Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2023 11:44
Itse olen enemmän huolissani siitä, miten jäätyneen oven saa auki ilman ovenkahvaa.
Eräällä videolla sanoi, että jos saa jään murrettua napin päältä niin mekaniikassa pitäisi riittää voima oven avaamiseen. Koska tesla niin kuka uskoo.

Lisäksi muovinen puskuri. Tippuuko sateessa.

Ja nokassa lokasuojat törröttää teräväreunaisina suoraan eteenpäin. Vaikea uskoa, että menee läpi EU:ssa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 04.12.2023 12:50 Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Mun on vaikea uskoa että tuosta tulee Suomessa tieliikennekelpoinen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 04.12.2023 12:50 Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2023 13:50 Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Mä kuvittelen, että jos haluaa kantavuudeksi yli 3500kg, niin pitää olla kuorma-auto. Jos jollain faktatietoa, niin saa oikaista tai vahvistaa, kiitos.

Noin 3000kg kuivamassalla ton käytettävyys jää aika heikoksi, jos kantavuus alle 3500kg. Hyvä että saa ottaa 5 ihmistä ilman matkatavaroita kyytiin. Vaan eipä noita henkilöautojen massoja valvota, joten mitä sitten.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kolmimoottorisena taitaa painaa 3100kg ja silloinhan on käytännössä ostettava vielä lisäakku. Mitä se sitten painaakaan.

Lisäakku näköjään 140kg.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 04.12.2023 14:08
James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2023 13:50 Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Mä kuvittelen, että jos haluaa kantavuudeksi yli 3500kg, niin pitää olla kuorma-auto. Jos jollain faktatietoa, niin saa oikaista tai vahvistaa, kiitos.

Noin 3000kg kuivamassalla ton käytettävyys jää aika heikoksi, jos kantavuus alle 3500kg. Hyvä että saa ottaa 5 ihmistä ilman matkatavaroita kyytiin. Vaan eipä noita henkilöautojen massoja valvota, joten mitä sitten.
B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg
Mielenkiintoista tosiaan. Jollekin miljonäärille voi tulla kalliiksi, kun tuo menee varmasti päiväsakoille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

musktank.jpg
musktank.jpg (66.44 KiB) Katsottu 397 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lisää Cybertruckin tekniikkaa: 48v ethernet kaapelilla korvataan johtosarjat.

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Lisää cybertrukin tekniikkaa - pieni ylämäki liukkaalla on liikaa.

Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No nyt!

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Kerrankin konseptiauto on viety onnistuneesti tuotantoon. Takaosaan ja ns. skateboardiksi sijoitetut lyijyakkupaketit lupaavat jopa 70km rangen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kepu haluaa sähköautoihin kilometripohjaisen veron ilman paikannusta
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010079722.html

Ymmärtääköhän kepu nyt, että kilometripohjainen vero osuu suhteellisesti eniten heidän äänestäjiinsä? Maaseudulla ostetaan suhteessa ihan yhtä paljon sähköautoja kuin kaupungeissakin, mutta maaseudulla luultavasti kertyy enemmän kilsoja.

"TAMPEREEN yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorin Heikki Liimataisen korvaan särähtää ajatus siitä, että kilometrivero koskisi pelkästään sähköautoilijoita, sillä hän kannattaa liikenneverotuksen kokonaisuudistusta, jossa siirryttäisiin kilometripohjaiseen verotukseen kaikkien autojen kohdalla."

Vaikuttaa hieman tyhmältä proffalta. Polttoainevero on käytännössä kilometripohjainen vero ja lisäksi se ottaa huomioon hiilipäästöt. Ei ole mitään järkevää syytä vaihtaa polttoaineveroa kilometriveroon. Biopolttoaineille kannattaa laittaa pienempi vero.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.12.2023 18:31 Kepu haluaa sähköautoihin kilometripohjaisen veron ilman paikannusta
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010079722.html

Ymmärtääköhän kepu nyt, että kilometripohjainen vero osuu suhteellisesti eniten heidän äänestäjiinsä? Maaseudulla ostetaan suhteessa ihan yhtä paljon sähköautoja kuin kaupungeissakin, mutta maaseudulla luultavasti kertyy enemmän kilsoja.

Kepun kilometriverothan ovat aina lähteneet siitä, että jönsterissä kilometrin hinta on pienempi. Näin on ollut jo vuosia sitten esitellyissä malleissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ nyt ei ollut paikannusta mukana. En keksi miten jönsterin suosiminen onnistuu ilman.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kaveri vaihtoi juuri Model S:nsä uudempaan, vaikka ei ollut ajatellut vaihtaa autoa pitkään aikaan. Ruotsissa sattui nyt vaan olemaan hinnat ainakin 10k eur alle Suomen hintojen ja alle 50k irtosi kolme vuotta vanha "Raven" long range -malli.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.12.2023 18:04 ^ nyt ei ollut paikannusta mukana. En keksi miten jönsterin suosiminen onnistuu ilman.
Omistajan asuinkunta?

Jos joku huomauttaa, että rekisteröi omistajaksi jönsterissä asuvan kaverin/sukulaisen niin silloin menee varmastikin lahjavero.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Käytettyjen sähkö­autojen heikko kysyntä painaa myös uusien autojen myyntiä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010078936.html

Uutinen ilmeisesti käsittelee autokauppaa EU -tasolla, eikä omaa erikoisnurkkaamme. Kai tuo jossain määrin vaikuttaa myös meidän tilanteeseen. Euroopastahan on tuotu ahkerasti vähän käytettyjä leasing sähköautoja suomeen viime vuosina. Jos meillä ei hintakehitys vastaa keskieuroopan tilannetta ja käytetyille sähköautoille riittää kysyntää entiseen malliin, niin tuonti oletettavasti vain kiihtyy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
juttu jäi vähän torsoksi. Ainoastaan autonvuokrausfirmat kuvattiin tarkemmin ja niiden kohdalla mekaniikka on selkeä: vuokraaja maksaa käyttövoiman ja lataaminen voi vieraassa maassa olla hankalaa. Eli vähän outo valinta esimerkiksi.

Jos eurooppalaiset valmistajat hidastemevat halvempien mallien tarjoamisessa, niin noutaja saapuu odotettuakin nopeammin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Jollain laskentavalla Y oli viime vuoden suosituin automalli
https://www.hs.fi/talous/art-2000010092607.html

Tesla on jo merkkien välisessä kisassakin korkealla. Jos meno jatkuu, niin ensi vuonna Tesla kisaa Toyotan kanssa kärkipaikasta myymällä pelkkiä sähköautoja.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4287
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Y tesla on kyllä törkeän hyvä auto.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Porsche kepitti viimein Plaidin nyrrellä. Kova parannus.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... che-taycan

Olikin aika nolo ajanjakso Porschelle.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lotuksen (Geely) Kiinassa kasattu "hyper SUV"


Ihan pätevän oloinen peli. Sähkönä näitä on helpompi tehdä kuin polttiksena. Painetta tulee joka suunnasta perinteisille valmistajille.
Vastaa Viestiin