Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.11.2023 14:59 ^ Juu, Teslalla on 20% markkinaosuus ja se on kasvussa. Markkinajohtajat määrittävät uusiksi totuttuja standardeja. iPhone luopui kuulokeliitännästä 2016 ja hyvin on kansalle maistunut.

EDIT: Eihän tesla vilkkujen kohdalla vähentänyt fyysisiä kytkimiä, vaan poisti viiksen ja siirsi toiminnon rattiin. Vilkkujen osalta toimintoja on edelleen 2: oikea ja vasen.
Aa, tää oli tälläistä näsäviisastelua :sir:

Ne napit on vaan käytettävyydeltään paljon huonommat kuin viiksi kun tuolla liikenteessä veivaa rattia. Mutta onhan Tesloihin tarjolla myös se tyhmä ratti missä ei voi vaihtaa otetta kulloisenkin tilanteen mukaan. Ratkaiseeko asia autonvalintaa monella. Tuskin. Silti kyseessä on yksinkertaisesti typerä huononnus vuosia testattuun käyttöliittymään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ei se ollut näsäviisastelua. Osoitin vain kuinka yleistä suuntaviiksettömyys tällä hetkellä on. EDIT: olin kuitenkin väärässä, koska eihän se viiksi vielä kaikista uusista tesloista poistunut.

Kun iPhone poisti kuulokeliitännön, niin moni piti siitä kovaa ääntä. Mutta enää Sampankaan lippulaivoissa ei ole aikoihin ollut kuulokeliitäntää.

Asiasta toiseen: Norjassa näköjään 3 ja Y rankattiin omien luokkiensa parhaiksi:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f ... c31bbd90a9
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.11.2023 15:20 ^
Ei se ollut näsäviisastelua.
Oli. Yksi merkki poistanut muutamasta mallista tähän mennessä. Model 3n testissä HS ennakoi ettei uudet Teslat paljoa vilkuttele liikenneympyröistä poistuessaan, koska nappia on vaikea löytää ratti käännettynä. Pidän tätä realistisena visiona ja huonona kehityssuuntana.

Kuulokeliitäntä on surkea analogia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla Cybertruck tapahtuma (ekat toimitukset) tänään klo 22 Suomen aikaa

https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... very-event

Livestream Twitterissä. Saa nähdä kaatuuko...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2023 15:35 Livestream Twitterissä. Saa nähdä kaatuuko...
Jos pitäisi rahaa pistää likoon, laittaisin kaatumiselle.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 30.11.2023 17:13
Jos pitäisi rahaa pistää likoon, laittaisin kaatumiselle.
Tesla, sähkövispilä vai sivusto? Vai kaikki yhtäaikaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 30.11.2023 17:13
James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2023 15:35 Livestream Twitterissä. Saa nähdä kaatuuko...
Jos pitäisi rahaa pistää likoon, laittaisin kaatumiselle.
Feedi toimi ongelmitta. Itse tilaisuus oli taas perinteinen Teslan livetilaisuus, eli Musk saapuu paikalle täysin harjoittelematta ja lennosta katsoo, että mitäs kuvia täällä prompterilla on. Uutena piirteenä, että tällä kertaa seisoi pimeässä 😂

Itse cybertruk on varmasti ok pippelin venytin. 5,7 m pitkänä on kyllä Suomessa hankala.

Tilaisuuden paras kohta oli video, jossa Cybertruk veti trailerilla 911:stä ja samalla voitti 911:n drag racessa 😅

Tractor pullingissa voitti Ford F 350 dieselin

Kuva



https://www.tesla.com/cybertruck/design

Suomen hinnaksi AWD:lle veikkaan n 100t.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.12.2023 8:29Tilaisuuden paras kohta oli video, jossa Cybertruk veti trailerilla 911:stä ja samalla voitti 911:n drag racessa 😅
Eivät kuitenkaan laittaneet Taycanin kanssa kisaamaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tractor pulling

https://x.com/elonmusk/status/173033103 ... nlhfpITyCw

Tuossahan vedetään taakkaa, jonka painopiste siirtyy koko ajan eteenpäin ja taakka pureutuu voimakkaammin maahan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Turbo S on nopeampi kuin Taycan Turbo S, eikä tuo taida olla edes Turbo tuossa videossa. Hidas siis.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Niin muricaa kiimailla jostain kiihtyvyydestä suoralla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2023 11:21 ^^ Turbo S on nopeampi kuin Taycan Turbo S, eikä tuo taida olla edes Turbo tuossa videossa. Hidas siis.
Taycan kuitekin pieksee S model plaidin niin vähän hölmöä ottaa kisaan 911.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Taycan Turbo S näyttäisi jäävän Plaidille monellakin alueella, myös varttimaililla: https://fastestlaps.com/comparisons/tm8vet2vaobb

Muskia ei kuitenkaan kiinnosta verrata Teslan malleja muihin sähköihin, vaan edistää siirtymistä polttiksista sähköön. Tästä syystä vertailut polttiksiin ovat fiksuja.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei taida musktrukissa riittää teho kahteen vetoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Todennäköisyys, että latauksien välissä osuisi rinnalle kaksi 911:stä valojen eturiviin on aika lailla nolla.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Euroopan T&K investoinneista iso osa on mennyt autoteollisuuteen. Veikkaisin, että moottorikehitys on ollut isossa roolissa jatkuvasti kiristyvien määräysten takia. Nyt tuo kaikki moottoreihin kohdistunut kehitys vedetään vessasta alas.

Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hyvä arvostely Cybertruckista. Hämmentävän paljon uutta teknologiaa.

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Mielenkiintoista nähdä kuinka hirveitä nuo on kun yliprässätyt pellit palautuu pikkuhiljaa suoriksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole edes internet autonvalmistusinsinööri, mutta tuo rebound kait tapahtuu heti prässäyksen jälkeen ja otetaan huomioon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2023 10:18 En ole edes internet autonvalmistusinsinööri, mutta tuo rebound kait tapahtuu heti prässäyksen jälkeen ja otetaan huomioon.
Plastinen muodonmuutos on pysyvä. Ei plastinen palautuu, kun kuorma poistetaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 04.12.2023 10:57
James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2023 10:18 En ole edes internet autonvalmistusinsinööri, mutta tuo rebound kait tapahtuu heti prässäyksen jälkeen ja otetaan huomioon.
Plastinen muodonmuutos on pysyvä. Ei plastinen palautuu, kun kuorma poistetaan.
Kuva

Voiko maallikko sanoa, että prässäyksen jälkeen heti hiukan palautuu ja sen jälkeen enää ei?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hyvin heikoilla metallurgian tiedoilla sanoisin, että nopeat lämpötilan vaihtelut voi saada prässätyn ruostumattoman teräksen taipumaan tangentin suuntaan. Tuohan ei ollut mikään voittava ratkaisu Deloreanissa.

Lisäksi sormenjäljet kahvattomassa autossa....
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 04.12.2023 11:20
Lisäksi sormenjäljet kahvattomassa autossa....
Itse olen enemmän huolissani siitä, miten jäätyneen oven saa auki ilman ovenkahvaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2023 11:16 Voiko maallikko sanoa, että prässäyksen jälkeen heti hiukan palautuu ja sen jälkeen enää ei?
Voi.

Tää on ruuvin jännitys-venymäkäyrä, mutta kaikki metallit noudattaa samaa logiikkaa ja pätee myös prässäykseen. Tässä oli hyvät selitykset, niin valkkasin sen takia tän niistä mitä google tarjosi:

Kuva

Muodonmuutoksessa on siis aina mukana tuo elastinen osa, joka palautuu kun kuorma poistetaan koska plastinen, maallikko voi sanoa pysyvä, muutos tapahtuu vasta kun jännitys ylittää myötörajan. Pysyvä muutos ei palaudu ellei joku voima pakota sitä takaisin. Ei siis ole olemassa mitään virumisilmiötä jonka perusteella se itsestään suoristuisi ajan kanssa, mutta kuten Bluntly Deloreaniin liittyen spekuloi, niin lämpötilamuutokset toki voi aiheuttaa jännityksiä joista seuraa pysyviä muodonmuutoksia.

Edit: Niin ja prässäyksessä vetojännitys syntyy taivutuksesta, jolloin kulman ulkopinnalla on suurin vetojännitys ja sisänurkassa kääntäen vastaava puristusjännitys. Neutraaliakselilla jännitys on nolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin