Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriDaavid

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ei kivikauden ihminen napostellut välipaloja koko ajan.
Kappas, meinasin äsken kirjoittaa just päinvastoin, eli kivikautinen keräilijämetsästäjä saattoi hyvinkin syödä aina kun ruokaa sattui eteen. Okei, se porukalla metsästetty peura tai dinosaurus piti kaiketi viedä kylään notskilla hiillostettavaksi, mutta jos eteen sattui marjapensas tai epäonninen orava, eiköhän se eksynyt suuhun samantien karvoineen päivineen.

Ei eläimilläkään ole varsinaisia ruoka-aikoja, ja luolamiehethän olivat kuin eläimiä, karvaisia ja haisivat pahalle.
No totta munassa luolamies söi aina kun ruokaa oli. Epäilen, että sitä ruokaa ei kuitenkaan ollut 2 tunnin välein. En muista enää, kun siitä on jo niin kauan aikaa. Sitäpaitsi olen kehittynyt. En ole enää karvainen, ainostaan haju on tallella.

Välipalojen dilemma lienee sama, kuin siirtymisessä viikonloppujuopottelusta terveelliseksi kehuttuun 1-2 kahteen ravintola-annokseen/päivä. Ihan ok, jos muistaa sitten samalla vähentää sitä viikonloppujuomista.
prosessi

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NuoriDaavid kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ei kivikauden ihminen napostellut välipaloja koko ajan.
Kappas, meinasin äsken kirjoittaa just päinvastoin, eli kivikautinen keräilijämetsästäjä saattoi hyvinkin syödä aina kun ruokaa sattui eteen. Okei, se porukalla metsästetty peura tai dinosaurus piti kaiketi viedä kylään notskilla hiillostettavaksi, mutta jos eteen sattui marjapensas tai epäonninen orava, eiköhän se eksynyt suuhun samantien karvoineen päivineen.

Ei eläimilläkään ole varsinaisia ruoka-aikoja, ja luolamiehethän olivat kuin eläimiä, karvaisia ja haisivat pahalle.
No totta munassa luolamies söi aina kun ruokaa oli. Epäilen, että sitä ruokaa ei kuitenkaan ollut 2 tunnin välein. En muista enää, kun siitä on jo niin kauan aikaa. Sitäpaitsi olen kehittynyt. En ole enää karvainen, ainostaan haju on tallella.
Minä taas uskon, että keräilijät napostelivat juuria, hedelmiä ja marjoja lähes jatkuvalla syötöllä. Niiden energiapitoisuus vain oli aikalailla heikompi kuin juustosämpylöiden. Toisaalta laihduttamista mietittäessä luolamiesten käytäntöjä tuskin kannattaa matkia, sillä luolamiehethän juuri yrittivät epätoivoisesti lihottaa itseään.
NegaDuck

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

^ No niin, eli luolamiesdieetiksi suositellaan että saa syödä jatkuvasti niin paljon kuin haluaa, mutta vain energiapitoisuudeltaan kehnoja ruokia, kuten heinää, juuria ja varpuja. :)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

prosessi kirjoitti:Minä taas uskon, että keräilijät napostelivat juuria, hedelmiä ja marjoja lähes jatkuvalla syötöllä.
Syötiin aina kun oli syötävää, mutta useimmiten syötävää oli liian vähän. Vasta maanviljelyksen myötä ruokaa alkoi piisata ja väkimäärä lähti nousuun.
prosessi

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NegaDuck kirjoitti:^ No niin, eli luolamiesdieetiksi suositellaan että saa syödä jatkuvasti niin paljon kuin haluaa, mutta vain energiapitoisuudeltaan kehnoja ruokia, kuten heinää, juuria ja varpuja. :)
Joo, ja marjoja saa syödä kunhan nukkuu puolen vuoden talviunet. Keväällä on sitten sopivasti bikinikunnossa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Olenko ymmärtänyt oikein, että lääkäreitä risoo se kun potilaat odottavat heidän olevan kaikkitietäviä ja kykenevän parantamaan minkä tahansa vaivan? Jos näin, niin suosittelisin lääkäreitä luopumaan tuosta Jos et ohjeillani parantunut, se johtuu omasta itsepetoksestasi -asenteesta. Siinähän nimenomaisesti implikoidaan, että lääkäri tietää kaiken, eikä tieto voi mitenkään olla vajavaista, puutteellista tai millään tavalla väärää. Vikaa voi olla vain ja ainoastaan potilaan tavassa toteuttaa annettuja ohjeita. Onneksi oma lihomiseni ei jatkunut niin pitkään että olisin ehtinyt käydä lääkärillä asiaa selvittämässä. Minun on aika vaikea kestää itseeni kohdistuvaa syyllistämistä ja panettelua silloin, kun kyse on todellisesta ongelmasta ja kun olen ekstensiivisellä ja huolellisella itseni kyseenalaistamisella (= isolla vaivalla!) saavuttanut mahdollisimman objektiivisen käsityksen omasta toiminnastani.

Psykologisesta näkökulmasta asia on helppo ymmärtää. Onhan siihen syynsä (varmasti ja toivottavasti muukin kuin raha), miksi ihminen ryhtyy lääkärin ammattiin. Todennäköisesti lääkäreiksi ryhtyneille on keskimääräistä tärkeämpää voida auttaa ihmisiä. Tämä merkitsee sitäkin, että heille on keskimääräistä raskaampaa ajatella, että eivät voi auttaa. Tilannetta on helpompi sietää, jos syyn voi nähdä potilaassa sen sijaan että myöntäisi maailman ja lääketieteenkin olevan vielä keskeneräinen. Eli että kaikissa tapauksissa ei vain voi auttaa, vaikka halua riittäisi kuinka.
NuoriDaavid

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Tuota asiaa lienee järkevintä tarkastella tämän läskikeskustelun ulkopuolella, koska se lienee jo loppuun palanut.

Missä tahansa ammatissa on ikävää, jos projektin lopputulos ei vastaa asiakkaan odotuksia. Luonnollisesti on silloin parasta, jos vika on löydettävissä jostain muualta, kuin toimittajan puolelta.

Toimittajan mielestä (ja ehkä todellisuudessakin) syyllisiä voivat olla esim. asiakkaan epärealistiset odotukset, epäselvät ohjeet, asiakas ei tiedä, mitä haluaa, alihankkijan toimitusaikataulu petti, dollarin kurssi oli liian korkea tai liian halpa, öljy kallistui, teräs kallistui, piirrustukset olivat puuttelliset jne.

Asiakas on luonnollisesti sitä mieltä, että vika ei ollut ainakaan hänessä.

Lääkärit - vaikka ovatkin Jumalasta seuraavia - eivät luonnollisestikaan ole tämän yläpuolella.

Lisäksi, kuten jo aiemmin kirjoitin, odotukset voivat kerta kaikkiaan olla epärealistisia.

Itse kyllä vedän tuon "tätä ei osata hoitaa" -kortin esiin heti, kun siltä aidosti tuntuu. Sehän vapauttaa lääkärin vastuusta. Ei voi mitään.

Loppuviimeksihän lääkäri epäonnistuu aina. Kaikki kuolevat.
Herra Manala

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Minä en myöskään lämpene tuolle välipalojen tuputtamiselle. Syön käytännössä 3 kertaa päivässä joista ainakin 2 on oikeita, lämpimiä aterioita. Tämän lisäksi välipalojen syöminen tuntuu pakkosyömiseltä, joka ei ole kivaa. Jos lopetan lämpimät annokset täysin ja syön 6 kertaa päivässä jonkin leivänkannikan ja marjakiisselin, tuntuu ettei nälkä tule tyydytetyksi kertaakaan päivässä, ja homma menee liialliseksi jatkuvaksi naposteluksi (tai siltä se ainakin tuntuu). Ei myöskään auta painon pudottamisen kanssa, vaikka kokonaiskalorimäärän pitäisi samana, erona on vain ainoastaan jatkuva seminäläntunne. Että mikä kellekin sopii.
masa

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Minä en myöskään lämpene tuolle välipalojen tuputtamiselle. Syön käytännössä 3 kertaa päivässä joista ainakin 2 on oikeita, lämpimiä aterioita. .
Ja juuri tämän vuoksi et laihdukaan, enkä minäkään laihtunut. Syö 5 kertaa päivässä ja pidä kalorit sallitussa, niin pomminvarmasti laihdut.
SikaMika

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

masa kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Minä en myöskään lämpene tuolle välipalojen tuputtamiselle. Syön käytännössä 3 kertaa päivässä joista ainakin 2 on oikeita, lämpimiä aterioita. .
Ja juuri tämän vuoksi et laihdukaan, enkä minäkään laihtunut. Syö 5 kertaa päivässä ja pidä kalorit sallitussa, niin pomminvarmasti laihdut.
Noh noh. Menee liialliseksi yleistykseksi, ja sitä paitsi metsään muutenkin.

Useiden pienten aterioiden syöminen päivässä on tarpeen pitkille ja hintelille (leptosomin ruumiinrakenteen omaaville), jotta nämä läpipaskoina saisivat tarpeellisen määrän ravintoa irti syömästään ruoasta; suuri osa kun valahtaa sellaisenaan suoraan pöksyyn. Manala ei silmämääräisesti arvioiden lokeroidu tiukasti juurikaan tähän posseen, vaan vantterampana voi syödä harvemmin ja enemmän (kohtuudella) kropan silti käyttäen saamansa energian hyödykseen. Laihtuminen on siis täysin mahdollista myöskin harrastamillaan ruokailutottumuksilla, kunhan kiinnittää huomiota ruoan laatuun.
Itse syön sen kaksi isoa ateriaa päivässä + välipalat omaten karkeasti Manalan ruumiinrakenteen. Olen laihtunut 7 kiloa viimeisen viiden kuukauden aikana.
masa

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja masa »

SikaMika kirjoitti:Olen laihtunut 7 kiloa viimeisen viiden kuukauden aikana.
Yleensä kesäkaljoittelun ja ylenpalttisen dokaamisen jälkeen kertynyt paino tosiaan tulee alas pelkästää lopettamalla juomisen!

Iltalehdessä on yllättäin sopivatsi aiheesta juttua:

http://www.iltalehti.fi/terveys/2008082 ... 3_tr.shtml
SikaMika

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

masa kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:Olen laihtunut 7 kiloa viimeisen viiden kuukauden aikana.
Yleensä kesäkaljoittelun ja ylenpalttisen dokaamisen jälkeen kertynyt paino tosiaan tulee alas pelkästää lopettamalla juomisen!
Paino nousi kesäisen juopottelun johdosta, vertailuajankohta on siis kevät. Paino olisi siis tippunut vieläkin enemmän, jos olisin ollut hölmö ja ollut kuivin suin koko kesän! Syynä laihtumiseen on tiukka ruokavalio (terveellistä ruokaa niin paljon että lähtee nälkä eikä pahemmin ylimääräisiä herkkuja) ja ahkera liikunta.

EDIT: Ihan hyviä ohjeita tuossa linkissäsi oli. Tosin toi kohta "syö aina samaan aikaan vaikkei olisi nälkä" tökkii. Toiminee, jos elät minuutintarkkalla päivärytmillä, mutta jos heräät yhtenä päivänä vaikka klo. 10 niin sunhan pitäisi periaatteessa jättää aamiainen kokonaan väliin ja kiskoa suoraan lounas naamaan. Turhaa nippelöintiä, kroppa kertoo milloin sillä on nälkä ja silloin pitää syödä sopiva määrä sopivaa ravintoa. Nälkää ei pidä pitkittää, vaan tosiaan syödä ~heti silloin kun näläntunne tulee.
Kukin tyylillään. Kuvailemani setti toimii todistetusti mulla.
Viimeksi muokannut SikaMika, 27.08.2008 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herra Manala

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SikaMika kirjoitti:Useiden pienten aterioiden syöminen päivässä on tarpeen pitkille ja hintelille (leptosomin ruumiinrakenteen omaaville), jotta nämä läpipaskoina saisivat tarpeellisen määrän ravintoa irti syömästään ruoasta; suuri osa kun valahtaa sellaisenaan suoraan pöksyyn. Manala ei silmämääräisesti arvioiden lokeroidu tiukasti juurikaan tähän posseen, vaan vantterampana voi syödä harvemmin ja enemmän (kohtuudella) kropan silti käyttäen saamansa energian hyödykseen.
No ei tunnu ainakaan housuun valahtavan. Tuon viikon aikana kun kirjoitin tuota ruokapäiväkirjaa tänne, kävin tasan 2 kertaa paskalla, enkä normaalistikaan sitä useammin.
SikaMika

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Herra Manala kirjoitti: No ei tunnu ainakaan housuun valahtavan. Tuon viikon aikana kun kirjoitin tuota ruokapäiväkirjaa tänne, kävin tasan 2 kertaa paskalla, enkä normaalistikaan sitä useammin.
Tää meni nyt paskanjauhamiseksi kaikilla mittareilla mitattuna, mutta ymmärsinkö oikein että kaksi kertaa paskalla/viikko?
Herra Manala

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SikaMika kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: No ei tunnu ainakaan housuun valahtavan. Tuon viikon aikana kun kirjoitin tuota ruokapäiväkirjaa tänne, kävin tasan 2 kertaa paskalla, enkä normaalistikaan sitä useammin.
Tää meni nyt paskanjauhamiseksi kaikilla mittareilla mitattuna, mutta ymmärsinkö oikein että kaksi kertaa paskalla/viikko?
Jep.
Bliss

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^Huolestuttavaa. Siis oikeesti.
Quinevere

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

^Ei sinänsä. Bratwurstissa ei ole kuituja.
Herra Manala

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Quinevere kirjoitti:^Ei sinänsä. Bratwurstissa ei ole kuituja.
Voisitsä whinepillu lopettaa mun tekstieni kommentoimisen millään muotoa, jos sulla ei edelleenkään ole mitään oikeata asiaa? Olen syönyt tämän kesän aikana yhteensä 3 pakettia makkaraa, joka ymmärtääkseni on aika reilusti alle keskiverron suomalaisen makkarankulutuksen.
Quinevere

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Herra Manala kirjoitti:Olen syönyt tämän kesän aikana yhteensä 3 pakettia makkaraa, joka ymmärtääkseni on aika reilusti alle keskiverron suomalaisen makkarankulutuksen.
Kuituja ei ole juurikaan missään muussakaan mitä olet tänne raportoinut. Se pisti silmään jo alkuunsa. Eikä siihen auta edes typerä alatyylisi.
Herra Manala

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Quinevere kirjoitti:Kuituja ei ole juurikaan missään muussakaan mitä olet tänne raportoinut. Se pisti silmään jo alkuunsa. Eikä siihen auta edes typerä alatyylisi.
Ihanko olet tosissasi sitä mieltä, että esimerkiksi tummassa vihannesriisissä, pavuissa ja vihanneksissa ei ole kuituja? Kyllä niissä nyt vaan on, eikä siihen auta edes oman itsesi jalustalle nostaminen. Kuituja nyt ei voi oikein koskaan syödä liikaa jos ei pureksi pelkkää näkkäriä pitkin päivää, mutta mussutus siitä ettei ruokani olisi sisältänyt kuitua on taas näitä whinepillufaktoja joissa henkilökohtaiset skismat tuntuvat muokkaavan itse argumentin sisältöä.
SikaMika

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Mä kävisin Manalana lekurilla (ei välttämättä Quineverellä tässä tapauksessa). Normaali transitio-aika on n. 12h, tuo kakkasykli kieltämättä kielii kuitujen puutteesta. Mutta jos niitä kerran syöt tarpeeksi, sitä paremmalla syyllä tutkituttaisin asian.
Quinevere

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Höh, Freetu tuli toisiin aatoksiin :(
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Sori, tuli kiire paskalle kesken kirjoittamisen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
SikaMika

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Frederik Krueger kirjoitti:Sori, tuli kiire paskalle kesken kirjoittamisen.
Syö vähemmän kuituja.

T: Eki-setä.
bedlam

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Paska ketju.
Vastaa Viestiin