(Lyhensin tekstiäsi lukemisen helpottamiseksi - kyse ei siis ole sensuurista)urpiainen kirjoitti: Esa Saarinen - tuo ajatusten Vantaanjoki - kirjoitti muistaakseni jossain 80-luvun esseessään, että ei tarvitse rakastaan mihinkään, edes seksiin, koska tietää miten kättä käyttää....
Mielenkiintoinen näkökulma. En ole koskaan jaksanut kovin syvällisesti perehtyä pariutumisriitteihin(i). Suurimman osan elämästäni olen asunut yksin ja koen yksin olemisen luonnollisena olotilana, vieläpä hyvin mielekkäänä sellaisena.
En myöskään koskaan ole ”saanut salamasta” eli en ole kokenut sellaista äkkirakastumista tai ihastumista – miksikä sitä nyt sitten halutaankaan kutsua. Halunnen tähän vain huomauttaa, että minulle on yhdentekevää, millä tavalla suhteensa ”saa” (siis aktiivisesti etsimällä vaiko vain elämällä elämäänsä): minulle itse suhde ei ole arvo sinänsä, joten siksi ei ole kiinnostanut ”haaskata” (minulle se olisi ajanhaaskausta, koska en ole koskaan ajatellut, että tarvitsen jonkun elämääni… eh, tekemään mitä, olemaan mitä… Miksi?) aikaa moiseen. Jollekin toiselle, joka näkee asian eri tavalla, kyse ei tietenkään ole ajanhaaskauksesta.
En muuten osaa vastata kysymyksiisi (jotka lienevät retorisia?), koska en usko että on olemassa vain kahdenlaisia ihmisiä ja noista malleista tulisi jokaisen kohdalla toteutua jompikumpi. En usko niin yksinkertaiseen malliin, koska se sulkee pois persoonalliset tekijät ja arvomaailmojen erilaisuuden.