Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Haistan farmarivolvouden saapumista samettiverhojen takaa.
Ei sentään. Preferoin veneilyä shortseissä ja 0.9 promilen humalassa enemmän, kuin hikoilua ajokamoissa ja hulluja volvokuskeja taustapeilissä.

Kuva

Tosin 2 kertaa selkäydinpuudutuksessa olleena ja halvaantumisen tunteen kokeneena, koen veneilyn turvallisempana kuin mopoilun :P
safi

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja safi »

Ai nyt täällä jo vaatetaankin tulevaa motoristia..hih, hih. ND on kuitenkin vasta aloittamassa ja tuskin tarvitsee mitään muuta kuin peruskamat, joilla pääsee alkuun. Laatukamat maksaa ja ND saattaa huomata, ettei pyörällä pöristely ole hänen hommaansa ja silloin vaatekaapissa on aivan turhaan pölyttymässä hirveä kasa turhaa kaapin täytettä.

Omasta mielestäni ND ei tarvitse mitään muuta, kun yhden umpikypärän kirkkaalla visiirillä. Niitä kannattaa alkaa katsella hintaluokasta 300e ja ylöspäin ja ota sellainen mikä tuntuu omaan päähän sopivalta. Kannattaa sovittaa useampia. Avopotta ei ole järkevä ostos ja meidän oloissa erittäin epämiellyttävä käyttää. Samoin kaatuessa suurinosa iskusta tulee ensimmäisenä leukaan, joka on täysin suojatta ja jälki sitten sen mukaista. Mä en ole itse ainakaan valmis uhraamaan omia kasvojani tyylin takia, enkä ikinä erehdy luulemaan, etten joku kaunis päivä konttaisi tuolla maantiellä joko oman virheen tai jonkun muun töppäyksen seurauksena.

Sitten siihen, vaikka Rukan valmistama gorepuku. Ei tuu kylmä, eikä kuuma, eikä tarvitse sadetta pelätä. Hintaluokka 1000e ylöspäin, mutta laatu on aivan omaa luokkaansa ja suht helppo myydä jos käyttöä ei jossain välissä enää olekkaan. Nahat voi unohtaa, koska ne on työläitä pitää kunnossa ja ajelet ilmeisesti ainoastaan työmatkoja. En ainakaan vielä ole tullut vastaan Rukan gorepukua, joka olisi palanut nahkaan kiinni.

Värit esim. takin olkapäissä ja kypärässä on aina plussaa ja näkyvyys parempi. Itse suosin mustaa ja omalla ajotyylillä voi kyllä vaikuttaa siihen miten sinut nähdään tai ollaan näkemättä liikenteessä.

Sitten vaan kunnon varrelliset kengät. Ilman nauhoja, jotka kuitenkin takertuu jalkatappeihin väärällä hetkellä ja hetkessä huomaat olevasi turvallasi asfaltilla pyörän alla ja tietty ne kunnon nahkaa olevat ajohanskat. Siitä se lähtee.

Naurettavaa huttua väittää jengiltä, että jonkin tietyn pyörän kanssa ei voi pukeutua gorepukuun ja umpikypärään. Järki käteen, mukavuus sekä turvallisuus ennenkaikkea ja vimosella sijalla joku stanan tyyli.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

safi kirjoitti:Järki käteen, mukavuus sekä turvallisuus ennenkaikkea ja vimosella sijalla joku stanan tyyli.
No nimenomaan, ja siksi nahka on mukavampi kuin gore. Tyylin kanssa sillä ei ole tekemistä.
safi

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja safi »

masa kirjoitti: No nimenomaan, ja siksi nahka on mukavampi kuin gore. Tyylin kanssa sillä ei ole tekemistä.
No kuumia ne on kaikki, kun aurinko porottaa selkään esim. valoissa seistessä. Mut noi uudemman aikaiset goretexit kilpailee käyttömukavuudessa nahkojen kanssa. Kunhan katsoo, et se puku on goretexiä ei mitään edullisempaa höpönlöpöntixtexkangasta, joita nuo halvempia pukuja tekevät valmistajat käyttävät. Niiden mukavuus ei sitten olekkaan enää samaa tasoa.
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

safi kirjoitti:No kuumia ne on kaikki, kun aurinko porottaa selkään esim. valoissa seistessä. Mut noi uudemman aikaiset goretexit kilpailee käyttömukavuudessa nahkojen kanssa. Kunhan katsoo, et se puku on goretexiä ei mitään edullisempaa höpönlöpöntixtexkangasta, joita nuo halvempia pukuja tekevät valmistajat käyttävät. Niiden mukavuus ei sitten olekkaan enää samaa tasoa.
Kaikki paljon ajavat motoristit jotka tunnen, käyttävät kalliimpia gorepukuja, etupäässä juuri Rukkaa. Jopa ison Intruderin kuski reilun 5 minuutin työmatkoillaan. Jos nahka olisi pääsääntöisesti parempi, luulisi että edes yksi ajaisi nahkoissa.

Onhan nahkavetimet varmasti äijemmän näköisiä.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti: Kaikki paljon ajavat motoristit jotka tunnen, käyttävät kalliimpia gorepukuja, etupäässä juuri Rukkaa.
Nimenomaan paljon ajavat. Silloin kun ajetaan paljon, pitää olla monikäyttöinen vaatetus. Taajamacruisaluuun ja satunnaisiin päitsin kiertoihin nahka on hyvä vaihtoehto. Moni myös pitää gorea sen vuoksi, että vierastavat nahkaa. Suomalaisella miehellä kun nahkahousut eivät oikein ikinä ole kuuluneet vaatetukseen.

Kyykkymiehet taasen käyttävät lähes aina nahkaa juuri sen vuoksi, että kaatuessa se suojaa paremmin kuin gore. Velipoikakin vaihtoi viimekesänä gorensa nahka-asuun ja kehui sen maasta taivaaseen. Testilenkkinä oli silloin Helsinki-Kroatia-Helsinki.
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:Kyykkymiehet taasen käyttävät lähes aina nahkaa juuri sen vuoksi, että kaatuessa se suojaa paremmin kuin gore. Velipoikakin vaihtoi viimekesänä gorensa nahka-asuun ja kehui sen maasta taivaaseen. Testilenkkinä oli silloin Helsinki-Kroatia-Helsinki.
Suojaahan se juu. Tosin ilmeisesti Cordura/Kevlar -vahvistetut gorepuvut ei juurikaan enää häviä suojaavuudessakaan. Born to be mild -mies vois ostaa sellasen airbageilla varustetun niin vaimo antais sen joskus ajaakin :D
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti: Suojaahan se juu. Tosin ilmeisesti Cordura/Kevlar -vahvistetut gorepuvut ei juurikaan enää häviä suojaavuudessakaan. Born to be mild -mies vois ostaa sellasen airbageilla varustetun niin vaimo antais sen joskus ajaakin :D
No hit airia olen pohtinut.

Aloitan motoristiharrastuksen oikeaoppisesti vaatetusta pohtimalla.

Todellinen syy koko hommaan on se, että olen etsinyt syytä pukeutua nahkahousuihin.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti: Suojaahan se juu. Tosin ilmeisesti Cordura/Kevlar -vahvistetut gorepuvut ei juurikaan enää häviä suojaavuudessakaan.
Ratapäiviltä oli kuulunut tietoa, että kaatuessa pruukaavat sulamaan kuskin nahkaan kiinni. Tiedä sit.
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Todellinen syy koko hommaan on se, että olen etsinyt syytä pukeutua nahkahousuihin.
Sitä varten ei tarvitse kuin natsiporno-orgiamiitin.

Äyh. Ei tää keskustelu auta pyöräkuumeeseen yhtään. Eiks yks tuliterä ajoneuvo per kevät ole tarpeeksi? Varsinkin kun saa lainaksi pyörää koska haluaa.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Varsinkin kun saa lainaksi pyörää koska haluaa.

Mäkin saisin niin paljon kuin huvittaa ja vielä tuliterää, muistaakseni markkinoiden kovinta kyykkyä. Ei vaan kiinnosta moinen puuha, eikä varsinkaan mikään muovikuugeli :D
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:
Tix kirjoitti:Varsinkin kun saa lainaksi pyörää koska haluaa.
Mäkin saisin niin paljon kuin huvittaa ja vielä tuliterää, muistaakseni markkinoiden kovinta kyykkyä. Ei vaan kiinnosta moinen puuha, eikä varsinkaan mikään muovikuugeli :D
Mulla se on lähinnä kehtaamiskysymys, ei kiinnostuskysymys. Ja jotenkin toisen pyörän lainaaminen on kynnyksen takana, vaikka itse ajaminen polttelee. Tulee siipeilijäolo ja jos jotain sattuu toisen pyörällä ja kamoilla, se on tosi nolo paikka.
elco

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti: Edelleen, jos et ole isolla pyörällä ajanut lainkaan, suositan pientä ajo-opetusta alkuun. Muuten et välttämättä selviä vuokraamon pihasta kotiin asti ehjänä. Mutta omapa on nahkasi.
Höpön vitun löpön. Eihän tässä voi edes sukelluslomaa viettää ilman että palstalla lisäännytään villisti ja annetaan kakkeja neuvoja. Mitäköhän jurristimme tästäkin aiheesta ymmärtää?

Dave: Osta tehokkain, isotilavuuksisin ja kyrväkkäin laite, minkä voit kuvitella. Sitten lisäät 20% ja teet kaupat. Ostin ensimmäiseksi pyöräkseni 100-heppaisen muoviluodin enkä katunut ostostani - mitä nyt tehon puute alkoi vituttamaan juhannuksen tienoilla. Toki kuljettajantaitoni olivat rajalliset, mutta ajamalla oppii. Pyörien alavääntö ei ole järin kummoinen oli kyseessä käytännössä mikä vaan laite.

Dave on liian järkevä, liian pihi, liian vanha ja liian konventionaalinen ajaakseen hulluja ylinopeuksia tai hakeakseen rajojaan. Daven mahdollinen pyöräonnettomuus mitä todennäköisimmin ei tule johtumaan liiasta nopeudesta vaan hallintavirheestä (jarrutusvirhe ja kaatuminen; suistuminen tai itseaiheutettu törmäys johonkin) tai päälleajosta.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:jos jotain sattuu toisen pyörällä ja kamoilla, se on tosi nolo paikka.
No sehän se. Mulla on melkein tuliterä noin 17 keuron paatti, jota olen tasan yhdelle kaverille lainannut viimeks viikko sitten. Se on semmonen jannu et siihen voi kämmäämismaksuasioissa luottaa 100 pinnaa, mut ei kyllä muille uskalla lainata. Toiselle kaverille näet kävi paska säkä kun lainasi. Meni koko peräprutkun perä paskaksi kun lainaaja veti sen kiville ja vielä väitti ettei varmana ole ajanut kiveen! Siinähän ite sitten makseli koneensa :evil:
Viimeksi muokannut masa, 08.05.2008 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herra Manala

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Köyhät lainaa.
elco

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

[quote="safi"][/quote]

Joo. Gorevehkeet varmaan olisivat käytännöllisemmät, mutta nahka on a) turvallisempi ja b) asiallisempi. Jalat edellä ajettaviin laitteisiin goret varmaan sopivat, mutta kädet edellä ajettaviin laitteisiin eivät missään tapauksessa, koska gore lepattaa kovissa nopeuksissa vaikka istuisi kuinka hyvin. Jollet aja pitkiä matkoja (viikonloppureissuja tms) eli voit halutessasi välttää sateen niin ehdottomasti nahkat. Älä säästä kamoissa. Jos haluat säästää niin osta ennemmin hyvät käytetyt kuin halvat uudet. Minä olen sitä mieltä, että tyylikkyys ja turvallisuus ajavat kevyesti käytännöllisyyden ohi.

Jos joku on sitä mieltä, että gorepuvut ovat yhtä turvallisia kuin nahkat niin uskon siinä vaiheessa, kun Mika Kallio alkaa kisaamaan goreissa.

Umpikypärä ehdottomasti. Avattavan leukaosan kypärät näyttävät totaali-idioottimaisilta. Avopottaa/avattavaa en käyttäisi, koska se ei ole turvallinen - siinä menee äkkiä kalliilla rahalla operoitu leuka uuteen kuosiin.

Saappaista olen samaa mieltä kuin safi: älä aja nauhakengissä koskaan, jollet halua todella nöyryyttäviä liikennevalolippoja.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Köyhät lainaa.
Lainaa mulle musseas? Meen vetään käkkärikäännöksiä sivan parkkikselle?

Lainaaminen on fair deal. Minä lainaan kaverille venettä, ja kaveri lainaa mulle pakettiautoansa, firmansa tiloja ja puuntyöstökoneitaan.
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

elco kirjoitti:Höpön vitun löpön. Eihän tässä voi edes sukelluslomaa viettää ilman että palstalla lisäännytään villisti ja annetaan kakkeja neuvoja. Mitäköhän jurristimme tästäkin aiheesta ymmärtää?
Sen verran, että olen nähnyt läheltä yhden keski-iänkriisissä moottoripyörän hankkineen perheenisän kohtalon. Millään 50-kuutioista isommalla on ihan turha lähteä liikenteeseen jos kaikki opit kaksipyöriäisistä on fillaritasolla.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti: Millään 50-kuutioista isommalla on ihan turha lähteä liikenteeseen jos kaikki opit kaksipyöriäisistä on fillaritasolla.
Legenda kertoo turkulaisesta pankkiirista, joka osti harrikan ja ekoissa liikennevaloissa pysähtyessään veti heti lipat. Se kun unohti laittaa jalat maahan pysähtyessään.

Kuinka moni palstan motaristeista on muuten edes treenaillut vastaohjausta?
elco

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti: Sen verran, että olen nähnyt läheltä yhden keski-iänkriisissä moottoripyörän hankkineen perheenisän kohtalon. Millään 50-kuutioista isommalla on ihan turha lähteä liikenteeseen jos kaikki opit kaksipyöriäisistä on fillaritasolla.
Se on kuule ihan sama, minkä kokoisella pyörällä sen ensimmäisen 10 kilometriä ajaa. Tokihan jos sitä huipputehoa ja -nopeutta aikoo käyttää 1. 10:n kilometrin aikana niin voi tulla ongelma. Kuinkakohan monta tuollaista kohtaloa Suomessa vuosittain tapahtuu suhteutettuna uusmotoristien määrään?

Autokoulu voi olla hyvä idea, mutta tehosta ja kuutioista säästäminen on typerää.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti: Autokoulu voi olla hyvä idea, mutta tehosta ja kuutioista säästäminen on typerää.
Samaa mieltä. Iso ja tukeva pyörä sitä paitsi on paljon helpompi ajaakin.
elco

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti: Kuinka moni palstan motaristeista on muuten edes treenaillut vastaohjausta?
Oletko tosissasi? Ilman vastaohjausta jokainen motoristi ajaa ulos yli taajamanopeudella ekassa mutkassa. Miten sitä treenataan? Miten sitä ei treenata?
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:Legenda kertoo turkulaisesta pankkiirista, joka osti harrikan ja ekoissa liikennevaloissa pysähtyessään veti heti lipat. Se kun unohti laittaa jalat maahan pysähtyessään.

Kuinka moni palstan motaristeista on muuten edes treenaillut vastaohjausta?
Onhan noita legendoja vaikka kuinka, muinaiset kun sai A-kortin ilmaiseksi olematta sekuntiakaan pyörän päällä. Itse kun pari vuotta sitten kävi mopokoulun, niin jo silloin käsittelykoe oli sellainen, ettei suuri osa näistä sunnuntaimotoristeista läpäisisi sitä ikinä. Nyt se vielä tiukkeni, jarrutus- ja väistökokeiden tötsien etäisyyksiä lyhennettiin ja nopeuksia kasvatettiin. Samalla taidettiin nostaa pakollisten ajotuntien määrää. Ja ihan hyvä niin.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti: Oletko tosissasi? Ilman vastaohjausta jokainen motoristi ajaa ulos yli taajamanopeudella ekassa mutkassa. Miten sitä treenataan? Miten sitä ei treenata?
No ootko kokeillut suoralla tiellä mitä tapahtuu, kun tuuppaat sarvea alaspäin? Noin niinkun jos tulee paniikkiväistö? Kuinka moni uusi motoristi tietää edes miten prätkä tuolloin käyttäytyy?
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

elco kirjoitti:Autokoulu voi olla hyvä idea, mutta tehosta ja kuutioista säästäminen on typerää.
:nuts:

Missäs minä olen kehottanut säätämään tehoista ja kuutioista? Ainoa kommentti oli "edelleen, jos et ole isolla pyörällä ajanut lainkaan, suositan pientä ajo-opetusta alkuun." Sen jälkeen olen keskustellut varusteista, en sanaakaan siitä mimmoinen pyörä pitäisi hankkia.
Vastaa Viestiin