Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2024 11:03 Muistakaa käydä tankkaamassa ennen lakon alkua.
Neste nosti sopivasti hintoja 20 sentillä litralta, rahoitetaan lakon tappiot hamstraajilla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Just tankattiin ja vaimo osti vahingossa 48 rullaa vessapaperia. Autuus.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 8:50
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 8:34
James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2014 15:36 väliaikainen vuonna 1958 vuodeksi määrätty autovero jatkuu edelleen.
Eilisen budjettihiiren jälkeen ei jatku sähköautoilta!
Mihinkään ei voi luottaa :(

Mutta on kyllä historiallinen asia.
Ehkä väliaikaisen veron poisto osoittautuu väliaikaiseksi. Jollainhan bensan veroale pitää maksaa.

https://yle.fi/a/74-20078804
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Onhan se vain hetkellinen häiriö, että autoveroa ei peritä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Sähköautojen verotuksen lisääminen tässä vaiheessa olisi kyllä pöljää. Eihän Suomi ole lähelläkään 100% sähköistä autoilua vuonna 2035, jolloin ns. "tavoitteen" mukaan oltaisiin hiilineutraaleita. Joain maksuja sähköautoihin kannattaa aikanaan kohdistaa, kun polttiksia alkaa olla niin vähän, ettei niiden haittaveroilla saada kasaan infran ylläpidon kustannuksia. Parempi kuitenkin verottaa autoilua kuin työtä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä luulen, että kesän eurovaalien jälkeen nähdään myös eurotasolla kiihtyvissä määrin saman linjan pöljiä avauksia, joilla on tarkoitus identiteettipolitiikkasyistä tukea fossiilitaloutta ja haitata vihreää siirtymää ja hiilineutraalisuusaikeita.
Viimeksi muokannut urpiainen, 13.03.2024 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9421
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sähköautojen verotukseen vaikuttanee paljon onko persut tulevissa hallituksissa. Tuntuu olevan ainoa puolue joka ei halua tukea autojen siirtymistä sähköisiin. Toki muutkin kiinnostuu ideasta sitten kun autokannasta pääosa alkaa olemaan sähköjä, mutta sinne on vielä pitkä matka.

Mutta mä edelleen odottelen nastarengasveroa. 25-50 euroa per rengas olisi hyvä kannustin vaihtaa kitkoihin, jos ei asuinpaikan takia välttämättä koe tarvitsevansa nastoja. Jos kokee, niin tuo summa ei vielä estä niiden hankkimista. Ihmeellisen hitaasti tää idea vaan tuntuu kulkeutuvan kitinästä valtiovarainministeriöön :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 13.03.2024 14:35 ^ Mä luulen, että kesän eurovaalien jälkeen nähdään myös eurotasolla kiihtyvissä määrin saman linjan pöljiä avauksia, joilla on tarkoitus identiteettipolitiikkasyistä tukea fossiilitaloutta ja haitata vihreää siirtymää ja hiilineutraalisuusaikeita.
Vihreää siirtymää pitääkin potkia munille. Idioottimaista hommaa. Fossiilisten poltto sen sijaan pitää lopettaa. Markkina sitten hoitaa loput ilman vihreitä siirtymiä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Markkina toimii paremmin jos sitä ei itsetarkoituksellisesti haitata identiteettipoliittisella ohjauksella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nimenomaan. Vihreän siirtymän ideologinen paska pitää vetää vessasta alas ja siirtyä hiilen polton haittaverotukseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.03.2024 15:24 ^ Nimenomaan. Vihreän siirtymän ideologinen paska pitää vetää vessasta alas ja siirtyä hiilen polton haittaverotukseen.
Ja kuten kirjoitin, odotan kesän eurovaaleissa suurta menestystä persujen eurooppalaisille aateveljille ja -siskoille, ja sitä kautta näitä avauksia hiilen polton lisätukeen ja vihreiden vaihtoehtojen itsetarkoitukselliseen (tai no, suojaa se räjähtäviä lepakoita) haittaamiseen, ihan kuten Suomessakin tapahtuu tässä liikenteen kontekstissa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010252304.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Noista muut kuin hiilen polton helpottaminen ovat oikein tervetulleita uudistuksia. EU sekoilee mielellään kaikenlaista, mutta hiilen polttoa ei näytetä saavan kuriin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.01.2024 8:23 Aiemmin työpaikan parkkihallissa oli latauspaikkoja vain työsuhteessa olevien työsuhdeautoille. Nyt voi ladata muutkin hintaan 20 c/kWh. Nyt on kätevää :]

Tähän asti olen ladannut pääasiassa Kaupunkikallion parkkihallissa, jossa paikka. Siellä lataus ilmaista (sic!), mutta paikkoja vain seitsemän. Monesti kaikki varattuja.
Kyllä on kätevää. Suuri osa latureista rikki :cry:

Luulisi, että kolmivaihevirran jakelu ei olisi mitään rakettitekniikkaa kun sitä tehty jo 1800-luvun lopulta..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onneksi löysin asiasta vastaavan henkilön. "asiaa selvitetään".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9421
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sähköautoilun riemua. Vajaa 4 vuotta ja 60tkm ajettu auto ja jarrut täyttä remonttia vailla. Tai no etujarrut meni huoltamalla, kun irrotti osat, hioi ja rasvasi liukupinnat ja lattoi takas kasaan. Takana kuitenkin palat ja levyt täysin loppu. En ole myöskään koskaan nähnyt noin tiukasti paikalleen jumahtaneita jarrupaloja. Ei suostuneet lähtemään ilman väkivaltaa. Vasaralla piti hakata ruuvari kiilaksi jarrupalan ja levyn väliin, että sai palan liikkumaan. Ei ihme, että on laahannut ja pitänyt ääntä. Laitoin vielä vanhat palat huollon jälkeen takaisin, kun levyjä ei ollut hyllytavarana lähikaupassa, mutta täytyy saksasta tilata uudet levyt ja palat tuohon.

Olis pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta kun en ole kehdannut puuttua uuteen ja takuun alaiseen autoon. Eihän tuota ole edes tarvinnut katsestaa vielä. Oon vähän sitä mieltä, että olisi kohtuullista että takuun pitäisi huolehtia jarrujen toiminnasta sen aikaan, että päästään katsastusikään asti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 25.03.2024 15:55 Sähköautoilun riemua. Vajaa 4 vuotta ja 60tkm ajettu auto ja jarrut täyttä remonttia vailla. Tai no etujarrut meni huoltamalla, kun irrotti osat, hioi ja rasvasi liukupinnat ja lattoi takas kasaan. Takana kuitenkin palat ja levyt täysin loppu. En ole myöskään koskaan nähnyt noin tiukasti paikalleen jumahtaneita jarrupaloja. Ei suostuneet lähtemään ilman väkivaltaa. Vasaralla piti hakata ruuvari kiilaksi jarrupalan ja levyn väliin, että sai palan liikkumaan. Ei ihme, että on laahannut ja pitänyt ääntä. Laitoin vielä vanhat palat huollon jälkeen takaisin, kun levyjä ei ollut hyllytavarana lähikaupassa, mutta täytyy saksasta tilata uudet levyt ja palat tuohon.

Olis pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta kun en ole kehdannut puuttua uuteen ja takuun alaiseen autoon. Eihän tuota ole edes tarvinnut katsestaa vielä. Oon vähän sitä mieltä, että olisi kohtuullista että takuun pitäisi huolehtia jarrujen toiminnasta sen aikaan, että päästään katsastusikään asti.
Oletko varma, että ei olisi mennyt takuuseen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9421
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.03.2024 15:57 Oletko varma, että ei olisi mennyt takuuseen?
En, mutta olis vaatinut ainakin tappelua. Viime keväänä auto oli takuukorjauksessa takajarrujen johtojen vaihdon takia eikä jarruille siellä tehty mitään, vaikka taatusti oli jo silloin korjaustarpeessa. Samoin syksyllä oli määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä ja sieltä vaan kertoivat jarrujen tarvitsevan remonttia ja tekivät aiheesta aika kalliin tarjouksen.

Uudet levyt ja palat on noin satasen, kun tilaa saksasta, niin vaihdan mieluummin itse kuin alan vääntämään asiasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 25.03.2024 16:04

Uudet levyt ja palat on noin satasen, kun tilaa saksasta, niin vaihdan mieluummin itse kuin alan vääntämään asiasta.
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2024 8:30 https://www.bloomberg.com/news/articles ... ckout=true

Apple lopettaa autoprojektin.

Jos olisin Tim Cook niin aloittaisin (ellei jo ole käynnissä) kotitalousrobottiprojektin
Ehkä olen Tim Cook?

https://www.hs.fi/talous/art-2000010336109.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Apples to apples -vertailu sähkömallin kannattavuudesta Moottori-lehdessä:
https://moottori.fi/testi/vertailu-sahk ... nsaastoon/

Pienimmät kilsat, joilla sähkö alkoi kannattaa, oli Enyaq vs Octavia vertailussa: 15 000 km vuodessa.

Monilla merkeillä piti ajaa aika paljon. Aika hitaasti yleistyy sähköautot näillä luvuilla. Uusia polttiksia ei ehkä osteta, mutta väitän monen jatkavan ajoa polttiksella ja jäävän odottamaan parempia diilejä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Uskoakseni kaikissa noissa sähkömalli on polttista parempi auto. Sähkiksissä on vertailtavaan polttikseen nähden enemmän tehoa ja moottori vastaa paljon nopeammin ja on hiljaisempi. Eli kyse ei ole apples to apples.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Skodan tapauksessa Enyaq 6,6s ja Octavia 6,8s. Tehopainot per 100kg: 12,9 hv ja 12,3. Ei suurta eroa.

i4 kyllä on hyvä diili polttikseen verrattuna, jos yhtään ajaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bemarilla tosiaan vastaava malli olisi 430i, jolloin sitä ei oikein kannata ostaa i4:sen ohi oikein millään kilsoilla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.04.2024 12:07 Apples to apples -vertailu sähkömallin kannattavuudesta Moottori-lehdessä:
https://moottori.fi/testi/vertailu-sahk ... nsaastoon/

Pienimmät kilsat, joilla sähkö alkoi kannattaa, oli Enyaq vs Octavia vertailussa: 15 000 km vuodessa.

Monilla merkeillä piti ajaa aika paljon. Aika hitaasti yleistyy sähköautot näillä luvuilla. Uusia polttiksia ei ehkä osteta, mutta väitän monen jatkavan ajoa polttiksella ja jäävän odottamaan parempia diilejä.
Mä ajan tyypillisesti juuri tuon max 15.000. Se tahtoo johtaa siihen, ettei työsuhdeauto kannata mitenkään ja ei oikein sähkökään kannata vaikka miten laskisi.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin