Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
prosessi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

nastamuumio kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Kiinnostavampaa tällaisessa hömppäkeskustelussa onkin minusta Espoo jonkinlaisena käsitteenä tai ideaalityyppinä; siis se, mitä Espooseen liittyvät unelmat ja arvot edustavat kollektiivitajunnassamme.
No, mun mielestä noita kollektiivitajunnan paljolti vääristyneitä juttuja olis syytä muuttaa, koska vääristyneestä kollektiivinen tajunta voi olla yhtä haitallinen juttu kuin vääristynyt maailmankuva muutenkin, ja arvelen, että siinä muuttamisessa voi auttaa itsestäänselvyyksienkin toistuvakin esiin tuominen. Ja kyllä kotiseutujen pilkkaaminen silti aina sattuu, oli pilkkaaja sanonut asiansa millä mielellä hyvänsä.
Tästä pääsemmekin miettimään, mikä on keskustelun tarkoitus. Entä jos kollektiivinen tajunta saisi lillua omissa mehuissaan, ilman että kukaan tonkisi sen sisältöä, pelosta että tonkimalla voisi loukata jotakuta? Eikö se juuri toimisi ylläpitävänä voimana, kun taas sisällön sanallinen esiintuominen juuri mahdollistaa tuon kaipaamasi itsestäänselvyyksien esille tuomisen, vastaväitteiden muodossa? (Muistaa täytyy myös, että Tixhän provosoi urpiaisen sanomaan kuten sanoi pilkkaamalla urpiaisen kotiseutua...)

Ihmisillä taitaa olla tapana luoda sitä voimakkaampia yleistyksiä, mitä vieraampi jokin asia heille on, koska keskenään ristiriitaiset yksityiskohdat sellaisissa asioissa ovat joka tapauksessa pahasti hämärän peitossa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Kiinnostavampaa tällaisessa hömppäkeskustelussa onkin minusta Espoo jonkinlaisena käsitteenä tai ideaalityyppinä; siis se, mitä Espooseen liittyvät unelmat ja arvot edustavat kollektiivitajunnassamme.
No, mun mielestä noita kollektiivitajunnan paljolti vääristyneitä juttuja olis syytä muuttaa, koska vääristyneestä kollektiivinen tajunta voi olla yhtä haitallinen juttu kuin vääristynyt maailmankuva muutenkin, ja arvelen, että siinä muuttamisessa voi auttaa itsestäänselvyyksienkin toistuvakin esiin tuominen. Ja kyllä kotiseutujen pilkkaaminen silti aina sattuu, oli pilkkaaja sanonut asiansa millä mielellä hyvänsä.
Tästä pääsemmekin miettimään, mikä on keskustelun tarkoitus. Entä jos kollektiivinen tajunta saisi lillua omissa mehuissaan, ilman että kukaan tonkisi sen sisältöä, pelosta että tonkimalla voisi loukata jotakuta? Eikö se juuri toimisi ylläpitävänä voimana, kun taas sisällön sanallinen esiintuominen juuri mahdollistaa tuon kaipaamasi itsestäänselvyyksien esille tuomisen, vastaväitteiden muodossa? (Muistaa täytyy myös, että Tixhän provosoi urpiaisen sanomaan kuten sanoi pilkkaamalla urpiaisen kotiseutua...)

Ihmisillä taitaa olla tapana luoda sitä voimakkaampia yleistyksiä, mitä vieraampi jokin asia heille on, koska keskenään ristiriitaiset yksityiskohdat sellaisissa asioissa ovat joka tapauksessa pahasti hämärän peitossa.
Kyllä minä olen ainakin aavistuksen verran nyt järkyttynyt, kun espoolaisuuteen liitetyn statuksen kulttuurisen roolin kritiikkini rinnastetaan koulukiusaamiseen. Tutkiskelen tätä sydämessäni ja pyrin parantamaan tapani. Heikoksi puolustuksekseni sanoisin, että itse kyllä aika vilpittömästi koin olevani ikäänkuin koulukiusattujen puolella tässä väännössä: Kitinän äärikokoomuslaisessa mielipideilmastossa on minusta aika tavallista, että palstan mielipidejohtajina kunnostautuneet teknis-taloudellis-juridisesti kouluttautuneet oikeistomiehet ovat ottaneet oikeudekseen vähätellä toisin suuntautuneita naisia ja puolihomoja miehenkuvatuksia mm. asuinpaikan perusteella, joka kaikkiin mittareihin ilmeisesti lasketaan. Tätä pyrin vastustamaan kirjoituksellani siitä, että ehkä Espoo - siis se stereotypia - ei sittenkään ole kaikkien tavoittelema asumismuoto. Koetin myös - ilmeisen epäonnistuneesti - ottaa huomioon Nastiksen kuvaileman tilanteen sillä, että en kritisoinut niinkään Espoota itsessään, tai edes kaikkia syitä haluta asua siellä, vaan vain tuota tiettyä mentaliteettia, joka saa hyväosaiset linnoittautumaan eroon kansasta, ja jota Espoosta edustaa oikeasti vain pieni osa (muutaman vuoden takaisessa Raid-tv-sarjassa oli mielestäni piirretty aika samantapainen kuva lähitulevaisuudesta löytyvästä Espoon Erityistalousalueesta - jotain samaa minulla oli mielessä). Tarkoituksena ei tietenkään ollut siis pilkata kenenkään kotiseutuja vaan kyseenalaistaa oletus, että amerikkalaisen keskiluokan elämänmuoto olisi mitenkään itsestäänselvästi inhimillisen onnellisuuden tavoiteltavin tyyssija.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tix

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

urpiainen kirjoitti:Tarkoituksena ei tietenkään ollut siis pilkata kenenkään kotiseutuja vaan kyseenalaistaa oletus, että amerikkalaisen keskiluokan elämänmuoto olisi mitenkään itsestäänselvästi inhimillisen onnellisuuden tyyssija.
Kytketköhän sinä nyt hiukan turhia merkityssisältöjä simppeliin toteamukseen, joka liittyy ihan ensisijaisesti asumisviihtyvyyteen, ja sieltä erityisesti häiriöihin :P
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tix kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Tarkoituksena ei tietenkään ollut siis pilkata kenenkään kotiseutuja vaan kyseenalaistaa oletus, että amerikkalaisen keskiluokan elämänmuoto olisi mitenkään itsestäänselvästi inhimillisen onnellisuuden tyyssija.
Kytketköhän sinä nyt hiukan turhia merkityssisältöjä simppeliin toteamukseen, joka liittyy ihan ensisijaisesti asumisviihtyvyyteen, ja sieltä erityisesti häiriöihin :P
Liioiteltuja, kohtuuttomia ja täysin lapasesta lähteviä merkityssisältöjä mitättömän heiton pohjalta? Ilman muuta. Onhan tämä Kitinä. Turhia? Ei minusta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tix

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

urpiainen kirjoitti:Liioiteltuja, kohtuuttomia ja täysin lapasesta lähteviä merkityssisältöjä mitättömän heiton pohjalta? Ilman muuta. Onhan tämä Kitinä. Turhia? Ei minusta.
Jos olisin ilmaissut asian toisin, vaikkapa niin, että kylläpäs taas osaakin arvostaa että omalla asuinalueella on rauhallista mainitsematta mitään Espoosta, tuskin olisit saanut moista kohtausta? Epäilisin, että et. Tässä tapauksessa kyse on siis enemmän sinun ennakkoluulostasi tai mielikuvastasi kuin minun. Esim. Kalliota koskevan lausumani perustan yksinomaan siellä käynteihini. Lähes aina Kallion/Sörkän seudulla käydessään saa todistaa jonkinsorttista häiriötilannetta.
Dumis

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Tix kirjoitti:Lähes aina Kallion/Sörkän seudulla käydessään saa todistaa jonkinsorttista häiriötilannetta.
Mun pitää vissiin hommaa paremmat kiikarit, tai sitten sä käyt ainoastaan kello 02-05 aikoina Kalliossa. Muutenkin joudun komppailemaan Urpiaisen mielipidettä Kalliosta. Itse siellä ikinä asunut, mutta jostain kumman syystä en ole pelännyt siellä läheskään niin paljoa kuin Länsi-Pasilassa kakruna.
Tix

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

Dumis kirjoitti:
Tix kirjoitti:Lähes aina Kallion/Sörkän seudulla käydessään saa todistaa jonkinsorttista häiriötilannetta.
Mun pitää vissiin hommaa paremmat kiikarit, tai sitten sä käyt ainoastaan kello 02-05 aikoina Kalliossa. Muutenkin joudun komppailemaan Urpiaisen mielipidettä Kalliosta. Itse siellä ikinä asunut, mutta jostain kumman syystä en ole pelännyt siellä läheskään niin paljoa kuin Länsi-Pasilassa kakruna.
Ihan miten vaan, ihan päiväsaikaan olen siellä etupäässä pyörinyt. Tilastofaktana mainittakoon, että 33 vuotta Espoossa asumista on johtanut 2 kertaa tilanteeseen, jossa on tarvinnut soittaa poliisit jostain syystä. Kalliosta muistan oikopäätä ainakin puoli tusinaa tapausta. Mukana mm. puukotus ja tilanne jossa mies hakkasi vaimonsa päätä kiviseinään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tix kirjoitti:Jos olisin ilmaissut asian toisin, vaikkapa niin, että kylläpäs taas osaakin arvostaa että omalla asuinalueella on rauhallista mainitsematta mitään Espoosta, tuskin olisit saanut moista kohtausta? Epäilisin, että et. Tässä tapauksessa kyse on siis enemmän sinun ennakkoluulostasi tai mielikuvastasi kuin minun.
Jos olisit, niin epäilisin, että sinun epäilysi olisi oikeassa. Olenkin koettanut olla aika selväsanainen siitä, että mielikuvista tässä on kyse. Kenen mielikuvista, on sitten mielenkiintoisempi kysymys. Olen tässä koettanut esittää, että ehkä kaikilla mielikuvilla ei ole yksiselitteistä omistajaa. Halusimmepa tai emme, Espooseen liitetty merkityskehikko on tietyn näköinen. Tämä on, kuten Nastamuumio huomautti, aika kohtuutonta monen tosiasiallisen espoolaisen kannalta. "Espoo", niinkuin minä termiä käytin, ei ehkä viittaakaan mihinkään tiettyyn paikkaan (kuten juuri Espooseen). Pikemminkin termi viittaa tietynlaiseen historiattomaan ja paikattomaan mutta mahdolliseen yhteiskuntakuvaan, joka on joko tavoite tai uhkakuva riippuen kuvan katsojan poliittis-sosiaalisista mietteistä. Vanhasen visioiden kautta myös "Nurmijärvi" on päässyt nousemaan helsinkiläisille "Espooksi". Ja kuten tiedetään, Kauniainen on - kuten NuoriDaavid on monesti korostanut - Espoon "Espoo".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Dumis kirjoitti: Itse siellä ikinä asunut, mutta jostain kumman syystä en ole pelännyt siellä läheskään niin paljoa kuin Länsi-Pasilassa kakruna.
Hassua, mä en kyl pelänny Länsi-Pasilassa kakarana. Ehkä liikuin sit eri hoodseilla tjtn. Tai en kyl toisaalta muista kauheesti pelänneeni liikkuessani missään päin Suomea, edes siellä ihmissyöjäsusien laumoittamassa Itä-Suomessa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti:Tai en kyl toisaalta muista kauheesti pelänneeni liikkuessani missään päin Suomea
Koeta vaikka hakea fiiliksiä enskerralla Kaisaniemen puistosta aamuyöstä, tai Lapualta nakkikioskin jonosta lauantaiyöllä kapakan jälkeen.
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Auttaako jos alkaa siellä Lapualla haukkumaan sitä humalaista setää demariksi? :)
Siellä riittää ihan vaan tuntematon naamavärkki.
Tix

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

urpiainen kirjoitti:Pikemminkin termi viittaa tietynlaiseen historiattomaan ja paikattomaan mutta mahdolliseen yhteiskuntakuvaan, joka on joko tavoite tai uhkakuva riippuen kuvan katsojan poliittis-sosiaalisista mietteistä. Vanhasen visioiden kautta myös "Nurmijärvi" on päässyt nousemaan helsinkiläisille "Espooksi". Ja kuten tiedetään, Kauniainen on - kuten NuoriDaavid on monesti korostanut - Espoon "Espoo".
Julistan kohta Espoon mielentilaksi tai uskontokunnaksi, en ole vielä päättänyt. Kumpi kuulostaa paremmalta - "maailmankatsomukseni on espoo" vai "voi hitto, tosi mahtavaa kun on näin espoo fiilis?" Kotikuntaa kysyttäessä vastaan "Mielikuva."

Toisaalta millään näistä ei ole merkitystä, kunhan saan itsenäisyysjulistukseni tunnustetuksi naapurivaltiossa.
Viimeksi muokannut Tix, 20.10.2008 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Lilo »

masa kirjoitti:
Koeta vaikka hakea fiiliksiä enskerralla Kaisaniemen puistosta aamuyöstä, tai Lapualta nakkikioskin jonosta lauantaiyöllä kapakan jälkeen.
Miksi ihmeessä? Kyllä mä hyvin tiedän, että on olemassa paikkoja, joissa ei kannata oleskella keskellä yötä. Totesinpa vaan, etten ole osannut kokea erityistä pelkoa esim. paikoissa jossa olen asunut tai viettänyt aikaani, enkä toisaalta tiedä miksi ihmeessä pitäisi alkaa pelkäämään tässä(kään) vaiheessa.

Terveen järjen käyttö on kai ihan sallittua tästä huolimatta? Vai siis meinasitko että on jotenkin irrationaalista olla olematta jatkuvasti peloissaan kaikesta siitä mitä ehkä mahdollisesti voisi tapahtua?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
prosessi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Heikoksi puolustuksekseni sanoisin, että itse kyllä aika vilpittömästi koin olevani ikäänkuin koulukiusattujen puolella tässä väännössä: Kitinän äärikokoomuslaisessa mielipideilmastossa on minusta aika tavallista, että palstan mielipidejohtajina kunnostautuneet teknis-taloudellis-juridisesti kouluttautuneet oikeistomiehet ovat ottaneet oikeudekseen vähätellä toisin suuntautuneita naisia ja puolihomoja miehenkuvatuksia mm. asuinpaikan perusteella, joka kaikkiin mittareihin ilmeisesti lasketaan. Tätä pyrin vastustamaan kirjoituksellani siitä, että ehkä Espoo - siis se stereotypia - ei sittenkään ole kaikkien tavoittelema asumismuoto.
Olen tässä yrittänyt heikohkolla espoontuntemuksellani hahmottaa, mitä osaa Espoosta käytät mielikuvasi lähteenä. Ehkä kyseessä ovat ne alueet, jotka ovat kerrostalokeskittymien ulkopuolella, tyyliin Mäkkylä ja Muurala. Ja joo, nuo alueet ovat minunkin mielestäni ahdistavia, mutta niiden käyttäminen Espoon määrittelyyn ei oikein taida toimia, jos keskustellaan porukassa, joista osalle Espoo on entinen tai nykyinen kotipaikkakunta. Nimen käyttäminen symbolina ei vain onnistu, jos paikka nimen takana on ihan oikeasti tuttu.
Koetin myös - ilmeisen epäonnistuneesti - ottaa huomioon Nastiksen kuvaileman tilanteen sillä, että en kritisoinut niinkään Espoota itsessään, tai edes kaikkia syitä haluta asua siellä, vaan vain tuota tiettyä mentaliteettia, joka saa hyväosaiset linnoittautumaan eroon kansasta, ja jota Espoosta edustaa oikeasti vain pieni osa (muutaman vuoden takaisessa Raid-tv-sarjassa oli mielestäni piirretty aika samantapainen kuva lähitulevaisuudesta löytyvästä Espoon Erityistalousalueesta - jotain samaa minulla oli mielessä).
Tai sitten onnistuit liiankin hyvin, en usko että Nastis olisi pahoittanut mieltään yhtään niin paljon, jos olisit keskittynyt paheksumaan vaikkapa paikallista arkkitehtuuria. Sen sijaan kohdistit kritiikkisi siellä asuvien mentaliteettiin, mikä on paljon henkilökohtaisempaa.
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tix kirjoitti: Julistan kohta Espoon mielentilaksi tai uskontokunnaksi, en ole vielä päättänyt. Kumpi kuulostaa paremmalta - "maailmankatsomukseni on espoo" vai "voi hitto, tosi mahtavaa kun on näin espoo fiilis?" Kotikuntaa kysyttäessä vastaan "Mielikuva."
Ääni tälle.
Asun ihan kohta samassa Mielikuvassa.


(hyi kun jotenkin kuulosti tuhmalta :oops: )
daddykillkill

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

bliss kirjoitti:(hyi kun jotenkin kuulosti tuhmalta :oops: )
Tixin aloite saattaa johtaa siihen, että vastedes naisparit viettävät kuhertelulomiaan Lesboksen saaren sijasta (L)Espoossa. Olisihan se hienoa, mestat täynnä sateenkaarikansaa.
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti:Miksi ihmeessä?
Ei miksikään. Kunhan vaan totesin etttä hankaluuksia löytää, jos niitä on hakeakseen. Itsesuojeluvaiston omaava osaa kyllä vältellä ongelmatilanteita varsin pitkälti.
nastamuumio

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

urpiainen kirjoitti: Tarkoituksena ei tietenkään ollut siis pilkata kenenkään kotiseutuja vaan kyseenalaistaa oletus, että amerikkalaisen keskiluokan elämänmuoto olisi mitenkään itsestäänselvästi inhimillisen onnellisuuden tavoiteltavin tyyssija.
Joo, taisi käydä niin, että jonkin kotiseutuuni liitettävän asian arvostelu sai minussa aikaan vahvan reaktion enkä pysähtynyt miettimään sen kummemmin, mistä tässä keskustelussa oli kyse, jos oli.

Kuitenkin mun mielestä noi Espooseen liitettävät käsitykset ovat jo aika kaluttuja eikä niitä ylläpitämällä edistetä yhtään mitään. Tietysti tämän keskustelun tai koko Kitinänkään tarkoitus sinänsä ei ole edistää maailmanrauhaa ja ihmisten hyvinvointia, mutta mielestäni niitä voisi kuitenkin siitäkin huolimatta pyrkiä edistämään, ja nuo stereotyyppiset käsitykset mielestäni vain ylläpitävät vastakkainasettelua meihin ja niihin - eli pudotaan ihan samalle tasolle kuin nekin, joita tahdotaan arvostella. Eihän esimerkiksi sukupuolten tasa-arvokaan edistä sillä, että naiset alkavat vapautua nipistelemään miestenkin takamuksia, vaan se tekee kaikesta vain entistä vaikeampaa ja ikävämpää.

Haluaisin uskoa keskustelun ja ymmärtämisen kautta tapahtuvaan lähentymiseen ja vaikka siihen, että jos enemmän kaupunkilaismielentilaiset ihmiset alkaisivat myös arvostaa joitakin espoolaisia asioita, myös stereotypiaespoolaiset avautuisivat muulle maailmalle ja eräänä kauniina päivänä ajattelisivat, että kun omassa lähiössä on tilaa ja kaunista maisemaa ja kaikkea, niin eikös pistettäisi naapuriin pystyyn päihdeongelmaisten nuorten kuntoutusyksikkö! Ei tuota huomenna tapahdu, eikä ehkä ylihuomennakaan, mutta uskon, että mahdollisuudet olisivat hieman suuremmat, jos erilaisissa tilanteissa olevat ihmiset pyrkisivät morkkaamisen sijasta ymmärtämään toisiaan.

Idealisti mussa myös on viime aikoina uskonut, että kaikille ajatteluun kykeneväisille ihmisille olisi jo muutenkin selvää, etteivät kaikki tavoittele samanlaista elämää, mutta nyt kun muistutat kaikista mittareista jne., niin palaa mieleen sitä vanhaa harmia joidenkin ihmisten käsityksistä, jonka viime aikoina olen onnistunut sulkemaan mielestäni.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nastamuumio kirjoitti:Kuitenkin mun mielestä noi Espooseen liitettävät käsitykset ovat jo aika kaluttuja eikä niitä ylläpitämällä edistetä yhtään mitään.
Ai ikäänkuin ajattelet, että pelkästään rintamalinjoja ja yleistä kapeaktseisuutta edistävä yksisilmäisyys ei välttämättä ole kovin rakentavaa? Noin kun sen laittaa, niin mikä ettei. Toki olen samaa mieltä, että Helsinginkin tulisi ymmärtää, että ihmiset nyt kaipaavat ympärilleen hieman vihreyttä ja ulkoilumahdollisuuksia kaupungissakin. Lisäksi olisi varmaan kiva, jos asuntojen äänieristys olisi sellaisessa kunnossa, että naapurien ihan jokaista keskustelua ei tarvitse kuulla sanatarkasti. Tällaisiakin asioita ihmiset varmasti hakevat Espoosta.

Kyllähän kai sekin antaa tässä kaupunkipolitiikassa toivoa, että Soinivaara oli vaaleissa tosiaan koko maan äänikuningas, Keskustan ministerisehdokas Helsingissä Mari Kiviniemi lähti avoimesti pääkaupunkiseudun kuntaliitos -teemalla vaaleihin ja sai ihan ok suosion, ja vanha pahoinpitelijä Jan Vapaavuorikin on ajanut Kokoomuksen kaupunkipolitiikka yllättävän punavihreään suuntaan ja oli siitä huolimatta Kokoomuksen valtteja Helsingissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mietin tässä iltapäiväkahvia siemaillessani vielä lisää tätä Espoo-problematiikkaa. Omassa Espoo-närkästyksessäni kun on selvästi jonkilainen, itsenikin vieroksuma tai ainakin kummastelema moralisoiva sävy. Ilmeisesti Espooseen liittyvä periaattellisempi ongelma on siinä, että Espoo - tai Espoon perusidea - on perinteisen länsimaisen ja demokraattisen etiikka-käsityksen mukaan olemuksellisesti epäeettinen. Eettisyyteen kun tässä traditiossa kuuluu keskeisesti universalisoitavuuden ajatus: eettisesti hyväksyttävien asioiden pitää olla kaikkien tavoitettavissa.

Esi-demokraattisen (tai valistusajattelua edeltävän) ei-länsimaisen aristokraattisen ajattelun mukaanhan on ihan ok, että hyvät asiat eivät ole universaaleja tässä mielessä. Tällaisen mallin mukaan maailman järjestykseen vain kuuluu, että vaikkapa perusoikeudet ja -vapaudet eivät ole universaaleja vaan kuuluvat vain pienelle vähemmistölle (valitulle kansalle, aristokraateille, ylimmälle kastille, valkoihoisille, miehille, tietylle heimolle jne.). Tästä länsimainen valistusajattelu pyristelee eroon universalisoiden etiikan kaikkia koskevaksi.

Espoon idea taas on olemuksellisesi (loogisesti välttämättä) anti-universalistinen: väljä hienostolähiö suurkaupungin kupeessa. Tämä hyvän elämän malli on loogisesti mahdollinen vain, jos se ei voi koskea kuin pientä osaa kansasta. Espoon perusidea edellyttää sitä, että suurin osa porukasta ei sitä voi toteuttaa vaikka haluaisikin. Olemuksellisesti anti-universalistisena Espoo on siis olemuksellisesti (länsimaisen & demokraattisen valistusperinteen mukaan) myös epäeettinen.

Tähän tietysti kitinäläisten uusliberalistisiipi huomauttaa, että heidän mukaansa Espoon idea ei ole haitallisesti anti-universalistinen, koska ei ole yksilön kyvyistä riippumattomasti ennalta määrättyä, kuka Espoon siunauksen osakseen saa. Kaikki voivat Espoota tavoitella, vaikka vain kyvykkyimmät ja etevimmät sen voiva saavuttaa. Ja tätä pidetään moraalisesti oikeana: kullekin Espoota kykyjensä mukaan. On kuitenkin huomattava, että tämä ajattelumalli ei poista sitä, että Espoo on olemuksellisesti anti-universalistinen. Siksi tämä ajattelumalli ei myöskään osoita, että Espoon idea olisikin eettinen, vaan päinvastoin, että ajatusmallin pohjana oleva uusliberalistinen ajattelutapa on sekin anti-universalistista luokkautumista tuottavana epäeettinen.

- - -

Ennakoidakseni vielä Nastamuumion vastaväitteen haluan vielä huomauttaa, että Matinkylän tahi Olarin kerrostaloghetot eivät ole vastaesimerkki tälle kelalle. Pikemminkin, analyysini osoittaa, miten tällaiseen jamaan ajautuneet piruparat voivay kokea tulleensa petetyiksi: he asuvat faktuaalisetsi Espoossa, mutta Espoon idea ei heitä ole siunannut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti:..sivistynyttä shittiä..
Olisikohan aika päivittää Espoo-tietämys?

Aloita vaikka täältä niin voi vaikka vapautua paine aivojen takaosasta ja rentouttaa kokemaan maailmaa sellaisena kuin se on, eikä kuten selluloosakäyttöliittymällä lukee.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:Omassa Espoo-närkästyksessäni kun on selvästi jonkilainen, itsenikin vieroksuma tai ainakin kummastelema moralisoiva sävy.
Sitä voisi nimittää vaikkapa kateudeksi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

masa kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Omassa Espoo-närkästyksessäni kun on selvästi jonkilainen, itsenikin vieroksuma tai ainakin kummastelema moralisoiva sävy.
Sitä voisi nimittää vaikkapa kateudeksi.
Ei voisi. Tai voisi, mutta se olisi aika perustavanlaatuinen virhe. Yleisemminkin ottaen - ja tästä on Kitinässäkin jauhettu aika lailla - on erittäin harhaanjohtavaa, mutta valitettavan yleistä, sotkea huoli oikeudenmukaisuudesta kateuteen. Kyseessä on kaksi eri asiaa, eikä niitä pidä sotkea, jos halutaan keskustella järkevästi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:Ilmeisesti Espooseen liittyvä periaattellisempi ongelma on siinä, että Espoo - tai Espoon perusidea - on perinteisen länsimaisen ja demokraattisen etiikka-käsityksen mukaan olemuksellisesti epäeettinen. Eettisyyteen kun tässä traditiossa kuuluu keskeisesti universalisoitavuuden ajatus: eettisesti hyväksyttävien asioiden pitää olla kaikkien tavoitettavissa.
Jos kaikki pääsisivät ilmaiseksi Espooseen niin Espoossa ei olisi mitään tavoittelemisen arvoista ja parempi porukka muuttaisi Kauniaisiin.

Eikö olisi helpompi luoda Espoo kaikkialle kuin roudata kaikki Espooseen? Vai pitäisikö sanoa Pjongjang?
nastamuumio

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

urpiainen kirjoitti:
Ennakoidakseni vielä Nastamuumion vastaväitteen haluan vielä huomauttaa, että Matinkylän tahi Olarin kerrostaloghetot eivät ole vastaesimerkki tälle kelalle. Pikemminkin, analyysini osoittaa, miten tällaiseen jamaan ajautuneet piruparat voivay kokea tulleensa petetyiksi: he asuvat faktuaalisetsi Espoossa, mutta Espoon idea ei heitä ole siunannut.
Mitkä ghetot? Ja edelleen toi esittelemäsi Espoon idea on vain sun käsityksesi siitä, mitä joku ehkä ajattelee. Ei ole olemassa universaalia Espoon ideaa, jonka edes kovin suuri osa Espoota oikeasti tuntevista jakaisi. Miksi juuri Espoo edustaa joillekin tätä esittelemääsi ajattelua? Vastustavathan esimerkiksi monet töölöläisetkin asunnottomien asuttamista seuduilleen.
Vastaa Viestiin