Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ei toi oo mikään Lotus. Ihmeellinen ylikokoinen saippukupla, niin kuin sähköinen Mustangi, jolla koitetaan vaan kaupallisesti hyötyä ikonisesta nimestä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Taattua kiinapaskalaatua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 0:05 Ei toi oo mikään Lotus. Ihmeellinen ylikokoinen saippukupla, niin kuin sähköinen Mustangi, jolla koitetaan vaan kaupallisesti hyötyä ikonisesta nimestä.
Eikös tuo argumentti hieman vanhentunut 90-luvulla Cayennen julkaisun myötä? Lambolla ja Ferrarilla on niilläkin omat SUV:insa.

Tämä "Lotus" oli siitä mielenkiintoinen, että se on nyt ensimmäinen kiinalainen sporttinen luksus-SUV, joka on arvioitu ihan ok vehkeeksi hintaluokassaan. Jos siis haluaa jotain muuta kuin halvan kiinalaisen, niin sekin hoituu.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 8:53
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 0:05 Ei toi oo mikään Lotus. Ihmeellinen ylikokoinen saippukupla, niin kuin sähköinen Mustangi, jolla koitetaan vaan kaupallisesti hyötyä ikonisesta nimestä.
Eikös tuo argumentti hieman vanhentunut 90-luvulla Cayennen julkaisun myötä? Lambolla ja Ferrarilla on niilläkin omat SUV:insa.

Tämä "Lotus" oli siitä mielenkiintoinen, että se on nyt ensimmäinen kiinalainen sporttinen luksus-SUV, joka on arvioitu ihan ok vehkeeksi hintaluokassaan. Jos siis haluaa jotain muuta kuin halvan kiinalaisen, niin sekin hoituu.
Ei ole vanhentunut. Kyllä mä vertaisin tätä viritystä enemmän tuohon Mustang -kuvioon kuin Ferrariin. Liian päälleliimattua ollakseen uskottavaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:00 Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
Te kaksi ootte tollasia nörttejä, jotka intoilee teknisistä spekseistä. Mun maailmassa parhaat autot tulee edelleen eurooppalaisilta merkeiltä enkä usko olevani maailman viimeinen ihminen joka arvostaa nimenomaan ajonautintoa. Kyllähän Alfa Romeokin myy koko ajan vaikka sen ostamiseen ei ole olemassa järkisyytä, vaan se ostetaan ajonautinnon takia ja puhtaasti tunteella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 11:20
James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:00 Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
Te kaksi ootte tollasia nörttejä, jotka intoilee teknisistä spekseistä. Mun maailmassa parhaat autot tulee edelleen eurooppalaisilta merkeiltä enkä usko olevani maailman viimeinen ihminen joka arvostaa nimenomaan ajonautintoa. Kyllähän Alfa Romeokin myy koko ajan vaikka sen ostamiseen ei ole olemassa järkisyytä, vaan se ostetaan ajonautinnon takia ja puhtaasti tunteella.
Ei tuo kertomasi ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sanoin vaan oikeastaan vahvistaa sen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja kummasti noi ei-eurooppalaisetkin pykää tehtaita Eurooppaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 11:25 Ei tuo kertomasi ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sanoin vaan oikeastaan vahvistaa sen.
Tulkitset väärin. Mun pointti oli, että eurooppalaisilla automerkeillä on hyvin sitoutunutta ja merkkiuskollista asiakaskantaa, jotka eivät ole vaihtamassa mihinkään keskinkertaisilla ajo-ominaisuuksilla varustettuun tietokoneeseen. Ja omaa poikaani kuunnellessa olen vakuuttunut, että nuorista kasvaa vielä uusia asiakkaita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Toivottavasti. Mekin kärsimme, jos Euroopan autoteollisuus romahtaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 11:20
James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:00 Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
Te kaksi ootte tollasia nörttejä, jotka intoilee teknisistä spekseistä. Mun maailmassa parhaat autot tulee edelleen eurooppalaisilta merkeiltä enkä usko olevani maailman viimeinen ihminen joka arvostaa nimenomaan ajonautintoa. Kyllähän Alfa Romeokin myy koko ajan vaikka sen ostamiseen ei ole olemassa järkisyytä, vaan se ostetaan ajonautinnon takia ja puhtaasti tunteella.
Koska olen kova automies, kerron, että olette molemmat väärässä. Dave on tosiaan propellipää, mutta Vagis yhtä todellisuudesta irtaantunut autoromantikko. Ei suomalainen ruuhkassa istuja jostain ajonautinnosta välitä. Mutta tavattoman konservatiivinen se on. Ja pelkää arvon alenemaa. Se haluaa tylsän ja turvallisen valinnan tutulta ja luottamaltaan brändiltä. Koko kenttähän odottaa kieli pitkällä, että koska VW, Skoda tai Toyota julkaisee kunnollisen sähköisen kansanauton. Sitten ostetaan! Ja jos taloudellinen asema paranee, ostetaan Audi, BMW tai Mersu. Kiinalaiset ei kiinnosta, ja italialaiset (ehkä myös ranskalaiset) ovat kuriositeetti. Poikkeus voisi olla joku Volvo, sen kiinalaisuus jollain tasolla tiedetään, mutta ei sitä silti niin koeta. EX30 voi jo olla aika kova tekijä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2024 12:09Poikkeus voisi olla joku Volvo, sen kiinalaisuus jollain tasolla tiedetään, mutta ei sitä silti niin koeta. EX30 voi jo olla aika kova tekijä.
Volvon kiinalaisuus on ennen muuta omistusta. Osaaminen, huoltoverkosto jne. on edelleen vahvasti täällä toisin kuin Kiinan tulokkailla.

EX30 myy varmasti niin paljon kuin sitä tehtaalta ulos saadaan.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Ajat muuttuvat. Suomalainen on köyhä. Kun kiinasta tulee tarpeeksi hyvää eurooppalaisella merkillä varustettuna, niin sitä sitten ostetaan. Ehkä Korvensuukin tulee takaisin Suomen markkinoille: https://en.wikipedia.org/wiki/Korvensuu_(car)

^
Tietenkin kiinalaisia kiinnostaa ostaa myös osaamista ja verkostoja. Ei se sitä muuta, että ne autot tullaan kasaamaan kiinassa yhä enemmän kiinalaisvoimin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 12:28 Tietenkin kiinalaisia kiinnostaa ostaa myös osaamista ja verkostoja. Ei se sitä muuta, että ne autot tullaan kasaamaan kiinassa yhä enemmän kiinalaisvoimin.
Aika näyttää. Ainakin BYD on nyt pykäämässä tehdasta eurooppaan samaan tyyliin kuin monilla japsimerkeillä on pitkään ollut euroopan tehtaita palvelemassa täkäläisiä markkinoita.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010077156.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Juu, EU:lla on aika paljon tuontirajoitteita autoille ja eiköhän jotain päästöen kaltaista kiusaa yritetä sähkömaailmaankin keksiä. Kiinalaisia autoja ne silti tulevat olemaan, ihan kuten Berliinin gigatehtaan Teslat ovat jenkkiautoja.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2024 12:09 Koska olen kova automies, kerron, että olette molemmat väärässä. Dave on tosiaan propellipää, mutta Vagis yhtä todellisuudesta irtaantunut autoromantikko. Ei suomalainen ruuhkassa istuja jostain ajonautinnosta välitä. Mutta tavattoman konservatiivinen se on. Ja pelkää arvon alenemaa. Se haluaa tylsän ja turvallisen valinnan tutulta ja luottamaltaan brändiltä.
Ja ajatella että mä tunnen ihmisiä jotka suhtautuvat autoon vielä vahvemmin harrastuksena kuin minä! Mutta markkinoilla on tosiaan monta erilaista ryhmää. Siksi pidän epätodennäköisenä visiona, että joku yksittäinen suuntaus pystyisi valtaamaan markkinat. Markkinaosuudet varmasti heiluu ja tässä kohtaa selvästi uusilla pelaajilla on mahdollisuus päästä peliin mukaan ja hetkellisesti valmistajien määrä lisääntyy, kunnes se taas fuusioiden kautta pienenee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 12:39Kiinalaisia autoja ne silti tulevat olemaan, ihan kuten Berliinin gigatehtaan Teslat ovat jenkkiautoja.
Juu, mutta en mä tuota kommentoinutkaan, vaan väitettäsi siitä missä ja kenen toimesta eurooppaan tulevat autot kasataan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Varmasti kiinalaisten autoja kasataan myös euroopassa, hieman huolimattomasti kirjoitin. Se on ihan päivänselvää, että EU tulee pistämään isot tuontitullit autoille, jos eurooppalainen autoteollisuus meinaa kuolla. Tuota silmällä pitäen Tesla ja kiinalaiset rakentavat kapasiteettia EU:n sisälle.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä en jaksa lukea teidän kirjoituksia, mutta kiinalaisista sähköautoista olette ainakin kirjoitelleet silmäyksen perusteella. Onko kukaan käynyt Triplassa olevassa kiinalaisautokaupassa hipelöimässä niitä? Joku Voyah taisi olla nimeltään.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ei ole tullut käytyä. Merkki tähtää premiumiin ja hinta on sen mukainen. En kuulu kohderyhmään.
https://www.hs.fi/visio/art-2000010067922.html
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^^ En ole käynyt. En kuulu kiinalaisten autojen kohderyhmään. Mä palaan nykyisen japanilaisen jälkeen takaisin eurooppalaisiin autoihin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ei siitä niin kovin kauaa ole kun jotakin Kiaa vierastettiin, mutta nyt myydään ihan normaalisti.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti: 04.01.2024 17:35 Ei siitä niin kovin kauaa ole kun jotakin Kiaa vierastettiin, mutta nyt myydään ihan normaalisti.
Joo, toi on kyllä totta. Voisiko olla, että olen väärässä!

Ja koskee aika vahvasti myös Skodaa, jonka itse mainitsin luotettavana perusmerkkinä (toki muuttui ensin itäautosta vag-konsernin tuotteeksi). Vaikka kyllä muistan vielä joskus 2010 tienoilla kauniaislaisten tuttujeni sanoneen, että Skodalla eivät kyllä kehtaisi ajaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Edulliset pikkupolttikset häviämässä Euro 7 normin myötä:
https://www.is.fi/autot/art-2000010083387.html

Noiden autojen tärkein ominaisuus on ollut hinta. Tietty pieni kokokin on ollut näppärä ahtaissa eurooppalaisissa kaupungeissa, mutta väitän hinnan olleen silti se tärkeämpi juttu.

Perinteiset valmistajat eivät näytä haluavan valmistaa halpoja sähköautoja, joten kiinalaisille tulee olemaan kysyntää.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Mihinkään häviä. Microja vain pidetään ajokunnossa 30 vuotta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin