Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23538
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Saan viisi leukaa tehtyä yhdellä nousulla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Nyt tulee hyvää leukaa!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Voi olla että kohta sattuu Juhaa leukaan.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Sinua miellyttävät 95-prosenttisesti feminiiniset kasvonpiirteet ja 5 -prosenttisesti maskuliiniset kasvonpiirteet.

Kas kummaa !!11
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Tavallaan sitä huomaa antaneensa yllättävän paljon itsestään ollakseen tämän palstan nohevin ruuneperi.
Effortti ei ole näkynyt tuloksina.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Tavallaan sitä huomaa antaneensa yllättävän paljon itsestään ollakseen tämän palstan nohevin ruuneperi.
Effortti ei ole näkynyt tuloksina.
Määrä korvaa laadun: memberlist.php?mode=&sk=d&sd=d
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Minkä takia Daven arvonimi on ainoana VIP-jäsen?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

elco kirjoitti:^ Minkä takia Daven arvonimi on ainoana VIP-jäsen?
http://kitina.net/viewtopic.php?f=7&t=3 ... IP#p673277
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Tarkoittaako tämä nyt, että sun KSE kesti kaksi viikkoa ja että olet nyt palannut nohevaksi ruuneperiksi kuluttamaan energiaa?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23538
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Näppärä mies rakentaa itse imurin tai hiustenkuivaimen, V8:lla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ostan heti kymmenen hiustenkuivaajaa varastoon!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Jäänyt vitun vahvasti pään sisälle ystävän tyttären kuolema Thaimaassa. En saa yhteyttä kaveriin. Suru on varmasti yli ymmärryksen.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti:Jäänyt vitun vahvasti pään sisälle ystävän tyttären kuolema Thaimaassa. En saa yhteyttä kaveriin. Suru on varmasti yli ymmärryksen.
Onko kauan aikaa ko. tapahtumasta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oon aina haaveillut, että olisin joskus IPO:ssa myyjänä. Nyt tuli tilaisuus investoida firmaan, jolla IPO suunnitteilla lähivuosina. Tarjous ei tullut nigerialaiselta prinssiltä sähköpostitse.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuo jänskättää. Olen ekaa kertaa tällaisessa. Luotan kyllä vastapuoleen (olen tuntenut vuosikymmeniä), mutta ymmärrän, että mahdollisuus on hävitä sijoitettu pääoma kokonaan. Toisaalta IPO:ssa melko pian saisi moninkertaisesti takaisin, jos kaikki menisi hyvin. Tämä houkuttaa sen takia, että tämä olisi mahdollisuus jopa rikastua, jos kaikki menee hyvin.

Saa nähdä, onko ahneella paskainen loppu :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

James Potkukelkka kirjoitti:Tuo jänskättää. Olen ekaa kertaa tällaisessa. Luotan kyllä vastapuoleen (olen tuntenut vuosikymmeniä), mutta ymmärrän, että mahdollisuus on hävitä sijoitettu pääoma kokonaan. Toisaalta IPO:ssa melko pian saisi moninkertaisesti takaisin, jos kaikki menisi hyvin. Tämä houkuttaa sen takia, että tämä olisi mahdollisuus jopa rikastua, jos kaikki menee hyvin.

Saa nähdä, onko ahneella paskainen loppu :)
90% todennäköisyydellä on paskainen loppu, ja vaikka ei olisikaan, kunnollinen osakassopimus kannattaa laatia tai olet pahimmillaan omistaja ilman mahdollisuutta osallistua IPO:on. Hupaisa havainto oman yrityksen nykytilanteesta on se, että nyt kun viimeistään ensi vuoden puolella tarvittaisiin oikeita rahoittajia, joilla on vähän isompia summia sijoitettavaksi, aika moni reagoi negatiivisesti isohkoon määrään pieniä kitinäläissijoittajia, ja pelkää mahdollisia IPO:a varten laadittuja osakassopimuksia. Niitähän ei tietenkään noille mikrosijoituksille ole tehty, joten se helpottaa kummasti tilannetta yrityksen näkökulmasta, mutta alan kyllä tajuta miksi vähemmistösijoittajat sellaisen oikeasti tarvitsevat, sillä siinä missä minä olisin valmis lunastamaan pienosakkaiden osakkeet IPO:n yhteydessä (jos siis IPO toteutuisi muulla tavalla kuin pörssiin listautumalla), moni ei varmasti olisi, etenkin jos yrittäjän tavoitteena jo alunalkaenkin on juuri IPO eikä pitkäjänteisempi yrityksen kehittäminen. Ja kiusaus jättää tekemättä niin kasvaa varmasti suorassa suhteessa sijoitettuun summaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onko prossu teidän firmalla jo liikevaihtoakin?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

prosessi kirjoitti:
90% todennäköisyydellä on paskainen loppu, ja vaikka ei olisikaan, kunnollinen osakassopimus kannattaa laatia tai olet pahimmillaan omistaja ilman mahdollisuutta osallistua IPO:on..
Mitä tarkoitat? Jos mulla on firmasta omistus ja se menee pörssiin, miten mulla ei olisi mahdollista osallistua? Toki voi olla joku lock up -perioidi, jonka aikana ei saa myydä osakkeita, mutta sen jälkeenhän voin myydä ne yhtä hyvin kuin kuka tahansa.

Mutta kuulen mielelläni näkemyksesi.

IPO muuten määritelmän mukaan tarkoittaa listausta pörssiin, eli ei voi olla IPOa ilman pörssilistausta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Suunnattu anti on eri asia kuin IPO.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Suunnattu anti on eri asia kuin IPO.
Niin ja mä puhun siitä, että ko. yrityksellä on tarkoitus mennä pörssiin lähivuosina.

Joo. Varmasti on syytä varmistaa, että on turva siihen, ettei voida tehdä alehintaan suunnattua antia, johon ei voi osallistua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

So Hard kirjoitti:Onko prossu teidän firmalla jo liikevaihtoakin?
On, mutta auttamatta liian vähän, sillä siinä missä aloittelevat yritykset yleensä keskittyvät alussa tuotekehitykseen ja sitten myyvät tuotettaan asiakkailleen, meillä on hillitön sopimussoppa meneillään kymmenien eri tahojen kanssa, ja sen läpivieminen on harmillisen hidasta puuhaa. Jokainen uusi sopimus toki helpottaa tilannetta ja mahdollistaa varsinaisen liiketoiminnan laajentamisen, mutta silti vielä tässä vaiheessa "sopimusteknisesti mahdollisten" asiakkaitten määrä on liian pieni. Yritysrakenteemme toki auttaa paljon, sillä se koostuu kahdesta yrityksestä, emosta ja tyttärestä, joista emo myy tyttären osakkeita. Emoyhtiö, jonka minä ja mieheni omistamme kahdestaan, on tietenkin koko ajan täysin kuralla, koska kaikki kehitystyön kulut päätyvät sinne. Tytär taas pärjää todella vähällä rahalla, nykyiset rahat riittävät siellä kevyesti maaliskuuhun, eikä velkaa ole olemassakaan, eli sille ei käytännössä voi käydä huonosti, ainoastaan liiketoiminnan kehittyminen voi viivästyä jos emoyhtiö menee nurin. Emoyhtiön rahat nykyisellä työntekijämäärällä riittävät kuitenkin vain vuodenvaihteeseen, ja oikeasti meidän pitäisi palkata kaksi henkeä lisää jo ennen sitä, mihin ei ilman lisärahoitusta käytännössä ole varaa. Tähän asti olen suurimmaksi osaksi pitänyt tyttären omistuksen Suomessa (poikkeuksena kaksi ruotsalaista omistajaa), mutta alkaa olla pakko myydä palasia enemmänkin ulkomaille, sillä suomalaisten rahoittajien suurin ongelma tänä päivänä näyttää olevan se, että vaikka ne ovat nykytilanteessa jo oikeasti kiinnostuneita sijoittamaan meihin, jotta ne saisivat rahaa jostain irti sijoitettavaksi asti, pitäisi ne irrottaa realisoimalla tappioita. Sehän ei koskaan ole kivaa...
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

James Potkukelkka kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
90% todennäköisyydellä on paskainen loppu, ja vaikka ei olisikaan, kunnollinen osakassopimus kannattaa laatia tai olet pahimmillaan omistaja ilman mahdollisuutta osallistua IPO:on..
Mitä tarkoitat? Jos mulla on firmasta omistus ja se menee pörssiin, miten mulla ei olisi mahdollista osallistua? Toki voi olla joku lock up -perioidi, jonka aikana ei saa myydä osakkeita, mutta sen jälkeenhän voin myydä ne yhtä hyvin kuin kuka tahansa.

Mutta kuulen mielelläni näkemyksesi.

IPO muuten määritelmän mukaan tarkoittaa listausta pörssiin, eli ei voi olla IPOa ilman pörssilistausta.
Joo, lähinnä IPO:n toteutustapa voi muodostua ongelmaksi, eli kuinka monet kädet pääsevät osakkeisiin käsiksi ennen listautumista. Se, että yrityksellä on tavoitteena pörssiin listautuminen, ei tarkoita ettäkö se olisi missään mielessä aina paras tapa tehdä rahaa, ja jos suunnitelmat matkan varrella muuttuvat, kuten yleensä muuttuvat, kannattaa tällaisiin muutoksiin varautua kunnon sopimuksella. Kun itsellä vähemmistöosakkaana ei ole päätäntävaltaa, kannattaa vallan väärinkäyttömahdollisuuksilta aina kunnolla suojautua. Ilman osakassopimusta olet turvassa vasta siinä vaiheessa kun yrityksen toiminta on taloudellisesti turvatulla pohjalla ja lisäksi myös osakkeet ovat pörssissä, mutta sitä ennen ehtii kulua paljon vaarallista aikaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

prosessi kirjoitti:
Joo, lähinnä IPO:n toteutustapa voi muodostua ongelmaksi, eli kuinka monet kädet pääsevät osakkeisiin käsiksi ennen listautumista. Se, että yrityksellä on tavoitteena pörssiin listautuminen, ei tarkoita ettäkö se olisi missään mielessä aina paras tapa tehdä rahaa, ja jos suunnitelmat matkan varrella muuttuvat, kuten yleensä muuttuvat, kannattaa tällaisiin muutoksiin varautua kunnon sopimuksella. Kun itsellä vähemmistöosakkaana ei ole päätäntävaltaa, kannattaa vallan väärinkäyttömahdollisuuksilta aina kunnolla suojautua. Ilman osakassopimusta olet turvassa vasta siinä vaiheessa kun yrityksen toiminta on taloudellisesti turvatulla pohjalla ja lisäksi myös osakkeet ovat pörssissä, mutta sitä ennen ehtii kulua paljon vaarallista aikaa.
Hyviä pointteja, kiitos.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Nyt alkaa tosissaan nähdä senkin, miten sekaisin suomalainen sijoitusmaailma on. Start-uppeihin sijoittaa kahdenlaisia sijoittajia: rehtejä tahoja joilla ei ole riittävästi rahaa, jotta sijoituksilla pystyisi varmistamaan liiketoiminnan kasvun, ja huijareita joilla on rahaa kuin roskaa (koska kukaan täyspäinen ei uskalla ottaa rahaa vastaan niiltä). Oikeasti ammattitaitoiset sijoittajat taas vähentävät start-upsijoittamisensa riskejä ketjuttamalla päätöksenteon (sijoittavat rahastoihin, jotka sijoittavat rahastoihin, jotka sijoittavat start-uppeihin), ja tuon ketjun päässä on sitten tuo enemmän tai vähemmän ammattitaidoton köyhät&rehdit ja rikkaat&roistot sekamelska. Ei hirveästi tarvitse ihmetellä, miksei Suomessa pahemmin synny menestyksekkäitä start-uppeja. Investointikonsulttina tuohon jengiin ei käytännössä koskaan tarvinnut törmätä, joten vaikka olen koko aikuisen ikäni alalla toiminut, vähän yllätyksenä tuo start-uptodellisuus silti tuli. Onneksi tämä oma kahden yrityksen mallimme pitää meidät ihan hyvin pinnalla, vaikka parin-kolmenkymmenen tuhannen kertasijoituksilla, joilla nyt olemme eläneet, ei kovin paljon lisäaikaa saakaan ostettua. (Kitinäläissijoitusten arvonnousu suhteessa viimeisimpään toteutuneeseen kauppaan on muuten jo kivat 150%, silloin puolitoista vuotta sitten 10,-:llä ostettuja saa nyt myytyä 25,-:lla.)