Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bliss kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Thaimaaseen
Haluatko tarkistaa?
Thaimaahan?
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Crowbar kirjoitti: Kuulehan nyt kyrvän plötsi. Noi sun jatkuvat säädöt aiheesta kuin aiheesta liittyen siihen, että pitää olla kaikesta... no camoon... sänctys... you know mään... spösil... ceissi... spasiipa mätööm, ich habe eine cleine pommak incteadt.

Ajattelepa että olet palstan ainoa ihmissaasta. Oikeasti roskatuulen kiteyttämä virhe, jonka huono maku döfää kotikatsomoihin saakka.
Sun vittuiluyritykset ovat huonompi vitsi kuin Slamin runot. Etkö oikeasti muka parempaan pysty?
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Yön aikana tilanne oli kehittynyt. Kun aamulla pojan kanssa puhuttiin siitä, minkälaisen pyörän aion ostaa, niin vaimo ilmoitti lapsille, että lähdemme 2 viikon USA:n kiertomatkalle kesällä ja syksyllä Pariisiin. Ensi hiihtolomaksi on jo aiemmin Thaimaaseen 2 viikkoa varattuna.

No mikäs siinä. Todennäköisesti asia saadaan tällä hoidettua. Onhan se kiva matkustaa ja hyvä, että vaimo on matkanjärjestäjä. Ei puhu kyllä edelleenkään mitään.
Alatko nyt huomata, että tossun alta ryömimällä ei voi kuin voittaa? Kohta alat jo saada säännöllisesti pesääkin. Mahdollisesti jopa vaimolta!

Tuosta vastaohjauskeskustelusta, taidatte puhua puurosta ja vellistä. Totta munassa sen jokainen osaa mutkassa tehdä sen ihan intuitiivisesti - jos osaa polkupyörällä ajaa, osaa vastaohjata mutkaan mentäessä. Tai jos ei osaa, poistuu tangentin suuntaan ja darwinin laki tekee työtään. Mutta se mistä masa taitaapi puhua on hätäväistöt. Suoralla tiellä esteen osuessa tielle tehtävä vastaohjausväistö ei sen sijaan tule samalla lailla selkärangasta, kuulemma hämmentävän moni vääntää hätätilassa stongaa väärään suuntaan tai tekee jotain ihan muuta sopivan vastaohjaustyönnön sijaan. Eli itsensä ehdollistaminen oikeaan väistörefleksiin on se juttu mistä masa puhuu, jos nyt en ihan väärässä ole.
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Yön aikana tilanne oli kehittynyt. Kun aamulla pojan kanssa puhuttiin siitä, minkälaisen pyörän aion ostaa, niin vaimo ilmoitti lapsille, että lähdemme 2 viikon USA:n kiertomatkalle kesällä ja syksyllä Pariisiin. Ensi hiihtolomaksi on jo aiemmin Thaimaaseen 2 viikkoa varattuna.

No mikäs siinä. Todennäköisesti asia saadaan tällä hoidettua. Onhan se kiva matkustaa ja hyvä, että vaimo on matkanjärjestäjä. Ei puhu kyllä edelleenkään mitään.
Alatko nyt huomata, että tossun alta ryömimällä ei voi kuin voittaa? Kohta alat jo saada säännöllisesti pesääkin. Mahdollisesti jopa vaimolta!
Muuten oikein, mutta kyllä mä nytkin saisin sitä säännöllisesti vaimolta, jos haluaisin. En vain jaksa tehdä niitä temppuja, mitä se vaatii.
Tix kirjoitti:
Tuosta vastaohjauskeskustelusta, taidatte puhua puurosta ja vellistä. Totta munassa sen jokainen osaa mutkassa tehdä sen ihan intuitiivisesti - jos osaa polkupyörällä ajaa, osaa vastaohjata mutkaan mentäessä. Tai jos ei osaa, poistuu tangentin suuntaan ja darwinin laki tekee työtään. Mutta se mistä masa taitaapi puhua on hätäväistöt. Suoralla tiellä esteen osuessa tielle tehtävä vastaohjausväistö ei sen sijaan tule samalla lailla selkärangasta, kuulemma hämmentävän moni vääntää hätätilassa stongaa väärään suuntaan tai tekee jotain ihan muuta sopivan vastaohjaustyönnön sijaan. Eli itsensä ehdollistaminen oikeaan väistörefleksiin on se juttu mistä masa puhuu, jos nyt en ihan väärässä ole.
Kun nyt olen mpyörällä ajanut 100km, niin en halua korottautua mpyöräilyn vastaohjausauktoriteetiksi :wink:

Teoriaan olen kuitenkin perehtynyt ja se kertoo seuraavaa: kaikkia kaksipyöräisiä, myös polkupyöriä, ohjataan vastaohjauksella.

Edelleen puhtaasti teoriaan perehdyttyäni: vaikka jokainen polkupyöräilijä ja mpyöräilijä ohjaa peliään vastaohjauksella koko ajan, niin silti sen mekanismien tietoinen tunnistaminen ja harjoittelu auttaa paniikkiväistössä.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Totta munassa sen jokainen osaa mutkassa tehdä sen ihan intuitiivisesti
Nimenomaan. Se tulee luonnostaan aina kurvaan ajaessa, mutta hyvin harva kuski tajuaa tai tiedostaa vastaohjauksen oleamassaoloa lainkaan. Väistötilanteessa kun vastaohjauksella saa pyörän pompsahtamaan helpostikin pari metriä sivuun kulkulinjalta, kun vaan tietää miten homma toimii. Mitenkään muuten pyörän kulkusuuntaa ei pysty niin nopeasti ja vaivattomasti muuttamaan, ja juuri siksi tuota asiaa kannattaa treenata.
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Muuten oikein, mutta kyllä mä nytkin saisin sitä säännöllisesti vaimolta, jos haluaisin. En vain jaksa tehdä niitä temppuja, mitä se vaatii.
Enää pari viikkoa tätä kehitystä, ja siihen riittää "Narttu! Olut ja bloukkari! Nyt!"
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Edelleen puhtaasti teoriaan perehdyttyäni: vaikka jokainen polkupyöräilijä ja mpyöräilijä ohjaa peliään vastaohjauksella koko ajan, niin silti sen mekanismien tietoinen tunnistaminen ja harjoittelu auttaa paniikkiväistössä.
Fillarilla mennään harvoin sellaisilla nopeuksilla, että vastaohjausväistö olisi mitenkään näyttävä temppu, mutta 80 km/h nopeudessa aika pienikin työntö tekee aika ison väistöliikkeen. Perehdy siihen ihan käytännössä kokeilemalla.
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Edelleen puhtaasti teoriaan perehdyttyäni: vaikka jokainen polkupyöräilijä ja mpyöräilijä ohjaa peliään vastaohjauksella koko ajan, niin silti sen mekanismien tietoinen tunnistaminen ja harjoittelu auttaa paniikkiväistössä.
Fillarilla mennään harvoin sellaisilla nopeuksilla, että vastaohjausväistö olisi mitenkään näyttävä temppu, mutta 80 km/h nopeudessa aika pienikin työntö tekee aika ison väistöliikkeen. Perehdy siihen ihan käytännössä kokeilemalla.
Eilen ahkerasti survoin kahvoja :wink:

Vielä teoriasta sen verran, että yhden lukemani jutun mukaan (vastoin yleistä käsitystä) myös polkupyörää ohjataan koko ajan vastaohjauksella. Se on vain niin kevyt peli, että vastaohjausliikeet hukkuvat siihen kohinaan, mitä pyörän pystyssä pitäminen vaatii.
Herra Manala

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Muuten oikein, mutta kyllä mä nytkin saisin sitä säännöllisesti vaimolta, jos haluaisin. En vain jaksa tehdä niitä temppuja, mitä se vaatii.
Voisitko olla vähän spesifisempi?

Kenes tilipussista ne jenkkilän, pariisin ja aasianmatkat ovat muuten menossa? Aika kallis hinta oikeudesta ajaa moottoripyörää vapaa-ajallaan.
elco

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti:
Juuri tuollaisiin tilanteisiin vastaohajus onkin parhaimmillaan. ...jos vaan väistötilaa ja vauhtia on riittävästi.
Ei ollut. Onko muita hyviä vinkkejä?

Paljonko sulla on muuten kilsoja alla moottoripyörällä?
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Muuten oikein, mutta kyllä mä nytkin saisin sitä säännöllisesti vaimolta, jos haluaisin. En vain jaksa tehdä niitä temppuja, mitä se vaatii.
Voisitko olla vähän spesifisempi?

Kenes tilipussista ne jenkkilän, pariisin ja aasianmatkat ovat muuten menossa? Aika kallis hinta oikeudesta ajaa moottoripyörää vapaa-ajallaan.
Minähän ne matkat tietenkin vähintään 90%:sti maksan, mutta ei se ole ongelma. Miehen kuuluu elättää perheensä.

Nuo vaaditut temput olisivat: keskustelua sohvalla tai pyödän ääressä yhdessä istuen ja esim. iltakävelyt (viimeksi mainittua en ole koskaan kokeillut, mutta arvioisin sen uppoavan kuin kirves voihin).
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriDaavid kirjoitti:Nuo vaaditut temput olisivat: keskustelua sohvalla tai pyödän ääressä yhdessä istuen ja esim. iltakävelyt (viimeksi mainittua en ole koskaan kokeillut, mutta arvioisin sen uppoavan kuin kirves voihin).
Kuulostaa hienolta avioliitolta :-D
1108

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

NuoriDaavid kirjoitti:En vain jaksa tehdä niitä temppuja, mitä se vaatii.
Miten vaikeaa voi olla napsauttaa sormiaan? Toimii ainakin mulla.
Tix

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

1108 kirjoitti:Miten vaikeaa voi olla napsauttaa sormiaan? Toimii ainakin mulla.
Fonzie!
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

huima kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Nuo vaaditut temput olisivat: keskustelua sohvalla tai pyödän ääressä yhdessä istuen ja esim. iltakävelyt (viimeksi mainittua en ole koskaan kokeillut, mutta arvioisin sen uppoavan kuin kirves voihin).
Kuulostaa hienolta avioliitolta :-D
No joo. Musta ei oikein ole seuraa, kyllä mä ymmärrän, että vaimoa harmittaa.
masa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti: Paljonko sulla on muuten kilsoja alla moottoripyörällä?
Niin paljon, että olen testannut vastaohjauksen toimivuuden. Sinä et näemmä usko sen toimivuuteen. Mene ja testaa ens kerralla kun mopon selässä olet.

Lyödäänkö seuraavaksi kyrvät pöydälle ja mitataan pituudet?
Herra Manala

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Minähän ne matkat tietenkin vähintään 90%:sti maksan, mutta ei se ole ongelma. Miehen kuuluu elättää perheensä.
Toi ei ole perheensä elättämistä, vaan lunnaiden maksamista.
elco

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti: Niin paljon, että olen testannut vastaohjauksen toimivuuden. Sinä et näemmä usko sen toimivuuteen. Mene ja testaa ens kerralla kun mopon selässä olet.
Eli ei paljon paskaakaan. Haluutsä opettaa mua seuraavaksi vaikka aussibyrokratian kanssa toimimisessa tai dyykkaamisessa?
Rouva Pupu

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

1108 kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En vain jaksa tehdä niitä temppuja, mitä se vaatii.
Miten vaikeaa voi olla napsauttaa sormiaan? Toimii ainakin mulla.
:h:
Herra Manala

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Smack my ass and call me stupid, mutta mitä tohon vastaohjausjuttuun tulee, niin eikö joka ikinen mutkatiellä käynyt heittele pyörää stanssista toiseen kahvoja tönäämällä? Eihän sitä jumalauta saa pelkkää painopistettä muuttamalla kääntymään missään säädyllisessä ajassa toiselta kyljeltä toiselle.

En ymmärrä miksi tota asiaa pitäisi jotenkin ihmeellisesti opetella. Riittää että ajaa kunnollista mutkatietä vähän tavallista kovempaa, niin se tarve siihen pyörän nopeaan kyljeltä toiselle kaatamiseen tulee varsin nopeasti vastaan, ja alkaa ne kahvat löytymään puupäisemmänkin logiikkalukollisen ohjaustangosta. Harjoitteluradaksi voisin suositella vaikkapa Vihdistä Ikkalaan menevää tietä.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Olen nykyään kiintiötupakoitsija. Se tarkoittaa sitä, että saan polttaa max. 3 tupakkaa päivässä. Eikä ole pakko polttaa senkään vertaa. Esim. eilen en polttanut kuin yhden tupakan.

Kännissä saa vetää (tupakkaa) niin paljon kuin huvittaa (eli jos tekee tosi paljon mieli tupakkaa, mitä ei kyllä ole minulle tapahtunut ainakaan usein, niin pitää alkaa ryypätä).
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kreitsu kirjoitti:Olen nykyään kiintiötupakoitsija. Se tarkoittaa sitä, että saan polttaa max. 3 tupakkaa päivässä. Eikä ole pakko polttaa senkään vertaa. Esim. eilen en polttanut kuin yhden tupakan.
Tuo kait tarkoittaa sitä, että olet suuren ajan kokonaan ilman nikotiinia. Eikö kannattaisi lopettaa kokonaan, koska kerran et ole voimakkaan riippuvainen, vai tuleeko siitä niin hyvät kiksit?
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

McJanne kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Minähän ne matkat tietenkin vähintään 90%:sti maksan, mutta ei se ole ongelma. Miehen kuuluu elättää perheensä.
Toi ei ole perheensä elättämistä, vaan lunnaiden maksamista.
:komp:

Edelleen aika naurettavaa että mies käyttää suuren osan reaaliansioistaan maailman vanhimman valuutan ylläpitoon. Pete disapproves.
Mun tulot on yli kymmenen kertaa isommat kuin vaimolla. Pitäisikö mun sitten jättää se kotiin, jos muu perhe lähtee lomamatkalle? Kuulostaa omituiselta.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

NuoriDaavid kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:Olen nykyään kiintiötupakoitsija. Se tarkoittaa sitä, että saan polttaa max. 3 tupakkaa päivässä. Eikä ole pakko polttaa senkään vertaa. Esim. eilen en polttanut kuin yhden tupakan.
Tuo kait tarkoittaa sitä, että olet suuren ajan kokonaan ilman nikotiinia. Eikö kannattaisi lopettaa kokonaan, koska kerran et ole voimakkaan riippuvainen, vai tuleeko siitä niin hyvät kiksit?
Tulee hyvät kiksit (erityisesti aamukahvin jälkeen maistuu, muuten voin olla aika hyvin ilmankin). Voi teitä terveysvalistajia, kun koskaan ei ole hyvä. :P
NuoriDaavid

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kreitsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:Olen nykyään kiintiötupakoitsija. Se tarkoittaa sitä, että saan polttaa max. 3 tupakkaa päivässä. Eikä ole pakko polttaa senkään vertaa. Esim. eilen en polttanut kuin yhden tupakan.
Tuo kait tarkoittaa sitä, että olet suuren ajan kokonaan ilman nikotiinia. Eikö kannattaisi lopettaa kokonaan, koska kerran et ole voimakkaan riippuvainen, vai tuleeko siitä niin hyvät kiksit?
Tulee hyvät kiksit (erityisesti aamukahvin jälkeen maistuu, muuten voin olla aika hyvin ilmankin). Voi teitä terveysvalistajia, kun koskaan ei ole hyvä. :P
Onhan se totta kai parempi polttaa kolme tupakkaa päivässä, kuin aski päivässä. Kyllä mä tuon kiksi-pointin tajuan. Itsekin otan kerran viikossa, kun siitä tulee (yleensä) hyvät kiksit.

Tupakista en ole onneksi koskaan saanut hyviä kiksejä, niin en ole addiktoitunut.