Autoilu 2
Re: Autoilu 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
Suomalaisittain huomattavaa on, että Venäjällä myytävät kiinalaiset autot eivät pääsääntöisesti ole samoja kuin Euroopassa kaupiteltavat kiinalaismallit.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Mallit eri. Suunnittelu, osat ja maalaus samaa.uotteissa saattaa kuitenkin olla teknisiä yhtäläisyyksiä myös eurotuotantoon – muun muassa autoteollisuuden globaalista massavalmistusluonteesta johtuen.
Viimeksi muokannut Bluntly, 07.09.2023 10:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Kitisijä
TM vertaili, millä aja halvimmalla seuraavat 5 vuotta:
https://www.is.fi/autot/art-2000009851194.html
14 000 km keskimääräiset ajot:
- käytetty sähköauto halvin (Hyundai Ioniq Electric 28 kWh, eli range aika vaatimaton)
7 000 km:
- käytetty sähkö, käytetty bensa ja käytetty diesel tasoissa
- uusi tesla kallein
Meni suunnilleen kuten itsekin olen laskenut. Tähän asti käytettyjä sähköjä on ollut aika heikosti saatavilla, joten se ei ole ollut vielä vaihtoehto. Eiköhän alle 5 vuodessa auto vaihdu sähköiseen käytettyyn. Ellei sitten yhteiskäyttöautot jotenkin kehity helpommin saatavilla oleviksi.
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh oli vertailussa käytetty käytetty sähkö, eli rangeltaan aika pieni. Oma tarve on esim. 260 km talvella. Sitten kun tuon ja kunnon tavaratilan (600+ litraa) saa käytettynä, niin auto vaihtuu.
https://www.is.fi/autot/art-2000009851194.html
14 000 km keskimääräiset ajot:
- käytetty sähköauto halvin (Hyundai Ioniq Electric 28 kWh, eli range aika vaatimaton)
7 000 km:
- käytetty sähkö, käytetty bensa ja käytetty diesel tasoissa
- uusi tesla kallein
Meni suunnilleen kuten itsekin olen laskenut. Tähän asti käytettyjä sähköjä on ollut aika heikosti saatavilla, joten se ei ole ollut vielä vaihtoehto. Eiköhän alle 5 vuodessa auto vaihdu sähköiseen käytettyyn. Ellei sitten yhteiskäyttöautot jotenkin kehity helpommin saatavilla oleviksi.
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh oli vertailussa käytetty käytetty sähkö, eli rangeltaan aika pieni. Oma tarve on esim. 260 km talvella. Sitten kun tuon ja kunnon tavaratilan (600+ litraa) saa käytettynä, niin auto vaihtuu.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
Vertailu toki kertoo sen mitä kysytään (mikä on halvin milläkin kilometreillä), mutta autot ovat keskenään hyvin erilaisia. Verrataan keskenään uusia ja 16 vuotta vanhoja autoja.
-
- Kitisijä
^
Hyvä pointti. En huomannutkaan, että käytetty bensa ja diesel olivat jotain ihan ikäloppuja.
Noin max 10v vanhat hyvinvarustellut autot ovat aika vertailukelposia autoja uusiin nähden. Tuota vanhemmista alkaa puuttua kaikenlaista.
Taidanpa ennustaa, että käytetyt sähköt pitävät hintansa aika hyvin jatkossa. Markkinoille tulevien käytettyjen sähköjen range ei enää ole samalla lailla rajoittava kuin tuossa pikkuakullisessa Ioniqissa. Jos käytetty sähkö on 14 000 normiajolla halvempi kuin paljon vanhempi 4000€ bensa / diesel, niin tuo kustannushyöty riittää kannattelemaan käytettyjen sähköjen hintaa. Aivan tuoreet käytetyt sähköt elävät voimakkaasti uusien sähköjen hintojen mukaan, mutta vanhemmissa hinta ei voi painua loputtomiin, koska jengi alkaa vaihtaa polttiksista niihin.
Hyvä pointti. En huomannutkaan, että käytetty bensa ja diesel olivat jotain ihan ikäloppuja.
Noin max 10v vanhat hyvinvarustellut autot ovat aika vertailukelposia autoja uusiin nähden. Tuota vanhemmista alkaa puuttua kaikenlaista.
Taidanpa ennustaa, että käytetyt sähköt pitävät hintansa aika hyvin jatkossa. Markkinoille tulevien käytettyjen sähköjen range ei enää ole samalla lailla rajoittava kuin tuossa pikkuakullisessa Ioniqissa. Jos käytetty sähkö on 14 000 normiajolla halvempi kuin paljon vanhempi 4000€ bensa / diesel, niin tuo kustannushyöty riittää kannattelemaan käytettyjen sähköjen hintaa. Aivan tuoreet käytetyt sähköt elävät voimakkaasti uusien sähköjen hintojen mukaan, mutta vanhemmissa hinta ei voi painua loputtomiin, koska jengi alkaa vaihtaa polttiksista niihin.
-
- Kitisijä
EU:n protektionismi alkaa nosta päätään: kiinalaisille sähköautoille halutaan rangaistustullit
https://www.is.fi/autot/art-2000009853654.html
Varmasti Kiina dumppaa strategisesti hintoja. Kuinka paljon, se on arvoitus.
https://www.is.fi/autot/art-2000009853654.html
Varmasti Kiina dumppaa strategisesti hintoja. Kuinka paljon, se on arvoitus.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
Rangaistullit eivät tule tapahtumaan, koska Kiina on maailman suurin automarkkina.
Kiina alkanut kieltämään länkkärisähkövispilöitä, on siihen vastattava.
Tai siis rajoittamaan.
Tai siis rajoittamaan.
-
- Kitisijä
Hyvä pointti. Tällä hetkellä sähköjä myydään vielä niin vähän, ettei kannata riskeerata bensaautojen kiinan markkinoita pistämällä liian suuria tulleja kiinalaisille. Pienet tullit voidaan laittaa silleen näön vuoksi. Siinä kohtaa kun polttisten markkinoilla ei ole enää niin väliä, niin kiinalaiset ovatkin jo täyttäneet markkinat.James Potkukelkka kirjoitti: ↑14.09.2023 10:20 Rangaistullit eivät tule tapahtumaan, koska Kiina on maailman suurin automarkkina.
Kiinan markkinan autot valmistetaan Kiinassa. Vaikea nähdä että Kiina laittaisi omille tehtailleen tullit.James Potkukelkka kirjoitti: ↑14.09.2023 10:20 Rangaistullit eivät tule tapahtumaan, koska Kiina on maailman suurin automarkkina.
Universaali disclaimer.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
Vaikea sanoa. Monenlaista yllättävää vastoinkäymistä voi tulla.So Hard kirjoitti: ↑14.09.2023 10:30Kiinan markkinan autot valmistetaan Kiinassa. Vaikea nähdä että Kiina laittaisi omille tehtailleen tullit.James Potkukelkka kirjoitti: ↑14.09.2023 10:20 Rangaistullit eivät tule tapahtumaan, koska Kiina on maailman suurin automarkkina.
Mun puoliso innostui noista kiinan halpissähköautoista ja on käyty ajamassa kolmea eri. Keskeneräisen oloisia vehkeitä, kaikesta mahdollisesta säästetty, esim. apukuskin penkkiä ei saanut juuri säädettyä. Käyttöjärjestelmä oli kaikkea muuta paitsi intuitiivinen ja monia ns. perusominaisuuksia en onnistunut löytämään puolen tunnin aikana lainkaan. Pysäköidessä piti tehdä jotain erityiskikkoja, koska "niinhän näissä on tapana". Myyjä ei osannut kertoa pystyykö huollattamaan Suomessa tai saako varaosia.
Lopputulos on siis, että ajetaan edelleen meidän vanhalla Volvolla. Just nyt ei ole intoa etsiä muutakaan, ehkä keväällä uusi kierros.
Lopputulos on siis, että ajetaan edelleen meidän vanhalla Volvolla. Just nyt ei ole intoa etsiä muutakaan, ehkä keväällä uusi kierros.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
BYD myös?exsu kirjoitti: ↑14.09.2023 11:39 Mun puoliso innostui noista kiinan halpissähköautoista ja on käyty ajamassa kolmea eri. Keskeneräisen oloisia vehkeitä, kaikesta mahdollisesta säästetty, esim. apukuskin penkkiä ei saanut juuri säädettyä. Käyttöjärjestelmä oli kaikkea muuta paitsi intuitiivinen ja monia ns. perusominaisuuksia en onnistunut löytämään puolen tunnin aikana lainkaan. Pysäköidessä piti tehdä jotain erityiskikkoja, koska "niinhän näissä on tapana". Myyjä ei osannut kertoa pystyykö huollattamaan Suomessa tai saako varaosia.
Olikohan tuollaista? Joku MG ja Maxus oli ainakin. Molemmat hirveitä. Jälkimmäinen lisäksi myös ruma, näytti mopsilta.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
BYD on mun käsittääkseni laadukas ja itse kävin show roomissa katsomassa eikä mielestäni paha.
Samaan syssyyn haluan reklamoida autojen, sekä uusien että käytettyjen, myyntikuvista. Minua ei kiinnosta miltä auton keula näyttää alakulmasta kuvattuna. Sen sijaan kiinnostaisi kovasti, miltä takakontti näyttää, mielellään havainnekuvan kanssa, jossa siellä on joku aika vakikokokoinen tavara, esim. golfbägi. Ärsyttää, kun joutuu aina metsästämällä hakemaan jotain screenshottia esittelyvideolta, jotta voisi edes yrittää arvioida millaiset sisätilat autossa on.
Edelleen BYD on kiinan johtava merkki sähköautopaloissa.
Muutenkin voi odottaa tulevaisuudessa, että kiinavispilöille tulee rajoituksia palovaaran vuoksi.
Muutenkin voi odottaa tulevaisuudessa, että kiinavispilöille tulee rajoituksia palovaaran vuoksi.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
-
- Kitisijä
MG vaikuttaa myös ihan ok:lta:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009640376.html
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/9 ... 94fda78fab
Volvo ja Polestar tietty on kiinalaisomistuksessa nykyisin.
Oma ennusteeni on, että ehkä 3-4 vuoden kuluttua tulee vaihto sähköön. Jos auto olisi uusi, niin kiinalaiset voisivat olla tuolloin jo vaihtoehto. Käytettynä varmaan valinta olisi Ioniq 5 tai Enyaq. Jos Y saa 3:n kaltaisen faceliftin, niin sekin on varmaan hyvä optio käytettynä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009640376.html
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/9 ... 94fda78fab
Volvo ja Polestar tietty on kiinalaisomistuksessa nykyisin.
Oma ennusteeni on, että ehkä 3-4 vuoden kuluttua tulee vaihto sähköön. Jos auto olisi uusi, niin kiinalaiset voisivat olla tuolloin jo vaihtoehto. Käytettynä varmaan valinta olisi Ioniq 5 tai Enyaq. Jos Y saa 3:n kaltaisen faceliftin, niin sekin on varmaan hyvä optio käytettynä.
Ootko ajanut sellaista MG:tä? Mä olen, en näe mitään syytä miksi ostaisin sellaisen.
-
- Kitisijä
^ En näe mitään syytä ostaa mitään sähköautoa uutena. Matikka ei vaan toimi. Mutta arvioiden mukaan tuo MG4 on ihan ok, ei mitenkään keskimääräistä huonompi.
Jos nyt kiinalainen on saatava niin eikö sitten Volvo? Kai siinä hurrit on edes vähän katsoneet perään.
Ja tuo EX30 on aika kompakti.
Ja tuo EX30 on aika kompakti.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
EX30 tulee varmasti myymään kaikki mitä saavat ulos.