Tipin antaminen käytännössä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
ninnithequeen

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Suurin tippi, jonka oon yksittäiseltä ihmiseltä saanut, on 100 markkaa aikanaan. Iso summa kun ajattelee että kyseessä oli lähiöräkälä. Sama äijä tippas kyllä aina ja muitakin oikeen isolla kädellä, työkaverit kerto.

Niin ja kun eurot tuli, tipit vähenivät radikaalisti. Sama tyyppi esim. joka antoi aina vitosen markka-aikaan, antoikin enää vaan 10 senttiä. Kaikki tarjoilijat ovat sanoneet ihan samaa, ei saa enää läheskään niin paljon tippiä kuin markka-aikaan.

Mulla on muuten edelleen tallessa vanha tippikuppini :]
Siinä lukee jotta "Ninnin vitutusrahasto" :lol:
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Miksi?
Miksi en?

Tarjoilijat ovat yleensä nuoria ja köyhiä, jotka ilmeisestikin tekevät paskahommaa. Jos saan hyvää - tai pikemminkin ei huonoa - palvelua niin minusta on reilua antaa vähän tippiä etenkin kun en itse muutamaa euroa edes huomaa. Ei siinä, että pitäisin itseäni jonain suurena hyväntekijänä, vaan pikemminkin jos jotkut muutkin tekevät samoin niin se voi jo tuntua vähän jossain.

Olen toisinaan tippaillut enemmänkin. Toisinaan sitä kännissä heittäytyy niin höveliksi, että annan pari kymppiä. Portsareita en tippaa periaatteessa, mikä on yksi kenties typerimmistä periaatteista, mitä minulla on: niitä kun nimenomaan kannattaisi tipata.
Puhun nimenomaan suomessa tippaamisesta.

Toki ne tienaavat paljon sinua vähemmän. Samalla logiikalla voisit kuitenkin tipata kaupan kassaa ja siivoojaakin.

Pokejen tippaamisesta muistan keskustelun, jonka kävin vuonna nakki ja muusi vapaalla olevan poken kanssa. Kehui tienaavani kaksi kertaa sen, mitä minä apulaislääkärinä ja puolet siitä pimeästi. Perinteisestihän poket ilmoittavat vain pienen osan saamistaan tipeistä verottajalle.
elco

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Puhun nimenomaan suomessa tippaamisesta.

Toki ne tienaavat paljon sinua vähemmän. Samalla logiikalla voisit kuitenkin tipata kaupan kassaa ja siivoojaakin.
Niin minäkin.

Kaupan kassaa ei ole tapana tipata enkä käytä Suomessa hotelleja tahi kotisiivoojaa - olen kyllä ulkomailla tipannut hotellisiivoojiakin, jos olen muistanut.

Emme ilmeisestikään ymmärrä toisiamme. Ei sinua tai sinun logiikkaasi muuten mikään tai kukaan pakota tippaamaan jenkeissä ketään.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti: Emme ilmeisestikään ymmärrä toisiamme. Ei sinua tai sinun logiikkaasi muuten mikään tai kukaan pakota tippaamaan jenkeissä ketään.
Jenkeissä tippaaminen on eri juttu, koska siellä määrätty osa työntekijöistä saa palkkansa pääosin tippeinä, ja siksi ja sen takia tapakulttuuriin kuuluu, että tippiä annetaan.

Kun menet jenkeissä ravintolaan, niin samalla hyväksyt sopimuksen siitä, että maksat tarjoilijahenkilökunnan palkan tippeinä. Se on voimassa oleva "sopimus" ja jos et tee niin, niin rikot sitä.

Suomessa sopimus on, että tarjoilija saa palkkansa työantajaltaan, joka perii sen asiakkaalta palvelun hinnassa.

Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Jenkeissä tippaaminen on eri juttu, koska siellä määrätty osa työntekijöistä saa palkkansa pääosin tippeinä, ja siksi ja sen takia tapakulttuuriin kuuluu, että tippiä annetaan.

Suomessa sopimus on, että tarjoilija saa palkkansa työantajaltaan, joka perii sen asiakkaalta palvelun hinnassa.

Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Voi vittu. Kuinka paljon sä kuvittelet keskiverto ravintolatarjoilijan liksalla olevan ostovoimaa Suomessa?
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jenkeissä tippaaminen on eri juttu, koska siellä määrätty osa työntekijöistä saa palkkansa pääosin tippeinä, ja siksi ja sen takia tapakulttuuriin kuuluu, että tippiä annetaan.

Suomessa sopimus on, että tarjoilija saa palkkansa työantajaltaan, joka perii sen asiakkaalta palvelun hinnassa.

Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Voi vittu. Kuinka paljon sä kuvittelet keskiverto ravintolatarjoilijan liksalla olevan ostovoimaa Suomessa?
Kysymys ei ole relevantti. Miksei sitten yhtä hyvin tippaa Alepan kassaa tai konttorin siivojaa? Paska liksa niilläkin on.
ninnithequeen

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jenkeissä tippaaminen on eri juttu, koska siellä määrätty osa työntekijöistä saa palkkansa pääosin tippeinä, ja siksi ja sen takia tapakulttuuriin kuuluu, että tippiä annetaan.

Suomessa sopimus on, että tarjoilija saa palkkansa työantajaltaan, joka perii sen asiakkaalta palvelun hinnassa.

Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Voi vittu. Kuinka paljon sä kuvittelet keskiverto ravintolatarjoilijan liksalla olevan ostovoimaa Suomessa?
Hehe. Aivan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herra Manala kirjoitti:Voi vittu. Kuinka paljon sä kuvittelet keskiverto ravintolatarjoilijan liksalla olevan ostovoimaa Suomessa?
Käytännössä ihan yhtä vähän kuin muillakin? Ei suomessa ole mitään suuria tuloeroja työssäkäyvien kesken.

En pidä säännöllisesti jaeltavasta juomarahasta, enkä muistakaan piilomaksuista, koska ne vaikeuttavat hintojen vertailua. Jos saan hyvää palvelua ravintolassa, niin mieluummin kirjoitan positiivisen arvostelun joka ikisestä käynnistäni ja kehun kokemusta lähipiirissäni. Kyllä kasvava kysyntä sitten pitää huolen siitä, että osaavat tekijät pystyvät hinnoittelemaan tuotteensa oikein.
elco

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Ettäkö ihan kahteen kertaan? Äijä on kyllä käsittämätön pihi juutalainen. Miten voi jaksaa ajatella jotain alle vitosen vaihtorahoja?

Edelleen, jos et jenkeissä tippaa niin ei police tule ja vie putkaan.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Ettäkö ihan kahteen kertaan? Äijä on kyllä käsittämätön pihi juutalainen.
flattery won't take you anywhere
elco kirjoitti:
Edelleen, jos et jenkeissä tippaa niin ei police tule ja vie putkaan.
No ei, mutta se on sosiaalisten normien rikkomista. Tod. näk. minua ei vietäisi putkaan siitäkään, jos kävelisin Suomessa kaupungilla pukeutuneena pelkkiin nahkastringeihin (ei ainakaan aiemmin ole viety), mutta sitä pidetään sopimattomana.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

elco kirjoitti:

Edelleen, jos et jenkeissä tippaa niin ei police tule ja vie putkaan.
Ei, mutta tarjoilija saatta juosta perään... :roll:
Näin kävi siis kaverin mutsille, joka ei tipannut tarpeeksi saatuaan huonoa palvelua.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Pyry-Matias

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Lilo kirjoitti:Ei, mutta tarjoilija saatta juosta perään... :roll:
Näin kävi siis kaverin mutsille, joka ei tipannut tarpeeksi saatuaan huonoa palvelua.
Oltiin Nykissä nelisen vuotta sitten. Poikettiin Friday's ravinteelissa. Oltiin kuultu paikasta hyvää, eivätkä hinnatkaan rankaisseet. En kyllä ole koskaan ollut niin vihainen ala-arvoisesta...ei palvelusta, vaan kohtelusta. Tarjoilija haukkui meidät koko ravintolalle: "You crarzy finns!", pohdittuamme hetken ääneen tipin suuruutta.
sanctus

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Sekoitan jatkuvasti mielessäni "tipin" ja "säpin". Vaikka annan toki kyllä nykyään suomessakin tippiä. Erityisesti silloin, kun palvelu on töykeää ja brutaalia, mutta toimivaa ja ripeää (kuten Annapurnassa Punavuoressa).
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Henk koht en ole jaksanut muistaa tippaussääntöjä kovin tarkkaan, USA:ssa laitoin about 15-20% ruuan hintaan jos palvelu oli hyvää 10% jos ei kovin kummoista.

Muualla maailmalla, myös suomessa, jätän lähes aina ~10% tipin mikäli tarjoilu on ollut toimivaa, vähemmän tai en ollenkaan mikäli tarjoilu kusee tai pidän hinta/laatusuhdetta heikkona.

Miksi näin?, vaikkakin esim Suomessa maksan toki tarjoilupalkkion jo ruuan hinnassa, niin mikäli palvelu on hyvää niin mielestäni henkilökunta ansaitsee ekstraa verrattuna huonoon palveluun.

Baareissa tilanne on vaikeampi, jos tarjoillaan pöytään niin tipaan helposti, baaritiskillä harvemmin ellen ole tilaamassa esim jotain coctailia joka vaatii vähän skilliä, normi oluesta en yleensä tippaa ellei sitä kuljeteta eteeni pöytään.

Baarissa tipin koko on kääntäen verrannollinen toimitusaikaan ja suoraan verrannollinen tilauksen vaikeuteen * onnistumisprosenttiin.
Pyry-Matias

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

sanctus kirjoitti:Sekoitan jatkuvasti mielessäni "tipin" ja "säpin".
Aiheuttaako tämä kotona kannaltasi noloja tilanneketjuja?
Rouva Pupu

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Kyllä mä tippaan täällä Suomessa aina taksissa, ravintolassa ja baarissa. Ellei palvelu nyt satu olemaan huonoa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18757
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Niba »

En tippaa. tallinnassa tippaan ja rysisssä kun käy ne venäläiset ovat vaan niin ahneita, turistit maksaa kaiken tuplana hinnaltaan jo valmiiksi!
Pyyhin Netikettiin..
SikaMika

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Olisi kai se lukioaikainen luokkatoverini Tipi mulle antanut, jos olisin vongannut. Mutku se oli ruma, ei pystyny.
Skuukkeli

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

SikaMika kirjoitti:Olisi kai se lukioaikainen luokkatoverini Tipi mulle antanut, jos olisin vongannut. Mutku se oli ruma, ei pystyny.
Tipi antoi Skuukkelille. Skuukkeli tykkäsi. Skuukkeli ei tiedä oliko sama Tipi, eri Tipi vai halpakopiotipi.
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jenkeissä tippaaminen on eri juttu, koska siellä määrätty osa työntekijöistä saa palkkansa pääosin tippeinä, ja siksi ja sen takia tapakulttuuriin kuuluu, että tippiä annetaan.

Suomessa sopimus on, että tarjoilija saa palkkansa työantajaltaan, joka perii sen asiakkaalta palvelun hinnassa.

Antamalla tippiä suomessa maksat palvelun kahteen kertaan: tuotteen hinnassa ja tippinä.
Voi vittu. Kuinka paljon sä kuvittelet keskiverto ravintolatarjoilijan liksalla olevan ostovoimaa Suomessa?
Kysymys ei ole relevantti. Miksei sitten yhtä hyvin tippaa Alepan kassaa tai konttorin siivojaa? Paska liksa niilläkin on.
Kyllä minä olen kaupan kassallakin sanonut että pidä vaihtorahat. Ihan samalla tavalla voisin tipata konttorin siivoojaa. Vittuako siitä, vertailtavana oli ravintolatarjoilija vs. ravintolatarjoilija, joiden liksalla on molemmissa maissa suhteellisen surkea ostovoima. Minä näen tippaamisen hyväntahdoneleenä ja kiitoksena, en pakollisena tasapainotteluna itsekkään ahneuteni ja julkisen lynkkaamisen välillä.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti: Kyllä minä olen kaupan kassallakin sanonut että pidä vaihtorahat. Ihan samalla tavalla voisin tipata konttorin siivoojaa. Vittuako siitä, vertailtavana oli ravintolatarjoilija vs. ravintolatarjoilija, joiden liksalla on molemmissa maissa suhteellisen surkea ostovoima. Minä näen tippaamisen hyväntahdoneleenä ja kiitoksena, en pakollisena tasapainotteluna itsekkään ahneuteni ja julkisen lynkkaamisen välillä.
Ok. Olet minua anteliaampi.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pyry-Matias kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Ei, mutta tarjoilija saatta juosta perään... :roll:
Näin kävi siis kaverin mutsille, joka ei tipannut tarpeeksi saatuaan huonoa palvelua.
Oltiin Nykissä nelisen vuotta sitten. Poikettiin Friday's ravinteelissa. Oltiin kuultu paikasta hyvää, eivätkä hinnatkaan rankaisseet. En kyllä ole koskaan ollut niin vihainen ala-arvoisesta...ei palvelusta, vaan kohtelusta. Tarjoilija haukkui meidät koko ravintolalle: "You crarzy finns!", pohdittuamme hetken ääneen tipin suuruutta.
:pohtimus: Miksi hän suuttui? Ehkä hän koki, että nöyryytätte häntä pohtimalla, paljonko tuolle pitäisi antaa?
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti::pohtimus: Miksi hän suuttui? Ehkä hän koki, että nöyryytätte häntä pohtimalla, paljonko tuolle pitäisi antaa?
No jos kerran suomalaisena "pohtii" ääneen asiaa ihan tarjoilijan ymmärtämällä kielellä, niin kyllä siinä on charmikkuuspisteet eittämättä katossa. Tää on kato tää tilannetaju & sosiaalinen pelisilmä -juttu.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti::pohtimus: Miksi hän suuttui? Ehkä hän koki, että nöyryytätte häntä pohtimalla, paljonko tuolle pitäisi antaa?
No jos kerran suomalaisena "pohtii" ääneen asiaa ihan tarjoilijan ymmärtämällä kielellä, niin kyllä siinä on charmikkuuspisteet eittämättä katossa. Tää on kato tää tilannetaju & sosiaalinen pelisilmä -juttu.
Joo. Tässä onkin ehkä yksi tipin probleemi minun mielestäni. Se laittaa toisen osapuolen "kerjäämään". Juuri siksi minun mielestäni tippi pitäisi antaa mahdollisimman huomaamattomasti ja sen takia vierastan sitä, että laskua maksaessaan alleviivataan, että tässä on 80 dollaria, voit ottaa siitä kympin itsellesi. Mielummin tekisin niin, että jätän sen kympin pöytään, kun lähden pois.
Pyry-Matias

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

NuoriDaavid kirjoitti:Ehkä hän koki, että nöyryytätte häntä pohtimalla, paljonko tuolle pitäisi antaa?
Varmasti kulttuurierot korostuivat siinä, vaikka uskon ettei tilanne ollut ainutlaatuinen. Pohdimme siis (vähävaraisena) ryhmänä suomeksi, mikä olisi sopiva tippusumma koko ryhmän puolesta. Kuitenkin kasipallon ammattitaito rapistui täysin, jollaista ei tietenkään voi hyväksyä.
Vastaa Viestiin