Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21414
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Jos vetytankki ja polttokenno painaa ja maksaa merkittävästi vähemmän kuin akku, missei kannattaisi. Litiumakut ovat kuitenkin melkoinen ympäristöperseraiskaus nekin.
Juu, parempihan on aina parempi. Käytetään semmoista. Sähköllä on kuitenkin olemassaoleva infra ja lähiaikoina tuolla on iso merkitys kun ei-polttomoottir-autojen määrä on pieni.

Akkujen ympäristöhommista en niin tiedä. Tuottaako niiden valmistus kovastikin hiilidioksidia? Autojen mittakaavassa käytettyjen akkujen uusiokäytön pitäisi olla suhteellisen helppoa.

Käsittääkseni vetyä on tällä hetkellä huomattavasti halvempi tuottaa maakaasusta kuin sähköllä. Tarvittaisiin siis myös merkittävää kehitystä tuotantoteknologiassa tai paljon regulaatiota.

Ennustan, että 20v sisällä polttokenno ei ole merkittävä teknologia autoissa, kun taas sähkö lyö itsensä läpi samassa aikaikkunassa (vaikka yli 30% osuus henkilöautoista).
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21414
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pulkannaru kirjoitti:Toistaiseksi täyssähköauton "tankkausväli" on liian lyhyt, jotta tämä olisi vielä todellinen vaihtoehto.
Iso osa perheiden toisista autoista ei koskaan aja pitkää matkaa ja silloin kun ajavat, voisi tuon ajon ihan hyvin hoitaa sillä toisella autolla hyvin pienellä suunnittelulla. Jos ajaa jatkuvasti pitkiä matkoja, niin silloin ei varmaan kuulu ensimmäisiin ostajiin.

2007 moni oli sitä mieltä, että nappuloita ei luurissa korvaa mikään tunnoton lääppimisnäyttö. Nuo henkilöt ostivat sitten kosketusnäyttöluurinsa hieman myöhemmin kuin muut.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Hohoijaa.
Eli polttomoottoriauto kuitenkin tarvitaan moneen kotimaiseen autoilevaan perheeseen. Toistaiseksi. Koska sähköauto on vielä liian paska.
No niinhän mä oon yrittänyt kertoa.
En ole sähköautoa vastaan. En ole ollut älypuhelinta vastaan. Ostin äp:n heti kun sitä tarvitsin, en siksi koska se on hieno/elitistinen/edelläkävijätuote/jne. Sama tulee olemaan täyssähköauton kohdalla. Nyt harkitsisin hybridiauton ostoa, jos olisin ostamassa autoa. Toisaalta ei sopivassa hintaluokassa ole itselleni mieleistä hybridiä tai saati sähköistä, niin on hyvä että ajelen tällä itselleni muutoin mieleisellä (kesällä maantiellä todellisuudessa alle 5ltr/100km kuluttavalla) nelivetoisella polttomoottoriautolla.

Tuntuu joillain muilla, kuin mulla, jääneen sähköauto nyt ja heti kaikille -vaihde päälle.

On niissä jo nyt hyvää. Mutta vielä on pitkä matka kuljettavana.
Vielä 2030 jälkeenkin on tarvetta polttomoottoriautoille. Polttom. kanta on tosin silloin tod.näk puolet tai alle henkilöautokannasta. Hinta on yksi ratkaiseva tekijä (vrt vaikka Golt GTE n 40ke <-> Golf 1.4tsi n 26ke hinnat tällä hetkellä. Gäppi on aivan liian suuri. Vielä. Pelkkä raippavero ei tule kysymykseen, koska kansan perse ei vaan kestä tollaista raippaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:Perheessä on kohta neljä ajokortin haltijaa. Voisi ehkä ostaa kolmannen auton. Käytettyä ei jaksa. Ei toisaalta ihan kirppua uuttakaan. Ehkä Volvon tai Mersun pikkumalli? Vaimo haluaa automaattina, että voi myös ajaa sillä halutessaan. Saa nähdä. Hiukan juutalainen meinaa kampittaa, mutta aina voi rationalisoida, että uusi auto on turvallinen. Ei kyllä yli 30k:a juuri viitsi maksaa. Volvon saisi 30k:lla paljon paremmin varusteltuna kuin Mersun.
Homma on edelleen paskanpuhumisen asteella. Nyt tuntuvat vahvimmilta vaihtoehdoilta uusi Peugeot 208 tai vähän ajettu A-sarjan mersu. Uuden Peugeotin saisi n 20k:lla, käytetty vähän ajattu Mersu olisi n 27-30k (30k asetettu hinnan ylärajaksi). Itse en Peugeotista niin innostuisi, mutta vaimo tykkää.

Vaimolla on veto-oikeus kahteen asiaan; vanteet ja väri. Eo. ominaisuudet ovat torpanneet monta ehdokasta.

Esim. tämä ei kuulemma käy vanteiden takia

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/a/8029810


Lisäksi täytyy siis olla automaatti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:^ei kannata vaimolle kertoa, että uudet vanteet saa kumeineen vartissa alle. Jää jotain pelivaraa kahdenvälisiin.
Saahan ne uudet vanteet rahalla, mutta jos ostaa käytetyn, niin ei niitä auton mukana tulevia vanteita viitsi pois heittää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt alkoi hävettää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:
McJanne kirjoitti:^ei kannata vaimolle kertoa, että uudet vanteet saa kumeineen vartissa alle. Jää jotain pelivaraa kahdenvälisiin.
Saahan ne uudet vanteet rahalla, mutta jos ostaa käytetyn, niin ei niitä auton mukana tulevia vanteita viitsi pois heittää.
Tori.fi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

*gattismaista selittelyä*
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mikä on "semiautomaattinen ilmastointilaite"? Automaattisen ja manuaalisen ilmastointilaitteen ymmärrän, mutta minkälainen on semiauttomaattinen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Mikä on "semiautomaattinen ilmastointilaite"? Automaattisen ja manuaalisen ilmastointilaitteen ymmärrän, mutta minkälainen on semiauttomaattinen?
Ainakin mulla tuo puoliautomaatti on sellainen, että lämpötila veivataan kohdalleen ja sitten namiskasta painetaan A/C päälle tai pois. Uskoisin että täysautomaatti ottaa kompuran pois käytöstä jos kosteus ja lämpö on kohdillaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Taitaa joutua säätämään puhallusnopeutta ja suuntausta, jos paikallan olevat säädöt ei tyydytä kabiinihenkilökuntaa.
Lämpötilan yrittää pitää kohdillaan.

edit. AutoWiki

Ilmastointilaitteet voidaan jakaa pääpiirteittäin kolmeen ryhmään:
1) Manuaalinen ilmastointi, jossa kuljettaja säätää ilmastoinnin asetukset itse;
2) Puoliautomaattinen ilmastointi, jossa automaatti voi säätää osaa asetuksista esim. pitää lämpötilan haluttuna, mutta jättää esim. suuntauksen kuljettajan tehtäväksi ja
3) Automaattinen ilmastointi, jossa kuljettajan ei tarvitse tehdä välttämättä muita säätöjä kuin asettaa haluttu lämpötila.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onnenpyörä viimein pysähtyi osoittamaan Ford Fiestaa 1 litran Ecoboost koneella (3 sylinteriä, 100hp). Automaatti. Siihen sitten kaikenlaista lisäkilkettä, mm. vaimon (Sic!) toiveesta erikoiskorisarja kaikenlaisine levikkeineen ja spoilereineen ja lisäksi vielä katon teippaus mustaksi. Muu auto Candy Red, ja katto siis teipataan mustaksi, sekin vaimon toiveesta.

Ulkopäin tämän näköinen, mutta väri eri, katto teipattu ja eri vanteet

https://www.autokeskus.fi/autot/vaihtoa ... ta/353395/

Syyskuun alussa tulee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23522
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mihin autoon toi hansikaslokero kuuluu?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:) Teinixille sopiva auto. Tuo tulee lasten käyttöön.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

1 litran kone ja teinilevikkeet? Lol. On se vaimos kyllä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16705
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minulla on, jos ei nyt lähipiirissä, niin ainakin keskipitkän etäisyyden piirissä, muutamia tuttuja perheverkostoja, joidenka lapset ovat saavuttaneet autoiluiän ja jotka elävät lähiöelämää useine ja ahkerasti käytettyine autoineen. Näissä tapauksissa on ymmärtääkseni jostain syystä pidetty keskeisenä, että nuorisolaisilla on jossain tottumus- ja rutiininkehittämiseen liittyvässä pedagogisluonteisessa visiossa, käytössään ensisijaisesti käsivaihteiset menopelit. Ajattelisin ehkä, että tämä on vähän vanhentunut näkökulma, ja Daven automaattiratkaisu on ihan perusteltu. Lisäksi on jossain asennekasvatuksellisessa mielessä kerrassaan erinomaista, että Dave ostaa litran koneen eikä vanhaa 5.0 karvanoppa-Bemaria, kuten olen myös naapurustossa ollut havitsevinani toimittavan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23522
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meikäläisen punaniskapiireissä jälkikasvulle on hankittu yleensä ensimmäiseksi katulailliseksi autoksi sellainen peli, jossa on paljon metallia ympärillä. 70- ja 80-luvun mersut ja Volvot ovat olleet suosittuja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Automaatti otettiin sen takia, että vaimo halusi, että hän voi tarvittaessa ajaa sillä myös.

1 litran kone on ainoa, jonka saa automaattina.

http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id

Sitä paitsi meillähän on nyt hieno moottorilajitelma;

1 auto sähkömoottorilla
1 auto V8:lla
1 auto 1 litran kolmisylinterinen turbo. Itsekin tykkään tuosta koneesta, on uudenaikainen vehje. Polttomoottoreiden tulevaisuus on pienissä vajaasylinterisissä ahdetuissa moottoreissa.

Ps. Tärkein speksi meinasi unohtua; Fordin juhlavuoden kunniaksi seitsemän vuoden takuu!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/autot/a1464058079629

Kova tavoite, mutta ilmeisesti ei mahdoton, kun ottaa huomioon, että Yhdysvalloissa, jossa kuolee 30 000 ihmistä vuodessa autokolareissa, kukaan ei ole kuollut Volvon XC90:ssä viimeisen neljän (tuoreimpien tilastojen) vuoden aikana.

http://money.cnn.com/2016/01/20/luxury/ ... cars-2020/

Kyllä mä olen valmis maksamaan ekstraa erityisturvallisesta autosta, jos se ei tee autosta muuten huonompaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21414
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eräs turvallisuutta lisäävä tekijä olisi auton kyvyttömyys ajaa ylinopeutta tai käyttää bussikaistaa?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25709
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Eräs turvallisuutta lisäävä tekijä olisi auton kyvyttömyys ajaa ylinopeutta tai käyttää bussikaistaa?
Molemmat heikentäisivät auton ominaisuuksia, eli en haluaisi niitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Bussikaistallahan on turvallisinta evö!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin