Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.02.2024 11:58 ^ y on parhaiten myyvä sähkö saksassa eivätkö muutkaan sakujen ostamat ole kauppakasseja: enyaq, id4. Sähköt ovat aivan liian kalliita kauppakasseiksi, joilla ajetaan vähän. Tilanne ei muutu kunnes polttikset kielletään keskustojen lähellä.
Mä sanoin kaupunkiautoina en kauppakasseina. Saksassa on aika tiukkoja päästörajoja isommissa kaupungeissa, joka ohjaa vähäpäästöisiin autoihin, jos sillä kulkineella on tarpeellisempaa päästä keskustoihin kuin huristaa autobahnalla ympäri Saksaa.

No googlasin vähän mun mutuilun tueksi:

Plug-in car registrations in 2023 (YOY change):

BEVs: 524,219 (up 11%) and 18.4% market share
PHEVs: 175,724 (down 51%) and 6.2% market share
Total: 699,943 (down 16%) and 24.6% market share

Puhtaiden polttomoottorien osuus uusista autoista on siis yli 75% ja hybridit mukaan luettuna yli 80%. Tää oli se mun pointti. Mä sanoisin, että autobahnalla iso polttomoottori on edelleen se vasemman kaista hallitsija oli täyssähkön kiihtyvyys mitä vaan ja syy miksi Mersu himmaa sähköistymistään.

Samaan aikaan Suomessa: Sähköautojen osuus Suomessa jo 49 % uusista autoista – Täyssähkö 30, lataushybridi 19.
Täällä sähköt näköjään kelpaa paljon paremmin. Moottoritiet on mun mielestä se iso ero meidän tie infrassa. Me ajetaan sähköllä etelä-suomen alueella, mutta kun matka vie keski- tai pohjoissuomeen, niin aina dieseli alle vaikka kilometrit sillä maksaakin enemmän, koska kokonaisajoaika merkitsee enemmän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ethiopia has banned the import of non‑electric vehicles, the first country worldwide to prohibit internal combustion engine cars completely. The ban was confirmed on 29 January 2024.

Etiopiassa on kolme kaupunkia joiden väkiluku on yli puoli miljoonaa. Odotamme ilmanlaadun paranevan.

Väestönkasvun seurauksena Etiopian metsistä on kadonnut viimeisten 50 vuoden aikana 98 prosenttia. Puuta ei voi enää polttaa, kun ne on jo poltettu.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ bannin syynä valuuttavarantojen suojelu, ei ekoilu. Sähköissä vaan valuuttahitti tulee aikaisemmin kuin polttiksissa, joten saa nähdä, ovatko etiopialaiset osanneet laskea.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lähdin Turun motarilla ohittamaan ohituskaistan kautta autojonoa, joka körötteli oikean puoleista kaistaa alle 80:ä. Auto lähti sohjoliirtoon. Hetken näytti, että luistelen oikealla olevan auton kylkeen. Onneksi plaani hellitti viime hetkellä :paavi:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Synnyinseuduilla nuori äijä kuoli tuollaisessa tilanteessa ihan äsken. Vesiliirtoon ja poikittain. Toisella kaistalla ajava ajoi kuskin ovesta sisään.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Korjausvelkaiset tiet rapistuu ja vallankin matalaprofiilirenkaat ottaa osumaa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010255132.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ckout=true

Apple lopettaa autoprojektin.

Jos olisin Tim Cook niin aloittaisin (ellei jo ole käynnissä) kotitalousrobottiprojektin. Ne kuitenkin tulevat joskus (ennen fuusioreaktoria!) ja markkina on täysin neitseellinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös Applen tulokulma aiheeseen ollut ainakin osittain itseajava auto? Eli oikeastaan se sähköauto ei tuossa ole se oleellinen seikka.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mä ymmärrän uutisen niin, että koko projekti lopetetaan. Eli ei kehitetä sen kummemmin rautaa kuin itseajavaa softaakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tarkoitin, että kun tätä uutisoiaan sähköautojen kehityksen lopettamisena, niin kyse on luultavasti itseajavuudesta luopumisesta. Tuskin Applea kiinnosti muut auton osat lainkaan. Olisin hämmästynyt, jos projektissa olisi käytetty tuntiakaan akkujen miettimiseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 9:04 ^
Tarkoitin, että kun tätä uutisoiaan sähköautojen kehityksen lopettamisena, niin kyse on luultavasti itseajavuudesta luopumisesta. Tuskin Applea kiinnosti muut auton osat lainkaan. Olisin hämmästynyt, jos projektissa olisi käytetty tuntiakaan akkujen miettimiseen.
Juu. Idea nimenomaan oli itseajavuus, ei sähkö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kotitalousrobotit on jo pitkällä. Ajattelet vain suppeasti yhtä isoa möykkyä kun pitäisi miettiä useaa keskenään juttelevaa pientä yksikköä. Hajautus on ollut jo pitkään kova juttu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Useampi firma teki samoin ja keskittyi nimenomaan siihen itseajavuuteen. Tätä taustaa vasten on mielenkiintoista, että sähköautojen toimittamiseen keskittynyt Tesla on nyt maailman 11. arvokkain yhtiö. Onhan Teslakin puuhastellut self drivingin kanssa, mutta ovat kuitenkin tuupanneet autoja ulos siinä 'sivussa'.

^
Kotitaloudessa on muutama iso komponentti:
- ruoka = wolt + einekset
- tiski = kone
- pyykki = kone ja rumpu
- imurointi = robo
- muu siivous = siivoaja

Loput duuneista menevät niin erikoisiksi ja harvaan tapahtuviksi, että vaikea niihin on roboa kehittää. Pitäisi olla sellainen yleisrobo, joka on sitten jo sama asia kuin yleis-ai + yleis-runko. Palveluiden lisääntyminen on todennäköisempää kuin kotitalousrobot. Wolt on hyvä esimerkki. Kokkiroboa saadaan odotella.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 9:28 Loput duuneista menevät niin erikoisiksi ja harvaan tapahtuviksi, että vaikea niihin on roboa kehittää.
Sulta unohtui ainakin ruohonleikkuri listasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ruohonleikkuuseen menee meillä alle 5% puutarhanhoidon tunneista. Robotaksi tulee ennemmin kuin puutarhurirobo.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 9:28 Loput duuneista menevät niin erikoisiksi ja harvaan tapahtuviksi, että vaikea niihin on roboa kehittää. Pitäisi olla sellainen yleisrobo, joka on sitten jo sama asia kuin yleis-ai + yleis-runko. Palveluiden lisääntyminen on todennäköisempää kuin kotitalousrobot. Wolt on hyvä esimerkki. Kokkiroboa saadaan odotella.
Miksi sitten jo nyt on kaikenlaista pikkuroboa, joka tekee suppean alan hommia?


Ja ruokaankin on jo printteriuunikombot.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Listasin mielestäni ne isot teemat, joihin on jotain yleisesti käytettyjä ratkaisuja olemassa. En tunne ketään, jolla olisi printteriuuni.

EDIT: enkä näe, että joku printteriuuni yleistyisi jatkossakaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun ajatuksena on siis nimenomaan kotona hiippaileva Joe Biden joka hoitaa pyykit, tyhjentää astianpesukoneen, imuroi, pesee lattiat ja ikkunat, vie roskat jne.




Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.02.2024 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 28.02.2024 9:54
sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 9:28 Loput duuneista menevät niin erikoisiksi ja harvaan tapahtuviksi, että vaikea niihin on roboa kehittää. Pitäisi olla sellainen yleisrobo, joka on sitten jo sama asia kuin yleis-ai + yleis-runko. Palveluiden lisääntyminen on todennäköisempää kuin kotitalousrobot. Wolt on hyvä esimerkki. Kokkiroboa saadaan odotella.
Miksi sitten jo nyt on kaikenlaista pikkuroboa, joka tekee suppean alan hommia?

Koska kotona hiippaileva hyödyllinen Joe Biden on paljon vaikeampi kehittää kuin Romba. Jos voit ostaa Joe Bidenin, et tarvitse Rombaa. Mutta vielä et voi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 28.02.2024 9:54 Miksi sitten jo nyt on kaikenlaista pikkuroboa, joka tekee suppean alan hommia?
Nyt tajusin mitä tarkoitat. Tarkoitin, että isojen kivien jälkeen tarvittaisiin yleisrobo hoitamaan pikkuhommat. Toinen vaihtoehto olisi 20 kappaletta tonnin spessuroboja eri tarkoituksiin, mutta harva haluaa tuota määrää rojua kotiinsa eikä tarvittava investointikaan ole mitätön. Lisäksi monet robot vaativat hyysäämistä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 10:42
Bluntly kirjoitti: 28.02.2024 9:54 Miksi sitten jo nyt on kaikenlaista pikkuroboa, joka tekee suppean alan hommia?
Nyt tajusin mitä tarkoitat. Tarkoitin, että isojen kivien jälkeen tarvittaisiin yleisrobo hoitamaan pikkuhommat. Toinen vaihtoehto olisi 20 kappaletta tonnin spessuroboja eri tarkoituksiin, mutta harva haluaa tuota määrää rojua kotiinsa eikä tarvittava investointikaan ole mitätön. Lisäksi monet robot vaativat hyysäämistä.
Jos kotona olisi 20 erillisrobottia, joku olisi aina rikki ja joku tarvisi päivitystä. Mielummin 1 Joe Biden (joka toki maksaisi enemmän kuin nuo 20 pikkurobottia yhteensä). Teslan tavoitehinta Optimukselle on kait "auton hinta", eli veikkaan tarkoittavan noin 50 tonnia. Voisin ostaa tuohon hintaan, jos tekisi kaikki aiemmin kuvaamani temput ongelmitta. Mutta vielä tuollaista ei ole. Uskoakseni 10 vuodessa saavutettavissa. 100t olisi liikaa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.02.2024 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vaitän, että 20 pikkuroboa olisi kuutiotilavuudeltaan pienempi summa kuin yksi möykky joka kykenee kaikkeen. Lisäksi osa korvaisi jo olemassa olevia laitteita ja loput menee helposti piiloon.

Jonkun verran joutuisi toki näpräämään.


Jos Joe Biden on rikki niin sitten kaikki on rikki. Jos yksi pikkurobo on rikki niin silti 19 vielä toimii.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 28.02.2024 10:47 Vaitän, että 20 pikkuroboa olisi kuutiotilavuudeltaan pienempi summa kuin yksi möykky joka kykenee kaikkeen. Lisäksi osa korvaisi jo olemassa olevia laitteita ja loput menee helposti piiloon.

Jonkun verran joutuisi toki näpräämään.


Jos Joe Biden on rikki niin sitten kaikki on rikki. Jos yksi pikkurobo on rikki niin silti 19 vielä toimii.
tiskit koneeseen/koneesta pois ja sama pyykeille sekä roskille on vaikea kuvitella kovin helposti hoidettaviksi ilman kodin täydellistä muuttamista, ellei käytetä yleisrobottia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Pelkästään pyykkirobo olisi varsin suuri:
- lajittele likaiset
- laita likaiset koneeseen
- lajittele puhtaat
- siirrä osa kuivausrumpuun ja ripusta loput
- silitä tarvittaessa, viikkaa kuivat ja laita paikalleen
- mahdollisesti liiku portaita pitkin kerroksesta toiseen

Pitää osata avata kaappeja, laatikoita ja ovia, ylittää kynnyksiä, yltää 2m korkeuteen, kurotella rumpuun, jne. "Sorminäppäryyttä" tarvitaan rutkasti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2024 10:49 tiskit koneeseen/koneesta pois
Tuo tehtävä on yleensä järjetön robolle. Toinen tiskari maksaa asennuksineen jotain tonnin. Sitten vaan optimoi astiaston sellaiseksi, että 2 konetta hoitaa 90% tarpeista ilman astioiden kaapittamista.
Vastaa Viestiin