Olutketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vähän suorastaan ihmettelen hahmoja, jotka pitävät jotain olutmerkkiä tai -tyyppiä kategorisesti parhaana. Minusta se riippuu aika lailla kontekstista. Esim. aurinkoisena kesäpäivänä terassille istuutuessa sitruunalla evästettyä vehnäolutta on vaikea voittaa. Toisaalta, kun marraskuun pimeydessä luikahtaa hämyiseen pubiin lämmittelemään, on Guinnes tai vaikkapa Koffin Portteri paikallaan. Ja onpa kotimaisille peruskeskiolueillekin aikansa ja paikkansa. Kyllä minulle vaikkapa maalla tikanheiton lomassa tahi makkaraa grillaillessa maistuu Karhu tai Olvi aika hyvin.

Tuosta tässäkin ketjussa mainitusta Stella Artoisista tulee mieleeni hiljattain julakistu tutkimus, jossa osoitettiin brändiin mainonnalla liitettyjen mielikuvien vaikuttavan ihan neurotasolla siihen, miten aistikeskus reagoi makuelämykseen. Stellaahan mainostetaan esim. Britanniassa sofistikoituneena laatulagerina, joka on "reassuringly expensive", kun taas vaikkapa kotimaassaan se on hieman sellaisen opiskelijoiden bulkkikaljan maineessa. Suomessa näytään olevan brittilinjoilla. Ei sillä, kyllä se minullekin maistuu.

Sinänsä koko aihe on osaltani hieman epäajankohtainen, koska oluenkulutkseni on ollut jo pari vuotta hyvin minimissä. Minulla on jatkunut jo vuosia jonkinlainen syrah ja chardonnay -kausi, joka on nyt siirtymässä enemmän sauvignon blancin suuntaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Minusta Suomessa on enemmänkin havaittavissa se, että Saksassa huoltoasemilta sixpackissa ostettavat perusoluet ovat täällä jotakin superduperhienoa alkokamaa.
Suomalaisiin hiilihappotiskivesilagereihin verrattuna mikä tahansa humalan makuinen olut on luksusta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Minusta Suomessa on enemmänkin havaittavissa se, että Saksassa huoltoasemilta sixpackissa ostettavat perusoluet ovat täällä jotakin superduperhienoa alkokamaa.
Suomalaisiin hiilihappotiskivesilagereihin verrattuna mikä tahansa humalan makuinen olut on luksusta.
Taidatte molemmat olla oikeassa: Pertin esimerkki on parempi kuin omani, ja Masan havainnostakin olen samaa mieltä. Vaikka toisaalta, yhä väittäisin myös suomalaisella lagerilla olevan paikkansa. Jos ei muuta niin nostalgiasyistä. Sitä paitsi, kyllä aika mieto lager aina välillä maistuu, ja suomalaiset peruslagerit ovat yleisesti ottaen kyllä parempia kuin maailmalla paljonkin myyvät Carlingit, Heinekenit, Budit jne.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:suomalaiset peruslagerit ovat yleisesti ottaen kyllä parempia kuin maailmalla paljonkin myyvät Carlingit, Heinekenit, Budit jne.
No kyllä. Lomareisulla tuli pariin otteeseen napattua hotlan baarikaapista pari Carslbergia, kun Svytyrus pääsi loppumaan. Voi sissos mitä kuravettä Carlsberg olikaan. Epäilin jo juoman olevan pilaantunutta, mutta päivämäärä todisti toisin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Älkää viitsikö. Ei niissä oluissa oikeasti mitään erityisempää eroa ole. Te varmaan tuntisitte herneen kymmenen patjankin läpi. Jonkun "asiantuntijan" mielestä Karhu kuuluu oluiden aateliin ja toisen mielestä se on pissaa.

Minä olen viime aikoina juonut lähinnä Coronaa ja La Solia lähinnä koska niiden pullot aiheuttavat vähemmän anaalisia ongelmia jos sattuu humalassa kaatumaan niiden päälle.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: En ole ihan Masa-tyyliin fanaattinen kotimaisen oluen vihaaja, mutta jos valita saa juon mieluusti juuri tuota Sandelsia tai sitten vehnä/pils tyyppistä sakemannia ja joitakin lagereita muilta mailta.
Huoh. Miten vitussa sä jaksat lukea ketjusta toiseen piruna raamattua?

En ole mikää kotimaisen oluen vihaaja, vaan pidän voimakkaamman makuisista oluista, kuin mitä suomessa pääasiassa valmistetaan.
Lucas Jackson

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Lucas Jackson »

Sen verran on pakko puolustaa siniristilippua, että totean Koffin porterin olevan yksi parhaista maistamistani portereista. Oikein oiva juoma.
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:joka haukkuu kotimaiset oluet pissaksi
Puhut höpöjä.
sanctus

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja sanctus »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:joka haukkuu kotimaiset oluet pissaksi
Puhut höpöjä.
Kotimaiset oluet eivät toki ole pissaa kotimaisuutensa takia, vaan oluen aistinvaraisesti havaittavan ominaisuuden takia. "Kotimaisuus" ei siis ole tuotteen ominaisuus, vaan lähinnä mielipide, jota käyttämällä päästään obskuureihin väitteisiin.

Mutta vaikuttaa kyllä siltä, että palstan toinen Kia -kuski (?) omaa makuaistin ja ymmärrystä. Oluista puhuttaessa, siis.
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: "Suomalaisiin hiilihappotiskivesilagereihin" :)
Missä kohtaa tuossa lukee että suomalainen olut on pissaa?
BettyB.

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Pissaa teillä on päässänne kun olutta juotte. Pthyi!
Tix

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

Kotimaisissa oluissa ei ole mitään vikaa. (Paitsi Lapin kusessa ja Light beerissä.) Niissä on vain se vika, että niitä tulee juotua niin paljon ja ne ovat maultaan niin samankaltaisia, että siihen peruslagermakuun kyllästyy. Siksi kaikenlainen vaihtelu exporttien, pienpanimoiden, lisensoitujen yms. kanssa on kliffaa.

Eilen urhheilemasta tultuani nautittu yksi ainoa jääkylmä Koff maistui taivaalliselta. En usko, että Stella tai Hoegaarden tai Calrsberg olisi ollut siinä tilanteessa parempaa. Mäyriksen 11. Koff ei tavallisesti tuppaa maistumaan ruostevettä kummallisemmalta.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Niba »

S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.
Pyyhin Netikettiin..
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Niba kirjoitti:S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.
Entä jos siinä on kahta merkkiä tarjouksessa samaan hintaan. Olvi ja Koff. Kumman otat?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

masa kirjoitti:
Niba kirjoitti:S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.
Entä jos siinä on kahta merkkiä tarjouksessa samaan hintaan. Olvi ja Koff. Kumman otat?
Mä otan sen Olvin, Niba saa KOFF:it.
The great club outshines the individual, always and forever.
Lucas Jackson

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Lucas Jackson »

Elppis kirjoitti:Mä otan sen Olvin, Niba saa KOFF:it.
Hyi olkoon! Raskaana oleva nainen!! Takavarikoin juomasi!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Lucas Jackson kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Mä otan sen Olvin, Niba saa KOFF:it.
Hyi olkoon! Raskaana oleva nainen!! Takavarikoin juomasi!
Irti mun bisseistä :twisted: Onhan siinä parasta ennen- päiväys ;)
The great club outshines the individual, always and forever.
Tix

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

Elppis kirjoitti:Irti mun tisseistä :twisted:
Kuinkahan moni muu luki tuon noin..
Herra Manala

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:
Niba kirjoitti:S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.
Entä jos siinä on kahta merkkiä tarjouksessa samaan hintaan. Olvi ja Koff. Kumman otat?
Olipa hölmö kysymys. Niba ottaa tietenkin molemmat. Saapahan siten huomiseksi välipäivän kaupassa ravaamiselta.

IMO siinä vaiheessa on jo jonkinnäköisiä ongelmia alkoholin käytön suhteen, jos on valmis ostamaan mitä tahansa kuravettä vain säästääkseen 10 senttiä purkilta verrattuna siihen merkkiin mistä ihan oikeasti voisi jopa nauttia. Kuka helvetti muuten maksaisi lähes 20 euroa siitä hyvästä että saa kaataa kurkkunsa pahanmakuista kuraa? Sairasta.
SikaMika

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

urpiainen kirjoitti:
Tuosta tässäkin ketjussa mainitusta Stella Artoisista tulee mieleeni hiljattain julakistu tutkimus, jossa osoitettiin brändiin mainonnalla liitettyjen mielikuvien vaikuttavan ihan neurotasolla siihen, miten aistikeskus reagoi makuelämykseen. Stellaahan mainostetaan esim. Britanniassa sofistikoituneena laatulagerina, joka on "reassuringly expensive", kun taas vaikkapa kotimaassaan se on hieman sellaisen opiskelijoiden bulkkikaljan maineessa. Suomessa näytään olevan brittilinjoilla. Ei sillä, kyllä se minullekin maistuu.
Ihmettelin jo aiemmin Stellan puffausta tässä ketjussa, ja nyt oli jo pakko puuttua asiaan. Itse tutustuin kyseiseen oluseen vuosituhannen vaihteessa nimenomaan Britanniassa. Silloin se oli juurikin halvinta baareissa myytävää bulkkikamaa, olisikohan heillä ollut jokin lanseerausvaihe juuri tuolloin menossa jos kyseinen röppö on kerran nykyisin saavuttanut maineen salonkikelpoisena juomana. Itse opin inhoamaan Stellaa tuolloin, se on juurikin samanlaista mautonta janojuomaa jota kaupataan keski-Euroopassa huoltoasemilla eri nimillä. Minulle se ei siis maistu, vaan menee samaan kastiin lappareiden ja karjaloiden kanssa: voin juoda paremman puutteessa, mutten helvetti soikoon suostuisi ikinä maksamaan siitä mitään tuontiolut-lisää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Tietty varsinkin pienissä pubeissa on ehkä viisainta jättää ne hanaoluet muutenkin juomatta. Ne ovat yleensä huonosti puhdistettuja ja pullo-oluen saa kolmella eurolla ja siinä on hapotkin tallessa.
Vaikka kuinka näyttäisi siltä, että olen joskus Pertin kanssa jostain samaa mieltä, niin ennemmin tai myöhemmin olen kyllä taas turvallisesti täysin vastakkaisella kannalla: Pubissa juon mieluusti hanaolutta; markettipulloja kannan kotiin. Esim. täällä syystäkin kehutussa Koffin Porterissa ero hanamallin (yksi parhaista) ja pullotetun (ei kovin mainittava) välillä on merkittävä. Ja kun Pertin SikaMikaa kommentoivassa viestissä kontekstina oli nimenomaan Britannia, ero on vielä vahvempi: pikkupubeista saattaa saada erittäin mielenkiintoisia paikallisia real aleja, ja vain kepulainen konservatiivi ottaa silloin pullo-oluen. No, otetaan sen verran takaisin, että Pertti puhui kolmen euron hinnasta, eli lienee jättänyt Britannian mielenmaiseman taakseen. Jos mielessä on joku suomalainen pikkupubi, voi lausunnossa olla järkeä. Jos valinta on puhdistamattomien laitteiden väljähtänyt Karjala-tuoppi tai laajahko pullovalikoima, saatan itsekin pullotella. Mutta yleensä pubissa hanasta ja kotona pullosta. Tölkit on saatanasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:on ehkä viisainta jättää ne hanaoluet muutenkin juomatta. Ne ovat yleensä huonosti puhdistettuja.
Pertillä on varmaan faktaa tästä väittämästä?
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Mutta kyllä sen tunnistaa huonompimakuaistinenkin jo ensimmäisestä hörpystä onko tuote elintarvikkeeksi kelpaavaa. Käytetyt termit: Väljähtynyt, kitkerähkö, outo sivumaku
Tuota tavaraa on jaossa yleensä sellaisissa baareissa, jotka ovat auki vaan viikonloppuisin ja olut makaa letkuissa arkipäivät. Joka päivä laskettavalle bisselle ei tota kyllä pitäisi tapahtua.
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Kyllä sen juoman saa joka päivä auki olevissa baareissakin pilalle, kun ei puhdista laitteistoa.
Ihmettelen vaan, että miksi Hartwall tai Sinebrychoff tuollaisen tempun tekisi omille laitteilleen.
masa

Re: Olutketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Panimot Suomessa luottavat yrittäjien "omavalvontaan".

Alkoholin tuotevalvontayksikkö tekee joskus pistokokeita laadun varmistamiseksi, mutta panimo vain tuuppaa tynnyrit pihalle ja jatkaa seuraavaan juottolaan. Valitettavasti.
Kerrohan nyt vähän faktaa tälle väittämällesi.

Miten ravintoloitsija pystyy muka itse puhdistamaan noita hanavehkeitä, muuta kuin pyyhkimään rätillä päältä?

Kalja tulee tynnyrissä, happo tulee pullosta ja koko järjestelmä on niin umpinainen kuin painejärjestelmä nyt ikinä voi olla.

KK ja Ninni. Eikös noi vehkeet ole aina putsattu toimittajan toimesta?
Vastaa Viestiin