You name it, they got it. Useimmat! En tiedä uskallanko paljastaa sen täsmällisemmin.prosessi kirjoitti:Mitkä ikonit pommitettiin?Vadim kirjoitti:Kansallisten ikonien pommittamisessa on itsetarkoituksellista makua, mutta suurin ongelma on, ettei se tunnu miltään.
Teatteria
Re: Teatteria
-
- Kitisijä
- Viestit: 5729
- Liittynyt: 15.08.2005 21:45
Re: Teatteria
Olen varmaankin paha ihminen, mutta en ole koskaan kyennyt motivoitumaan viettämään aiheen parissa alkuteoksen kertalukemista enempää (sen tosin tein ihan vapaaehtoisesti!). Johtuu lähinnä siitä, että en käsitä miten moisesta suomiäijien taistelutraumaturinoinnista voisi saada kyhättyä jotakin kulttuurisesti globalisoituvassa nykymaailmassa elävää (tai siitä jossakin määrin irtautunutta?) naisoliota puhuttelevaa.Vadim kirjoitti:Tuntematon sotilas
Voitko mitenkään osoittaa minun olevan harhaluulojen valtaama?
Re: Teatteria
Miksi et uskaltaisi? Haluan tietää.Vadim kirjoitti:You name it, they got it. Useimmat! En tiedä uskallanko paljastaa sen täsmällisemmin.prosessi kirjoitti:Mitkä ikonit pommitettiin?Vadim kirjoitti:Kansallisten ikonien pommittamisessa on itsetarkoituksellista makua, mutta suurin ongelma on, ettei se tunnu miltään.
Re: Teatteria
Öh, en? Sanoisin kuitenkin, että haluttaessa tästä turinoinnista voisi saada sangen kiinnostavaakin aikaiseksi. Lueskelin joskus sivusilmin Hesarin "analyysejä" siitä, millaisia ihmisiä nämä keskeiset hahmot olisivat saattaneet olla, ja jotkut niistä olivat varsin oivaltavia. Kun kyse on teatterista, ainakin omalla kohdallani teoksen arvo määräytyy sen mukaan, miten se saa ajatukseni lentämään, löytämään yhteyksiä ja merkityksiä paikoista, joista en tiennyt niitä olevan. Jos ylipäätään suomalainen sielunelämä kiinnostaa, ja uskoisin, että useimpia suomalaisia se kiinnostaa, voisi Tuntematon olla varsin kriittinen teos. Tässä tapauksessa "kritiikkiä" ammutaan sarjatulella vähän joka suuntaan, jolloin sen merkityksellisyys kärsii. Joku voi kyllä nauttia tällaisesta, sanoisinko, karnevalismista, mutta itse mieluummin täytän tyhjää tilaa kuin yritän saada selkoa siitä, mitä tarkoitetaan ja mitä ei, kun tila on täytetty kaikenlaisilla asioilla. Tämän teoksen ongelma lienee, että merkityksestä on runsaudenpulaa, eli sitä ei ole. Ainakaan minulle.EveryWoman kirjoitti:Olen varmaankin paha ihminen, mutta en ole koskaan kyennyt motivoitumaan viettämään aiheen parissa alkuteoksen kertalukemista enempää (sen tosin tein ihan vapaaehtoisesti!). Johtuu lähinnä siitä, että en käsitä miten moisesta suomiäijien taistelutraumaturinoinnista voisi saada kyhättyä jotakin kulttuurisesti globalisoituvassa nykymaailmassa elävää (tai siitä jossakin määrin irtautunutta?) naisoliota puhuttelevaa.Vadim kirjoitti:Tuntematon sotilas
Voitko mitenkään osoittaa minun olevan harhaluulojen valtaama?
Sanoisin kuitenkin, että teos on sikäli kiinnostava, että siinä näkyy, mitä teatteri voisi olla. Sellaisena sillä lienee oma arvonsa.
Re: Teatteria
No voin paljastaa, että muumipeikko kuolee!prosessi kirjoitti:Miksi et uskaltaisi? Haluan tietää.Vadim kirjoitti:You name it, they got it. Useimmat! En tiedä uskallanko paljastaa sen täsmällisemmin.prosessi kirjoitti:
Mitkä ikonit pommitettiin?
Re: Teatteria
Miksi vain teatterin kohdalla? Eikö kaiken arvo määräydy juuri sen mukaan, mitä se saa aikaan havainnoijan päässä?Vadim kirjoitti:Kun kyse on teatterista, ainakin omalla kohdallani teoksen arvo määräytyy sen mukaan, miten se saa ajatukseni lentämään, löytämään yhteyksiä ja merkityksiä paikoista, joista en tiennyt niitä olevan.
Miksi sana kritiikki on lainausmerkeissä? Eikö kritiikki siis olekaan kritiikkiä, vaan ihan jotain muuta? Entä jos kyseessä onkin jokin vähemmän syyttävä, kuten kyseenalaistaminen? Voiko silloinkin puhua sarjatulesta, ja kärsiikö merkityksellisyys myös liian laajamittaisesta kyseenalaistamisesta?Tässä tapauksessa "kritiikkiä" ammutaan sarjatulella vähän joka suuntaan, jolloin sen merkityksellisyys kärsii.
Yllä tuli jo kuusi kysymystä, joten tästä en kysy mitään. Sen sijaan sanon, että menit solmuun. Runsaudenpula ei tarkoita tietääkseni olemattomuutta, vaan sen vastakohtaa. Runsaudenpulaa on tietenkin vaikea hahmottaa ja vielä vaikeampi kontrolloida, mutta samalla mekanismilla tyhjää tilaa täytetään kuin täyttä tilaa tyhjennetään, yksi asia kerrallaan.Joku voi kyllä nauttia tällaisesta, sanoisinko, karnevalismista, mutta itse mieluummin täytän tyhjää tilaa kuin yritän saada selkoa siitä, mitä tarkoitetaan ja mitä ei, kun tila on täytetty kaikenlaisilla asioilla. Tämän teoksen ongelma lienee, että merkityksestä on runsaudenpulaa, eli sitä ei ole.
Re: Teatteria
Okei, ymmärrän ongelman. Onneksi muumipeikko on oikeasti kuolematon.Vadim kirjoitti:No voin paljastaa, että muumipeikko kuolee!prosessi kirjoitti:Miksi et uskaltaisi? Haluan tietää.
-
- Kitisijä
- Viestit: 5729
- Liittynyt: 15.08.2005 21:45
Re: Teatteria
Hmm. Yritän soveltaa tätä arviooni joistakin elokuvista, jotka eivät kenties ole teoksina täydellisiä, mutta tavoittavat silti elokuvan merkityksen välineenä antaen sille edes jonkinlaisen ymmärrettävissä olevan ja yksilöllisen muodon.Vadim kirjoitti:Sanoisin kuitenkin, että teos on sikäli kiinnostava, että siinä näkyy, mitä teatteri voisi olla. Sellaisena sillä lienee oma arvonsa.
...Tai no, toisaalta elokuvan täytyy kyllä ainakin lähennellä täydellisyyttä (tai minun käsitystäni siitä) täyttääkseen tuon kriteerin.
Jotenkin tekisi mieli sanoa, että vaikka voinkin tunnustaa mainitunlaisen arvon olemassaolon, en välttämättä kuitenkaan olisi valmis ostamaan eli kuluttamaan sitä (eli sijoittamaan siihen omaa aikaani, rahaani ja kärsivällisyyttäni). Vaan teatteripa onkin jo lajina käsittämättömän vaikea ja suomen kielellä toteutettuna vielä sitäkin haasteellisempi. Suorastaan siinäkin määrin, että pelkästään päästäkseen sitä maailmaa tarkastelemaan teatterissa tekee silloin tällöin mieli käydä. Jotenkin samantapainen juttu kuin se, kun välillä tekee mieli nousta kahdeksan kerrosta portaita pitkin täysi ja polttavan kuuma kahvimuki kädessä, vaikka voisi mennä hissilläkin.
Parasta taitaa silti monta kertaa olla se, kun joku järjissään oleva ystävä irrottaa sen, mikä irti lähtee, ilman että itse tarvitsisi liikauttaa eväänsäkään. Eräänlaista television katseluun verrattavissa olevaa laiskurointia, kyllä, mutta joskus niin ihanan rentouttavaa!
Re: Teatteria
Kyllä. Parasta kirjaa lukiessa on unohtaa lukevansa kirjaa.prosessi kirjoitti: Miksi vain teatterin kohdalla? Eikö kaiken arvo määräydy juuri sen mukaan, mitä se saa aikaan havainnoijan päässä?
Ei. Ikonien ampuminen (kirjaimellisesti) ei ole kritiikkiä ensinkään, ja sanoisin, ettei se ole edes kyseenalaistamista.Miksi sana kritiikki on lainausmerkeissä? Eikö kritiikki siis olekaan kritiikkiä, vaan ihan jotain muuta? Entä jos kyseessä onkin jokin vähemmän syyttävä, kuten kyseenalaistaminen? Voiko silloinkin puhua sarjatulesta, ja kärsiikö merkityksellisyys myös liian laajamittaisesta kyseenalaistamisesta?
Usein itse asia ja sen vastakohta muistuttavat toisiaan. [/i]Yllä tuli jo kuusi kysymystä, joten tästä en kysy mitään. Sen sijaan sanon, että menit solmuun. Runsaudenpula ei tarkoita tietääkseni olemattomuutta, vaan sen vastakohtaa. Runsaudenpulaa on tietenkin vaikea hahmottaa ja vielä vaikeampi kontrolloida, mutta samalla mekanismilla tyhjää tilaa täytetään kuin täyttä tilaa tyhjennetään, yksi asia kerrallaan.
Re: Teatteria
Kyseenalaistamaan kehoittamista sitten?Vadim kirjoitti:Ei. Ikonien ampuminen (kirjaimellisesti) ei ole kritiikkiä ensinkään, ja sanoisin, ettei se ole edes kyseenalaistamista.
Sanoit näin: Joku voi kyllä nauttia tällaisesta, sanoisinko, karnevalismista, mutta itse mieluummin täytän tyhjää tilaa kuin yritän saada selkoa siitä, mitä tarkoitetaan ja mitä ei, kun tila on täytetty kaikenlaisilla asioilla. Tämän teoksen ongelma lienee, että merkityksestä on runsaudenpulaa, eli sitä ei ole. Ainakaan minulle.Usein itse asia ja sen vastakohta muistuttavat toisiaan.Yllä tuli jo kuusi kysymystä, joten tästä en kysy mitään. Sen sijaan sanon, että menit solmuun. Runsaudenpula ei tarkoita tietääkseni olemattomuutta, vaan sen vastakohtaa. Runsaudenpulaa on tietenkin vaikea hahmottaa ja vielä vaikeampi kontrolloida, mutta samalla mekanismilla tyhjää tilaa täytetään kuin täyttä tilaa tyhjennetään, yksi asia kerrallaan.
Merkityksen puuttuminenkin lienee tyhjä tila?
Re: Teatteria
Erehdyin tänään ostamaan Iltalehden ihan sen takia, että piti ottaa selvää mitä muumipeikon kuolemasta ollaan mieltä. Näytelmästä oli juttua kahden aukeaman verran, mutta muumipeikkoa ei edes mainittu. Nyt minua vaivaa aivan suunnattomasti, että johtuiko se siitä, että näytelmän tekijätkin olivat tajunneet ennen varsinaista ensi-iltaa, että muumipeikko on kuolematon, ja poistaneet sen koko näytelmästä. Toisaalta olisi myös mahdollista, että Haloset, Airistot ja Niinistöt ovat niin valovoimaisia ammuttavia, että yksi valkoinen, karvainen virtahepo jää suurelta yleisöltä kokonaan huomaamatta. Tai sitten muiden mielestä muumipeikon ampumisessa ei ole mitään merkittävää.Vadim kirjoitti:No voin paljastaa, että muumipeikko kuolee!
Mielenkiintoisin, vaikkakin melko epätodennäköinen, vaihtoehto on, että huijasit minua, eikä muumipeikko kuollut alunperinkään. Olen keksinyt sille vaihtoehdolle jo kymmenkunta selitystä.
Re: Teatteria
Kuoli se, usko pois! En vastaa tämän valitettavan kuolemantapauksen jälkeisistä muutoksista.prosessi kirjoitti:Mielenkiintoisin, vaikkakin melko epätodennäköinen, vaihtoehto on, että huijasit minua, eikä muumipeikko kuollut alunperinkään. Olen keksinyt sille vaihtoehdolle jo kymmenkunta selitystä.
Re: Teatteria
Tehtiinkö siihen sitten muutoksia, vai eikö kukaan vain huomannut koko kuolemaa? Onko minun pakko mennä ottamaan itse selvää asiasta, vai osaako joku kertoa?Vadim kirjoitti:Kuoli se, usko pois! En vastaa tämän valitettavan kuolemantapauksen jälkeisistä muutoksista.prosessi kirjoitti:Mielenkiintoisin, vaikkakin melko epätodennäköinen, vaihtoehto on, että huijasit minua, eikä muumipeikko kuollut alunperinkään. Olen keksinyt sille vaihtoehdolle jo kymmenkunta selitystä.
Re: Teatteria
En tiedä.prosessi kirjoitti:Tehtiinkö siihen sitten muutoksia, vai eikö kukaan vain huomannut koko kuolemaa? Onko minun pakko mennä ottamaan itse selvää asiasta, vai osaako joku kertoa?Vadim kirjoitti:Kuoli se, usko pois! En vastaa tämän valitettavan kuolemantapauksen jälkeisistä muutoksista.prosessi kirjoitti:Mielenkiintoisin, vaikkakin melko epätodennäköinen, vaihtoehto on, että huijasit minua, eikä muumipeikko kuollut alunperinkään. Olen keksinyt sille vaihtoehdolle jo kymmenkunta selitystä.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21385
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Teatteria
Tai ainakin noin joku varmasti toivoo. Toivottavasti Tuntematon ei tule BigVadim kirjoitti:Kiinnostava kokonaisuus kuitenkin, näytelmä saa varmasti yleisönosastot täyttymään.
Brotherin kanssa päällekäin.
Re: Teatteria
Höh. Iltalehden mukaan Halonen oli tänään menossa katsomaan tuon, joten täytynee soittaa ja kysyä. Pakkohan niiden on yhdistää Haloselle, jos sanon etten saa unta ellen saa tietää että kuoliko muumipeikko.Vadim kirjoitti:En tiedä.prosessi kirjoitti:Tehtiinkö siihen sitten muutoksia, vai eikö kukaan vain huomannut koko kuolemaa? Onko minun pakko mennä ottamaan itse selvää asiasta, vai osaako joku kertoa?Vadim kirjoitti:Kuoli se, usko pois! En vastaa tämän valitettavan kuolemantapauksen jälkeisistä muutoksista.
Re: Teatteria
Eiköhän toive toteudu, kun se kerran sai Iltalehdeltäkin pontta kahden aukeaman verran. Iltasanomien lööpeissä näytelmää ei kuitenkaan mainittu (lehden sisällöstä en kyllä tiedä), mikä saattaisi liittyä siihen, että Aatos Erkkokin kuulemma ammuttiin...sivustahuutaja kirjoitti:Tai ainakin noin joku varmasti toivoo. Toivottavasti Tuntematon ei tule BigVadim kirjoitti:Kiinnostava kokonaisuus kuitenkin, näytelmä saa varmasti yleisönosastot täyttymään.
Brotherin kanssa päällekäin.
Re: Teatteria
Sain lipun Tuntemattoman sotilaan toisen illan näytökseen eli huomiseksi (joitakin yksittäisiä hajapaikkoja on kuulemma vielä jäljellä, mutta suurimmaksi osaksi näytännöt on buukattu huhtikuulle asti). Ikinä en ole nähnyt lippukassan tätiä noin täpinöissään. Se melkein pomppi innosta ilmaan. Siellä on nyt ilmeisesti jotain mullistavaa meneillään.
Re: Teatteria
Kerro kiltti sitten muumipeikon kohtalo.Aito_Johanna kirjoitti:Sain lipun Tuntemattoman sotilaan toisen illan näytökseen eli huomiseksi (joitakin yksittäisiä hajapaikkoja on kuulemma vielä jäljellä, mutta suurimmaksi osaksi näytännöt on buukattu huhtikuulle asti). Ikinä en ole nähnyt lippukassan tätiä noin täpinöissään. Se melkein pomppi innosta ilmaan. Siellä on nyt ilmeisesti jotain mullistavaa meneillään.
Re: Teatteria
Kiitos. Sinänsä hassua, että tuo jäi vaivaamaan, mutta se johtuu varmaan siitä, että muumipeikon valinta tapettavien listalle poikkeaa ainakin kaikista noista Iltalehdessä mainituista, enkä tiedä, että onko lehdessä mainitut mainittu siksi, että heidän kaikkien valinta on tapahtunut samasta syystä, joka on ärsyttänyt toimittajaa, vai onko näytelmästä vain karsittu pois epäjohdonmukaisuudet.Aito_Johanna kirjoitti:Ok!prosessi kirjoitti:
Kerro kiltti sitten muumipeikon kohtalo.
Re: Teatteria
Ingmar Bergmanin Höstsonaten Svenska Teaternissa. Näyttämöversio Bergmanin klassikosta. Aika bergmanilainen freudeilu äidin ja tyttären traumaattisesta suhteesta, sovituksen vaikeudesta ja elämästä - kyllä te tiedätte.
En ole aivan niin innoissani kuin toivoin. Jotenkin tuntui jäävän vähän puolivillaiseksi tämä esitys. Intensiteetti ei pysynyt korkealla. En tosin osaa sanoa, johtuiko tämä vajavainen kokemus valitettavan puutteellisesta ruotsintaidostani, koska näytelmä elää hienon dialogin varassa, jonka seuraaminen oli paikoin minulle hankalaakin, vai ohjauksen/näyttelijöiden keveydestä. Ihan mietityttävä kokemus, mutta odotin enemmän.
Tuntemattomaan sotilaaseen on liput vasta n. kolmen viikon päähän. Tuskin maltan odottaa. Josta aprikoos tuleekin mieleeni, että pistänpä vielä alle - erityisesti Prosessia varten - Suna Vuoren loppukaneetin Tuntemattoman arviosta Hesarissa.
En ole aivan niin innoissani kuin toivoin. Jotenkin tuntui jäävän vähän puolivillaiseksi tämä esitys. Intensiteetti ei pysynyt korkealla. En tosin osaa sanoa, johtuiko tämä vajavainen kokemus valitettavan puutteellisesta ruotsintaidostani, koska näytelmä elää hienon dialogin varassa, jonka seuraaminen oli paikoin minulle hankalaakin, vai ohjauksen/näyttelijöiden keveydestä. Ihan mietityttävä kokemus, mutta odotin enemmän.
Tuntemattomaan sotilaaseen on liput vasta n. kolmen viikon päähän. Tuskin maltan odottaa. Josta aprikoos tuleekin mieleeni, että pistänpä vielä alle - erityisesti Prosessia varten - Suna Vuoren loppukaneetin Tuntemattoman arviosta Hesarissa.
Helsingin Sanomat kirjoitti:Suurten ikäluokkien edustajat tuskin ilahtuvat nähdessään itsensä tai ikätoverinsa provosoivassa loppukohtauksessa, jossa siniristilippua sekä taustakankaalle heijastettuja henkilökuvia – Tarja Halonen, Matti Vanhanen, Tarja Cronberg, Aatos Erkko, Kaj Chydenius, Jouko Turkka, Arto Paasilinna, Katri-Helena, Georg C. Ehrnrooth, osa kuvista kuulemma vaihtuu illoittain – tulitetaan lasin läpi. "Suomi on kuollut", laulaa solttubändi selin yleisöön.
Samaan alas ammuttavien galleriaan pääsevät myös Väinö Linna sekä teatterinjohtaja Maria-Liisa Nevala, kun taas pahvinen Sauli Niinistö paiskataan romuläjään yhdessä nyljetyn Muumimamman sekä muun rekvisiitan, koko kumottavan järjestyksen kanssa.
Vastakkainasettelun aika ei ole ohi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Teatteria
Minä ja teatteri emme tule oikein toimeen keskenämme, sillä suurin osa näytelmistä tuottaa minulle pettymyksen, ja ne muutamat jotka minuun ovat vedonneet, ovat kaikki olleet sellaisia, että olen toistuvasti nauranut väärissä kohdissa. Tähän mennessä parasta kotimaista mitä olen nähnyt oli "Korvan tarina", jonka paluuta oopperan ohjelmistoon olen toivonut jo vuosikausia. Minun ja ystäväni kohdalla esitys alkoi jo narikassa, kun joku tuli kysymään, josko ystäväni takkia saisi lainata esitykseen...urpiainen kirjoitti:En ole aivan niin innoissani kuin toivoin. Jotenkin tuntui jäävän vähän puolivillaiseksi tämä esitys. Intensiteetti ei pysynyt korkealla. En tosin osaa sanoa, johtuiko tämä vajavainen kokemus valitettavan puutteellisesta ruotsintaidostani, koska näytelmä elää hienon dialogin varassa, jonka seuraaminen oli paikoin minulle hankalaakin, vai ohjauksen/näyttelijöiden keveydestä. Ihan mietityttävä kokemus, mutta odotin enemmän.
Hienosta dialogista ja kielestä puheenollen taas minua on aina hämmästyttänyt se, että omasta mielestäni kauneinta ruotsia kirjoittaa Jascha Golowanjuk, joka oppi ruotsia vasta aikuisiällä.
Okei, ajattelin muumipeikon tulleen ammutuksi, mutta nyljetty muumimamma on kieltämättä ihan eri tavalla ymmärrettävä tapaus. Nyt en enää ihmettele.Helsingin Sanomat kirjoitti:Samaan alas ammuttavien galleriaan pääsevät myös Väinö Linna sekä teatterinjohtaja Maria-Liisa Nevala, kun taas pahvinen Sauli Niinistö paiskataan romuläjään yhdessä nyljetyn Muumimamman sekä muun rekvisiitan, koko kumottavan järjestyksen kanssa.
Re: Teatteria
Ja lisää muumiaiheisia pettymyksiä. Saska Snellman oli Hesarissa otsikoinut juttunsa tuosta näytelmästä lupaavasti "Hyvästit muumimaalle". Mutta siinäkään muumeja ei mainittu ollenkaan, paitsi että kuulemma tämä muumimaa tekee nyt kuolemaa. Hitto, ei muumimaata ole ilman muumeja, puhuisi taulusta eikä sen kehyksistä.
Re: Teatteria
No niin, totuuden hetki: Näkemässäni esityksessä ei ammuttu Muumipeikkoa. (Ammuttiin kyllä Karvakuonojen Ransu, jos kiinnostaa tietää.) Tuossa HS:n arvostelussa taidettiin kyllä sanoa, että kuvia hieman vaihdellaan esityksestä toiseen, joten sä joudut prosessi nyt ehkä elämään hämmentävässä epätietoisuudessa.
Muumimamma vilahti näyttämöllä aivan esityksen alussa, enkä oikein tajunnut, mikä sen funktio siinä oli.
Muumimamma vilahti näyttämöllä aivan esityksen alussa, enkä oikein tajunnut, mikä sen funktio siinä oli.