Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Elppis
Kitisijä

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Elppis »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Määrittele yhteiskuntaluokka.

Aika tasaisen harmaata mössöä ollaan.

Kuten esim. kerran kirjoitin, asun postinumeroalueella, jonka tulot ovat Suomen top 10:ssä, eikä se kyllä mielestäni kauheasti näy.
Niin siis ei täällä mitään ferrari-rannikkoa Miami-tyylisine huviloineen ole, mutta eroja on kuitenkin havaittavissa.
Westend my friend, Westend!
The great club outshines the individual, always and forever.
nastamuumio

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

NuoriD kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:Onko eri yhteiskuntaluokkia mielestänne näkyvästi olemassa nykyajan Suomessa?
Määrittele yhteiskuntaluokka.
Mä en näkisi yhteiskuntaluokkaa kovin pitkälle rahakysymyksenä, vaan niin, että kyse on sellaisesta, mitä sosiologit nimittävät kulttuuriseksi pääomaksi, jonka avulla voi tarjota erilaisia pääasiassa henkisiä resursseja. Esim. yliopistotutkijathan ei ansaitse kovin paljon, mutta he tahtomattaankin välittävät lapsileen omanlaisiaan normeja ja malleja. Rahastakin on tietysti kysymys esim. vanhan linjan kulttuurisuvuissa. Ehkä raha on ollut näkyvämpi tekijä esim. 50-luvulla, jolloin eräs tutkimuskohteeni aloitti koulunsa. Hei, tosiaan kiitti Kitinästä, tää kirjoittaminen auttaa taas vähän jäsentelemään omia ajatuksia!
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nastamuumio kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:Onko eri yhteiskuntaluokkia mielestänne näkyvästi olemassa nykyajan Suomessa?
Määrittele yhteiskuntaluokka.
Mä en näkisi yhteiskuntaluokkaa kovin pitkälle rahakysymyksenä, vaan niin, että kyse on sellaisesta, mitä sosiologit nimittävät kulttuuriseksi pääomaksi, jonka avulla voi tarjota erilaisia pääasiassa henkisiä resursseja. Esim. yliopistotutkijathan ei ansaitse kovin paljon, mutta he tahtomattaankin välittävät lapsileen omanlaisiaan normeja ja malleja. Rahastakin on tietysti kysymys esim. vanhan linjan kulttuurisuvuissa. Ehkä raha on ollut näkyvämpi tekijä esim. 50-luvulla, jolloin eräs tutkimuskohteeni aloitti koulunsa. Hei, tosiaan kiitti Kitinästä, tää kirjoittaminen auttaa taas vähän jäsentelemään omia ajatuksia!
No tietysti esim tyhmyys ja elämänhallintaitojen puute tuppaavat monesti periytymään, ja se sitten näkyy kaikessa, mutta onko silloin kyse yhteiskuntaluokasta?

Keskimäärin pitkät vanhemmat saavat keskimäärin pitkiä lapsia, mutta ei kai sitäkään pidetä indikaattorina yhteiskuntaluokkien olemassaolosta.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

masa kirjoitti:Tsekkaa myös poraruuvit.
Kuva
Vaikuttaa pätevältä. Pitäisi varmaan ostaa kunnon ruuvinväännin, käsipelillä hommaa olisi ehkä liikaa. Mitenkäs paikkapala, rautakaupasta saa varmaan sopivan siivun joustavaa ja kestävää terästä? Vai pitäisikö tehdä vanhanaikaisesta räystäspellistä, joka ei tosin ole ainakaan joustavaa. Jees, olen käsi rakennushommissa.
Paras päivä ikinä.
nastamuumio

Elämänhallintataidot on aika pitkälti jotain, mitä opitaan vanhemmilta. Jos niitä ei saa vanhemmilta, ne pitää hankkia itse (usein yrityksen ja erehdyksen kautta). Varmaan jotain geneettisiäkin kysymyksiä ja vastauksia on, mutta niistä mä en juuri tänään ole kiinnostunut. Esim. mun 50-luvulla koulua käynyt työväenluokasta lähtöisin oleva haastateltavani kertoo, että hänellä yksinkertaisesti kesti muutama vuosi, ennen kuin itse tajusi, että oppikoulussa pitää vähän lukeakin, että pärjää. Keskiluokkaiselle lapselle tuollainen asia on itsestäänselvyys.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Riemumieli kirjoitti:Jees eli popniiteillä toimeen. Tosiaan tulisijan päälle eli vedenpohjaan tulee varmaan kohta reikä, jolloin pitää ostaa uusi pata tai sitten laittaa kiukaan päälle pieni pönttö.
Eikös noi padat ole sen verran kohtuuhintaisia, että kannattaisi heittää vanha paska mäkeen jo nyt uuden tieltä eikä leikkiä nitojan kanssa?
NuoriD

nastamuumio kirjoitti:Elämänhallintataidot on aika pitkälti jotain, mitä opitaan vanhemmilta. Jos niitä ei saa vanhemmilta, ne pitää hankkia itse (usein yrityksen ja erehdyksen kautta). Varmaan jotain geneettisiäkin kysymyksiä ja vastauksia on, mutta niistä mä en juuri tänään ole kiinnostunut. Esim. mun 50-luvulla koulua käynyt työväenluokasta lähtöisin oleva haastateltavani kertoo, että hänellä yksinkertaisesti kesti muutama vuosi, ennen kuin itse tajusi, että oppikoulussa pitää vähän lukeakin, että pärjää. Keskiluokkaiselle lapselle tuollainen asia on itsestäänselvyys.
Joo joo, mutta onko tuo merkki yhteiskuntaluokasta?

Mä ajattelen niin, että yhteiskuntaluokka tarkoittaa sitä, että vanhemmat omistavat 10 neliökilometriä Lontoon keskustaa tai sitten vaihtoehtoisesti olet syntynyt Mumbain slummiin.

Täälä erot ovat äärimmäisen pieniä.
nastamuumio

NuoriD kirjoitti: Joo joo, mutta onko tuo merkki yhteiskuntaluokasta?
Sosiologien ja kasvatustietelijöiden mielestä on. Mikäli taloustieteessä puhutaan yhteiskuntaluokista, on näkemys siellä ehkä toinen.

Missä urpiainen muuten on, kun sitä tarvittais?
NuoriD

nastamuumio kirjoitti: Missä urpiainen muuten on, kun sitä tarvittais?
Syömässä hanhenmaksaa Savoyssa.
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti:
Mä ajattelen niin, että yhteiskuntaluokka tarkoittaa sitä, että vanhemmat omistavat 10 neliökilometriä Lontoon keskustaa tai sitten vaihtoehtoisesti olet syntynyt Mumbain slummiin.

Naapurin opettajapariskunta katsoi meidän äitiä (leipuri) ja isää (kirvesmies) pitkin silmäripsiä. Lapset eivät ymmärtäneet katsoa meitä pitkin silmäripsiä.

Vaan kyllä se ois opettajilleki tullu kylymä ja näläkä ilman äiskää ja iskää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:

Naapurin opettajapariskunta katsoi meidän äitiä (leipuri) ja isää (kirvesmies) pitkin silmäripsiä. Lapset eivät ymmärtäneet katsoa meitä pitkin silmäripsiä.

Vaan kyllä se ois opettajilleki tullu kylymä ja näläkä ilman äiskää ja iskää.
No ainahan sitä voi kuvitella olevansa joku ylämään robin.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Osta uusi pata. Siitä vanhasta rosterisesta sisäosasta sitten rakennat jotain nättiä, kuten vaikka kukkapurkin rouvalle tai kuten itse olen rakentanut, vesisäiliön kasteluvedelle. Lämpökäsiteltyä tai kyllästettyä puuta vaan nätisti ympärille. Jos et osaa, voin neuvoa :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Aika tasaisen harmaata mössöä ollaan.

Kuten esim. kerran kirjoitin, asun postinumeroalueella, jonka tulot ovat Suomen top 10:ssä, eikä se kyllä mielestäni kauheasti näy.
Köh. Tervetuloa katsomaan idässä hieman väriä.

Olen viime aikoina ihmetellyt, että mitä helvettiä on tapahtunut kun elämä Itäkeskuksen ympärillä alkaa olemaan jo aikamoista hulinaa hetkittäin. Elcon nimittämää paskasakkia dokaamassa arkisin ja iltaisin - ja kavereita ns. parhaassa iässään ryssimässä elämäänsä erilaisilla päihteillä urakalla. Ja tämä siis kuitenkin ihan normaalia porukkaa, jota vastaava väki pari vuosikymmentä sitten oli sitä normaalia duunarimassaa tekemässä töitä tehtailla, rakennuksilla ja varastoilla. Tähän lisätään sitten maahanmuuttajien omat klikit ja ostoskeskuksella sosiaalisesti kokoontuvat romanit, niin elämässä on todellakin väriä. Ei ihme, että maahanmuuttajataustaiset puodinpyörittäjätkin pudistelevat päätään.

Seassa sitten alempi- ja ylempi keskiluokka yrittää väistellä ja tehdä ostoksensa, palata takaisin omalle suojatummalle asuinalueelleen joka on sopivan matkan päässä hörhöilyistä.

Eli onko yhteiskuntaluokkia? Totta mooses on. En tiedä oliko niitä 90-luvulla samalla tavalla, mutta nyt näkyy selkeästi jo katukuvassa että tuloerot ja maailmankuvat ovat eriytyneet - ja selkeitä luokkia on alkanut syntyä.

Epäilemättä sitä mukaa kun koulutusta tarvitsemattomat tai alemman jalostusarvon työt ovat automatisoitu pois tai siirtyneet halvempiin maihin / halvemmille tekijöille, on suurehko joukko ihmisiä syrjäytynyt samalla pois yhteiskunnan rakentamisen piiristä vailla -- heidän mielestään -- realistisia mahdollisuuksia repiä elämälle uutta suuntaa. Omasta mielestäni se on järkyttävää ihmispotentiaalin tuhlausta ja iso yhteiskunnallinen haaste.
NuoriD

huima kirjoitti:
Eli onko yhteiskuntaluokkia? Totta mooses on.
:?

Ovat nuo yhteiskuntaluokkia? Mielestäni eivät.

Porukkaa jää työttämäksi ja alkaa dokamaan, eihän se ole mikään yhteiskuntaluokka.

Minä ymmärrän yhteiskuntaluokan niin, että synnyt johonkin asemaan, mistä et pääse/joudu pois elämäsi aikana, jos ei jotain kauhean merkillistä tapahdu.

Otan nyt esimerkiksi itseni.

Isovanhempani olivat pienviljelöitä. Äiti toimistosihteeri ja isä myyntiedustaja. Itse asun nyt siellä top kympissä.

Jos suomessa olisi todellisia yhteiskuntaluokkia, tuo ei olisi mahdollista.
nastamuumio

Yhteiskuntaluokka on sosiaalinen konstruktio, jolle tuotetaan merkityksiä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Sosiaalitieteiden ja sosiaalisesti suuntautuneiden ihmisten mielissä tärkeitä on ne tavat ja merkitykset, joita sosiaaliluokkiin liitetään ja tavat, joilla ihmiset tuottavat ja uusintavat niitä elämässään. Sosiaalisen konstruktion saamat merkitykset muuttuvat ihmisten mukana. Nykyään tämä sosiaalinen konstruktio kantaa mukanaan erilaisia merkityksiä ja tuottaa erilaisia representaatioita kuin vaikka sata vuotta sitten. Näin sanoo sosiologit, jos mitään ymmärrän.
huima
Kitisijä

nastamuumio kirjoitti:Yhteiskuntaluokka on sosiaalinen konstruktio, jolle tuotetaan merkityksiä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Sosiaalitieteiden ja sosiaalisesti suuntautuneiden ihmisten mielissä tärkeitä on ne tavat ja merkitykset, joita sosiaaliluokkiin liitetään ja tavat, joilla ihmiset tuottavat ja uusintavat niitä elämässään. Sosiaalisen konstruktion saamat merkitykset muuttuvat ihmisten mukana. Nykyään tämä sosiaalinen konstruktio kantaa mukanaan erilaisia merkityksiä ja tuottaa erilaisia representaatioita kuin vaikka sata vuotta sitten. Näin sanoo sosiologit, jos mitään ymmärrän.
Näin.

Yhteiskunnallinen mobiilius eri luokkien välillä ja sitä kautta siirtyminen eri luokkiin on eri kysymyksensä. Suomessa on hyvät mahdollisuudet mobiiliuteen, mutta se ei tarkoita etteikö täällä olisi yhteiskuntaluokkia.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8162616.stm

http://esr.oxfordjournals.org/cgi/conte ... t/jcl027v1

"the grandchildren's social class is almost conditionally independent from the grandparents’ social class. No additive effect was found from grandparents to grandchildren, but weak lagged effects were found. "
NuoriD

huima kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:Yhteiskuntaluokka on sosiaalinen konstruktio, jolle tuotetaan merkityksiä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Sosiaalitieteiden ja sosiaalisesti suuntautuneiden ihmisten mielissä tärkeitä on ne tavat ja merkitykset, joita sosiaaliluokkiin liitetään ja tavat, joilla ihmiset tuottavat ja uusintavat niitä elämässään. Sosiaalisen konstruktion saamat merkitykset muuttuvat ihmisten mukana. Nykyään tämä sosiaalinen konstruktio kantaa mukanaan erilaisia merkityksiä ja tuottaa erilaisia representaatioita kuin vaikka sata vuotta sitten. Näin sanoo sosiologit, jos mitään ymmärrän.
Näin.

Yhteiskunnallinen mobiilius eri luokkien välillä ja sitä kautta siirtyminen eri luokkiin on eri kysymyksensä. Suomessa on hyvät mahdollisuudet mobiiliuteen, mutta se ei tarkoita etteikö täällä olisi yhteiskuntaluokkia.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8162616.stm
Mutta kun täällä ei ole. Tuokin ylempi linkkisi käytännössä tarkoittaa, että täällä ei ole yhteiskuntaluokkia. Jos täällä olisi yhteiskuntaluokkia siten, kuin ne perinteisesti ymmärretään, tuo liikkuminen ei olisi mahdollista.
nastamuumio

NuoriD kirjoitti: Mutta kun täällä ei ole. Tuokin ylempi linkkisi käytännössä tarkoittaa, että täällä ei ole yhteiskuntaluokkia. Jos täällä olisi yhteiskuntaluokkia siten, kuin ne perinteisesti ymmärretään, tuo liikkuminen ei olisi mahdollista.
Kun niitä ei enää ymmärretä samoin kuin feodaaliyhteiskunnassa.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Suomessa on 2 yhteiskuntaluokkaa jotka kulkevat suvuissa. Entiset talolliset ja entiset torpparit ja irtolaiset. Asiasta oli hyvä kirjoitus Suomen Kuivalehdessä jokin aikaa sitten. Tämä historiallinen yhteiskuntaluokkajako vaikuttaa nykyaikaankin.
huima
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:Mutta kun täällä ei ole. Tuokin ylempi linkkisi käytännössä tarkoittaa, että täällä ei ole yhteiskuntaluokkia. Jos täällä olisi yhteiskuntaluokkia siten, kuin ne perinteisesti ymmärretään, tuo liikkuminen ei olisi mahdollista.
En viitsi vääntää tilanteessa, jossa olet väärässä.

http://www.uta.fi/tyt/avoin/verkko-opin ... luku6.html

http://www.gaudeamus.fi/ajankohtaista/j ... ton-suomi/

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteiskuntaluokka
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

nastamuumio kirjoitti:Mä en näkisi yhteiskuntaluokkaa kovin pitkälle rahakysymyksenä, vaan niin, että kyse on sellaisesta, mitä sosiologit nimittävät kulttuuriseksi pääomaksi, jonka avulla voi tarjota erilaisia pääasiassa henkisiä resursseja.
Mä allekirjoitan tuon. Itse oon kasvanut aika persaukisessa perheessä, mutta opiskeluun, sivistykseen, lukemiseen ja tieteeseen on aina suhtauduttu positiivisesti ja mielenkiinnolla. Toisissa persaukisissa perheissä taas suhtauduttiin opiskeluun väheksyen ja keskityttiin kadehtimaan tai dissaamaan korkeakoulutettuja. Näiden perheiden lapset eivät päätyneet juuri edes lukioon saati yliopistoon, eikä se ollut tosiaan älykkyydestä kiinni.

Mielestäni Suomessa yhteiskuntaluokkien välisiä rahallisia eroja ei juuri ole, mutta nuo kulttuurilliset kyllä löytyvät.
NuoriD

No ehkä täällä on joitain light-soft core-mild yhteiskuntaluokkia sitten.

Minä väitän, että täällä ei ole niin kauan, kuin James ei lämmitä aamutohveleitani ja autonkuljettaja vahaa Rolls-Royceani.
NuoriD

Zeb kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:Mä en näkisi yhteiskuntaluokkaa kovin pitkälle rahakysymyksenä, vaan niin, että kyse on sellaisesta, mitä sosiologit nimittävät kulttuuriseksi pääomaksi, jonka avulla voi tarjota erilaisia pääasiassa henkisiä resursseja.
Mä allekirjoitan tuon. Itse oon kasvanut aika persaukisessa perheessä, mutta opiskeluun, sivistykseen, lukemiseen ja tieteeseen on aina suhtauduttu positiivisesti ja mielenkiinnolla. Toisissa persaukisissa perheissä taas suhtauduttiin opiskeluun väheksyen ja keskityttiin kadehtimaan tai dissaamaan korkeakoulutettuja. Näiden perheiden lapset eivät päätyneet juuri edes lukioon saati yliopistoon, eikä se ollut tosiaan älykkyydestä kiinni.
.
Eli toisten vanhemmat ovat tymiä ja toisten eivät. Ei se ole yhteiskuntaluokka.
huima
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:Minä väitän, että täällä ei ole niin kauan, kuin James ei lämmitä aamutohveleitani ja autonkuljettaja vahaa Rolls-Royceani.
No katsotaan monta vuosikymmentä siihen menee, onhan tässä jo kovasti sitä yritetty ajaa todellisuudeksi.
nastamuumio

NuoriD kirjoitti: James ei lämmitä aamutohveleitani
Sanotaan nyt vaikka tonniviissataa kuussa, niin tuun ens maanantaista alkaen kolmen kuukauden ajan lämmittää sun tohvelit ja opettaan lapsille bättre folkin kieltä pariks tunniks joka päivä.
Viimeksi muokannut nastamuumio, 12.05.2010 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.