Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
En usko, että autoihin jää teknisesti kovin paljon tilaa differoinnille lähivuosikymmeninä. Polttisaikana moottori määritteli ison siivun kulutuksesta, sähköjen kohdalla tuulitunneli sanelee muodon. Akku menee parhaiten lattian alle, joten kaikista autoista tulee 10-15 cm korkeampia kevyt-SUV:eja. Ajoavuista yhä isompi osa muuttuu pakolliseksi. Viihdepuoli on android auto, car play tai valmistajan vastaava. Suorituskyvyn osalta kaikki tulevat saavuttamaan helposti peruskäyttäjän mukavuuden rajat. Parin sekunnin versioita on, mutta harva niitä ostaa. Perinteiset valmistajat yrittävät epätoivoisesti differoida mallejaan, mutta tuo johtaa mallikohtaisten voluumien tippumiseen ja epätehokkaisiin ratkaisuihin. Seurauksena ominaisuuksiin nähden korkea hinta.

Differoinnille ei oikeasti ole enää niin tarvetta. Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Ehkä differointi tulee uudelleen ajankohtaiseksi kun liikenne on sähköistynyt ja valmistajat eivät enää kisaa siitä, kuka saa nopeiten valmistettua markkinoiden haluaman määrän halpaa makkaraa. Veikkaan kuitenkin fokuksen siirtyvän tuossa kohtaa autonomiseen ajamiseen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Mun mielestä sä lähestyt autoja todella ihmeellisestä kulmasta. Mä katson ihan eri asioita autonvalinnassa. No, ei mun sähköautokaan ole noiden sun visioiden mukainen valinta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Auto on ihan samanlainen laite kuin telkkari tai leivänpaahdin.

Veikkaan, että tulet ajamaan pienellä SUV-tyylisellä sähköllä, joka on viritetty hyväksi ajaa. Muuten ihan samanlainen kuin kaikki muutkin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 23:35 ^
Auto on ihan samanlainen laite kuin telkkari tai leivänpaahdin.
Ei ole. Sä et vaan ymmärrä. Miten sä voit edes sanoo tolleen :stop:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.01.2024 19:36
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 15:44Pysyn ennusteessani. Autot muuttuvat makkaraksi.
Autoihin liittyy liikaa poliittisia intohimoja ja mielikuvia ja tunteita että ne muuttuisivat makkaraksi.
Auto on monelle ostajalle tosiaan merkittävä identiteettikysymys (vaikka hän ei sitä tiedostaisikaan).

Jokainen tietää, minkälainen mies ajaa uudelle 3-sarjan bemarilla tai kuka ostaa uuden punaisen pikkuauton.

Tai käytetyn skoda-farmarin.

Tai kuka ostaisi nyt Lada 2100-sarjan auton.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 11.01.2024 8:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Jokainen tietää, minkälainen mies
Kyllä. Ja nimenomaan mies. Maailma voisi olla paljon järkevämpi paikka, jos miesten identiteettipoliittiset ja -performatiiviset tunteet eivät ajaisi niin kokonaisvaltaisesti rationaalisuuden yli.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 8:39
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Jokainen tietää, minkälainen mies
Kyllä. Ja nimenomaan mies. Maailma voisi olla paljon järkevämpi paikka, jos miesten identiteettipoliittiset ja -performatiiviset tunteet eivät ajaisi niin kokonaisvaltaisesti rationaalisuuden yli.
Tuntuu, että et oikein ole kosketuksissa feminiiniseen puoleesi, jos ajattelet, etteivätkö naisten identiteettivaikutteet ole mukana autojen ostossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Auto on monelle ostajalle tosiaan merkittävä identiteettikysymys (vaikka hän ei sitä tiedostaisikaan).
Onhan niissä SUV:eissa edelleen keulassa eri merkki ja erilaiset vanteet.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.

Imho rationaalisuudessasi et ymmärrä muiden irrationaalisuutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:43
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 8:39
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Jokainen tietää, minkälainen mies
Kyllä. Ja nimenomaan mies. Maailma voisi olla paljon järkevämpi paikka, jos miesten identiteettipoliittiset ja -performatiiviset tunteet eivät ajaisi niin kokonaisvaltaisesti rationaalisuuden yli.
Tuntuu, että et oikein ole kosketuksissa feminiiniseen puoleesi, jos ajattelet, etteivätkö naisten identiteettivaikutteet ole mukana autojen ostossa.
No, sä tän ensin sukupuolitit enkä mä, mutta ehkä tämä tosiaan on enemmän luokka- tai kulttuurilokerokysymys. Tuttavapiirissäni kuuluu jotenkin asiaan suhtautua aika välinpitämättömästi autoasioihin. Identiteettiperformanssia toki tämäkin. Mutta ehkä kuitenkin arvelisin, että myös tässä lokerossa naiset noin niinku keskimäärin ovat tässä asiassa sikäli jotenkin aidompia, että tuntuvat olevan aika aidosti tietämättömiä eri merkeistä, malleista ja ominaisuuksista. Nämä näennäisen autoasioista piittaamattomat miehet sen sijaan vaikuttavat seuraavan aihepiiriä aika tarkkaankin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:01
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.

Imho rationaalisuudessasi et ymmärrä muiden irrationaalisuutta.
Pointissani oli kyse tiloista ja korimalleista. Kun suberbiin ja E:hen laitetaan se 10-15 cm akkua alle, niin ne ovat Model Y:n ulkomitoissa SUV-luokassa, mutta silti noissa oli pienemmät tilat kuin Y:ssä. Jo nyt noin puolet uusista autoista on SUV:eja ja sähköissä luku tulee olemaan enemmän. Polttiksissa painopisteen nostosta oli haittaa ja se tehtiin lähes aina vain ostajien miellyttämiseksi. Mitään kovin kummoista tarvetta korkeammille autoille ei ollut. Sähköjen kohdalla akku pitää painopisteen matalana ja korkeuden nosto tarjoaa akulle luontevan paikan. Jos autoon pitää mahtua 4-5 aikuista, niin tuulitunnelin takia eteen ja taakse jää hyvin tilaa. Järkevästi paketoidussa SUV:issä siis piisaa tilaa. Tästä syystä töpöperät, sedanit ja farmarit muuttuvat harvinaisiksi. Jäljelle jää SUV:eja suunnilleen kolmessa kokoluokassa. Joku 3/4 myydyistä sähköistä on sitten näitä.

Nyt 10:sta myydyimmästä sähköstä 5 on SUV:eja ja määrillä laskettuna 2/3 10:stä myydyimmästä mallista on SUV:eja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 9:09 [
Tuttavapiirissäni kuuluu jotenkin asiaan suhtautua aika välinpitämättömästi autoasioihin. Identiteettiperformanssia toki tämäkin.
Juu, tämähän on huikeaa performanssia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:01
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.
Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.
:( Lukiessani viestiä ajattelin spontaanisti, että Skoda Superb olisi kyllä oikein hyvä. Mutta sikäli olet toki oikeassa, että en ole sellaista ostanut enkä varmaan koskaan ostakaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 9:09 [ Mutta ehkä kuitenkin arvelisin, että myös tässä lokerossa naiset noin niinku keskimäärin ovat tässä asiassa sikäli jotenkin aidompia, että tuntuvat olevan aika aidosti tietämättömiä eri merkeistä, malleista ja ominaisuuksista. Nämä näennäisen autoasioista piittaamattomat miehet sen sijaan vaikuttavat seuraavan aihepiiriä aika tarkkaankin.
Ei.

12-vuotias tyttö tietää, minkälaisella autolla iskän tai äiskän tuomana olisi huippunoloa tulla kouluun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:19
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 9:09 [ Mutta ehkä kuitenkin arvelisin, että myös tässä lokerossa naiset noin niinku keskimäärin ovat tässä asiassa sikäli jotenkin aidompia, että tuntuvat olevan aika aidosti tietämättömiä eri merkeistä, malleista ja ominaisuuksista. Nämä näennäisen autoasioista piittaamattomat miehet sen sijaan vaikuttavat seuraavan aihepiiriä aika tarkkaankin.
Ei.

12-vuotias tyttö tietää, minkälaisella autolla iskän tai äiskän tuomana olisi huippunoloa tulla kouluun.
Olet varmaan oikeassa. Mut mä siis olen kasvanut Helsingin kantakaupungissa, koko konsepti kouluun saapumisesta vanhempien autokyydillä ei tullut edes mieleen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:19 12-vuotias tyttö tietää, minkälaisella autolla iskän tai äiskän tuomana olisi huippunoloa tulla kouluun.
Eikös tuo sama porukka arvioi hupparin viileyttä siihen kiinassa lätkäistyn logon perusteella, vaikka hupparit muuten olisivat identtiset?

Kyllä autoissa tulee erilaisia merkkejä ja hintoja olemaan sitä haluaville.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.01.2024 9:16
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:01
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.

Imho rationaalisuudessasi et ymmärrä muiden irrationaalisuutta.
Pointissani oli kyse tiloista ja korimalleista. Kun suberbiin ja E:hen laitetaan se 10-15 cm akkua alle, niin ne ovat Model Y:n ulkomitoissa SUV-luokassa, mutta silti noissa oli pienemmät tilat kuin Y:ssä. Jo nyt noin puolet uusista autoista on SUV:eja ja sähköissä luku tulee olemaan enemmän. Polttiksissa painopisteen nostosta oli haittaa ja se tehtiin lähes aina vain ostajien miellyttämiseksi. Mitään kovin kummoista tarvetta korkeammille autoille ei ollut. Sähköjen kohdalla akku pitää painopisteen matalana ja korkeuden nosto tarjoaa akulle luontevan paikan. Jos autoon pitää mahtua 4-5 aikuista, niin tuulitunnelin takia eteen ja taakse jää hyvin tilaa. Järkevästi paketoidussa SUV:issä siis piisaa tilaa. Tästä syystä töpöperät, sedanit ja farmarit muuttuvat harvinaisiksi. Jäljelle jää SUV:eja suunnilleen kolmessa kokoluokassa. Joku 3/4 myydyistä sähköistä on sitten näitä.

Nyt 10:sta myydyimmästä sähköstä 5 on SUV:eja ja määrillä laskettuna 2/3 10:stä myydyimmästä mallista on SUV:eja.
Itsehän tosiaan olin kyllä kanssasi samaa mieltä, kun totesin, että eurooppalaiset uhkaavat jäädä artesaanivalmistajiksi ja varsinainen autoteollisuus loppuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kävin koeajamassa Volvo EX30:n. Ihan mukava kottero, tavaratilaa on kyllä kovin vähän ja ainakin niillä showrenkailla rengasmelu oli aika iso. Mutta oikein kiva laitos. Paljon parempi ajettava kuin Model 3.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:43 Kävin koeajamassa Volvo EX30:n. Ihan mukava kottero, tavaratilaa on kyllä kovin vähän ja ainakin niillä showrenkailla rengasmelu oli aika iso. Mutta oikein kiva laitos. Paljon parempi ajettava kuin Model 3.
Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 10:47Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
Onko alusta muuttunut?
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 10:47Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
Onko alusta muuttunut?
Lehtijutut väittävät ettei olisi enää kivireki niin kuin aikaisemmin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 10:47Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
Onko alusta muuttunut?
Mulla ei tarkkaa tietoa, mutta tosiaan lehtijuttujen mukaan selvä muutos.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 11.01.2024 10:52Lehtijutut väittävät ettei olisi enää kivireki niin kuin aikaisemmin.
No, niin karmea se edellinen oli talvella ajaa että se ettei ole enää yhtä huono ei vielä kovin paljon. Tuo uusi Vulva oli takavetoinen versio, oli oikeastaan aika hauska ajaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Valtava määrä käytettyjä USA-Tesloja tuli yllättäen myyntiin
Hertzin mukaan sen sähköautolaivaston korjauskustannukset ovat olleet perinteisiin polttomoottorisiin vuokra-autoihin nähden noin kaksinkertaiset.
Aika vahvaa dataa paskuudesta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin