Lilo kirjoitti:Tää ketju kyllä palauttaa elävästi kouluajat mieleen. "Siis en niinQ tod lukenu yhtään koska vaan nörtit pänttää, mut voi vitsi, sain kympin!"
Muistuipa tuosta mieleeni, että monet niistä, jotka eivät ehtineet tehdä mitään kivaa lukuloman aikana, väittivät kyllä jälkeenpäin etteivät olleet juurikaan lukeneet. Minä väitän, että varsinkaan reaalista ei ole mahdollista saada hyvää arvosanaa lukematta, ellei sitten jokin reaaliaine satu hyvin laajassa mittakaavassa kuulumaan omiin mielenkiinnon kohteisiin / harrastuksiin. Siksi en kirjoittanut ollenkaan koko reaalia. Matematiikkakin edellyttää harjoittelua, vain laskemalla oppii laskemaan tekemättä edes huolimattomuusvirheitä. Matikassa meillä oli kuitenkin loistava opettaja, joka lasketutti viimeisten kurssien yhteydessä niin paljon kotitehtäviä, että lisäharjoitusta ei olisi juurikaan tarvinnut, edellyttäen että koe olisi ollut tavanomainen. Tuo koe joka sinä vuonna oli, olisi kuitenkin edellyttänyt aivan erilaista lähestymistapaa laskemiseen, enkä oikein usko, että mikään itsenäinen harjoittelu olisi asiaa auttanut kohdallani. Kaikkien aikojen surkeimmat pisteet maanlaajuisesti kertovat karua kieltään. Kielissä taas sanavaraston laajentaminen olisi ainakin minulla parantanut sitä englannin arvosanaa, minusta se M oli juuri oikea arvosana minulle silloisen osaamiseni tasoa määrittämään, jos olisin sattunut saamaan E:n, kyseessä olisi ollut tuuri, ei taito.
Lukiossa, kun siirryin tenttimään, eli en saanut tietoa edes tunneilla, ja jätin kirjat ostamatta, kokeiden arvosanat tietenkin tippuivat jonkin verran. Luokkakaverit, jotka olivat tottuneet siihen, että minulla järjestään oli erinomaisia arvosanoja, olivat aina yhtä järkyttyneitä jos satuin saamaan arvosanan seiskan ja kasin väliltä. (Arvosanani kun riippuivat täysin sattumasta, kun olin koulukirjojen ulkopuolelta tulevan tiedon varassa, joten saman kurssin eri osakokeet saattoivat arvosanaltaan poiketa toisistaan kuin yö ja päivä.) Heidän järkytyksensä oli huvittavaa, varsinkin kun he kuvittelivat minun jotenkin kärsivän tavanomaista huonommista arvosanoista, koska ilmeisesti heidän mielestään olin "alittanut tasoni". Minä taas en olisi voinut vähempää välittää, mikä aiheutti heissä suunnatonta hämmennystä. Suhtautumistapani oli kuulemma sama kuin tasaisen huonosti pärjäävillä, jolloin sille, että yleensä pärjäsin kohtalaisen hyvin, ei löytynyt mitään järkevää syytä. Miksi esim. olin koskaan kuunnellut tunneillakaan, jos koetuloksilla ei kerran ollut mitään väliä? Vastatessani, että opettajat saattoivat välillä puhua ihan mielenkiintoisiakin, puhumattakaan siitä, että se, miten he asioita kertoivat, oli kiinnostavaa, nuo luokkakaverit ainakin melkein uskoivat. Tenttimisaikanakin osallistuin joillekin kursseille, jotka valitsin yleensä opettajien persoonien perusteella...