Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.10.2023 9:11 ^
Totta. Kadunvarsilataaminen ei välttämättä tule koskaan olemaan mahdollista. Suomessa talvikunnossapito olisi liian hankalaa, jos kadun varressa olisi latauslaitteita.
Ei latausinfran rakentamisessa kadunvarsipysäköintiin ole mitään järkeä missään. Kadunvarsipysäköinnistä varmaan irroitetaan paikkoja latauspisteille, jotta alueelle saadaan enemmän latauspisteitä, mutta pakostakin hommasta tulee vähän säätämistä omaan latauspaikkaan verrattuna.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Aikoinaan törötti pysäköintimittareita kadun varressa, joten en nyt ihan mahdottomana pidä kadunvarsilautaustolppia. Jos liikenne halutaan 100% sähköiseksi, niin kadunvarsilataus pitää luultavasti jotenkin ratkaista, koska kaupunkirakennetta on vaikea muuttaa rajusti.

Kuva
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.10.2023 9:39 ^
Aikoinaan törötti pysäköintimittareita kadun varressa, joten en nyt ihan mahdottomana pidä kadunvarsilautaustolppia. Jos liikenne halutaan 100% sähköiseksi, niin kadunvarsilataus pitää luultavasti jotenkin ratkaista, koska kaupunkirakennetta on vaikea muuttaa rajusti.
Onhan niitä jo nyt, mutta ei niitä nyt kannata pystyttää jokapaikalle kuin pysäköintimittareita. Ehkä niitä ajan mittaan tulee joka kadulle, mutta kyllä siihen vähän ylimääräistä jumppaa tulee jäämään. Kaikki ei voi ajaa autoa illalla tolpalle ja jättää yön yli latautumaan, niin kuin oman latauspaikan kanssa voi tehdä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vagabondo kirjoitti: 13.10.2023 9:06

Ei itseasissa mitenkään yllättävää. Eihän tää mua haittaa, mutta jälleen vihje kadunvarteen pysäköiville kantakaupunkilaisille, joko opetella autottomaksi tai muuttaa muualle. Sähköauto ei oo kiva, jos lataaminen on hankalaa.
Suhtaudun tähän nykyään sillä tavalla, että auton omistavat kantakaupunkilaiset ovat palestiinalaisia ja autottomat israelilaisia.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 13.10.2023 9:52 Onhan niitä jo nyt, mutta ei niitä nyt kannata pystyttää jokapaikalle kuin pysäköintimittareita. Ehkä niitä ajan mittaan tulee joka kadulle, mutta kyllä siihen vähän ylimääräistä jumppaa tulee jäämään. Kaikki ei voi ajaa autoa illalla tolpalle ja jättää yön yli latautumaan, niin kuin oman latauspaikan kanssa voi tehdä.
Kadunvarsilataus on tietenkin kaikkien käytössä, eli se latauspaikalla oleminen tulee olemaan tuntiveloitteista. Ainoastaan massimiehet jättävät auton 12 tunniksi latauspisteeseen. Se on ihan toimiva konsepti, että töistä tullessa parkkeeraa latauspisteelle ja iltakävelyllä sitten siirtää auton muualle.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.10.2023 10:05 Kadunvarsilataus on tietenkin kaikkien käytössä, eli se latauspaikalla oleminen tulee olemaan tuntiveloitteista. Ainoastaan massimiehet jättävät auton 12 tunniksi latauspisteeseen. Se on ihan toimiva konsepti, että töistä tullessa parkkeeraa latauspisteelle ja iltakävelyllä sitten siirtää auton muualle.
Joo, mutta kyllä siinä vähän ylimääräistä jumppaa on. Sitä joutuu suunnittelemaan autoiluaan ihan eri tavalla kuin polttiksen kanssa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Yksi hyvä syy lisää hankkia Tesla. Pääsee kurkunleikkaajilta karkuun.

Kuva
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Että semmoista...

Teslan mukaan sen autojen akkutakuut eivät ole voimassa, mikäli autolla on ajettu riittävän rajulla sadesäällä.
Lehdelle miehet kertoivat ajaneensa vain aivan tavallisessa skotlantilaisessa syysmyrskyssä.

Täyssähköautoon tunkeutui syksyisessä skottivihmassa vettä – tuloksena yli 20 000 euron lasku
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^ Näitä nettisetien satuja kun kuuntelee, niin tulee välillä mieleen että miten helppoa rahaa tuollainen clickbait höpö oikein on.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Markkinat hinnoittelevat eurooppalaiset museoautovalmistajat todella alas.

Bayerische Motoren Werke P/e-luku 2023e 5,2
Mercedes-Benz Group 4,9
Volkswagen 3,3
Stellantis 3,1
Renault 2,7
Porsche Automobil Holding 2,6


Eli jos markkinat tietävät mitään, eurooppalaiset ovat aivan kusessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 24.10.2023 19:07 ^ Näitä nettisetien satuja kun kuuntelee, niin tulee välillä mieleen että miten helppoa rahaa tuollainen clickbait höpö oikein on.
Ja mikäs kohta on epätosi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

No eipä polttisautojen valmistuksen ylikapasiteetilla ole kauheasti arvoa. Tiputuspeli on päällä.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 25.10.2023 8:53
So Hard kirjoitti: 24.10.2023 19:07 ^ Näitä nettisetien satuja kun kuuntelee, niin tulee välillä mieleen että miten helppoa rahaa tuollainen clickbait höpö oikein on.
Ja mikäs kohta on epätosi?
No jos nyt lähdetään otsikosta. Jokainen vakavasti otettava analyytikko on eri mieltä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eurooppalaiset ovat niin halpoja, että hetken kävi mielessä jopa ostaminen. Mutta sitten hokasin, että Ranska ja Saksa eivät noudata lähdeverosopimuksia ja joutuisi maksamaan osingosta veron sekä valmistajan kotimaahan että Suomeen ja sitten yrittämään saada veron takaisin valmistajan kotimaan verottajalta. Ei tosiaankaan kiinnostaa alkaa ryhtyä asioimaan Saksan tai Ranskan verottajan kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.10.2023 10:17

EDIT2: Kasvuosuuksilla: https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... oxx-europe
Koska tämä osuuslaji ei jaa osinkoa, sen sijoitustuotot sijoitetaan uudelleen. Kasvuosuus pidättää ja sijoittaa automaattisesti uudelleen kaiken alarahaston kerryttämän tuoton ja kasvattaa siten kasvuosuuksien arvoa
Tässä ei tosiaan olisi lähdevero-ongelmaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Perkele kun nuo nykyautot on ihan hirveitä laivoja, corolla hatchbackin 4,3m. Samaan menisi proace city, mutta mihinkään ranskalaiseen ei pysty. Kai se on tuumattava jotain yaris crossia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Hyvä auto. Osta kolme.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En lähde kiistämään jos tilasto noin näyttää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 15.11.2023 12:05 Milläs sähkövispilämiehet valkopesee nämä väitteet?
Tartteeko pestä? Tottahan nuo varmaan ovat. Kuulostaa lähinnä, että sähköjä hinaillaan paljon pikkuvikojan takia.

Rengasongelmien aiheuttamaa hinaustarvetta voi varmaan ehkäistä vaahtosarjoilla, mutta mä luulen että sähköautoilijoissa on paljon leasingkuskeja jotka ei itse viitsi tehdä mitään vaan soittavat heti ammattilaiset apuun, kun apu kuuluu palveluun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Laatua....


Uudehkot Teslat ovat reputtaneet katsastuksissa ennennäkemättömästi – jättitilastossa sija 111/111
Yleisimmin ongelmia on ollut Teslojen akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja esiintyy poikkeuksellisen tiheästi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Akseliston ja jousituksen ymmärtää, kun painoa ja menokykyä on. Jarrut vähän ihmetyttävät, koska Teslan one pedal driving pitäisi toimia ihan hyvin. Ehkei kuskit vielä osaa ajaa ja polkevat jarrua.
Vastaa Viestiin