Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: ↑04.12.2023 12:50
Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Mun on vaikea uskoa että tuosta tulee Suomessa tieliikennekelpoinen.
Vagabondo kirjoitti: ↑04.12.2023 12:50
Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑04.12.2023 13:50
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Mä kuvittelen, että jos haluaa kantavuudeksi yli 3500kg, niin pitää olla kuorma-auto. Jos jollain faktatietoa, niin saa oikaista tai vahvistaa, kiitos.
Noin 3000kg kuivamassalla ton käytettävyys jää aika heikoksi, jos kantavuus alle 3500kg. Hyvä että saa ottaa 5 ihmistä ilman matkatavaroita kyytiin. Vaan eipä noita henkilöautojen massoja valvota, joten mitä sitten.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑04.12.2023 13:50
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Mä kuvittelen, että jos haluaa kantavuudeksi yli 3500kg, niin pitää olla kuorma-auto. Jos jollain faktatietoa, niin saa oikaista tai vahvistaa, kiitos.
Noin 3000kg kuivamassalla ton käytettävyys jää aika heikoksi, jos kantavuus alle 3500kg. Hyvä että saa ottaa 5 ihmistä ilman matkatavaroita kyytiin. Vaan eipä noita henkilöautojen massoja valvota, joten mitä sitten.
B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg
Mielenkiintoista tosiaan. Jollekin miljonäärille voi tulla kalliiksi, kun tuo menee varmasti päiväsakoille.
Ymmärtääköhän kepu nyt, että kilometripohjainen vero osuu suhteellisesti eniten heidän äänestäjiinsä? Maaseudulla ostetaan suhteessa ihan yhtä paljon sähköautoja kuin kaupungeissakin, mutta maaseudulla luultavasti kertyy enemmän kilsoja.
"TAMPEREEN yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorin Heikki Liimataisen korvaan särähtää ajatus siitä, että kilometrivero koskisi pelkästään sähköautoilijoita, sillä hän kannattaa liikenneverotuksen kokonaisuudistusta, jossa siirryttäisiin kilometripohjaiseen verotukseen kaikkien autojen kohdalla."
Vaikuttaa hieman tyhmältä proffalta. Polttoainevero on käytännössä kilometripohjainen vero ja lisäksi se ottaa huomioon hiilipäästöt. Ei ole mitään järkevää syytä vaihtaa polttoaineveroa kilometriveroon. Biopolttoaineille kannattaa laittaa pienempi vero.
Ymmärtääköhän kepu nyt, että kilometripohjainen vero osuu suhteellisesti eniten heidän äänestäjiinsä? Maaseudulla ostetaan suhteessa ihan yhtä paljon sähköautoja kuin kaupungeissakin, mutta maaseudulla luultavasti kertyy enemmän kilsoja.
Kepun kilometriverothan ovat aina lähteneet siitä, että jönsterissä kilometrin hinta on pienempi. Näin on ollut jo vuosia sitten esitellyissä malleissa.
Kaveri vaihtoi juuri Model S:nsä uudempaan, vaikka ei ollut ajatellut vaihtaa autoa pitkään aikaan. Ruotsissa sattui nyt vaan olemaan hinnat ainakin 10k eur alle Suomen hintojen ja alle 50k irtosi kolme vuotta vanha "Raven" long range -malli.
Uutinen ilmeisesti käsittelee autokauppaa EU -tasolla, eikä omaa erikoisnurkkaamme. Kai tuo jossain määrin vaikuttaa myös meidän tilanteeseen. Euroopastahan on tuotu ahkerasti vähän käytettyjä leasing sähköautoja suomeen viime vuosina. Jos meillä ei hintakehitys vastaa keskieuroopan tilannetta ja käytetyille sähköautoille riittää kysyntää entiseen malliin, niin tuonti oletettavasti vain kiihtyy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^
juttu jäi vähän torsoksi. Ainoastaan autonvuokrausfirmat kuvattiin tarkemmin ja niiden kohdalla mekaniikka on selkeä: vuokraaja maksaa käyttövoiman ja lataaminen voi vieraassa maassa olla hankalaa. Eli vähän outo valinta esimerkiksi.
Jos eurooppalaiset valmistajat hidastemevat halvempien mallien tarjoamisessa, niin noutaja saapuu odotettuakin nopeammin.
Tesla on jo merkkien välisessä kisassakin korkealla. Jos meno jatkuu, niin ensi vuonna Tesla kisaa Toyotan kanssa kärkipaikasta myymällä pelkkiä sähköautoja.