Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Quinevere

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Frederik Krueger kirjoitti:
huima kirjoitti:En edelleenkään pidä kovin todennäköisenä, että joutuisin painimaan kenenkään kanssa - mutta tänään opin, että harjottautumana kroppaan virtaava adrenaliini rajoittaa paljon toimintamahdollisuuksia
Valitettavasti ainoa tapa 'tottua' tuollaisiin tositilanteisiin on joutua niihin. Lajiharjoitteluissa ei tule oikein koskaan törmättyä samanlaisiin yllättäviin adrenaliiniryöppyihin kuin että edessä on joku joka on oikeasti vihainen sinulle ja haluaa vahingoittaa sinua. Opitut asiat ja jopa puhdas maalaisjärki unohtuvat kummasti. Tuo on tietenkin hyvä syy suosia defendon ja krav magan kaltaisia lajeja joissa ei harjoitella hienomotorisia vaan karkeampia tekniikoita jotka tulevat paremmin luonnostaan ja miettimättä stressitilanteessa.
´

Ihmettelin ensin, että miten niin adrenaliini"rush" rajoittaa toimintamahdollisuuksia. Siis senhän pitäisi parantaa? Mutta Huima taisikin tarkoittaa niitä järjellisiä mahdollisuuksia kuten fiksua puhumista ja vetäytymistä. Omakohtaisen kokemuksen perusteella ainakaan itsestäni ei ikinä olisi minkäänlaiseen itsepuolustukseen ilman tuota lisä-addua, mutta sen kanssa voisi ollakin. Epätodellinen olo ja itselleen vieras siitä ainakin tulee. Kilpaurheilusuorituksissa kyllä mielestäni oppii tuota tilaa jonnin verran handlaamaan, on ainakin sukua, vai mitä mieltä muut olette?
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

Quinevere kirjoitti:Kilpaurheilusuorituksissa kyllä mielestäni oppii tuota tilaa jonnin verran handlaamaan, on ainakin sukua, vai mitä mieltä muut olette?
Kyllä, mutta se on jokseenkin hallittavissa sellaisissa tilanteissa. Ts. kun pelissä ei ole oma henki ja tulevat tilanteet ovat jossain määrin ennakoitavissa.
Quinevere

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

^Voi olla et oon tietty väärässä mut oma kokemus on, että mitä pahempi tilanne, sen paremmin hallinnassa. Toi on varmaan yksilöllistä, vähän sama kuin muissakin katastrofeissa (ollessaan sokissa) toiset lamaantuu, toiset hösää ympäriinsä ja jotkut toimii mekaanisen järkevästi. Tuli mieleen vielä jotkut duunitilanteet, niissä on joskus tullut vastaava fiilis. Kuvittelen kuuluvani mekaanisen järkevästi toimivaan sakkiin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Onko miehillä muuten joku keskinäinen sanaton diili siitä, ettei toista saa potkaista munille?
Potkiminen on vaikeaa, varsinkin humalassa.
http://www.youtube.com/watch?v=KNdabqhqvtE

Tuossa videossa joku iso humalainen juntti potkii pienempäänsä aika monta kertaa munille. Ties vaikka olisi montakin krav maga-tuntia takana, ainakin peruskurssin verran.

Videon lopussa Fonzie huutaa: "Heiiii... ooolrait!"
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

Frederik Krueger kirjoitti:ainakin peruskurssin verran.
Nehän ne on kaikkein kovimpia jätkiä aina, juuri peruskurssin selvittäneet :roll:
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Quinevere kirjoitti:Ihmettelin ensin, että miten niin adrenaliini"rush" rajoittaa toimintamahdollisuuksia. Siis senhän pitäisi parantaa?
Kuten sanoit, voi osaltaan olla yksilöllistä. Oman kokemukseni mukaan adrenaliiniryöpsähdys tuo lisäpotkua fyysiseen suorituskykyyn (esim. raaka voima) ja nostaa kipukynnystä, mutta myös haittaa pahasti kehon ja mielen hallintaa, melkein kuin keho menisi autopilotille (keho vie miestä eikä mies kehoa). Taitaa monilla alkaa ihan kädet täristä adrenaliinin vuoksi, ties vaikka tulee kusetkin housuun.

Tulee tietenkin kilpailutilanteissakin vereen adrenaliinia, mutta ilmeisesti sen verran vähemmän että vaikutus on (fyysisellä tasolla) lähinnä vain positiivinen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21429
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nowaysis kirjoitti:Minä taas yritin sanoa, että idässä on oikeasti paljon kivoja ja myös hintavia=ra(u)hallisia alueita(mikäli asian näin haluaa ymmärtää), eikä pelkästään metroasemia ja ostareita.
Onhan noitakin. Marjaniemi, tammisalo, laajasalo, jne. En tosin tiedä, käyvätkö marjaniemeläiset lenkillä klo 21 jälkeen viereisessä ystävyydenpuistossa. Osaako joku paikallinen valaista asiaa?
prosessi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

MGandhi kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:Taitaa meikäläisellä olla puolustautumiskeinot vähissä jos tommoiseen tilanteeseen joutuisin.
Tuollaiseen tilanteeseen joutumiseen tarvitaan ensin näyttävä nainen, joten et käsittääkseni ole vaaraassa. ;)
Minä kyllä epäilen, että tuollaisilla tyypeillä on kyky haistaa adrenaliini. Osaavathan ne poimia taksijonostakin tupakanpummaamisen kohteiksi sellaisia, joilla jo valmiiksi adrenaliinitasot ovat hieman koholla. Joten jos Huima ei olisi ollut jo valmiiksi väsynyt ja ärtynyt, nuo tuskin olisivat vaivautuneet ärsyttämään näyttävänkään naisen tähden. Omasta historiastani voisi mainita, että minulla on ollut kaksi poikaystävää, joiden kanssa liikkuessani tuollaista on sattunut tuhkatiheään, muiden kohdalla harvemmin. Molemmat olivat perusluonteeltaan huomattavasti äkkipikaisempia kuin muut poikaystäväni/mieheni, joten uskon ilmiön liittyneen heihin henkilöinä, minä olin vain käyttökelpoinen väline jonka avulla ärsyttää.
prosessi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Quinevere kirjoitti:^Voi olla et oon tietty väärässä mut oma kokemus on, että mitä pahempi tilanne, sen paremmin hallinnassa. Toi on varmaan yksilöllistä, vähän sama kuin muissakin katastrofeissa (ollessaan sokissa) toiset lamaantuu, toiset hösää ympäriinsä ja jotkut toimii mekaanisen järkevästi. Tuli mieleen vielä jotkut duunitilanteet, niissä on joskus tullut vastaava fiilis. Kuvittelen kuuluvani mekaanisen järkevästi toimivaan sakkiin.
Minä olen samaa maata, mutta luulen sen johtuvan siitä, että tuollaisissa tilanteissa en päädy adrenaliinihumalaan ollenkaan. Yhden kerran olen joutunut pelkäämään henkeni edestä, ja silloin muistan katseellani hakeneen lähimmän mahdollisen aseen sijainnin (joka melko odotetusti sattui olemaan veitsi), jotta tarpeen vaatiessa voisin sitä käyttää. Silloinkaan en eleelläkään viitannut toimineeni niin, en edes siirtynyt lähemmäksi veistä, vaisto sanoi että ainoa keino peitota tuo kyseinen mahdollinen hyökkääjä olisi ollut täydellinen yllätys. Onneksi selvisin tilanteesta puhumalla, mutta silloin ainakin tajusin, että ihan oikeasti olisin kykenevä puolustamaan itseäni/läheisiäni väkivalloin myös tositilanteessa, koska tuo selvästi sellainen oli, eikä silti lamannut minua ollenkaan.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti:Onhan noitakin. Marjaniemi, tammisalo, laajasalo, jne. En tosin tiedä, käyvätkö marjaniemeläiset lenkillä klo 21 jälkeen viereisessä ystävyydenpuistossa. Osaako joku paikallinen valaista asiaa?
Ystävyyden puisto on niin pieni, ettei siellä hirveästi lenkkeillä - ja se on muutenkin Itäkeskusta. Mutta Puotilassa käydään kyllä illalla lenkillä esimerkiksi Puotilan lahden ympärillä puisto- ja rantamaisemissa.

Marjaniemen maisemat on lapsuusmaisemaa ja siellä on ihan hyvä käydä lenkillä vaikka illalla. Tosin eikös se niskaan poikaa puukottanut vartija juuri tehnyt temppunsa Marjaniemessä :-D
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

Lucy kirjoitti:Huiman tapaus kuulostaa valitettavan yleiseltä. Tästä tulee väistämättä tämä mieleen http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Mie ... 5240223620

Tämä tapaus pistää oikeasti vituttamaan niin rankasti, että toivoisi Kaisaniemessäkin partioivan yhden Dexterin. Joka vitun musulmaanille heti nalli otsaan vaan kylmästi.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:Tämä tapaus pistää oikeasti vituttamaan niin rankasti, että toivoisi Kaisaniemessäkin partioivan yhden Dexterin. Joka vitun musulmaanille heti nalli otsaan vaan kylmästi.
Nyt kaikki Toteuttajat liikkeelle:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guardian_Angels

Saisikohan viranomaisten hiljaisen hyväksynnän, vai onko Suomessa jo jotain vastaavaa? (en laske turkulaisten(?) klanipäiden aikoinaan muodostamaa "vedetään vääränvärisiä turpaan"-viharyhmää ihan tällaiseksi). Suomessa tunnutaan perinteisesti ajattelevan varsinkin päättäjien taholta että tällainen kansalaisaktiivisuus ei kuulu tänne, virkavalta kyllä hoitaa. Niinjoo, olihan Helsingissä se joku somalien jalkapartioryhmä joka pyrki toimimaan kommunikointikanavana ainakin somalien ja valtaväestön kanssa, mutta joku vähän kokonaisvaltaisempi järjestö jonka jäsenillä olisi järjestyksenvalvojan ja teurastajan oikeudet.

Mulla on tosin käsitys että GA:lla oli aikoinaan omia ongelmiaan (esim. jotkut jäsenet osallistuivat rikoksiin), ja poliisien suhtautuminen heihin oli käsittääkseni varsin nihkeää. Wikipedia-artikkeli mainitsee että kaupunkien pormestaritkin ovat olleet tai ovat edelleen järjestön toimintaa vastaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Gat »

huima kirjoitti:..........
Pääkaupunkiseutu oli minusta perseestä jo 80-90 luvuilla, jolloin siellä asuin, mutta nyt kai sitten mamujen myötä on vielä enemmän perseestä.

Se, että itsepuolustuksesta saati aseen käytöstä joutuu puolustautuja helposti itse poseen, sopi sivistyneelle ja heterogeeniselle kansalle. Mutta ei enää tilanteeseen, jossa villi-ihmisiä ulkopuolelta on päästetty maahan oikein laumoittain. Ei siihen poliisi apuun ehdi.

Kuitenkin sinun tapauksessasi on aika selvää, että tummaihoinen kaveri ihan tarkoituksella provosoi sinua, käyttäen naisesi silmäilyä keinona. Toivoen sinun sanovan jotain mistä eskaloida tilannetta.

Suomalaistenkaan kesken jo pitkään ei ole ollut vaikka nakkikioskeilla epätavallista, että siellä on päivystänyt ihan valkonahkaisia nyrkkihulluja. Jotka yrittävät provosoimalla saada tappelun aikaiseksi. Siinä on itselle ongelma, että on vain ostamassa lihistä kahdella nakilla, eikä kannata noudattaa häirikön tappelutoivetta, suoda hänelle sitä iloa. Tarpeetonta ja seurauksena saattaa olla ruumiinvammoja itselle ja/tai juridisia seuraamuksia. Ei pidä lähteä siihen leikkiin.

Ehkä lyhyt "Minulle ei vittuilla" -sanaton katse riittäisi. Tai sitten voisi esittää suhtautuvansa häirikön provoihin kuin hyvänä vitsinä, myönnellen ja nauraen mukana. Ihan pelleksi suostuen.

Sinun tapauksessasi lisätekijänä oli luontainen tarve puolustaa naarastaan, mitä naaraat odottavatkin. Minusta siinä tunteessa ei ole mitään hävettävää, isompi juttu kuin vain omaan itseen kohdistuvat loukkaukset. Minusta olisi täysin oikein hakata mokoma paskaksi. Niin John Wayne tekisi :D Taas liikaa kesyyntymistä jos sellaisesta tuntee syyllisyyttä.

Mutta joo, entäs jos ei pysty?
Toinen on sen 30 kiloa painavampi.
Ja veikkaan, että se toinenkin suklaapoju olsi tullut apuun sinua kurmuuttamaan, jos tappeluun asti olisi menty. Paha tilanne, ja sittenkin mielestäni toimit oikein, vaikka totta kai luonnolle ottaa.

Itsepuolustustavoista (NojatuoliSenseinä, takuudella kukaan muu täällä ei ole juuri yhtään oikeasti harjoittelematta tutkinut alaa yhtä paljon kuin minä : D)

Ampuma-asetta en millään viittisi raahata mukanani. Tuntuisi pervolta.
Sen sijaan minulla ,tuollaisissa paskalähiöissä jos asuisin, ei olisi estoja kantaa taskussa puukon kokoista linkkaria, joita saa vaikka Teräasekeskuksesta (Mistä koulusurmaajat pyssynsä ostivat :D ). Vaikka on kuinka lainvastaista kantaa teräasetta, mieluummin päätyisin rosikseen tai linnaankin kuin saisin pahoja ruumiinvammoja tai kenties kuolisin. Sitäpaitsi linkkarille on melkein päivittäin ainakin minulle ihan siwistynyttä käyttöä. Kuitenkaan terää ei tappeluksessa varmaan kannata näyttää kuin viimeisessä hädässä. Siis pahasti häviöllä, ihan kuoleman uhan alla, useampi hyökkääjä jo kimpussa tai hyökkääjilläkin ase esillä.

Kamppailutaidoista "Lakanalajit" ovat minustakin epärealistisia. Ehkä toimivat jos olet kymmenennen danin o-sensei, tai ehkä ei sittenkään. Aikidolla on varsinkin huono maine. Vaikka saattaisi luulla, että sen kaadot sopivat kadullekin. No, harrastaneena osannet arvioida.

Kai sitten monesti mainitut Krav Maga ja Defendo olisivat käytännöllisiä, realistisia ja nopeammin opeteltavissa. Sinne kuulemma uskaltaa vanhakin mies ja nainen mennä.

Muodikas brassijujujutsu on sitten mattopainitaitoa, ja siinä ylivertainen. Mutta kadulla kannattanee välttää maahan menemistä (hyökkääjällä on kavereita, jotka potkii sua päähän kun yhden kanssa painit) ja sen sijaan pyrkiä tuottamaan nopeasti shokeeraavaa kipua vastustajalle ja poistua sitten.

Auvo Niinikedon Hotokuroryu-Jujutsuun en niinkään luottaisi. Ainakin kirjoissa vaikuttaa mekaanisesti opeteltavilta tekniikkasarjoilta, kikka ykkönen-kakkonen-kolmonen-nelonen siinä järjestyksessä, ja niitä oppimalla saa vyöarvoja. Kokoelma vanhojen lakanalajien kikkoja, japanilaisin nimin. Ehkä robottiluonteiset niin oppisi hyvinkin (ja pieksävät totta kai minut) Mutta minä en tykästele Niinikedon asennetta ja yleensäkin ihmettelen miten sellainen mekaanisuus pelaa tosimaailmassa

Streetwise JKD (Jeet Kune Do) tai Combat JKD ovat kiinnostavia modernisointeja sankarini Bruce Leen ideoista. Brucehan se ekana keksi, että ei kannata orjallisesti noudattaa perinteitä, vaan valita mikä itselle sopii. Valitettavasti mulla ei ole kenen kanssa treenata, mutta warettamallani Combat JKD (joo, olen nojatuolitaistelija :D ) videolla on varsin ihkuja ja yksinkertaisia jutskia, vaikka näytetään että ryysyistä repijän jalkojen potkiminen ei onnistu vaikka käsikirjoissa niin neuvotaan. Se kun riepottelee ympäriinsä. Mutta sen saa maahan ja sen käsivarren sijoiltaan paljon simppelimmin kuin hienostuneilla ja motoriikkaa vaativilla judoheitoilla: Käsivarresta ote ja itse vain heittäytyy koko painollaan alas. Isokaan jätkä kuulemma ei voi mitään sille.

Nyrkkeilemällä oppisi ainakin lyömään, väistämään ja jalkatyötä paremmin kuin itämaisissa lajeissa. Potkiminen ainakin ylös on aika turhaa. Onhan tietysti myös kickboxing, voi suositella.

Mutta tärkeintä on miettiä noita itse, kerätä itselleen sopivaa, ymmärtää yleisiä periaatteita älyllään, eikä vain opetella jonkun lajin virallista kikkakokoelmaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
1108

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Tix kirjoitti:Tätä lukiessa muisti taas miksi asuu Espoossa.
Minä muistin miksi asun Tampereella.
SikaMika

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Ei tällaisia aioita tarvitse edes miettiä. Väkivalta ei ole ratkaisu ja monikulttuurisuus on rikkaus. Etkö sä olisi voinut vaikka halata sitä mamua?
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

SikaMika kirjoitti:Ei tällaisia aioita tarvitse edes miettiä. Väkivalta ei ole ratkaisu ja monikulttuurisuus on rikkaus. Etkö sä olisi voinut vaikka halata sitä mamua?
Nimenomaan. Sen siitä saa kun on pillukade. Hebulikin olisi antanut oman dooriksensa musulmaanilla pantavaksi ja taputtanut tahtia vieressä.
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Tätä lukiessa muisti taas miksi asuu Espoossa.
Täh? No joo. Ei varmaan vedä vertoja itä-helsingille, mutta kyllä espoon puolellakin tuota plankkinaamaa näkyy ihan kiitettävästi.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti:Täh? No joo. Ei varmaan vedä vertoja itä-helsingille, mutta kyllä espoon puolellakin tuota plankkinaamaa näkyy ihan kiitettävästi.
Enemmän niitä Espoossa kuin täällä tai Turussa. Joku Kirstinmäki-Espoon keskus-Suvela-combo on hyvä esimerkki. Vähemmistönä te siellä olette.
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Vähemmistönä te siellä olette.
Mä olen Järvenpäässä ja täällä on kyllä enemmistönä ihan tavallista finskiä.

Mut joo. Mankkaan LIDL on hyvä esimerkki espoolaisesta eläintarhasta..
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti: Mä olen Järvenpäässä ja täällä on kyllä enemmistönä ihan tavallista finskiä.
Lainasin erehdyttävästi. Tarkoitin lähinnä kompata sua, toisin kuin Tixiä.
Rouva Pupu

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tänne on ainakin tuossa puolen vuoden sisään rahdattu monia bussilastillisia mamuja muualta kuin Venäjältä (liiiiiikaaa niitäkin). Muulla tavalla ei voi selittää tätä yhdessä yössä järkyttävästi kasvanutta väriä ja värinää kaduilla. Ei sitä ainakaan yliopistolla ole näkynyt ;)

Juna-asema on aika kaukana keskustasta, mutta "bussiasemalla" on sitä niin tuttua notkuntaa ja huutelua havaittavissa.
Tix

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Enemmän niitä Espoossa kuin täällä tai Turussa. Joku Kirstinmäki-Espoon keskus-Suvela-combo on hyvä esimerkki. Vähemmistönä te siellä olette.
En itse asiassa viitannut kirjoituksessani suoraan mamujen määrään. Hörhöt ovat mielestäni merkittävästi ikävämpi ilmiö asumisviihtyvyydessä kuin "mamut." Onhan Espoossa muutama pieni alue jossa hörhöjä ja/tai mamuja enemmän kuin muualla, mutta verrattuna Helsinkiin erityisesti hörhöjä on hyvin vähän.

Soukka/Kivenlahti, mainitsemasi alue ja Matinkylän tietyt alueet ovat sellaisia, joille en muuttaisi häiriöiden vuoksi. Leimallinen tekijä ei ole niinkään "mamut" vaan kaupungin vuokra-asuntojen keskittymät. Aluuet joilla niitä on, ovat kaikkialla Suomessa levottomia, joskin Itä-Helsinki on ihan omaa luokkaansa. Kallioon/Sörkkaan en muuttaisi edes puukolla uhaten, se alue on Suomen hörhökeskus. Mutta enpä muuttaisi myöskään Tampereen Hervantaan tai Lahden Mukkulaan tai Porin mikäsenytonkaanmissäjokupuukotetaan.

Toki tunnen myös Espoon keskuksen todellisuutta. Asuin opiskeluaikana siinä lähellä Kiltakalliossa ja viereisessä rapussa asui useampikin somaliperhe. Ei heistä koskaan häiriötä ollut, ihan tavallisia lapsiperheitä ja mukavia naapureita. Viikonloppuisin ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa kun heräsi ravintoloiden sulkemisaikaan ulos purkautuvien hörhöjen ja juoppojen aloitaessa meuhkaamisensa. Yksikään ei ollut mamu.

Ei taida Espoossa millään alueella olla maahanmuuttajia edes 10% väestöstä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja huima »

Tix kirjoitti:Leimallinen tekijä ei ole niinkään "mamut" vaan kaupungin vuokra-asuntojen keskittymät. Aluuet joilla niitä on, ovat kaikkialla Suomessa levottomia, joskin Itä-Helsinki on ihan omaa luokkaansa. Kallioon/Sörkkaan en muuttaisi edes puukolla uhaten, se alue on Suomen hörhökeskus.
Itä-Helsinki on iso alue, joten kannattaa olla tarkempi kun määrittelee mitkä alueet ovat omaa luokkaansa. Itä-Helsingille on minusta ominaista, että syntyy ongelmien keskittymiä paikkoihin joissa on paljon sosiaalista asuttamista ja ihmisten yhteentörmäämistä - esimerkiksi metroasemien ympäristö ja kauppakeskukset.

Itä-Helsingissä on kuitenkin kokonaisuutena suurimmalle osalle ihmisiä äärettömän rauhallista, ja alueelta löytyy todella hienoja ja rauhallisia alueita.

Kalliokin on hörhökeskus vain muutamista kohdista, muutenhan Kalliostakin löytyy todella kivoja paikkoja. Valinta kuitenkin esimerkiksi Töölön tai Kallion välillä on itsestäänselvä.
Tix

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

huima kirjoitti:
Tix kirjoitti:Leimallinen tekijä ei ole niinkään "mamut" vaan kaupungin vuokra-asuntojen keskittymät. Aluuet joilla niitä on, ovat kaikkialla Suomessa levottomia, joskin Itä-Helsinki on ihan omaa luokkaansa. Kallioon/Sörkkaan en muuttaisi edes puukolla uhaten, se alue on Suomen hörhökeskus.
Itä-Helsinki on iso alue, joten kannattaa olla tarkempi kun määrittelee mitkä alueet ovat omaa luokkaansa. Itä-Helsingille on minusta ominaista, että syntyy ongelmien keskittymiä paikkoihin joissa on paljon sosiaalista asuttamista ja ihmisten yhteentörmäämistä - esimerkiksi metroasemien ympäristö ja kauppakeskukset.

Itä-Helsingissä on kuitenkin kokonaisuutena suurimmalle osalle ihmisiä äärettömän rauhallista, ja alueelta löytyy todella hienoja ja rauhallisia alueita.

Kalliokin on hörhökeskus vain muutamista kohdista, muutenhan Kalliostakin löytyy todella kivoja paikkoja. Valinta kuitenkin esimerkiksi Töölön tai Kallion välillä on itsestäänselvä.
Äs if en tietäisi, että alueella kuin alueella on sisäistä vaihtelua. Onhan tuolla Kirstinmäen kyljessäkin omakotitaloalue.

Vaikka itse asuinalue olisi rauhallinen, niin kauttakulkureitit ja nuo mainitsemasi kesittymäpaikat ovat se ongelma. Jos järjestään jokaisessa ratikassa tai metroasemalla on kuseksiva juoppo tai riitaa haastava narkki, niin mitä sillä on merkitystä, että kotimatkastasi selvittyäsi narkki ei asu seinän takana?

Itä-Helsingin poliisipiiri on kaikkein epäsuosituin työpaikka poliisien keskuudessa. Kyllä se jotain kertoo.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tix kirjoitti:Tätä lukiessa muisti taas miksi asuu Espoossa.

Kallioon/Sörkkaan en muuttaisi edes puukolla uhaten, se alue on Suomen hörhökeskus.
Luulen, että tämä selittää aika paljon. Suhtautuminen asuinalueisiin lienee hyvin tarkka indikaattori sosiaalis-poliittisille mielipiteille ja arvostuksille.

No, olen viimevuodet asunut itse lähinnä Helsingin kantakaupungin länsiosissa, eli olen siinä mielessä vähän väärä henkilö romantisoimaan Kalliota, mutta kyllä toisinaan kaipailen opiskeluaikojen Kallioon. Kallio on kuitenkin Suomen urbaanein ja eläväisin alue. Helsingin ainoita seutuja, jossa kadulla on elämää kellon ja vuoden ympäri.

Mielikuvillahan tässä pelataan, ja hyvin vaikea minun olisi kuvitella koskaan muuttavani Espooseen. Jotenkin omassa mielikuvamaailmassani Espoo on pahan valtakunta: eräänlainen sosiaalisesti vapaamatkustava, amerikkalaisen sivistystä halveksuvan kapeakatseisuuden tyyssija Suomessa. Henkinen ilmasto, jossa kulttuuri on korvattu insinööritaidolla ja ajattelu laskemisella. Espoo on solidaarisuuden aitaamista pois golfkentältä ja sivistystradition yliajoa katumaasturin nousukasmaisuudella. En tiedä, missä exPertti asuu, mutta arvoineen ja mielipiteineen hän edustaa minulle Espoota. Muutto Espooseen olisi kannanotto, jonka kieltäydyn tekemästä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."