Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 28.08.2017 9:04
James Potkukelkka kirjoitti: 28.08.2017 8:45 Sisustahan on selkeä paradigman muutos ja alkuun nikottelin Model 3:n sisustaa, mutta nyt uskon vahvasti, että Tesla tekee auton sisustassa vallankumouksen samaan tyyliin, kuin iPhone muutti käyttöliittymän fyysistä painikkeista pois.
Mä en oo oikein koskaan lämmennyt kevyennäköisille kojelaudoille. Samoin se, ettei mittaristo ole kuljettajan silmien edessä on iso miinus niin kauan kuin autoja ajetaan itse. Myöskään fyysisten painikkeiden puute ei ole mikään positiivinen asia autossa.

Eli toki Teslassa on sellaista futurista muotoilua, mutta BMW:n perinteisempi muotoilu on joka suhteessa parempi :leuhka:
Makuasia tietenkin, mutta kyllä toi BMW näyttää aika steampunkilta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Minusta on ihan kummallista että autoissa hud ei ole jo yleinen varuste
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Varmaan tiesitkin, mutta myöskään Model 3:ssa ei ole HUD:a, mielestäni olisi kyllä hyvä olla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.08.2017 9:27 Makuasia tietenkin, mutta kyllä toi BMW näyttää aika steampunkilta.
Ei toi BMW ole ihan mun suosikkeja, mutta parempi kuin Tesla kuitenkin. Tästä mä tykkään. Riittävän massivinen, sopivan moderni ja käytettävyys kohdillaan. Ei tarvi HUDeja kun mittaristo valmiiksi ylhäällä, eikä missään ratin takana piilossa tai keskikonsoliin karanneena.

Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:o

Mun mielestäni tuo on ruman näköinen, selvästi pahempi kuin BMW, mutta tosiaan makuasia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Kieltämättä mun mielipiteeseeni vaikuttaa käyttökokemus. Itsekin vierastin Peugeotin nykyistä tyyliä silloin kun se tuli, mutta kun olin ajanut pari viikkoa vuokra 308:lla ja todennut designin ylivertaisen toimivuuden käytännössä, niin annoin periksi perinteisemmän muotoilun ihailusta. 308:ssa oli kuitenkin se puute, että melkein kaikki nappulat oli jätetty pois ja toiminnot oli näytön kautta käytettävissä. Se että näihin uudempiin autoihin on tullut taas näppäimiä on selkeä parannus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en ole ajanut koskaan Teslaa, noita uusia Peugeoteja tai edes 3-sarjaa isompia Bemareita, muta silti mä annan ääneni, tietty, uudelle Peugeotille. Mahtava!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Tuo ranskisfilia on kyllä sellainen aivoihin mennyt syfilis, ettei auta kuin hiljaa nyökkäillä ja tukahduttaa mielessään säälintunteet ilman armoa.

Makuasiosta ei sovi kiistellä - joillain on vaan paska maku.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:lollero:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti: 28.08.2017 11:33 joillain on vaan paska maku.
Tästä olemme varmasti samaa mieltä :mrgreen:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tää on kyllä outo palsta. Kolme ranskanautojen fania, tosielämässä en tunne ketään. Perttiä lukuunottamatta epäilen trollaamiseksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saksasta voisi saada nyt tuotua edullisesti nokivasaran

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kayt ... 1489043844
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.08.2017 11:54 Tää on kyllä outo palsta. Kolme ranskanautojen fania, tosielämässä en tunne ketään. Perttiä lukuunottamatta epäilen trollaamiseksi.
Tässä täytyy korostaa, että nyt ymmärtääkseni kyse oli pelkästään ulkonäöllis-tunnelmallis-käytettävydellisestä vaikutelmasta erilaisten ohjaamo-, mittaristo- ja kojelautajärjestelyjen suhteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 28.08.2017 11:54Kolme ranskanautojen fania, tosielämässä en tunne ketään.
En sanoisi itseäni faniksi vaikka yli 800tkm on tullu Peugeotilla ajettua, koska ne olleet paras kompromissi omiin tarpeisiini. Auton valmistusmaalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Sen suhteen mulla ei ole vaatimuksia, mutta ei myöskään typeriä ennakkoluuloja. Kyllä mä voisin merkkiä vaihtaa, jos löytyisi paremmin minulle sopiva paketti. Ei vaan ole tullut vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 28.08.2017 8:49 Miten tossa sähkövispilässä toimitaan jos haluaa kuunnella pakkaamatonta ääntä?
Eikö sinun pitänyt olla joku teknovelho?

Missä tahansa autossa voi kuunnella pakkaamatonta ääntä, jos yhdistää siihen bluetoothilla pakkaamatonta tuuttaavan äänilähteen.

Käytännössä kukaan ei erota 256 bittistä pakattua pakkaamattomasta. Mutta tuon ei kannata hidastaa teslan ostoa. ILuuri vaan teslaan kiinni ja menoksi.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4298
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Hämmästyttävintä asiassa on, että uusiin autoihin asennetaan vielä ratti pleikkaohjaimen sijaan.
Adding screws in before the climb is hilarious. it’s like the moral equivalent of telling someone the directions to McDonalds when they didn’t ask.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Nyt niitä 5008 saa.

Kävin jo koeajamassa. Tykkäsin, mutta kuten aikaisemminkin uusia autoja koeajaessa todennut, niin jotkut asiat on paremmin kuin nykyisessä, jotkut huonommin. Ei ole vielä tullut vastaan autoa, joka olisi yksiselitteisesti vanhaa parempi. Koko huomioiden ajettavuus oli yllättävän hyvä mutkaisellakin tiellä. Odotin, että olisi kallistellut enemmän. Aikaisemmin tila-autot jääneet ostamatta juurikin ajotuntuman takia, mutta tämä kelpaisi. Niin kuin aikaisemmin oli puhetta, niin Pösön nykyinen pieni ratti ja mittaristo ylhäällä on loistava ratkaisu IMHO. Tavaratilojen takiahan mä tuota olen ostamassa. Jos ei kaipaisi lisätilaa, niin ajettavuuden kannalta toki kannattaisi ostaa joku perinteinen farmari. 5008:n massiivinen kori tosin miellyttää mun silmää. Vähän samaa tyyliä kuin avolavoissa, kun lavan päällä on kate. Autoon saatava Focalin äänentoisto jätti toivomisen varaa. Soundi oli edulliselle hifille tyypillisen sävytön ja kylmä. Nykyisessä autossani oleva hieman laadukkaampi Focalin erillissarja soi huomattavasti kauniimmin.

Katselin tuossa mitä kaikkea lisävarusteita autoon pitäisi hankkia, että sen viitsisi ostaa uutena ja loppusumma taitaa nousta liian lähelle 50k€, jotta saisin sitä järkevästi rahoitettua. Toi äänentoisto voi olla viimeinen niitti hankinnalle, kun siihenkin pitäisi varmaan kaivaa lisärahaa jostain. Peugeotin hintakehitys tuntien jään todennäköisesti odottelemaan, että tuon paketin saa 20k€. Ei siihen pitäisi montaa vuotta mennä. Todennäköisesti joudun kylläkin silloin tinkimään jostain varusteista joita olisin halunnut, mutta pienempi arvonalema korvaa puutteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Luulen että laitan Model 3:n varaukseen. Wall chargerin asennus ei ole kovin kallis, luottokorttivarauksen saa ilmeisesti aina takaisin jos Tesla keikkaa ja markkinoille muilta tulevat mallit ovat joko spekseiltä kehnoja, susirumia ja hintaeroa ei oikeastaan ole. Toimitusajan epäilen olevan pikemminkin 3 kuin 1,5 vuotta, mutta hyvä puoli siinä on se, että pääsee sitten vaimon kanssa hyvissä ajoin koeajolle ennen kuin ostopäätös pitää tehdä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ :cheer:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Wall Chargerin asennuksesta saa vielä kotitalousvähennyksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2017 13:31 ^^ Wall Chargerin asennuksesta saa vielä kotitalousvähennyksen.
Sepäs hyvä, todennäköisesti meillä käy silloin siivoojakin niin verottaja saa sitten oikein kunnolla penaaliin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole huomannutkaan/muistanutkaan, että se on nykyään peräti 50% työn osuudesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/autot/art-2000005368710.html

Mielenkiintoista juttua NEDC-, EPA- ja uudesta WLTP- testeistä.

Eo.jutussa myös selviää pohtimani asia, miten uusi realistisempi kulutussykli vaikuttaa autojen verotukseen Suomessa. Vastaus: ei heti mitenkään!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oli vähän juttua rasvalenkkarihemmon kanssa noista sähkövispilöistä, ilmeisesti ei ne pääse sen vähemmääl huolloissa. Puuttuvien osia kompensoi voimansiirron ongelmat. Vääntöä niin penteleesti, mutta osat on bensakauden vehkeiden tasolla.

Tämä siis turskamaan suosituimman vispilän tapaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 15.09.2017 14:02 Oli vähän juttua rasvalenkkarihemmon kanssa noista sähkövispilöistä, ilmeisesti ei ne pääse sen vähemmääl huolloissa. Puuttuvien osia kompensoi voimansiirron ongelmat. Vääntöä niin penteleesti, mutta osat on bensakauden vehkeiden tasolla.

Tämä siis turskamaan suosituimman vispilän tapaan.
Teslan ekoissa, vuonna 2013 tehnyissä takavetoisissa on ollut ongelmia voimalinjan kanssa, mutta eo. ongelmat on sittemmin mitä ilmeisimmin ratkaistu. Lisäksi on siis 8 vuoden takuu akun ja voimalinjan osalta. Muista merkeistä en osaa sanoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja