Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Elppis
Kitisijä

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Elppis »

NuoriD kirjoitti: Nyt selitän jokaiselle vo:n aluksi, miksi en kättele. Otan tietty edelleen katsekontaktin ja esittelen itseni, tai jos ollaan tuttuja, niin tervehdin muuten.
Nauroin (jälkeenpäin) kippurassa, kun toukokuussa iho- ja allergiasairaalassa asioidessani lääkäri oli ensin kättelemässä, sitten teki klassisen "enpäs kättele - vedän sen sijaan hiukseni taaksepäin"- ohariliikkeen. Selkeästi oli omastakin mielestä huvittava hetki, kun naurahti ja pyysi istuutumaan.
The great club outshines the individual, always and forever.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

NuoriD kirjoitti:Esimerkiksi nyt kun tämän sikainfluenssahössätyksen aikana ei saa kätellä.
Kävin keskiviikkona lääkärin vastaanotolla ja hän kätteli asiaa sen kummemmin pohtimatta. Tekikö hän virkavirheen, onko minulla oikeus miljoonakorvauksiin?
Paras päivä ikinä.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Riemumieli kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Esimerkiksi nyt kun tämän sikainfluenssahössätyksen aikana ei saa kätellä.
Kävin keskiviikkona lääkärin vastaanotolla ja hän kätteli asiaa sen kummemmin pohtimatta. Tekikö hän virkavirheen, onko minulla oikeus miljoonakorvauksiin?
:) Ilman muuta kannattaa yrittää.

Ei tästä ole mitään maanlaajuista virallista ohjetta tietääkseni olemassa. Jokainen toimipaikka ratkaisee asian itse.
NuoriD

Tiski kirjoitti: Itse olisin ratkaissut tilanteen ärähtämisen sijaan sillä, että olisin itse tervehtinyt myyjää.
En ärähtänyt. Totesin lakonisesti "On kohteliasta tervehtiä asiakasta".

Kassa reagoi tähän vastaamalla välittömästi "Joo" ja muutan sekunnin jälkeen pyysi anteeksi ilmiselvästi pahoillaan. Tässä vaiheessa minuun iski häpeä (Miksi? en tiedä) ja yritin jotenkin tyynnytellä asiaa.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ja sen verran sitten vielä asiaan, että asiakaspalveluhenkilöllä ei saa olla huonoa päivää. Tai no, toki saa olla mutta se ei saa näkyä asiakkaille. Asiakaspalveluammatissa olevan henkilön työtehtävä on palvella asiakasta, luonnollisesti toki työnantaja määrittää millä tasolla. Onhan se rahan vastaanottaminen ja tuotteiden viivakoodien lukeminenkin palvelua...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Tiski

Viesti Kirjoittaja Tiski »

NuoriD kirjoitti:Tässä vaiheessa minuun iski häpeä (Miksi? en tiedä) ja yritin jotenkin tyynnytellä asiaa.
Sinä olet kiltti ihminen. Kiltit ihmiset eivät nauti muiden nolostumisesta tai pahastumisesta, vaan pikemminkin vaivaantuvat siitä itse, paitsi jos takana on merkittävä loukkaus tms.
NuoriD

Tiski kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tässä vaiheessa minuun iski häpeä (Miksi? en tiedä) ja yritin jotenkin tyynnytellä asiaa.
Sinä olet kiltti ihminen. Kiltit ihmiset eivät nauti muiden nolostumisesta tai pahastumisesta, vaan pikemminkin vaivaantuvat siitä itse, paitsi jos takana on merkittävä loukkaus tms.
No näin se varmaan on. Nolostuin, koska toinen nolostui siitä mitä sanoin. Se, että olin oikeassa, ei muuttanut asiaa.
Fcuk

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Nyt seuraavalla kerralla oot ND tosi hymyileväinen ja kiva ja kaikkee. Kaikilla on taas hyvä mieli. :]
NuoriD

Fcuk kirjoitti:Nyt seuraavalla kerralla oot ND tosi hymyileväinen ja kiva ja kaikkee. Kaikilla on taas hyvä mieli. :]
Epäilen, että en enää mene ko. kauppaan, koska se aktivoi ko. tilanteen.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

NuoriD kirjoitti:
Fcuk kirjoitti:Nyt seuraavalla kerralla oot ND tosi hymyileväinen ja kiva ja kaikkee. Kaikilla on taas hyvä mieli. :]
Älä oo dave tollanen.. Sinne vaan, seuraavan kerran teet pari pusuliikettä huulillas ko. (mies-)myyjälle ja reaktio on taattu :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Hieman off-topicina kerron Land Rover -huoltoni imagosta. Paikka on Hollolassa. Huoltaa kaikkia klassisia brittimerkkejä, siellä on Jaggea ja Rollskin. Erinomaisen sotkuinen paja, konttorin puolikin kuin kaatopaikka aina sekaisin olevine paperinippuineen. Työkaluja hujanhajan. Henkilökunta paskasia, sänkisiä jätkiä tukka pörröllään ilman geeliä.

Kun viime viikolla soitin ja kysyin katsastushuollon aikaa sille viikolle, huoltoäijä vastasi kohteliaasti, että se viikko on ihan täynnä. Sitten kesken puhelun (oli Freelanderia purkamassa) huusi toiselle huoltomiehelle:
"VITTU TÄÄ TESTERI VITTUILEE!
VITTU TÄÄ ON IHAN PERSEESTÄ, ETTEN PAREMMIN SANO!"

Sitten palasi puheluun ja kohteliaasti kertoi, että hän voi järjestää ajan myös sille viikolle, jos Britannian suurlähetystö ei käytä aikaansa.
No, ilmeisesti käytti, ja minun aikani on vasta kuun lopussa.

Kyllä he asiakkaita osaavat puhutella, mutta muuten maneerinsa eivät ole ihan juppiboutiquen tyyliä. Silti Britannian Suurlähetystö huollattaa Rangensa ja Bentleynsä heillä, vaikka Lahdessakin on jo sliipatumpi Lantikkapaja. Miksiköhän? No, tekevät hyvää työtä!
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Fcuk

NuoriD kirjoitti:
Tottakai meet! Ite oon pari kertaa ollu samassa tilanteessa ja hieman kärttysänä (lapset lahkeissa roikkuen) tokassu myyjälle ja jutustelukumppanilleen "sori, nyt mä maksan nää välissä, jatkatte kohta". Molemmilla kerroilla kuullu pahottelut, vaikka en niitä olisi siinä tarvinnutkaan, lähinnä huomion ojentamaani korttiin... Useampana kertana oon ite lähteny mukaan siihen jutusteluun edellisen asiakkaan ja kassan välillä, noita tilanteita on aika usein ja oonkin sitä mieltä, että paras kaupankassa osaa aukoa suutansa ja tekee muutakin kuin rahastaa ostokset. Tulee ihan oikeasti käytyä eniten kaupoissa, joissa on jonkinlaista läppää maksutilanteessa.

Vastustan itsepalvelukassoja! :D
Tiski

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Gat kirjoitti:Kyllä he asiakkaita osaavat puhutella, mutta muuten maneerinsa eivät ole ihan juppiboutiquen tyyliä. Silti Britannian Suurlähetystö huollattaa Rangensa ja Bentleynsä heillä, vaikka Lahdessakin on jo sliipatumpi Lantikkapaja. Miksiköhän? No, tekevät hyvää työtä!
Luulen, että lähetystön kuski joka vie autot sinne, ei juuri perusta onko sliipattu vai ei.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tiski kirjoitti:
Gat kirjoitti:Kyllä he asiakkaita osaavat puhutella, mutta muuten maneerinsa eivät ole ihan juppiboutiquen tyyliä. Silti Britannian Suurlähetystö huollattaa Rangensa ja Bentleynsä heillä, vaikka Lahdessakin on jo sliipatumpi Lantikkapaja. Miksiköhän? No, tekevät hyvää työtä!
Luulen, että lähetystön kuski joka vie autot sinne, ei juuri perusta onko sliipattu vai ei.
No joo.
Mutta kun minua tuskin muistivat, eivät tienneet mikä isoherra olisin, onko mulla Rolls vai Freelander, ja silti puhelinesiintyminen on tuota. Voi siis olla samaa, jos Britannian lähetystön chef kasööri soittelee ennen kuin lähettää kuskin Bentleytä tai Rollsia tuomaan. Hyvä tyyli heillä, vain lisää uskottavuutta ammatissaan. Tai minulle niin.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Fcuk

Juppi mikälie oon mut vittua en kuuntelis huoltoa soittaessani, ihme meininkiä oikeesti. En niin ku ikimaailmassa vois kuvitella käyttäväni tollasta paikkaa, missä vittu tulee muun kuin laskun maksajan suusta.

Hassu oot. :D
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tiski kirjoitti:Luulen, että lähetystön kuski joka vie autot sinne, ei juuri perusta onko sliipattu vai ei.
Tai pikemminkin kuski ja joku pomo. Tuskin ne tuonne asti junalla jne menee autoa viemään/hakemaan. Yhteen suuntaan kahdella autolla ja toiseen suuntaan yhdellä.

Fcuk kirjoitti:mikälie oon mut vittua en kuuntelis huoltoa soittaessani, ihme meininkiä oikeesti. En niin ku ikimaailmassa vois kuvitella käyttäväni tollasta paikkaa, missä vittu tulee muun kuin laskun maksajan suusta.
Laatu ja hinta/laatu-suhde laittaa käyttämään sellaisiakin paikkoja, joissa ei siisteys ja puhelieli ole ihan hanskassa. Sitä kummasti alkaa tuollainen paikka kelpaamaan jos lasku on 30% vähemmän ja auto paljon useimmin jo ekalla kerralla kunnossa.
Joskus jouduin käyttämään merkkikorjaamossa autoani saman vian takia 5 kertaa. Kyllä vitutti, vaikka ajelinkin uusintakorjauksen ajan vuokra-autolla korjaamon piikkiin. Seuraavaa vikaa en vienyt sinne korjattavaksi, kas kummaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mistähän saisi vanhempia maksaaltaan paitoja?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Minähän en ole paras henkilö esittämään kuntoiluaiheisia mielipiteitä, kun olen enemmän sohvaperuna, mutta kysyn kuitenkin:

Mikä tavallisella harrastekuntoilijalla on sykemittarin idea?

Kun itse kuntoilen, niin tunnen kyllä, koska rasitus on riittävä. En tarvitse mittaria tietääkseni, olenko hikinen ja hengästynyt.
Itselläni esimerkiksi katabolian minimointi ja anabolian ja hapenottokyvyn maksimointi. Toisille se katabolinen tila taas on jopa tavoitteena. Se ei ole hyvä mittari että on vain hikinen ja hengästynyt.
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:
Tiski kirjoitti: Itse olisin ratkaissut tilanteen ärähtämisen sijaan sillä, että olisin itse tervehtinyt myyjää.
En ärähtänyt. Totesin lakonisesti "On kohteliasta tervehtiä asiakasta".

Kassa reagoi tähän vastaamalla välittömästi "Joo" ja muutan sekunnin jälkeen pyysi anteeksi ilmiselvästi pahoillaan. Tässä vaiheessa minuun iski häpeä (Miksi? en tiedä) ja yritin jotenkin tyynnytellä asiaa.
Jos sama henkilö on jättänyt sinut huomiotta aina ennenkin, miksi huomautit asiasta juuri tällä kerralla, kun huomioimattomuuteen oli sentään jonkinlainen syy?

Kyyninen tulkinta: Jos päämääränäsi olisi ollut auttaa kauppiasta ja heidän bisnestään saamalla henkilö tajuamaan epäkohteliaisuutensa ja parantamaan tapojaan, olisit i) huomauttanut asiasta sellaisella kerralla kun mitään tekosyitä huomioimattomuudelle ei ole, ja ii) kokeillut ensin vähemmän konfliktihakuista lähestymistapaa (vaikkapa Tiskin ehdottamaa oman tervehdyksen esittämistä).

Nyt vaikuttaa siltä, että halusit enemmän haastaa riitaa kuin auttaa. Kun toinen ei provosoitunutkaan vaan myönsi virheensä ja pahoitti mielensä, sisällesi kertynyt loukatun asiakkaan vittumainen "palaute" olisi tuntunut liian kovasydämiseltä päästää ulos. Se oli kuitenkin jo huulillasi, ja tuon vittumaisuuden kontrasti työntekijän nöyryyteen nähden sai sinut häpeämään itseäsi.

Toisin sanoen se, että halusit auttaa, on vain peitetarina. Kun ilmeni, että auttaminen onnistui, häpesit havaitessasi alitajuisesti että olitkin pyrkinyt johonkin toiseen päämäärään.

---

Kyllä sinä minunkin mielestäni olet kiltti ihminen, mutta kilteillä juuri onkin riski sortua passiivis-aggressiiviseen käytökseen.

Edit: kirjvirh
Viimeksi muokannut EveryWoman, 19.09.2009 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesper
Kitisijä

Niin. Kyllä sun ND pitäisi vähän miettiä motiivejasi ja harrastaa itsetutkintaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

EveryWoman kirjoitti:
Toisin sanoen se, että halusit auttaa, on vain peitetarina.
Selvennys: pääasiallinen motiivi ei ollut auttaminen, uskoakseni auttamismotiivia ei sillä hetkellä ollut lainkaan.

Yritin vain sanoa, että kommenttini oli myös auttamista, vaikka se ei ollutkaan sellaiseksi tarkoitettu.

Kommentin varsinainen tarkoitus oli purkaa pahaa oloani siitä, että minua kohdellaan kuin ilmaa.

Mainitsit passiivis-aggressiivisuuden. Uskoakseni olen kyllä aktiivi-aggressiivinen. Puutun herkästi asioihin, jos koen kokevani vääryyttä. En ole hiljaa mököttäjä.

Olen mm. soittanut Jutta Urpilaiselle (ei vastannut), laitoin perään vielä tekstarin ja meilin. Olen soittanut Hannes Manniselle, Raimo Sailakselle, meilannut Zysselle, Heinäluomalle ja Kataiselle. Ollessani aikoinaan virkamiehenä ajoin aktiivisesti ammattikuntani asioita. Olen tarvittaessa mennyt suoraan pomojen puheille. Luottamusmieheksi yritettiin värvätä, en suostunut.

Olen uskoakseni varsin kaukana passiivis-aggressivisuudesta.
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Selvennys: pääasiallinen motiivi ei ollut auttaminen, uskoakseni auttamismotiivia ei sillä hetkellä ollut lainkaan.

Yritin vain sanoa, että kommenttini oli myös auttamista, vaikka se ei ollutkaan sellaiseksi tarkoitettu.

Kommentin varsinainen tarkoitus oli purkaa pahaa oloani siitä, että minua kohdellaan kuin ilmaa.
Asia selvä, Tiski harhautti.
Mainitsit passiivis-aggressiivisuuden. Uskoakseni olen kyllä aktiivi-aggressiivinen. Puutun herkästi asioihin, jos koen kokevani vääryyttä. En ole hiljaa mököttäjä.

Olen mm. soittanut Jutta Urpilaiselle (ei vastannut), laitoin perään vielä tekstarin ja meilin. Olen soittanut Hannes Manniselle, Raimo Sailakselle, meilannut Zysselle, Heinäluomalle ja Kataiselle. Ollessani aikoinaan virkamiehenä ajoin aktiivisesti ammattikuntani asioita. Olen tarvittaessa mennyt suoraan pomojen puheille. Luottamusmieheksi yritettiin värvätä, en suostunut.

Olen uskoakseni varsin kaukana passiivis-aggressivisuudesta.
Okei, läpi menee tämäkin.

Koska koit huonoa omaatuntoa, voisi epäillä sinun alitajuisesti havainneen että aggressio ei olisi ollut tilanteen ratkaisemisen (= mielipahalta välttymisen) kannalta tarpeen. Vai oletko tosissasi kokeillut muuttaa tilannetta muuttamalla omaa käytöstäsi?

Eräs tuttavani hämmästeli aina käytyään isoäitinsä kanssa asioilla, kuinka näinä kertoina joka paikasta saa niin uskomattoman hyvää palvelua. Veikkaan, että kyse oli tämän isoäidin tavasta kohdella asiakaspalvelijoita.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti: Koska koit huonoa omaatuntoa, voisi epäillä sinun alitajuisesti havainneen että aggressio ei olisi ollut tilanteen ratkaisemisen (= mielipahalta välttymisen) kannalta tarpeen. Vai oletko tosissasi kokeillut muuttaa tilannetta muuttamalla omaa käytöstäsi?
:rofl:
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Kuinka myöhään syksyyn muratti viihtyy ulkona, siis kuolematta?
Vesper
Kitisijä

bliss kirjoitti:Kuinka myöhään syksyyn muratti viihtyy ulkona, siis kuolematta?
On melkoisen kestävä pakkasen suhteen. Ei kestä pitkiä pakkasjaksoja, mutta hetkellisesti koviakin pakkasia. Onko ruukussa vai maassa? Alkukodissa talvehti lumipeitteen alla ja punki taas keväällä penkkiin.