Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Laatu määritellään valmistuksessa aina vaatimuksenmukaisuutena. Jengi vaan käsittää usein laadun parempina ominaisuuksina. Nahkapenkit eivät kuitenkaan ole laadukkaammat kuin kangaspenkit. Toiseen autoon on vain valittu ne nahkapenkit. Sama homma vaikka äänieristyksen kanssa. Ferrariin voi tulla vesisateella vettä kabiiniin, vaikka nahkat ovat kuinka pehmeät ja kone kiertää korkealta.

Kiinalaisten kohdalla on ihan luontevaa aloittaa markkinan valtaaminen alhaisesta hintaluokasta, koska perinteiset valmistajat eivät halua kilpailla siellä. Kiinalaiset tuskin koskaan nousevat vakavasti otettavaksi kilpailijaksi premiumissa, koska vanhoista brändeistä ollaan valmiita maksamaan enemmän. Samanlainen tilanne kuin cavan ja samppanjan kanssa. Cavan voisi tehdä yhtä hyvin kuin samppanjan, jos siitä joku maksaisi samppanjan hinnan. Keskiluokkaan kinkeillä kuitenkin on mahkut ja luulen että tulevaisuudessa premium-autojen markkinaosuus tulee olemaan pienempi kuin nyt.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä ajattelen, että laatu on sitä, miten hyvin tuote vastaa luvattuja speksejä ja minkälainen varianssi tuotteissa on.

Tuotteelle A speksataan max 1 mm toleranssit ja kaikissa tuotteissa ON max 1 mm toleranssit. Tuotteelle B speksataan max 0,5 mm toleranssit, mutta tuotteessa onkin keskimäärin 0,9 mm toleranssi ja joka kymmenennessä 1, 0 mm toleranssi.

Tuotteessa B siis toleranssi on pienempi mutta mielestäni tuote A on laadukkaampi, koska se paremmin vastaa asetettuja speksejä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tarkoituksenmukaisuus on kuitenkin vielä toleransseja tärkeämpää. Jos auto jättää tielle, niin ei se lohduta, jos ollaan toleransseissa. Iso osa laadusta syntyy siitä, ettei sen tuotteen toimivuus ole kiinni vaikeasti saavutettavista toleransseista. Eli suunnitellaan osa tai kokoonpano siten, että se toimii luotettavasti käytössä olevia valmistusmenetelmiä käyttäen.

Se on ihan selvää, että kiinalaiset ovat vielä kaukana esim. Toyotasta valmistuksen laadussa. Nahkapenkkejä kiinalaiset kyllä osaavat autoihin laittaa siinä missä muutkin. Eurooppalaiset valmistajat lähtivät kuitenkin matkimaan Toyotaa vasta 90-luvun lopulla. Kiinalaiset luultavasti saavuttavat saman alle 10 vuodessa. Johan Teslakin oli alusta alkaen valmistuksen laadultaan parempi kuin ensimmäiset korealaiset.

Kiinalaisten pitää vaan myydä halvemmalla siihen asti, kunnes ovat ottaneet eurot kiinni valmistuksen laadussa. Esim. UBS pankin mukaan kinkeillä on kustanusetu puolellaan:
https://insideevs.com/news/686532/wall- ... uld-worry/
https://www.ubs.com/global/en/investmen ... rdown.html
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Meidän sähkö kävi määräaikaishuollossa ja sai samalla ohjelmistopäivityksen. Siitä innostuneena auto näytti tänä aamuna 440km rangea. Aika hyvin autolta, jonka WLTP range on 362km. Mitähän virtuaalikilometrejä ne on sille tarjoilleet...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Merkkihuollosta tarjosivat takajarrulevyjen ja -palojen vaihtoa, kun jarrulevyt ruosteessa ja pitäisi sen takia vaihtaa. Pyysivät melkein 600€ hommasta mikä on helppo tehdä itsekin ja tarvikeosat irtoaa helposti satasella. Jos siis haluaa ylipäätään vaihtaa. Tänään kun sitten vilkaisin jarrulevyjä, niin ei niissä ollut kuin ihan ohuesti ruostetta. Pari kertaa vauhdilla peruuttaen ja voimakkaasti jarruttaen oli riittävä korjaus tällä kertaa ja levyt kiiltelee taas nätisti.

Vähän sellaista huijauksen makua. Ei yhtään paranna mun mielikuvaa merkkihuolloista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 20.09.2023 17:37 Huoh :(

Pakotettuna koeajamaan EQS mersseli ens tiistai. Ei yhtään huvittaisi, mutta kun sanoivat, ettei ole samanlainen muovipaska kun Tesla ja Polestaarit.
Taksikäyttöön?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vatun ruma ja semiranskis, mutta ajatus hyvä.



Ja on toki konsepti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kysyntä sakkaa – Volkswagen keskeyttää kahden sähköautomallin tuotannon
https://www.hs.fi/talous/art-2000009883012.html

Sähköautojen rekisteröinnit nousivat elokuussa Euroopassa yli kaksinkertaisiksi verrattuna vuodentakaiseen, kertoo alan etujärjestön Acean tilasto, mutta kilpailu kiristyy. Tesla ja kiinalaiset sähköautomerkit ovat napanneet markkinaosuuksia eurooppalaisilta valmistajilta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pihinä miehenä en ostanut keväällä Model Y:lle kuin yhdet vanteet. Täytyy tässä kuussa yrittää aloittaa selvittely talvivanteista. Renkaiden suhteen helppo, ostan aina TM-voittajan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Syyskuussa Tesla myi enemmän Suomessa kuin Toyota. Siis kaikkia malleja yhteensä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/syys ... 86d3f79348
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:o

En olisi uskonut, että Tesla on ykkönen yhteenlasketussa myynnissä.

Euromääräisessä myynnissä ero on varmasti vielä paljon selvempi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Osta kitkat. Niillä ajaa leppoisasti ympäri vuoden ja jää vaihtoruljanssi pois.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Elonin huuruisen paskan takia en aio koskaan edes kusta Teslan suuntaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 02.10.2023 13:07 Elonin huuruisen paskan takia en aio koskaan edes kusta Teslan suuntaan.
Joo, kumma juttu. Tosiaan luulisi, että Muskin meininki alkaa olla jo aika iso rasite firmalle - mutta sit tosiaan tulee näitä uutisia, että myy kuin häkä. Ilmeisesti fanipojat fanittaa, ja muita ei hirveästi kiinnosta (luulen, että iso osa autonostajista ei osaa nimetä suurimpien firmojen pomoja ollenkaan).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Moniko autonostaja ylipäätään seuraa mediasta bisnespomojen touhuja? Jos Tesla möi eniten, niin ostajissa on pirusti ihan tavallisia tallaajia. Aika moni on objektiivisesti todennut Teslan tarjoavan parhaan diilin, jos uusista autoista puhutaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

En olisi uskonut: 68 tonninen sähkörekka säännölliseen liikenteeseen Suomessa:
https://pulse.dbschenker.com/fi/db-sche ... hdistelma/

Akut ovat 6 tonnia painosta. Vähemmän kuin olin luullut.

Sähkö toiminee sellaisessa käytssä, jossa rahdin tilavuus tulee vastaan ennen painoa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuo HCT tarkoittaa ilmeisesti vieläpä tavallista pidempää?

Postikuljetuksiin varmasti hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ paino saa myös olla isompi. Sähkörekkojen kohdalla kuitenkin taitaa se tilavuus olla enemmän se juttu.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ilmeisesti kiinalaisissa sähkövispilöissä kannattaa pitää vasara mukana aina käden ulottuvilla. Muutama kuski palanut autoonsa kun ovet eivät aukea palotilanteessa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009915687.html

Helsinki selvittää tietynlaisten autojen kieltämistä alueittain
Helsingin kaupunki selvittää parhaillaan muiden keinojen lisäksi bensakäyttöisten ja dieselkäyttöisten autojen käyttökieltoa tietyillä alueilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Hybrideistä ei puhuta mitään.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lähes kaikilla hybrideilllä (niilläkin, jotka eivät ole plugareita) voi ajaa pienen matkan pelkällä sähköllä. Eli varmasti niitä
saisi käyttää. Mutta eo. osoittaa, että uutta pelkästään polttomoottorilla toimivaa ei kannata enää ostaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Voisivat tehdä polttoaineettomia kaikista keskustaan vievistä kaduista. Silloin festariautojen makuuttaminen kadun varressa tulisi mahdottomaksi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2023 15:15 Helsinki selvittää tietynlaisten autojen kieltämistä alueittain
Helsingin kaupunki selvittää parhaillaan muiden keinojen lisäksi bensakäyttöisten ja dieselkäyttöisten autojen käyttökieltoa tietyillä alueilla.
Ei itseasissa mitenkään yllättävää. Eihän tää mua haittaa, mutta jälleen vihje kadunvarteen pysäköiville kantakaupunkilaisille, joko opetella autottomaksi tai muuttaa muualle. Sähköauto ei oo kiva, jos lataaminen on hankalaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Totta. Kadunvarsilataaminen ei välttämättä tule koskaan olemaan mahdollista. Suomessa talvikunnossapito olisi liian hankalaa, jos kadun varressa olisi latauslaitteita.
Vastaa Viestiin