Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.01.2024 10:40 Tesla laski taas Y:n hintoja 2-3k mallista riippuen.

Teslan markkinaosuus henkiläautoista on kai joku 2%. Ford teki aikoinaan 90% maailman autoista. GM sotien jälkeen kai joku 20%. Toyota oli 17% vuonna 2006. Jos joku tuumii, että Muskille riittää joku 5% tässä teollisuuden murroskohdassa, niin tulevat hinnanalennukset voivat tulla ikävänä ylltyksenä.
Sain juuri Muskin elämänkerran loppuun. Suosittelen. Kuten KKK totesi, on ilahduttavan kriittinen. Walter Isaacson sai kertomansa mukaan täysin vapaat kädet Muskilta ja oli todella lähellä
häntä 2 vuotta.

Nyt Musk aiheuttanut taas pahennusta sanomalla, että hänen täytyy saada lisää määräysvaltaa Teslassa maailman pelastamiseksi. Kokee, että nykyinen äänivalta ei riitä tekoälyprojektien ja robottien läpi viemiseksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Jotkut näköjään veikkaavat hinnanalennusten uumoilevan Y:n faceliftia. Saisi tulla pikapikaa yhtä isona kuin 3:selle. Olen seurannut sähköautomarkkinaa vähän epätoivoisena. Sähköön tekisi mieli siirtyä joskus 3-4v päästä ja silloin joku käytetty voisi olla jees. Mutta tällä hetkellä isolla kontilla varustettuja järkisähköjä ei kauheasti ole. Highlandin tyyliin uudistettu Y olisi just passeli.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 17.01.2024 10:04 Ei vakuuta tuo EX30. MG:stä en nyt hetkeään mitään muuta epäillyt.
Ei nyt oikein vakuuta tuo testi. Tarkoituksella ajetaan akkua tyhjäksi ja sitten valitetaan kun akku tyhjenee ja joudutaan hinaamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllähän siinä jotain autoja jätettiin jo lähdösä lataamaan, joten olisiko hinaamisessa kyse siiä, että 20 asteen pakkasessa auton ennustama range ei toteutunut. Tuollaisenaan erittäin hyödyllinen testi talviautolle. Jos luulee pääsevänsä perille 20 asteen pakkasessa ja auto hyytyy 30 km päähän laturista, niin ei paljoa naurata.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.01.2024 10:49 Jotkut näköjään veikkaavat hinnanalennusten uumoilevan Y:n faceliftia. Saisi tulla pikapikaa yhtä isona kuin 3:selle. Olen seurannut sähköautomarkkinaa vähän epätoivoisena. Sähköön tekisi mieli siirtyä joskus 3-4v päästä ja silloin joku käytetty voisi olla jees. Mutta tällä hetkellä isolla kontilla varustettuja järkisähköjä ei kauheasti ole. Highlandin tyyliin uudistettu Y olisi just passeli.
Mun käsittääkseni on aika lailla tiedossa oleva tosiasia, että Y:hyn on tulossa sama facelift kuin kolmoseen. Jos haluaa päästä vetämään viikseen, kannattaa tilata nyt.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.01.2024 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.01.2024 11:00 ^ Kyllähän siinä jotain autoja jätettiin jo lähdösä lataamaan, joten olisiko hinaamisessa kyse siiä, että 20 asteen pakkasessa auton ennustama range ei toteutunut. Tuollaisenaan erittäin hyödyllinen testi talviautolle. Jos luulee pääsevänsä perille 20 asteen pakkasessa ja auto hyytyy 30 km päähän laturista, niin ei paljoa naurata.
No joo, mutta reaalimaailmassa tuolla erämaassa mä pelaisin varman päälle ja pitäisin huolen ettei sähkö varmasti pääse loppumaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.01.2024 11:03
sivustahuutaja kirjoitti: 17.01.2024 10:49 Jotkut näköjään veikkaavat hinnanalennusten uumoilevan Y:n faceliftia. Saisi tulla pikapikaa yhtä isona kuin 3:selle. Olen seurannut sähköautomarkkinaa vähän epätoivoisena. Sähköön tekisi mieli siirtyä joskus 3-4v päästä ja silloin joku käytetty voisi olla jees. Mutta tällä hetkellä isolla kontilla varustettuja järkisähköjä ei kauheasti ole. Highlandin tyyliin uudistettu Y olisi just passeli.
Mun käsittääkseni on aika lailla tiedossa oleva tosiasia, että Y:hyn on tulossa sama facelift kuin kolmoseen. Jos haluaa päästä vetämään viikseen, kannattaa tilata nyt.
Tähtään jälkiliukkaille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 17.01.2024 11:06
No joo, mutta reaalimaailmassa tuolla erämaassa mä pelaisin varman päälle ja pitäisin huolen ettei sähkö varmasti pääse loppumaan.
80% ihmisistä (95% sähköautolijoista) on tolloja ja ei varmistele yhtään mitään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Toyota aikoo ryhtyä kehittämään hiilineutraaleita polttomoottoreita
https://www.is.fi/autot/art-2000010123789.html

Jos siellä moottorissa polttaa jotain, niin tulee hiilidioksidia. Ainoa toimiva keino päästöjen eliminoimiseen on käyttää hiilineutraalia polttoainetta. Esim. Nesteen uusiutuva diesel on ihan toimiva tapa. Ei siihen mitään uusia moottoreita tarvita. Ihmetyttää tämä Toyotan touhu. Ehkä firma ei näe järkevää polkua Teslan hintoihin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.01.2024 21:53 Toyota aikoo ryhtyä kehittämään hiilineutraaleita polttomoottoreita
https://www.is.fi/autot/art-2000010123789.html

Jos siellä moottorissa polttaa jotain, niin tulee hiilidioksidia. Ainoa toimiva keino päästöjen eliminoimiseen on käyttää hiilineutraalia polttoainetta. Esim. Nesteen uusiutuva diesel on ihan toimiva tapa. Ei siihen mitään uusia moottoreita tarvita. Ihmetyttää tämä Toyotan touhu. Ehkä firma ei näe järkevää polkua Teslan hintoihin.
GM meni konkkaan aikoinaan. Mikään ei ole too big to fail
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Toyotan osaaminen autopuolella on niin jäätävän kovaa, että firma kyllä selviää. Ihmetyttää vain tämä rimpuilu. Toyotalla on perinteisistä valmistajista parhaat mahkut kuulua voittajiin. Kun luotettavaan, hajuttomaan ja mauttomaan Toyotaan laitetaan sähköinen voimalinja, niin se lopputuloshan on just sitä mitä kaikki haluavat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyllä Toyotan touhussa kova nokiafiilis on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

– Kaikille niille, jotka ovat tehneet moottoreita tähän asti, jatkakaamme moottoreiden valmistamista!

– Kaikkien apua tarvitaan jatkossakin. En koskaan anna kaiken tähän mennessä tehdyn työn mennä hukkaan.
Sillä lailla!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 9:27Ihmetyttää vain tämä rimpuilu.
Sä tulkitset automarkkinoita siltä kantilta, että akkutoiminen sähköauto on lopullinen ratkaisu maailman autoistamiseen. Ilmeisesti Toyota ei usko tuohon visioon jonkin analyysin perusteella, esimerkiksi akkumateriaalien saatavuuden pohjalta, ja sen takia kehittelevät vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mun mielestä eri ratkaisujen tutkiminen ja kilpailu on just hyvä asia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2024 9:46
sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 9:27Ihmetyttää vain tämä rimpuilu.
Sä tulkitset automarkkinoita siltä kantilta, että akkutoiminen sähköauto on lopullinen ratkaisu maailman autoistamiseen. Ilmeisesti Toyota ei usko tuohon visioon jonkin analyysin perusteella, esimerkiksi akkumateriaalien saatavuuden pohjalta, ja sen takia kehittelevät vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mun mielestä eri ratkaisujen tutkiminen ja kilpailu on just hyvä asia.
Ei siellä mitään noin syvällistä ole. Isoisä Toyoda on aikoinaan perustanut polttomoottoriautoja valmistavan tehtaan. Pojanpoika jatkaa suvun kunniakkaita perinteitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2024 9:46 ja sen takia kehittelevät vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mun mielestä eri ratkaisujen tutkiminen ja kilpailu on just hyvä asia.
Tämä. Maailma olisi aika kämänen paikka jos kaikki olisivat sähkövispiläuskovien kaltaisia kapeakatseisia tylsimyksiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 9:47Pojanpoika jatkaa suvun kunniakkaita perinteitä.
Eikö se just astunut pois vetovastuusta ja johtoon tuli joku muu jolla modernimpi visio? Sen takiahan se mun mielestäni oli joutilas tallipäälliköksi Jyväskylään viime vuonna.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000010122953.html

Hinnat alkaen mallia tuskin Suomessa kukaan ostaa, koska siinä ei ole penkinlämmittimiä. Olisivat laittaneet mahdolliseksi tilata erikseen penkinlämmittimet muutamalla satasella, niin menisi kaupaksi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.01.2024 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2024 9:46 Sä tulkitset automarkkinoita siltä kantilta, että akkutoiminen sähköauto on lopullinen ratkaisu maailman autoistamiseen. Ilmeisesti Toyota ei usko tuohon visioon jonkin analyysin perusteella, esimerkiksi akkumateriaalien saatavuuden pohjalta, ja sen takia kehittelevät vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mun mielestä eri ratkaisujen tutkiminen ja kilpailu on just hyvä asia.
Akkumateriaalien riittävyydessä ei ole mitään erityistä ongelmaa. Materiaalitarve on vähentynyt koko ajan ja akut voidaan kierrättää. Kiinalaiset tiputtavat vauhdilla €/kwh kustannusta.

Toyota on ollut ihan fiksu vetyauto kehityksessä. Valitettavasti se hiilineutraalin vedyn tuottaminen ja jakelu ovat muista toimijoista kiinni. Vetyauto on oikeastaan tämän palapelin helpoin palikka, koska vetyauto on pohjimmiltaan ihan tavallinen sähköauto, jossa nyt vaan polttokennosta tulee sähköä akun sijaan. Hiilivapaan vedyn tuotannon hyötysuhde on umpisurkea, joten en kauheasti usko siihen, ainakaan henkilöautoissa. Esim. Y ei ole kokoonsa nähden huikean painava, joten ei siitä akusta ole merkittävää haittaa painavissa nykyautoissa.

Biopolttoaineita käyttäviä polttiksia tulee olemaan jatkossakin, mutta biopolttoaineiden saatavuus on niin heikkoa, että hinta tulee olemaan korkea. Ne käyttää joilla on liitua ja ne joiden on kertakaikkiaan pakko.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 10:31 https://www.hs.fi/talous/art-2000010122953.html

Hinnat alkaen mallia tuskin Suomessa kukaan ostaa, koska siinä ei ole penkinlämmittimiä. Olisivat laittaneet mahdolliseksi tilata erikseen penkinlämmittimet muutamalla satasella, niin menisi kaupaksi.
Seurataanpa tuon toimitusmääriä. Jos tekee turskaa 10k per auto, niin eivät halua kovin paljoa tuota puskea ulos.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 10:32 .

Biopolttoaineita käyttäviä polttiksia tulee olemaan jatkossakin .
Niin. EU, UK ja California (ja joku muukin osavaltio) ovat kieltäneet polttiksien myynnin 2035 alkaen.

edit:

9 osavaltiota

https://www.cnet.com/roadshow/news/stat ... ered-cars/
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.01.2024 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä jossain vaiheessa ajettelin vetyautosta uskottavaa vaihtoehtoa niihin tarkoituksiin joihin puhdas sähköauto ei ole hyvä, mutta olen muuttanut kantaani. Tällä hetkellä pidän synteettisiä polttoaineita uskottavanpana kehityssuuntana. Suurin osa todennäköisesti tulee ajamaan täyssähköllä. Ainakin länsimaissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 10:41 Niin. EU, UK ja California (ja joku muukin osavaltio) ovat kieltäneet polttiksien myynnin 2035 alkaen.
Eikö EU pakittanut viimehetkellä ja jättänyt oven auki synteettisiä käyttäville polttiksille?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ei autonvalmistajien kannata enää polttomoottoreita kehittää kieltojen takia ja aika moni merkkihän on uusien polttomoottorien kehittämisen jo lopettanut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin