Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Siviilikanne. Tarkoittaako se sitä, että hankitaan todisteet omatoimisesti ja oikeus voi määrätä vain vahingonkorvauksia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2023 9:28 Siviilikanne. Tarkoittaako se sitä, että hankitaan todisteet omatoimisesti ja oikeus voi määrätä vain vahingonkorvauksia?
Näin uutisessa luki.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pappailusta.

Rahan luonne on imho vaikea kysymys (ainakin kaltaiselleni maallikolle). Eli jos pankkitilillä on rahaa, mitä se oikeastaan tarkoittaa. Ilmeisesti kyseessä on tosiaan muilta saamiani velkakirjoja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
https://www.suomenpankki.fi/fi/opi-talo ... a-raha-on/

Tuossa nyt on vähän selitetty asiaa, mutta minusta kuvaus on huono ja liian pankkikeskeinen.

Silti on ihan aiheellista aika ajoin marssia Suomen Pankkiin ja vaatia sitä maksamaan velkansa, perkele.

Pohjimmiltaan raha syntyy näin:
- Haluat omenan, mutta sinulla ei ole antaa mitään vastineeksi
- Kirjoitat velkakirjan ja omenan myyjä hyväksyy sen maksuksi
- Jossain kohtaa velkakirjat muuttuvat yleisesti hyväksytyiksi, jolloin velkakirjoista tuleekin yleisesti hyväksyttyä rahaa

Alun perin seteliraha euroopassa on syntynyt kun kullan kanniskelun sijaan on siirrytty kullan talletustodistuksiin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En tiedä onko ajan rakenne muuttunut, mutta itselleni rahan merkitys tuli tavallaan äidinmaidosta (tai siis isän, häiritsevä ajatuskin.) Isoisäni (rip '86) oli pikkupaikkakunnalla pankinjohtaja, ja päivän lopuksi laskettiin kassa, eikä saanut olla penniäkään virhetttä (Tästä tuli puhe, kun 10v sitten suljin pankissa paperisella pankkikirjalla ollutta vuokravakuustiliä. Nuori virkailijamies syötti summan vähän väärin ja jäin joitain euron osia tappiolle. Ilmeisesti pankin hyväksi.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 07.10.2023 21:32 En tiedä onko ajan rakenne muuttunut, mutta itselleni rahan merkitys tuli tavallaan äidinmaidosta
Ei rahalla ole mitään erityisempää merkitystä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Raha on vain mittari sille kuinka paljon vasemmistoloiset kadehtivat ja halveksuvat sinua.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 07.10.2023 21:32 En tiedä onko ajan rakenne muuttunut, mutta itselleni rahan merkitys tuli tavallaan äidinmaidosta
Merkitys ja luonne ovat ehkä eri asioita. Kaikki tiedämme, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Mutta mitä se raha on? Siitä mun pohdinnassa on kyse. Erityisesti mua mietityttää pankkitilillä passiivisena oleva raha. Jos säästötilillä on merkintä, jonka mukaan siellä on 1000 euroa, niin mitä siellä itse asiassa on?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tililläsi oleva 1000€ on pankin velkaa sinulle.

Jos vaadit tuon velan maksua ja pyydät summan vaikka käteisenä, niin pankki antaa sinulle vaikka 1000€ seteleinä. Seteli taas on keskuspankin velkaa sinulle.

EDIT: kaikki raha on siis jonkun velkaa jollekin. Rahalla voi myös mitata asioita, joten alkun 100.000€ ei ole rahaa, vaan tuo on vain tapa ilmoittaa salkun tämän hetkinen arvo.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.10.2023 15:01 ^
Tililläsi oleva 1000€ on pankin velkaa sinulle.

Jos vaadit tuon velan maksua ja pyydät summan vaikka käteisenä, niin pankki antaa sinulle vaikka 1000€ seteleinä. Seteli taas on keskuspankin velkaa sinulle.

EDIT: kaikki raha on siis jonkun velkaa jollekin. Rahalla voi myös mitata asioita, joten alkun 100.000€ ei ole rahaa, vaan tuo on vain tapa ilmoittaa salkun tämän hetkinen arvo.
Juu. Mutta mitä tapahtuu, jos mä en koskaan laita rahaa kiertoon? Ymmärtääkseni se tarkoittaa, että muiden rahat muuttuvat arvokkaammiksi? Inflaatioonhan vaikuttaa paitsi rahan määrä, myös sen kiertonopeus. Tämä oli johdantoa sille, että monesti harmitellaan sitä, että suomalaiset makuuttavat yli 100 miljardia euroa talletustileillä. Mutta mun ymmärtääkseni tuo tarkoittaa vain, että muiden rahat ovat arvokkaampia. Eli yritän sanoa, että ei siellä talletustileillä mitään käyttämätöntä energiaa ole, vaan se on vain muiden hallussa, koska kierrosta poissaoleva raha alentaa inflaatiota. Epäselvä sepustus, toivottavasti sait kiinni mitä yritän sanoa.

Ps. mitä "keskuspankin velka" oikeastaan nykypäivänä tarkoittaa? Kultakannan aikaan se oli helppo ymmärtää, keskuspankin piti vaadittaessa antaa mulle setelejä vastaava määrä kultaa. Mutta enhän mä nyt voi saada keskuspankilta setelieni vastikkeeksi mitään..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Et saakaan keskuspankilta mitään, mutta mut ovat valmiita hyväksymään maksuksi tuon velkakirjan. Voit siis ostaa vaikka maitoa sillä.

EDIT: Kullankin arvo historiallisesti on perustunut sen rajalliseen saatavuuteen eikä kullan ominaisuuksiin aineena. Jos setelin siis saa vaihtaa kullaksi, niin ei siinä oikeastaan muutu mikään, koska kullan arvo perustuu myös luottamukseen siitä, että sitä voi käyttää maksuvälineenä. Jos nyt tulisi voimaan laki, jonka mukaan SideCoin on ainoa sallittu maksuväline ja verot yms täytyy maksaa sillä ja maailmassa olisi vain 1 SideCoin, joka olisi jaettavissa äärettömän pieniin osiin, niin SideCoinin arvo määräytyisi sen mukaan, kuinka paljon transaktioita sillä pitäisi saada tehtyä. Eli rautalangasta: jos tietyllä kiertonopeudella tarvittaisiin 1000 miljardin euron arvosta SideCoinia, niin tuo sitten olii SideCoinin arvo. Tästä on kyse kun perustelen transaktiokysynnän kannattelevan esim. bitcoinia. Jos kaikki holdaavat ja joku tarvitsee bitcoineja 1000€ huumekaupan läpivientiin, niin tuossa tilanteessa kannattaa ostaa bitcoa oikeastaan millä vain kurssilla lyhytaikaiseen käyttöön.

Viime kädessä valtio ylläpitää rahan kysyntää vaatimalla verot omassa valuutassa. Vaikka siis siirtyisit bitcoineihin, niin veroja varten sinun pitäisi ostaa verojen maksun verran oikeaa valuuttaa.

Pankki lainaa tilille talletetut rahat eteenpäin, joten eivät ne rahat oikeasti siellä tilillä pysyvästi makaa. Säästäminen taitaa kuitenkin yleensä hidastaa kiertonopeutta verrattuna rahan käyttämiseen, joten periaatteessa olet kuitenkin oikeassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Miksi olen viimeaikoina kuunnellut paljon Ullaria?

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2023 23:58
nokkaelain kirjoitti: 07.10.2023 21:32 En tiedä onko ajan rakenne muuttunut, mutta itselleni rahan merkitys tuli tavallaan äidinmaidosta
Ei rahalla ole mitään erityisempää merkitystä.
(Ei pitäisi kommentoida asioita joista ei tiedä mitään.)

Se on niinkuin peruskoulussa opettiin: välinearvo. Olisi hankalaa jos pitäisi siirtää vain omistuksia. Helpoimmillaan orava jauhopussiin. Asuntoa ostaessa: pitäisi olla vastaava konkreettinen omaisuus.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 09.12.2023 6:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Parralle on vaikka minkälaisia muotteja ja sapluunoita, mutta hiuksille ei osu vastaan. Ei nyt jonkun jenkkisiilisen luominen luulisi vaikeaa olevan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jos lunta sataa eli sademäärä on sääennusteen mukaan 1mm tunnissa, onko lumipeitteen lisääntyminen/paksuuntuminen tunnissa tällöin kuinka paljon?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.12.2023 15:39 Jos lunta sataa eli sademäärä on sääennusteen mukaan 1mm tunnissa, onko lumipeitteen lisääntyminen/paksuuntuminen tunnissa tällöin kuinka paljon?
1mm vettä vastaa arviolta 1cm lunta. Kiderakenteen mukaan tulee heittoa, mutta tuon mukaan voi arvioida.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 13.12.2023 16:09 1mm vettä vastaa arviolta 1cm lunta. Kiderakenteen mukaan tulee heittoa, mutta tuon mukaan voi arvioida.
:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Onko Helsingissä pelihallia jossa on flippereitä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 21.01.2024 13:28 Onko Helsingissä pelihallia jossa on flippereitä?
On. Löydät sen kun käytät googlea.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 21.01.2024 13:40
Homeboy65 kirjoitti: 21.01.2024 13:28 Onko Helsingissä pelihallia jossa on flippereitä?
On. Löydät sen kun käytät googlea.
Verkkokaupassa jopa flippereitä, joita saa pelata ilmaiseksi. Ainakin oli joskus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Voiko toimistoympäristössä odottaa työkavereilta esim. sitä että vessassa käydessä lorottaessa ovi olisi kiinni, ja sen jälkeen vetskari suljettu. Ymmärrän toisaalta, että osa ihmisistä on joviaalimpia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 10.03.2024 18:29 Voiko toimistoympäristössä odottaa työkavereilta esim. sitä että vessassa käydessä lorottaessa ovi olisi kiinni, ja sen jälkeen vetskari suljettu.
Kyllä voi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olisiko jossain hyvä mutta mahdollisimman tiivis ja selkeä analyysi (kirjallisessa muodossa, ei esim. videona tai äänitiedostona) siitä, mitä se Milei nyt oikeastaan on tekemässä Argentiinassa? Kiinnostaa siis Milein politiikan analyysi, ei Milein henkilö.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2024 9:43 Olisiko jossain hyvä mutta mahdollisimman tiivis ja selkeä analyysi (kirjallisessa muodossa, ei esim. videona tai äänitiedostona) siitä, mitä se Milei nyt oikeastaan on tekemässä Argentiinassa? Kiinnostaa siis Milein politiikan analyysi, ei Milein henkilö.
Oletko katsonut wikipediasta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2024 9:46
urpiainen kirjoitti: 14.03.2024 9:43 Olisiko jossain hyvä mutta mahdollisimman tiivis ja selkeä analyysi (kirjallisessa muodossa, ei esim. videona tai äänitiedostona) siitä, mitä se Milei nyt oikeastaan on tekemässä Argentiinassa? Kiinnostaa siis Milein politiikan analyysi, ei Milein henkilö.
Oletko katsonut wikipediasta?
Joo. En löydä sieltä analyysiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin