Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ mitä väliä, jos verot saatiin kierrettyä!?
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Vaikka innokas veronkiertäjä olenkin, mä en itse jaksa innostua sähköveron kierrosta selvästi yli 10 vuoden takaisinmaksuajalla
Vaikka toisaalta yksi sähköauton hyviä puolia on, että autovero on niin alhainen. Kannattaa maksaa sata tonnia, jotta saa 20t veroa säästettyä! Ehkä jos vielä lataisi 20t:n paneelista, jotta säästäisi 800:n euron vuosisähköt, voisi nauraa koko ajan
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.04.2019 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ no, pointti on kuitenkin se, että kiertäminen onnistuu jo nyt ja jatkossa yhä useampi tulee kiertämään. Samaan aikaan sähkö muuttuu hiilineutraalimmaksi ja haittaveroaspekti heikkenee. Sähkövero näyttää kaikkea muuta kuin ikuiselta.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Aika näyttää, mutta kyllä mä veikkaan, että maksamme sähköveroa niin kauan, kuin valtionlipussa on leijonan kuva!sivustahuutaja kirjoitti: ↑25.04.2019 14:02 ^ no, pointti on kuitenkin se, että kiertäminen onnistuu jo nyt ja jatkossa yhä useampi tulee kiertämään. Samaan aikaan sähkö muuttuu hiilineutraalimmaksi ja haittaveroaspekti heikkenee. Sähkövero näyttää kaikkea muuta kuin ikuiselta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ miksi? Veroja voi kerätä muutenkin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
En usko, että kaikki muuttuvat täysin omavaraisiksi sähkön suhteen, eli ne, joille tulee verkkovirtaa töpseliin, maksavat siitä veroa. Miksi valtio _ei verottaisi_ sitä?
En nyt heti keksi yhtään hyödykettä, jota valtio ei verottaisi? Kaikesta maksetaan vähintään alv.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Sähkövero on ihan eri asia kuin alv.
Sähkövero on nykyajattelussa haittavero. Jos haitta poistuu, niin miksi sähköä pitäisi erikseen verottaa? Varsinkin kun sähköveron tasapainottamiseksi pitää sitten jaella yrityksille yritystukea. Ihan järjetön himmeli, jos vero ei kerran kohdistu haittaan.
Sähkövero on nykyajattelussa haittavero. Jos haitta poistuu, niin miksi sähköä pitäisi erikseen verottaa? Varsinkin kun sähköveron tasapainottamiseksi pitää sitten jaella yrityksille yritystukea. Ihan järjetön himmeli, jos vero ei kerran kohdistu haittaan.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Juu, totta on, että sähkövero ja alv ovat täysin eri asioita. Tuskin sähköveroa alunperin on mitenkään haittaverona perusteltu, vaan aivan fiskaalisin perustein? Perustotuus veroista on, että veroilla on äärimmäisen suuri taipumus muuttua pysyviksi. Väliaikaista autoveroa on peritty yli 50 vuotta ja yhden vaalikauden alkuperäisen suunnitelman mukaan voimassa ollutta solidaarisuusveroa 10 vuotta.sivustahuutaja kirjoitti: ↑25.04.2019 14:44 ^ Sähkövero on ihan eri asia kuin alv.
Sähkövero on nykyajattelussa haittavero. Jos haitta poistuu, niin miksi sähköä pitäisi erikseen verottaa? Varsinkin kun sähköveron tasapainottamiseksi pitää sitten jaella yrityksille yritystukea. Ihan järjetön himmeli, jos vero ei kerran kohdistu haittaan.
Huvivero poistettiin joskus 80-luvulla ja varallisuusvero on poistunut myös, eli on verojen poistuminenkin toki mahdollista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ leimavero poistui myös.
Sähköautosta autoveroa maksetaan aika vähän, eli sitäkin voi kiertää.
Sähköautosta autoveroa maksetaan aika vähän, eli sitäkin voi kiertää.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Eikös se muuttunut varainsiirtoveroksi suurelta osin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Joksikin se sähköverokin muuttuisi. Kokonaisveroastetta ei tarvitse laskea, vaikka verotuksen rakennetta muutettaisiin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 9034
- Liittynyt: 30.10.2006 19:18
- Paikkakunta: Aina Stadi
Re: Autoilu 2
Olen lukenut näitä autoviestejä ja kuulkaapas, minä olen ajatellut itseäni hyvinkin asiantuntevaksi autoilun tekniikkaan liittyen, mutta kyllä eräät teistä laittavat Arskalaisen hipiälle hikihelmen kun olette niin viisaita! Jopa akuista ja hybrideistä yms.
Mutta koska te kerkeätte asioihin tutustua noinkin syvällisesti jos vaimokekin on ja jopa mukuloita? Ja työ ja muut...
VAPUNAJAN ARSKA
Väriterapeutti
Mutta koska te kerkeätte asioihin tutustua noinkin syvällisesti jos vaimokekin on ja jopa mukuloita? Ja työ ja muut...
VAPUNAJAN ARSKA
Väriterapeutti
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Taas on luettu kitinääsivustahuutaja kirjoitti: ↑25.04.2019 15:15 ^ Joksikin se sähköverokin muuttuisi. Kokonaisveroastetta ei tarvitse laskea, vaikka verotuksen rakennetta muutettaisiin.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006087686.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Nokian vedon hiipuessa ja Suomen lukujen normalisoituessa tuossa rohjetaan esittää myös valtion innovaatiohöpötyksen pienentämistä. Innovaatiotuethan perustuvat ajatukseen, että yritykset ali-investoivat innovaatioihin, koska innovaation kehittänyt yritys ei saa innovaatiosta kaikkea innovaation tuottamaa hyötyä. Innovaatiotukia on sitten poliittisesti ohjattu kaiken maailman piimälaaksohankkeisiin. Jos innovaatioita halutaan tukea, niin vähintäänkin tuen pitäisi olla varsin kohdistamatonta, jotta yritysten innovaatiot pystyvät kehittymään mahdollisimman markkinaohjatusti.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Voisiko tätä avata lisää? Maallikkona ajattelen, että yritys innovoi, jotta saisi siitä hyötyä. Eli idea on, ettäsivustahuutaja kirjoitti: ↑29.04.2019 12:38 Innovaatiotuethan perustuvat ajatukseen, että yritykset ali-investoivat innovaatioihin, koska innovaation kehittänyt yritys ei saa innovaatiosta kaikkea innovaation tuottamaa hyötyä.
tuella yritys innovoisi enemmän kuin mitä se hyötyy?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ kuvittele tilanne, jossa yrityksen investoinnin jälkeen hyöty innovaatiosta jakautuu seuraavasti:
Yritys 100
Yrityksen asiakkaat 100
Muu yhteiskunta/kilpailijat/jne 100
Jos vaadittu investointi olisi 120, niin firma jättäisi investoimatta. Yhteiskunnan kannalta syntyisi tehokkuustappio, koska hyödyt olisivat ymittäneet reilusti vaadittavan investoinnin.
Innovaatiotukien logiikka perustuu tuohon. Ja tuosta syysta ne myös eu-tasolla sallitaan, siinä missä yritystukia muuten ei.
Yritys 100
Yrityksen asiakkaat 100
Muu yhteiskunta/kilpailijat/jne 100
Jos vaadittu investointi olisi 120, niin firma jättäisi investoimatta. Yhteiskunnan kannalta syntyisi tehokkuustappio, koska hyödyt olisivat ymittäneet reilusti vaadittavan investoinnin.
Innovaatiotukien logiikka perustuu tuohon. Ja tuosta syysta ne myös eu-tasolla sallitaan, siinä missä yritystukia muuten ei.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Google, MS tai Amazon eivät ole varmaan koskaan saaneet innovaatiotukia.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Jenkeissä pelataankin suorilla yritystuilla. Amazonin uusi pääkonttori saa 4,6 miljardin tuet:
https://theintercept.com/2018/11/15/ama ... subsidies/
https://theintercept.com/2018/11/15/ama ... subsidies/
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Vein eilen vaimon bimmerin kesärenkaiden vaihtoon. Istahdin juomaan kahvia ja selailemaan nettiä. n ½ h_n kuluttua työnjohtaja saapui nolona kertomaan, että renkaat on ilmeisesti varastettu
Noh. Sain saksan ladan sijaisautoksi ja lupasivat ostaa uudet kesärenkaat ja vanteet. Eli lopulta meni hyvin, koska kesärenkaat olivatkin jo loppuun ajetut.
Noh. Sain saksan ladan sijaisautoksi ja lupasivat ostaa uudet kesärenkaat ja vanteet. Eli lopulta meni hyvin, koska kesärenkaat olivatkin jo loppuun ajetut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Vaimolta varastettiin taotut alut ja P Zero Corsat!? Onneksi korvaavat.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^sanoin suoraan, että en tiedä, minkälaiset vanteet olivat. Sanoi hankkivansa bimmerin orkkisvanteet ja continelit.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Vaimo kun ei mitä tahansa vanteita hyväksy, soitin vielä työnjohtajalle, että laittaa kuvan näytille. Laitoin nyt meilin vaimolle, hyväksyykö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
https://www.hs.fi/autot/art-2000006090691.html
Autokauppa valittaa käytettyjen tuontia, mikä tietysti on kaupan näkökulmasta ymmärrettävää. Valtiohan on käyttänyt kaikki mahdolliset hidasteet ja rikkonut EU-oikeutta toistuvasti, mutta lopulta joutunut myöntymään nykytilanteeseen, eli valtiolta ei ole enää apua odotettavissa. EU-jäsenyyden aikana valtio ei voi estää tavaroiden liikkuvuutta. Viimeisin tappiohan tuli muutama vuosi sitten, kun valtio yritti verottaa tuontia nykyisen päästöverotaulukon mukaan, mutta oikeus totesi, että täytyy käyttää taulukkoa, joka oli voimassa silloin, kun kyseinen auto otettiin käyttöön.
Ainoa apu, mitä valtio voisi tuoda, oli siirtyä auton oston yhteydessä kerättävästä autoverosta pelkästään auton käytön verottamiseen. Se lopettaisi tuonnin, koska siitä ei enää olisi mitään hyötyä.
Ps. vanteet kelpasivat.
Autokauppa valittaa käytettyjen tuontia, mikä tietysti on kaupan näkökulmasta ymmärrettävää. Valtiohan on käyttänyt kaikki mahdolliset hidasteet ja rikkonut EU-oikeutta toistuvasti, mutta lopulta joutunut myöntymään nykytilanteeseen, eli valtiolta ei ole enää apua odotettavissa. EU-jäsenyyden aikana valtio ei voi estää tavaroiden liikkuvuutta. Viimeisin tappiohan tuli muutama vuosi sitten, kun valtio yritti verottaa tuontia nykyisen päästöverotaulukon mukaan, mutta oikeus totesi, että täytyy käyttää taulukkoa, joka oli voimassa silloin, kun kyseinen auto otettiin käyttöön.
Ainoa apu, mitä valtio voisi tuoda, oli siirtyä auton oston yhteydessä kerättävästä autoverosta pelkästään auton käytön verottamiseen. Se lopettaisi tuonnin, koska siitä ei enää olisi mitään hyötyä.
Ps. vanteet kelpasivat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9477
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Ei hyöty synny veroista, vaan käytetyn auton arvon laskutahdista. Suomessa koitetaan käytetyille autoille pitää korkeampaa hintatasoa kuin Saksassa tai Ruotsissa. Autovero pikemminkin hidastaa kuin aiheuttaa käytettyjen tuontia. Jos se poistetaan, niin entistä helpompaa käydä hakemassa auto.James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.05.2019 10:20 Ainoa apu, mitä valtio voisi tuoda, oli siirtyä auton oston yhteydessä kerättävästä autoverosta pelkästään auton käytön verottamiseen. Se lopettaisi tuonnin, koska siitä ei enää olisi mitään hyötyä.
Ongelma on siis ihan autoliikkeiden omaa työtä, kun koittavat tarjota mahdollisimman korkean hinnan käytetystä autosta, kun asiakas vaihtaa uuteen. Voittajina järjestelmässä on olleet uusilla autoilla ajavat.
Se mikä nykyisen järjestelmän voisi pelastaa olisi Tanskan malli, jossa rekisteröintimaksu on niin järkyttävä, ettei edes omaa autoaan kannata maahan viedä muuttoautona. Ihme autojen takapajula sekin maa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Tätä kohtaa en ymmärrä. Miten nykysysteemissä uuden ison maasturin ostaja hyötyy siitä, että joutuu maksamaan yli 30 tonnia autoveroa?
Jos menisin kauppaan ja ostaisin uuden Q7:n, joutuisin maksamaan 32-36t autoveroa
https://content.audi.fi/Extra/Hinnasto. ... %20119.pdf
Tietenkin saan auton edelleen myytäessä osan tuosta reilusta 30 tonnista takaisin, mutta mun on vaikea nähdä, että hyötyisin siitä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja