Mä sanoin kaupunkiautoina en kauppakasseina. Saksassa on aika tiukkoja päästörajoja isommissa kaupungeissa, joka ohjaa vähäpäästöisiin autoihin, jos sillä kulkineella on tarpeellisempaa päästä keskustoihin kuin huristaa autobahnalla ympäri Saksaa.sivustahuutaja kirjoitti: ↑24.02.2024 11:58 ^ y on parhaiten myyvä sähkö saksassa eivätkö muutkaan sakujen ostamat ole kauppakasseja: enyaq, id4. Sähköt ovat aivan liian kalliita kauppakasseiksi, joilla ajetaan vähän. Tilanne ei muutu kunnes polttikset kielletään keskustojen lähellä.
No googlasin vähän mun mutuilun tueksi:
Plug-in car registrations in 2023 (YOY change):
BEVs: 524,219 (up 11%) and 18.4% market share
PHEVs: 175,724 (down 51%) and 6.2% market share
Total: 699,943 (down 16%) and 24.6% market share
Puhtaiden polttomoottorien osuus uusista autoista on siis yli 75% ja hybridit mukaan luettuna yli 80%. Tää oli se mun pointti. Mä sanoisin, että autobahnalla iso polttomoottori on edelleen se vasemman kaista hallitsija oli täyssähkön kiihtyvyys mitä vaan ja syy miksi Mersu himmaa sähköistymistään.
Samaan aikaan Suomessa: Sähköautojen osuus Suomessa jo 49 % uusista autoista – Täyssähkö 30, lataushybridi 19.
Täällä sähköt näköjään kelpaa paljon paremmin. Moottoritiet on mun mielestä se iso ero meidän tie infrassa. Me ajetaan sähköllä etelä-suomen alueella, mutta kun matka vie keski- tai pohjoissuomeen, niin aina dieseli alle vaikka kilometrit sillä maksaakin enemmän, koska kokonaisajoaika merkitsee enemmän.