassa kasvaneet voivat käyttää sanaa yhä neutraalisti ilman rasistisia konnotaatioita.
Viimeksi muokannut urpiainen, 28.11.2021 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4287
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2021 15:44 onko sana ollut koskaan Suomessa normaalikäytössä.
Ensimmäinen suomenkielinen sana kuvaamaan tummaihoista, joten kyllä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.11.2021 17:45
James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2021 15:44Eräänlainen point of information niille, jotka pohtivat, onko sana ollut koskaan Suomessa normaalikäytössä.
Vähän kuulostaa urhealta taistolta tuulimyllyjä ja olkiukkoja vastaan tämä todistelusi. Vai onko jossain joku erimielisyys historiallisesta käyttöfrekvenssistä?

Tai ehkä tässä on joku argumentaation paikka, jos luemme paljon sisältöä siihen, että käytön lisäksi on jotain normaalikäyttöä, mutta silloin on vaikea nähdä, mitä infoa tämä toisi.

Tarkoitan sitä, että ehkä voisi erotella vaikka neljä väitettä, joista ensimmäinen on varmaan yleisesti hyväksytty todeksi, mutta sen jälkeen erimielisyys lisääntyy jyrkästi. Esimerkkisi ei ehkä auta mahdollisissa erimielisyyksissä koskien väitteitä 2-4, ja ykkösestä taas tuskin on kiistaa.

1. Sanaa on käytetty yleisesti ja problematisoimatta aika pitkälle viime vuosisadan lopulle saakka.

2. Sanan käyttäjät eivät ole tietoisesti tarkoittaneet käyttöä mitenkään rasistiseksi.

3. Sanan käyttö ei ollut rasistista.

4. Kekkosslovakiassa kasvaneet voivat käyttää sanaa yhä neutraalisti ilman rasistisia konnotaatioita.
Twitterissä, jossa tietysti löytyy jokainen mahdollinen mielipide, on myös esitetty, että normaali (so. ei rasistinen öyhöttäjä) suomalainen ei ole edes 70-80 luvulla käyttänyt kyseistä sanaa.

Mikä on kohdan 1 merkitys tämän päivän keskustelussa, on tietysti laajempi kysymys. Tosin viimeisin n-sanakaustihan syntyi siitä, että Valtaoja yritti tuota kohtaa 1 tuoda esille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bhven kirjoitti: 28.11.2021 18:52
James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2021 15:44 onko sana ollut koskaan Suomessa normaalikäytössä.
Ensimmäinen suomenkielinen sana kuvaamaan tummaihoista, joten kyllä.
Jos pohjois-afrikkalaiset olisivat mustia, niin olisimme luultavasti käyttäneet mustista sanaa afrikkalainen. "Musta" on yksinkertaisesti huonompi sana kuvaamaan tätä ihmisjoukkoa kuin n-sana. Mutta kun ne pohjois-afrikkalaiset ovat vähän eri porukkaa, niin kutsumme heitä arabeiksi ja etäläisempiä n-sanaisiksi.

Ehdotan, että vaihdetaan n-sana johonkin poliittisesti korrektiin sanaan. Sana tulee merkitsemään tummaihoisia afrikkalaisperäisiä ihmisiä. Vakiinnutetaan käyttö ja lätetään sitten päivityspyyntö kielitoimistoon. Onko ehdotuksia sanaksi?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 8:32
urpiainen kirjoitti: 28.11.2021 17:45
James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2021 15:44Eräänlainen point of information niille, jotka pohtivat, onko sana ollut koskaan Suomessa normaalikäytössä.
Vähän kuulostaa urhealta taistolta tuulimyllyjä ja olkiukkoja vastaan tämä todistelusi. Vai onko jossain joku erimielisyys historiallisesta käyttöfrekvenssistä?

Tai ehkä tässä on joku argumentaation paikka, jos luemme paljon sisältöä siihen, että käytön lisäksi on jotain normaalikäyttöä, mutta silloin on vaikea nähdä, mitä infoa tämä toisi.

Tarkoitan sitä, että ehkä voisi erotella vaikka neljä väitettä, joista ensimmäinen on varmaan yleisesti hyväksytty todeksi, mutta sen jälkeen erimielisyys lisääntyy jyrkästi. Esimerkkisi ei ehkä auta mahdollisissa erimielisyyksissä koskien väitteitä 2-4, ja ykkösestä taas tuskin on kiistaa.

1. Sanaa on käytetty yleisesti ja problematisoimatta aika pitkälle viime vuosisadan lopulle saakka.

2. Sanan käyttäjät eivät ole tietoisesti tarkoittaneet käyttöä mitenkään rasistiseksi.

3. Sanan käyttö ei ollut rasistista.

4. Kekkosslovakiassa kasvaneet voivat käyttää sanaa yhä neutraalisti ilman rasistisia konnotaatioita.
Twitterissä, jossa tietysti löytyy jokainen mahdollinen mielipide, on myös esitetty, että normaali (so. ei rasistinen öyhöttäjä) suomalainen ei ole edes 70-80 luvulla käyttänyt kyseistä sanaa.

Mikä on kohdan 1 merkitys tämän päivän keskustelussa, on tietysti laajempi kysymys. Tosin viimeisin n-sanakaustihan syntyi siitä, että Valtaoja yritti tuota kohtaa 1 tuoda esille.
Minun mielestäni kohdan 1 merkitys on tosiaankin aika avoin tai peräti pieni, ja jotenkin ajattelisin, että niiden, jotka haluavat sitä toistuvasti tuoda esiin, tulisi myös eksplikoida, miksi ja miten se on relevanttia. Siitä ehkä päästäisiin sitten kohti oleellisempia 2-4 (tai jotain huolellisemmin muotoiltuja).

Mitä ihan faktuaaliseen käyttöön tulee, niin 70-lukua en muista, mutta ainakin Helsingissä jo 80-luvulla sanan käyttö oli minun sukupolveni näkökulmasta menneiden sukupolvien (ja enemmän jopa isovanhempien kuin vanhempien sukupolven) kamaa, jossain samassa mielessä kuin nuo postaamasi aakkostaulutkin: niistä näki kauas, että 50-luvun tyylillä nyt mennään. Sinänsä kyllä käyttö ei varmaan herättänyt ihmeempää paheksumista, kunhan tuntui vanhentuneelta. 80-luvun loppua kohden sitten se ui ainakin minun kokemusmaailmassani takaisin nuorisokäyttöön, kun koulun skinit alkoivat käyttää sanaa avoimen ja tarkoituksellisen rasistisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

N-sana alkaa olla taputeltu, on aika siirtyä k-sanaan
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008427276.html

K-sanan jälkeen työstetään t-sanaa sekä m-sanaa. Noiden välissä pohditaan omia rasistisia mikroargressioita.

Edit: Ratkaisen koko tämän paskan ja siirrän "sivustahuutaja" sanan vapaaseen käyttöön:
- sivustahuutajapuhveli
- mustasivustahuutaja
- sivustahuutajaperäpeippo
- sivustahuutajakiitäjä

Twitteriin laitettavat persoonapronominit ovat tästä eteenpäin sivustahuutaja/sivustahuutajatar.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Woke on saanut jo päättäjät laskemaan allensa, ihan kuin paskaakin olisi lirahtanut mukaan. Nyt ollaan meinaan niin kaltevalla pinnalla, että tippuminen on ainoa vaihtoehto. Miettikääs nyt tätä nykytapaa, ettemme saa missään käyttää neekeri- sanaa. Aikuiset ihmiset vakavissaan puhuvat pelkästään n-sanasta, ja tuntuu että iso osa ihmisistä ei edes kyseenalaista ilmiötä. Vääjäämätön seuraava vaihehan on, että kohta emme voi puhua n- sanasta, koska n viittaa neekeriin. Onko tästä seurauksena kansanäänestys olisiko tätä valtavaa turvattomuutta lievittävä termi m-sana eli mustaihoisen lyhenne vai joku muu?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä äänestän "sivustahuutaja-sanaa", siinä ei ole mitään rasistista. Lyhyt ja ytimekäs. Sopii hyvin puhekieleen:
- Näin eilen sivustahuutaja-sanaisen miesoletetun hiihto-olettamassa
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.11.2021 16:08 ^ Woke on saanut jo päättäjät laskemaan allensa, ihan kuin paskaakin olisi lirahtanut mukaan. Nyt ollaan meinaan niin kaltevalla pinnalla, että tippuminen on ainoa vaihtoehto. Miettikääs nyt tätä nykytapaa, ettemme saa missään käyttää neekeri- sanaa. Aikuiset ihmiset vakavissaan puhuvat pelkästään n-sanasta, ja tuntuu että iso osa ihmisistä ei edes kyseenalaista ilmiötä. Vääjäämätön seuraava vaihehan on, että kohta emme voi puhua n- sanasta, koska n viittaa neekeriin. Onko tästä seurauksena kansanäänestys olisiko tätä valtavaa turvattomuutta lievittävä termi m-sana eli mustaihoisen lyhenne vai joku muu?
Mun käsittääkseni Yhdysvalloissa on yli sadan vuoden aikana koko ajan mennyt niin, että on siirrytty rasistiseksi koetusta A sanasta sanaan B, sitten B sanankin käyttö on alkanut tuntua sopimattomalta, ollaan siirrytty sanaan C, kohta täytyy siirtyä sanaan D

Ensin olin nigger, sitten negro, sitten colored, sitten african american ja nyt kait oikea termi on people of colour tai black, mutta kiistaa on, pitääkö black kirjoittaa Black vai black.

https://www.nytimes.com/2020/06/26/us/b ... ebate.html

Eli varmasti joskus 2040 poliitikko joutuu pyytäämään anteeksi, että on twiitissä kirjoittanut "black", vaikka pitää kirjoittaa "Black"
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 30.11.2021 8:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2021 8:48 Ensin olin nigger, sitten negro, sitten colored, sitten african american ja nyt kait oikea termi on people of colour tai black, mutta kiistaa on, pitääkö black kirjoittaa Black vai black.
Ratkaisen tuonkin: People of Sivustahuutaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2021 8:48 Eli varmasti joskus 2040 poliitikko joutuu pyytäämään anteeksi, että on twiitissä kirjoittanut "black", vaikka pitää kirjoittaa "Black"
Ja me vanhemmat joudumme pyytämään anteeksi, miksi koskaan pelasimmekaan Afrikan tähteä lastemme kanssa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

People of Sivustahuutaja oletettu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 30.11.2021 8:59
James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2021 8:48 Eli varmasti joskus 2040 poliitikko joutuu pyytäämään anteeksi, että on twiitissä kirjoittanut "black", vaikka pitää kirjoittaa "Black"
Ja me vanhemmat joudumme pyytämään anteeksi, miksi koskaan pelasimmekaan Afrikan tähteä lastemme kanssa.
Jos kotoa löytyy Afrikan tähti tai raskauttavia valokuvia, ne kannattaa hävittää ennen kuin on myöhäistä. Lasten suhteen on myöhäistä toivoa heille parempaa elämää, mutta ehkäpä lasten lapset voivat kasvaa ei-rasisteina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2021 9:02 Jos kotoa löytyy Afrikan tähti tai raskauttavia valokuvia, ne kannattaa hävittää ennen kuin on myöhäistä. Lasten suhteen on myöhäistä toivoa heille parempaa elämää, mutta ehkäpä lasten lapset voivat kasvaa ei-rasisteina.
Pohjois-Koreassa rangaistus jatkuu 3 sukupolvea, joten lastenlapset ovat vielä syyllisiä.
Vastaa Viestiin