Pinttyneet tavat

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
milli

Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja milli »

Miten ihmeessä sukkien laittaminen pyykkikoriin voi olla niin vaikeaa?

Miksi tyhjään astianpesukoneeseen astioiden laittaminen on välillä yllättävän hankalaa?

Parisuhteessa kumppanin käytöksessä on varmasti pieniä pinttyneitä tapoja, jotka saattavat ärsyttää välillä kohtuuttomankin paljon. Mitä tällaisia kumppanissasi on? Miten asiat ottaa esille ilman vaaraa hurjasta riidasta? Millaista kritiikkiä olet itse saanut, ja miten olet siihen reagoinut? Selviääkö asiat puhumalla? Onko muutoksia saatu aikaan?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä kyllä huomaa missä kahvia on juotu. Jostain syystä sitä läikkyy AINA, sokerilusikasta tippuu puolet ohi ja viereen, eikä näitä koskaan pyyhitä. Tyhmä sinänsä olen kun ne perässä siivoan, mutten montaa tuntia jaksa odottaa "kyllä se itse ne pyyhkii", niin ei tule tapahtumaan koskaan :D

Sukat on aina rullalla, oli sitten lattialla tai pyykkikorissa. Kiva pyykkiä laittaessa aukaista hikisiä sukkapaketteja. Ja kun mies pesee pyykkiä, sukat on yhä rullalla kun laittaa niitä kuivumaan, siinä vaiheessa vasta aukaisee.

Yövesilaseja VOI laittaa pesuun tai huuhdella ja käyttää seuraavana yönä uudelleen. Niitä ei tarvitse kerätä 5-6 kpl pöydälle. Ja kun ne sieltä kantaa keittiöön kun pöytä on niin täynnä ettei siihen mahdu enää laseja, niin niitähän ei tyhjennetä ja laiteta astianpesukoneeseen, vaan jätetään tiskipöydälle.

Kaikki omaisuus; reppu, kengät, takki, jää aina eteiseen n.1m ulko-ovesta. Pitää aina raivata kengät sivuun, takki naulakkoon (tätä en kyl tee, potkin sen vaan sivuun, SIITÄS SAAT!) ja reppu johonkin muualle kuin keskelle lattiaa.. Ei voi olla niin vaikeaa!

Pyyhe pitää aina nostaa jonkun oven päälle kuivumaan. Miksei sitä vois laittaa naulaan kuivumaan, tai pyyhkeen kuivumisen jälkeen nostaa se kylppäriin. Sitten kun sitä siirtää, niin aina tulee kyselyä että missä pyyhe on.. "siellä missä sen pitäisikin olla". Ei opi kerrasta, tymä koira!

:twisted:
Viimeksi muokannut Elppis, 28.08.2008 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Bliss

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Koska olen suhteeton, syljen tähän ärsyjä asioita historiasuhteista:

-Takin laittaminen lattialle naulakon sijaan
-Kyvyttömyys vaihtaa p*skaisia työvaatteita johonkin mukavampaan kotiin tullessa
-Sohvalla löhöäminen (=koko sohvan valloitus) istumisen sijaan. Ei se mitään jos silloin tällöin löhöilee, mutta että jumalauta aina kun se ruho koskettaa sohvaa :evil:
-Juurikin se astioiden astianpesukoneeseen laittamisen hankaluus
-Telkkarin edessä syöminen. Ei se mitään jos jotain pientä söis silloin tällöin, mutta että jumalauta kaikki mahdollinen ruoka jonka kotona kupuunsa ahtaa :evil:
-Vessassa tupakointi
-Sarjakuvalehtien lukeminen syödessä. Aina.

Tämä oli pikainen kokoelma useammasta kuin yhdestä henkilöstä, eli voi kaivaa ne herneet pois nenästä samantien :P
bedlam

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Bliss kirjoitti: -Telkkarin edessä syöminen.
Mää syön melkein aina telkkarin edessä. Erittäin harvoin ruokapöydän ääressä, mutta silloinkin täytyy olla lukemista. En ossaa syödä ihan vain syömiseen keskittyen.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Elppis »

bedlam kirjoitti:
Bliss kirjoitti: -Telkkarin edessä syöminen.
Mää syön melkein aina telkkarin edessä. Erittäin harvoin ruokapöydän ääressä, mutta silloinkin täytyy olla lukemista. En ossaa syödä ihan vain syömiseen keskittyen.
This is the man in me. Ehkä me ollaan vaan hölmö pari, muttei me osata jutella "päivän tärkeistä asioista" ruokapöydän ääressä, molemmilla yleensä aku ankan taskukirjat tai nation geographic :D Nykyään harvoin pääsee yhdessä syömään - jätkä osaa vaatia huomiota tmv. just sillon kun pitäis ruokaa lappaa lautaselle = living diet.
The great club outshines the individual, always and forever.
milli

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja milli »

McJanne kirjoitti: ... ai mikä natsi?
Kulta! :h:
Bliss

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

McJanne kirjoitti:... ai mikä natsi?
Ei helvetti :D
Sä oot ihan kuin minä :lollero:
bedlam

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Mulle tuli FAIL varmaan puolesta McJannen jutuista, mutta tajusin just että enhän mä ole vuosiin asunut kenenkään kanssa. Kai sitä hieman muuttaisi tapojaan tuossa tapauksessa. Tai sitten ei.
Herra Manala

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tota en kyllä ymmärrä porukassa että astiat pitäis laittaa suoraan pesukoneeseen. Näin yksineläessä ne ainakin ehtii kuivumaan kiinni siellä koneessa ja kone alkaa haisemaan perkeleen pahalle muutenkin, kevyestä esipesusta huolimatta. Kyllä tiskit ladotaan aina kerralla tiskialtaasta koneeseen, perkele.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

milli kirjoitti:Miten ihmeessä sukkien laittaminen pyykkikoriin voi olla niin vaikeaa?
Itselläni kaksi syytä:

- Olen latonut eteisessä sijaitsevan pyykkikorini päälle avainnippun, lompakkoni ja mahdollisesti muutakin kamaa jotta en unohda niitä uloslähtiessäni. Tällöin saatan heittää käytetyt sukat ja alkkarit kylmästi eteisen lattialle, ja laittaa ne vasta myöhemmin pyykkikoriin.

- Pyykkikori on jo ääriään myöten täynnä esim. sinne tunkemieni (pussi)lakanoiden takia.
Miksi tyhjään astianpesukoneeseen astioiden laittaminen on välillä yllättävän hankalaa?
Astioista pitää ensin poistaa suurimmat ruoantähteet, ikävää lisätyötä. Lisäksi, astianpesukoneen täytön optimointi on mielestäni yleensä helpompaa jos laittaa likaiset astiat kerralla sisään kun näkee yhdellä kerralla mitä isoja astioita sinne on menossa ja mihin väleihin pienemmät astian mahtuvat. Vähän sama kuin miksi en laita likaisia vaatteita samantien pyykkikoneeseen vaan vasta myöhemmin yhdellä kertaa.

Lisäksi minä aina toivon että toinen osapuoli EI laita astioita vähitellen koneeseen koska kokemukseni mukaan joudun lopulta ottamaan likaiset astiat ulos ja asettelemaan ne uudestaan koneeseen kun ne ovat siellä aivan täysin päin persettä: lautaset ovat liian lähekkäin tai jopa kiinni toisissaan jotta ne puhdistuisivat kunnolla, syvät ja matalat lautaset on laitettu sekaisin tai niille sopimattomiin kohtiin, kaikki lusikat ja haarukat on tunkettu vain yhteen lokeroon vaikka tilaa olisi ollut muissakin lokeroissa ja ne puhdistuisivat paremmin siten, pitkiä kauhoja on aseteltu niin että ne estävät vedensuihkuttimien pyörimisen ynnä muuta todella typerää toimintaa. Älkää vittu koskeko astianpesukoneeseen jos teillä ei ole siihen koulutusta!
Parisuhteessa kumppanin käytöksessä on varmasti pieniä pinttyneitä tapoja, jotka saattavat ärsyttää välillä kohtuuttomankin paljon. Mitä tällaisia kumppanissasi on?
- Ylläoleva astianpesukone-esimerkki.

- Lisäksi henkilö joka aina onnistui joko hukkaamaan tai laittamaan yhden käyttökerran kokeneen ainoan juustohöylän samantien puolityhjään astianpesukoneeseen muiden likaisten astioiden sekaan vaikka vielä tarvitsin sitä. Ratkaisin tämän ostamalla viisi lisäjuustohöylää ja laittamalla ne paikkaan mistä hän ei niitä löytäisi.

- Vänkäämistä on tullut esim. siitä säilytetäänkö tomaatteja, omenoita, banaaneita, ruokaöljyjä ja leipiä huoneenlämpötilassa vai jääkaapissa. Eräs sanoi suoraan ettei ole koskaan kuullut että kukaan säilyttäisi tomaatteja jääkaapissa. Peräännyin vaikka hän olikin väärässä.

Kertauksena:

- Tomaatit, omenat ja ruokaöljyt jääkaappiin. Esim. omenat säilyvät jääkaapissa jopa KYMMENEN kertaa kauemmin kuin huoneenlämpötilassa. Tämän vuoksi suosin myös kauppoja joissa omenat ovat viileässä säilytyksessä. Ruokaöljyt ovat rasvaa joka on härskiintymisherkkää, jotkut rasvat herkempiä kuin toiset. Esim. auringonkukansiemenet ja -öljyt ovat erityisen herkkinä käytännössä aina härskiintyneitä jo kaupassa => merkittävä terveyshaitta.

- Banaaneita eikä leipiä perkeleessä jääkaappiin! Banaanit mustuvat ja muuttuvat siellä nahkeiksi päivässä tai parissa, toisaalta liian lämpimässä banaanit pehmenevät liian nopeasti. Leivät puolestaan homehtuvat ja vanhenevat nopeammin jääkaapissa kylmässä ja pimeässä. Sama pätee leipälaatikoihin, leipien paikka on huoneenlämpötilassa ja suht valoisassa.
Miten asiat ottaa esille ilman vaaraa hurjasta riidasta?
Aluksi asiallisesti, vasta myöhemmin aletaan heitellä astioita ja veitsiä ja käyttää nyrkkejä sekä soitella poliisille.
Millaista kritiikkiä olet itse saanut, ja miten olet siihen reagoinut?

Asunnonhaltijan mielestä väärää vihannesten ja hedelmien säilytystä vaikka oikeasti olin oikeassa (mutta annoin periksi koska se oli hänen asuntonsa), olen juonut Pepsi Maxia isosta teemukista joka oli toisen mielestä aivan käsittämätön kardinaalimunaus joka piti korjata valuttamalla juoma mukista lasiin ja juoda vasta sitten jotta sain vältettyä suuremman riidan ja ulosajon :roll:, ja kerran unohdin lahjakkaasti aamiaiseksi varaamani kuoritun banaanin ja kuoritun päärynän lautasella kirjahyllyyn, löytyi siitä pari viikkoa myöhemmin.

Reagoin tilanteesta riippuen joko harmistumalla, aidolla WTF?-ihmetyksellä tai nolostumalla.
Onko muutoksia saatu aikaan?
On, eron kautta viimeistään.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 28.08.2008 12:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Rouva Pupu

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Miehen pinttyneet tavat:

- Pyykit ei, varsinkaan boxerit, rantaudu pyykkikoriin vaan löytyy aina sohvan nojalta.
- Pyyhettä ei laiteta kuivumaan lenksusta vaan lytätään naulakkoon (tää on mulle suurin issue ja suht ainoa josta nurisen).
- Roskien viemisestä saa huomauttaa useasti, mutta olen oppinut latomaan ne oven eteen esteeksi. Ei voi olla muistamatta.
- Laukut, takit sun muut lattialla tai jossain väärässä paikassa roikkumassa.

Omat pinttyneet tavat, joista kuulen narinaa:

- En syö juuri koskaan lautasta tyhjäksi, enkä muista tyhjentää jämiä roskiin vaan ne jää siihen kuivumaan. En myöskään esihuuhtele astioita.
- En puhdista lavuaaria tiskauksen jäljiltä, joten sinne jää kaikenlaista minkä toinen sitten siivoaa.
- Imuroin ainoastaan näkyvät paikat :)
- Lupaan tiskata, mutta jätän sen siihen pisteeseen ettei puhtaita astioita enää ole jäljellä.

On niitä varmasti enemmänkin.
MGandhi

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

milli kirjoitti: Parisuhteessa kumppanin käytöksessä on varmasti pieniä pinttyneitä tapoja, jotka saattavat ärsyttää välillä kohtuuttomankin paljon. Mitä tällaisia kumppanissasi on?
Luulenpa, että minussa itsessäni on enemmän näitä ärsyttäviä pinttyneitä tapoja kuin kumppaneissani yleisesti ottaen.
Vihtahousu

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Rouva Pupu kirjoitti: - Roskien viemisestä saa huomauttaa useasti, mutta olen oppinut latomaan ne oven eteen esteeksi. Ei voi olla muistamatta.
Juu sou smart. Mulla ei niinkään roskien kanssa, mutta jos jotain pitää viedä ovesta ulos niin Dr. Alzheimer ei varmasti muista viedä sitä, jossei se estä ulostautumista luukusta.
Roskat toki vien aina oven eteen niin ne muistaa viedä. Eksä jätti ne keittiöön ja joskus ne saattoi olla siellä pullokassin vieressä parikin päivää, perkele!
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Janne tuu meille asuu.
masa

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Kyllä tiskit ladotaan aina kerralla tiskialtaasta koneeseen, perkele.
Paitsi et sit vituttaa kun pitäs perunoita pestä ja allas on täynnä paskasia astioita.


Liputan heti koneeseen laiton puolesta.

edit.

- joka vitun kerta ei tarvitse ottaa uutta juomalasia vettä juodessa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä on ikean pyykkisäkki, ja säkki on yleensä auki, pohjalla pyykkiä. Mies tuuppaa heittämään pyykit niin, että roikkuvat siinä reunalla, ei vauvaudu laittamaan niitä sisään asti. Samoin lakanat - välissä on melkein metri tyhjää tilaa, mutta jäävät jumiin suuaukolla.

Omia pinttyneitä tapoja on varmastikin hella - en koskaan ruuan jälkeen muista/jaksa pyyhkiä hellaa roiskeistä ym. joita sitten hinkkailen viikon jälkeen tuskaisena tolu-pullo kädessä.

Jätän aina pinsetit lavuaarin reunalle, tyhjän vessapaperirullan viskaan vessnpöntön vieressä olevaan "siivousämpäriin".

Unohdan aina pestä lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa, kun 40 astetta on vakioasetus.

Hiustenkiinnittäjiä löytyy pitkin kämppää. Pitää hommata niille joku oma "koukku" johonkin, minne laittais ne.
The great club outshines the individual, always and forever.
Vihtahousu

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Niin tuo hella, oon jotenkin oppinut että jos niitä roiskeita ja muita paskoja ei heti pyyhi niin jopas se on vittumaista sitten parin viikon päästä jynssäillä irti. Voin asua melkein mimmoisessa sikolätissä, mutta hellan pyyhin melkein joka kerta kun alan laittamaan safkaa ja erittäin usein heti laittamisen jälkeenkin. Niin ja teflon-pannuilla on sama, ne pitää pestä heti käytön jälkeen, kun ne on helpompi puhdistaa silloin. Sekään ei mennyt exälle jakoon, perkele!
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

McJanne kirjoitti:Kun pesuainevapaalla pannulla paistellaan, käytön jälkeen pannu pestään kuumalla vedellä käytön jälkeen ja laitetaan kaappiin kuivumaan. Heti.
... ai mikä natsi?
Ihan kuin meikäläisen lista (mulla on muuten Hitlerin kans sama syntymäpäivä :lol:. Ja useammat ihmiset ovat kutsuneet minua pedantiksi :evil:).

Paitsi, että... olen jostain kuullut, että tuollaista paistinpannua ei ihan kuumana pitäisi mennä pesemään. Pitäisi antaa hieman jäähtyä, muuten pinnoite kuulemma kärsii. Ensimmäisiä kertoja kun jätin tällaisen pannun jäähtymään hellalle käytön jälkeen insinööri luuli, että olen kotityölakossa :lol:.
milli

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja milli »

Mulla on ehkä sellainen onkelma, että koen hirveää häpeän tunnetta ärsyyntyä seurustelukumppanille kehittyneistä tavoista hoitaa kotiasioita. Aluksi ajattelin, että mitä suotta ottaa paineita pienistä asioista, kun kumppani on muuten niin täydellinen minulle, mutta nyt nuo asiat ovat alkaneet vallata mieltä.

Inhottava tunne, että tuntee itsensä välillä "äidiksi", joka siivoaa toisen jälkiä, raapii lautaset tyhjäksi ja joutuu laittamaan astiat tiskikoneeseen heti toisen perässä, tai joutuu muistuttamaan toiselle lautasen tai lasinalusen käytöstä. En myöskään halua olla nalkuttava tyttöystävä, sen sijaan marisen täällä netissä =P (paaaljon parempi vaihtoehto).

Tunnustan, että minulla on huono tapa unohtaa viedä roskis, se on kyllä kiltisti siinä oven vieressä odottamassa, mutta aamuisin lähtiessä hirveällä kiireellä töihin, ei ehdi kaartaa roskiksen kautta =)
Rouva Pupu

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Mä en kanssa puhdista hellaa juuri koskaan, mut en yleensä ole se joka niitä sitten hankaa pois. Tosin tästä ei ole valitettu. Syön aina telkkarin edessä. Silloin kyllä tuli valitusta kun uusi sohva hankittiin. Jostain syystä onnistun aina saamaan ruokaa rinnuksille. Nyt ei siitäkään enää narista. Kauniisti on useammankin kerran kehotettu vetäsemään tulitikusta ison asian jälkeen, mutta onko sinne vessaan pakko ängetä AINA mun jälkeen. Taitaa olla vaan fiksaatio mun luontaisille tuoksuille, sanon.

Yhteisenä vikana ärsyttää se lehtien kasaaminen vessaan molemmin puolin. Siellä ne sitten suihkujen sun muiden seurauksena kostuu käppyräksi. Miehen työn aiheuttamat jumituksetkin tietokoneessa ratkaistiin hankkimalla rouvalla oma surffikone.
milli

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja milli »

masa kirjoitti: - joka vitun kerta ei tarvitse ottaa uutta juomalasia vettä juodessa.
Niinpä! Hirveää tuhlausta, astianpesukone on sitten pääasiallisesti täynnä laseja.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Elppis »

milli kirjoitti:
masa kirjoitti: - joka vitun kerta ei tarvitse ottaa uutta juomalasia vettä juodessa.
Niinpä! Hirveää tuhlausta, astianpesukone on sitten pääasiallisesti täynnä laseja.
Niin, tai jos sitä kahvia tietää juovansa myöhemminkin, miksei kuppia voi huuhdella, ja käyttää uudestaan.
The great club outshines the individual, always and forever.
masa

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja masa »

McJanne kirjoitti:
Oletan että viittasit tällä valurauta-astioihin, missä pitänee paikkansa. Tosin niitä ei pestä ollenkaan vaan lämmitetään rasvalla ja pyyhitään puhtaaksi.
Aika heikko on kyl valuratapataa putsata pelkällä rasvalla ja serlalla. Kuumaa vettä, harjaa ja sit pyyhitään kuivaks ja öljytään. Ei taatusti ruostu
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

McJanne kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Janne tuu meille asuu.
Kissat sängyssä. En tule.
Oonksmä sua sänkyyni pyytäny?
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

McJanne kirjoitti:Oletan että viittasit tällä valurauta-astioihin, missä pitänee paikkansa.
Noup. Tarkoitin teflon-pannua. Mutta voihan olla, että olen blondina ymmärtänyt ihan persiilleen... :?.
Vastaa Viestiin