Ostetaan tietokone.

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
RL Burnside

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja RL Burnside »

Tix kirjoitti:Levonot on pc-läpsistä mielestäni sieltä parhaasta päästä. Jos hakee vaan hinta/tehosuhdetta niin varmasti löytyy parhaat diilit jostain ihan muiden valmistajien koneista.
Multa usein kysytään mielipidettä, että mikä nyt olisi hyvä läppäri. Ensiksi kysyn, että mihin tarkoitukseen > saadaan haarukoitua tehot, liitännät, koko ja hintahaitari. Sitten arvioidaan mahdollista käyttötarvetta noin kolmen vuoden tähtäimellä. Eli onko tarvetta varautua "ylikapasiteettiin". Seuraavaksi komennan kauppaan "hakkaamaan" niitä. Saadaan ulkonäkö ja fiilikset kohdilleen. Sen jälkeen tsekataan saisko saman vermeen pienellä vaivalla jostain halvemmalla. Sitten toivotaan ettei tullut maanantaikappaletta.
bliss

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tix kirjoitti:
bliss kirjoitti:
Tix kirjoitti:Mäkbook prot ovat törkeän kalliita verrattuina täysin kelvokkaaseen verrokkilevonoon. Hintaeroa 600 euroa.
Mutta se ulkomuoto... :h:
Tää on just sitä...
Mä oon tyttö, mulla on oikeus tykätä näteistä asioista!!!1
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

bliss kirjoitti:Mä oon tyttö, mulla on oikeus tykätä näteistä asioista!!!1
Kyl mäkin tykkään siitä miltä mäkit näyttää, mutta en siitä mitä ne maksaa suhteessa palasiinsa.
RL Burnside

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja RL Burnside »

Uusimmasta ompun alumiinilaatikosta on sanottava sen verran, että sen käyttö ilman hiirtä tuntui olevan minulle suurta tuskaa. Kursori pomppi minne sattui jos meni koskemaan kaksin sormin siihen touchpadiin. Todennäköisesti en vaan osannut...
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Täältäkin ääni Lenovolle. Vaikka tää työkone onkin vanha! T43. Himassa hieman nopeampi Acer, ei kylläkään pärjää laadussa tälle. Acerissa kaipaan tappihiirtä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja huima »

No niin urpot. Peukku pois perseestä.

Jos toinen meinaa ottaa vaihtoehdoksi linuxilla Lenovon tai mäkin - ja kyseessä ei ole koodaaja, on vastaus aika selvä. Ota mäkki. Ei tartte vänkäillä toimimattomien draivereiden ja muiden käytettävyysongelmien kanssa, joita on linuxin puolella kannettavissa aina. Juu, maksaa hieman enemmän jne. - mutta läppäriin vielä Apple Care käyttöön, muistipaikat täyteen ja MacBookistakin tulee hyvä työjuhta.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

bliss kirjoitti:
Mutta se ulkomuoto... :h:
Juu, tästä ulkonäköasiasta ei tartte kyllä keskustellakaan! Löysin muuten mielipiteitä PC Linuxilla vs Mac-asiasta selaillessani hauskan Mac-mainoksen.

"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

huima kirjoitti:No niin urpot. Peukku pois perseestä.

Jos toinen meinaa ottaa vaihtoehdoksi linuxilla Lenovon tai mäkin - ja kyseessä ei ole koodaaja, on vastaus aika selvä. Ota mäkki. Ei tartte vänkäillä toimimattomien draivereiden ja muiden käytettävyysongelmien kanssa, joita on linuxin puolella kannettavissa aina. Juu, maksaa hieman enemmän jne. - mutta läppäriin vielä Apple Care käyttöön, muistipaikat täyteen ja MacBookistakin tulee hyvä työjuhta.
No joo, täytyy myöntää, että koodaustaidoissani on ehkä vielä hieman parantamisen varaa... :roll:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Tix kirjoitti: Ei se ole mielipidekysymys vaan empiirinen havainto. Mikään kosketusalusta ei ole käyttökokemuksien perusteella yhtä tarkka ja nopea kuin tappi. Satunnaiselle käyttäjälle tappi ei ole intuitiivinen, mutta kun siihen tottuu, se on helpompi. Ei tarvitse siirtää sormia näppikseltä pois, peukut hoitavat napit luontevasti ja osoitin liikuu kertaluokkaa tarkemmin kuin touchscreenillä.
Täältä täyskomppi 9:n vuoden Thinkpad-kokemuksella. Läppäri ilman tappihiirtä on kuin masturbaatio ilman käsiä.
Tästä on taidettu vääntää aikaisemminkin. Täällä suunnilleen yhtä kauan kahden eri ThinkPadin kanssa, ja se punainen klitoris siinä näppiksen keskellä on saatanasta. Onneksi Thinkpadissa on myös touchpad joka on kahdesta huonosta vaihtoehdosta selvästi parempi.

Touchpad on toimintaperiaatteeltaan huomattavasti lähempänä hiirtä tai trackballia kuin tappi, joka on idealtaan lähempänä tikkuohjainta. Touchpad on paljon nopeampi ja tarkempi käytössä, koska sillä hiirenosoitinta siirretään suoraan (aivan kuten hiirellä) eikä epäsuorasti, kuten tapilla. En käytä pöytäkoneissakaan hiirenosoittimen liikutteluun joikkaria, joten miksi käyttäisin tappiakaan läppäreissä?

Lisäksi jos tappi on aktivoituna, on sillä kokemukseni mukaan silloin tällöin tapana mennä pois kalibroinnista => hiiren osoitin alkaa vaellella ruudulla itsekseen.

Seuraavaksi varmaan väitätte että konsolien tappiohjaimet ovat FPS-peleihin tarkempia ja nopeampia ohjaimia kuin hiiri. Sama vika: ohjaustuntuma ei ole välitön, vaan tuntuu kuin ohjaisi robottikättä välillisesti.

Jos vielä yritätte väittää vastaan, katsokaa kummalla on helpompaa piirtää Paintin vapaapiirtotilassa esim. ympyröitä, klitoristapilla vai touchpadilla.

EDIT: Toki parasta on että läppäri tarjoaa molemmat vaihtoehdot, jotta friikit voivat halutessaan käyttää tappia. Touchpadin ainoa typerä puoli on että nykyläppäreissä niissä tuntuu aina olevan oletuksena hiirennappulapainallus aktivoituna, mikä aiheuttaa jatkuvasti vahinkolaukauksia jos painelee touchpadia siirrellessään osoitinta. Onneksi tuonkin omituisuuden saa pois päältä.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 02.12.2008 15:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja aasi »

RL Burnside kirjoitti: Ja vaikea uskoa että Linux istuisi jotenkin erityisen hyvin juuri Lenovoon. Linuxhan on juuri sellainen käyttis joka taipuu melko helposti rautaan kuin rautaan.
Uuden raudan kanssa on aika usein hankaluuksia, kun ajurit ovat vasta kehitteillä tai muuten vain vielä puuttuvat yleisimmistä jakeluista. Väite Lenovon Linux-paremmuudesta voi pitää paikkansa, jos Lenovoon on yhtään tarttunut IBM:n Linux-kulttuuria ja ajureita tehdään itse tai edes hiukan autetaan kehittäjiä tekemään ajurit.

Ja toisaalta - kaikkein parhaiten toimivat aina ne laitteet, joita Linux-kehittäjät itsekin käyttävät...

Komppailen tässä nyt huimaa. Jos ei lähitukena ole pesunkestävää linux-nörttiä, eikä ole tarkoitus sellaiseksi ryhtyä, niin näistä vaihtoehdoista mäkki.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
masa

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Seuraavaksi varmaan väitätte että konsolien tappiohjaimet ovat FPS-peleihin tarkempia ja nopeampia ohjaimia kuin hiiri

Jos vielä yritätte väittää vastaan, katsokaa kummalla on helpompaa piirtää Paintin vapaapiirtotilassa ympyröitä, klitoristapilla vai touchpadilla.
Niin no. Mä en pelaa mitään pelejä tietokoneella enkä piirtele edes kirkkoveneitä. Minun valintani on edelleen tappihiiri ja se hakkaa omassa käytössäni saatanasta olevan raaputusalustan 100-0.
Tappihiiren käyttöön riittää yksi käsi ja se käsi saa nojata paikoillaan aina, toisin kuin typerän raaputusalustan kanssa, jossa virheellisillä hypyillä, siirtymillä ja vahinkoscrolluksilla tulee haittaa tuhannesti enemmän, kuin tappihiiren pientä vaellusta kerran pari kuukaudessa.

Mut kukin tyyllillään sano. Mun valintani on tappihiiri nyt ja tulevaisuudessa. Raaputusalustan kanssa menee vaan hermo.


Näin:

http://www.youtube.com/watch?v=mFC8TICsj5Y
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Seuraavaksi varmaan väitätte että konsolien tappiohjaimet ovat FPS-peleihin tarkempia ja nopeampia ohjaimia kuin hiiri

Jos vielä yritätte väittää vastaan, katsokaa kummalla on helpompaa piirtää Paintin vapaapiirtotilassa ympyröitä, klitoristapilla vai touchpadilla.
Niin no. Mä en pelaa mitään pelejä tietokoneella enkä piirtele edes kirkkoveneitä.
Otin nuo ääriesimerkit mukaan lähinnä kumotakseni aiemmin esitetyn väitteen että tappi olisi tarkempi kuin touchpad. En minäkään suostuisi käyttämään touchpadia pelaamiseen tai piirtämiseen, vaikka onkin niihin(kin) parempi vaihtoehto kuin erittäin epätarkka tappi.

EDIT: En ymmärrä väitettä etteikö touchpadin käyttöön riittäisi myös yksi käsi. Ainakin Thinkpadin touchpadin alla on ylimääräiset hiirenpainikkeet joita voi helposti operoida saman käden peukalolla tai millä sitten tykkääkin.

Kyllä touchpad on mielestäni tarkempi, nopeampi jne. jne. myös normaalissa työpöytäkäytössä tarkkoine leikkaa&liimaamisineen jne., mutta jokainen tavallaan.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 02.12.2008 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Eipä ole koskaan tullut mieleen alkaa hiirenkorvikkeilla ympyröitä paintissa piirtelemään. Tuskin kovin hienoa saisi hiirelläkään. En ole myöskään törmännyt tappiin joka menettäisi kalibrointinsa. En pitänyt tapista ensinkään ennen kuin sitä oli pakko käyttää, sen jälkeen touchcreenit on tuntunut vammaisen räpistelyltä. Käytännössä toinen käsi koko ajan pois kirjoituskäytöstä.

Nörttituki on merkittävä pointti linuxin kohdalla.
masa

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: En ymmärrä väitettä etteikö touchpadin käyttöön riittäisi myös yksi käsi.
Miksi jengi sitten lähestulkoot aina käyttää kahta kättä? Ainakaan minä en ole tavannut vielä ainuttakaan yhden käden touchpad-hemmoa.
RL Burnside

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja RL Burnside »

aasi kirjoitti: Uuden raudan kanssa on aika usein hankaluuksia, kun ajurit ovat vasta kehitteillä tai muuten vain vielä puuttuvat yleisimmistä jakeluista. Väite Lenovon Linux-paremmuudesta voi pitää paikkansa, jos Lenovoon on yhtään tarttunut IBM:n Linux-kulttuuria ja ajureita tehdään itse tai edes hiukan autetaan kehittäjiä tekemään ajurit.
Uuden raudan suhteen olen samaa mieleen. Lenovosta tulee mieleen, että kuinka paljon IBM itse tuottaa komponentteja pömpeleihinsä ja kuinka iso osa tulee samalta liukuhihnalta kuin muidenkin valmistajien pömpeleihin?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

Mun veljeni on kyllä tutustunut Linuxiin, tälläkin hetkellä hänen koneestaan löytyy kyllä myös Windows juurikin erikoisohjelmia varten. Valitettavasti hän tänä vuonna on ollut jo 8kk jenkeissä töissä, eli hänen apuunsa voin luottaa vain hetkittäin.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: En ymmärrä väitettä etteikö touchpadin käyttöön riittäisi myös yksi käsi.
Miksi jengi sitten lähestulkoot aina käyttää kahta kättä? Ainakaan minä en ole tavannut vielä ainuttakaan yhden käden touchpad-hemmoa.
Vaikeaksi menee yhdellä ns. maalaaminen esmes. Voihan sitä näpytellä kirjamiakin vain paremmalla kädellä. Juuri kukaan ei vaan tee niin.
masa

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja masa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Vaikeaksi menee yhdellä ns. maalaaminen esmes. .
Tämä onnistuu tappihiirellä leikiten.
masa

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Kyllä touchpad on mielestäni tarkempi, nopeampi
On se sitä ihan tutkimustenkin perusteella, mutta jotenkin minulle tappihiiri on luonnollisempi ja sujuvampi käyttää.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja aasi »

masa kirjoitti:Ainakaan minä en ole tavannut vielä ainuttakaan yhden käden touchpad-hemmoa.
Hep.

Peukalo alla olevalla napilla ja etusormella tai keskisormella liikuttelu, kahdella skrollaus. Maalailukin onnistuu, paha tapa maalailla huvikseen tekstiä ruudulta on pysynyt touchpadinkin kanssa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Monsieur Manala

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Haemaeraemies kirjoitti:masiina kesti vielä melkein 3 vuotta, että sen vehkeen iäksi tuli 7 vuotta, josta se oli valtaosan päällä. Tuosta siis laukesi näytönohjain loppupeleissä..
Mun 1994 ostettu Pentium 60 Tseng ET4000w32p-näytönohjaimella toimii vielä tänäkin päivänä. Ähhähä! :P

Hitto, se masiina on jo saman ikäinen kuin mitä minä olin silloin. :shock:
Monsieur Manala

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Siis mitä? Jotkut käyttää touchpadia kahdella kädellä? Voisiko mitenkään saada itsestä enää motoriikkavammaisemman näköistä? :D Mulla ainakin menee oikein pätevästi vasemman käden etusormella liikuttelu ja saman käden peukalo left clickin päällä nojaten. On tarkempaa ja nopeampaa kuin millään joystickilla spedeily. Noista punanänneistä tulee ihan mieleen jotkut muinaiset C64-pelit missä joutui hiirenosoitinta ohjaamaan joystickilla. Sopii ehkä motoriikkavammaiselle tukkijätkälle ohjauksen yksinkertaisuuden takia mutta ahdistaa 100-0 kaikkia oikeaan hiireen tottuneita. Touchpad ei ihan niin paljoa.

Niin normaalisti käytän hiirtä oikealla kädellä. Touchpadien kanssa se vain on helpompaa hoitaa vasurilla. Onni olla näissä asioissa molempikätinen/vasuri. Eihän se oikean käden peukku taida tosian näppärästi yltää kuin oikeanpuoleiselle namiskalle. En oo koskaa tullu ees ajatelleeks! Hahhaha, ähhähä! Siitäs saitte!

Mitä tohon itse tietokoneenhankintakysymykseen tulee, niin olen aasin ja huiman kanssa samoilla linjoilla enkä lähtisi suosittelemaan linux+läppäri -yhdistelmää kellekään Joka Ei Oikeasti Osaa (mm. minä en). Hommaa siis se omena ihan suosiolla jos noi kaks ovat ainoat vaihtoehdot.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: En ymmärrä väitettä etteikö touchpadin käyttöön riittäisi myös yksi käsi.
Miksi jengi sitten lähestulkoot aina käyttää kahta kättä? Ainakaan minä en ole tavannut vielä ainuttakaan yhden käden touchpad-hemmoa.
Moi, oon hämis ja olen aina käyttänyt touchpadia yhdeläl kädellä. Ai niin mut mulla onkin mäkki.

Ei mut tosissaan, jos ei ole skroll mahdolisuuttaa kahdella sormella vedättäessä niin yhden käden käyttö voi olla kyll hankalaa, sen voin myöntää.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

aasi kirjoitti:Maalailukin onnistuu, paha tapa maalailla huvikseen tekstiä ruudulta on pysynyt touchpadinkin kanssa.
Oma maalailuni koostuu lähes kokonaan nettipoksupanostuksesta. Tällöin multitablettaessa täytyy olla ääntä nopeampi ja aurinkontarkka. Kyllähän tämänkin oppisi yhdellä ajan kanssa, mut ei pysty.
bliss

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja bliss »

masa kirjoitti:Ainakaan minä en ole tavannut vielä ainuttakaan yhden käden touchpad-hemmoa.
:yo:
Ai juu, mutta mulla onkin Macci. Eikä me olla tavattu 8)
Vastaa Viestiin