Näytähän nää "vastaavat" mitä tarkoitat?exPertti kirjoitti:No, arvelinhan hinnaneronkin väärin. Etsin edes sinnepäin vastaavat rellun ja passatin ja vaikka passatilla on ajettu yli puolet enemmän on rellun hinta vain 58% siitä.
Autoilu 2
Re: Autoilu 2
Re: Autoilu 2
Laitas nyt ne vastaavat ihan esille, niin katsotaan ootko tehnyt valintas kenties hieman biasoituneesti esimerkiksi valitsemalla halvimman ja kalleimman minkä löydät, vai ovatko ko. esimerkit ihan "rehellisesti" poimittuja. Mikähän mahtaa olla ko. autojen hintaero uutena? Eli voidaanko puhua samanlaisesta autosta alkujaankaan?
Re: Autoilu 2
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko noilla autoilla on keskimäärin ajettu.
Re: Autoilu 2
No, en mä jaksa nyt just tutkia. Mutta kyllä mua toisaalta vähän ihmetyttää että miksi kukaan haluaa kilpailla oman autonsa mahdollisimman huonosta jälleenmyyntiarvosta.
Re: Autoilu 2
Mikäs rellun malli vastaa testin voittanutta I30:stä? Vertaas niiden hintoja?exPertti kirjoitti: "Eniten autoa rahalla"
'
Re: Autoilu 2
Muah. Juu ei.exPertti kirjoitti:Eikös Clio ole isompi?
Miksi kukaan yrittäisi päästä kaikin voimin eroon ehjästä autosta verrattuna esimerkiksi huomattavasti epäluotettavmpaan relluun?Epäilemättä i30 tulee olemaan toooosi halpa parin vuoden päästä, kun niistä yritetään kaikin voimin päästä eroon.
Re: Autoilu 2
^ Jos näin maalaisjärjellä ajatellaan, niin jos Hyundai alkaa menestymään luotettavuustilastoissa ja vastaavissa autovertailuissa, niin eikös se lähinnä nosta auton arvostusta ja sitä myöten jälleenmyyntiarvoa? Sille siis tuskin käy Kioja vaan pikemminkin Skodat. Et sä voi rinnastaa huonoa vinkuintialaista autoa hyvään vinkuintialaiseen autoon vain sillä perusteella että ne on molemmat olleet joskus paskoja kommarivehkeitä joskus nakkisodan aikaan.
Tähän tietysti voi poikkeuksena laskea ranskalaiset, jotka ovat pelkkää sutta ja sekundaa ihan vain siksi että sattuvat tulemaan sieltä ranskalaisen työmoraalin omaavasta maasta.
Tähän tietysti voi poikkeuksena laskea ranskalaiset, jotka ovat pelkkää sutta ja sekundaa ihan vain siksi että sattuvat tulemaan sieltä ranskalaisen työmoraalin omaavasta maasta.
Re: Autoilu 2
Kumman ostat mielummin. Saman ikäisen, yhtä paljon ajetun ja yhtä vaikeasti eroon päästävän Hyundain vai Renaultin?exPertti kirjoitti: Epäilemättä i30 tulee olemaan toooosi halpa parin vuoden päästä, kun niistä yritetään kaikin voimin päästä eroon.
Mun vastauksen varmaan arvaatkin..
Re: Autoilu 2
exPertti kirjoitti: Ei minulla ollut mitään vaivaa rellusta eroon pääsemisessä. Merkkiliikkeeseen meni
Hyvä Pertti.
Re: Autoilu 2
Ensimmäinen sähköauto myyntiin Suomessa
Jos hinta olisi puolet tuosta, niin saattaisin ostaa. Tod. näk. se jonain päivänä on.
Jos hinta olisi puolet tuosta, niin saattaisin ostaa. Tod. näk. se jonain päivänä on.
Re: Autoilu 2
NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen sähköauto myyntiin Suomessa
Jos hinta olisi puolet tuosta, niin saattaisin ostaa. Tod. näk. se jonain päivänä on.
Vieläkös noista pitää maksaa sama käytttövoimavero kuin dieseleistäkin?
Re: Autoilu 2
Joo. Vuotuinen autovero on sitten alimmassa luokassa (jotain 20 euroa). Vuotuinen autoverohan muuttui juuri CO2-perusteiseksi myös.masa kirjoitti:NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen sähköauto myyntiin Suomessa
Jos hinta olisi puolet tuosta, niin saattaisin ostaa. Tod. näk. se jonain päivänä on.
Vieläkös noista pitää maksaa sama käytttövoimavero kuin dieseleistäkin?
Re: Autoilu 2
No onhan se. Verottajan ahneus on loputon.masa kirjoitti:Ihan käsittämätöntä pelleilyä.NuoriD kirjoitti:Joo.
Uusista pistokehybrideistä (joita ei vielä ole markkinoilla) tulee menemään käyttövoimavero myös, koska niitä voi ladata sähköllä, vaikka bensiini onkin pääasiallinen energiamuoto.
Re: Autoilu 2
"Suomessa häkä- ja maakaasulla toimivien autojen polttoaineet on vapautettu veroista"
Osta semmonen!
Osta semmonen!
Re: Autoilu 2
Mitä se sähköauton lataus maksaa verrattuna tankilliseen bensaa? Ilmaista tietenkin jos tankkaa työpaikan sähköverkosta Mutta siis jos noi yleistyy, niin monta uutta ydinvoimalaa pitää rakentaa, vai pitääkö?
Re: Autoilu 2
Sähköauton sähkökustannus on noin 2 euroa/ 100km. Sähköntarvekysymykseen en osaa vastata.Charles Caldwell kirjoitti:Mitä se sähköauton lataus maksaa verrattuna tankilliseen bensaa? Ilmaista tietenkin jos tankkaa työpaikan sähköverkosta Mutta siis jos noi yleistyy, niin monta uutta ydinvoimalaa pitää rakentaa, vai pitääkö?
Re: Autoilu 2
Tähän sitä sitten vissiin mennään. Ei muuta kuin rannikko täyteen tuulivoimaloita nyt kun tuo ilmaston muutos tuo tullessaan niitä hirmumyrskyjä. Kunhan ei meidän saareen ;) Näistä väli- ja pohjoisamerikan hirmumyrskyistä kaikki tehot irti nyt ja heti :)NuoriD kirjoitti:Sähköauton sähkökustannus on noin 2 euroa/ 100km.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21487
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Näin tuossa taannoin Teslan suomen kilvissä. Osta sellainen. Sopii lekurille paremmin. Salkusta jää vielä kolmannes jäljellekin.NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen sähköauto myyntiin Suomessa
Jos hinta olisi puolet tuosta, niin saattaisin ostaa. Tod. näk. se jonain päivänä on.
Re: Autoilu 2
Eihän se noin mene: myrskyllä tulee persnettoa, kun pitää pistää pöristimet kiinni.Charles Caldwell kirjoitti: Tähän sitä sitten vissiin mennään. Ei muuta kuin rannikko täyteen tuulivoimaloita nyt kun tuo ilmaston muutos tuo tullessaan niitä hirmumyrskyjä. Kunhan ei meidän saareen ;) Näistä väli- ja pohjoisamerikan hirmumyrskyistä kaikki tehot irti nyt ja heti :)
Tyvenellä on sitten vastaavasti vähän jonoa "bensa"-asemalla.
Re: Autoilu 2
Smart grid -visioissa sähköautoa ladataan halvalla ja sitten mahdollisesti myydään ladattua sähköä verkkoon päin huippuhinnan aikaan.
Sähkön hinta näyttää vaihtelevan
http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice/
Vuorokaudessa noin 5 senttiä/kwh maksimi- ja minimihintojen välillä, eli ei siitä tietysti suurta rahasampoa saa.
Jos joskus tulevaisuudessa autojen akut olisivat niin isoja, että pystyisi varastoimaan ja myymään esim. 50 kWh, niin siitä saisi 2,5 euroa vuorokaudessa.
Mutta voi tietysti olla, että tuosta oltaisiin valmiita maksamaan enemmän, koska se helpottaisi tuulisähkön laajamittaista käyttöön ottoa.
Sähkön hinta näyttää vaihtelevan
http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice/
Vuorokaudessa noin 5 senttiä/kwh maksimi- ja minimihintojen välillä, eli ei siitä tietysti suurta rahasampoa saa.
Jos joskus tulevaisuudessa autojen akut olisivat niin isoja, että pystyisi varastoimaan ja myymään esim. 50 kWh, niin siitä saisi 2,5 euroa vuorokaudessa.
Mutta voi tietysti olla, että tuosta oltaisiin valmiita maksamaan enemmän, koska se helpottaisi tuulisähkön laajamittaista käyttöön ottoa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21487
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Smart Gridding at HomeNuoriD kirjoitti:Smart grid -visioissa sähköautoa ladataan halvalla ja sitten mahdollisesti myydään ladattua sähköä verkkoon päin huippuhinnan aikaan.
Re: Autoilu 2
^^ Illalla nukkumaan mennessäni pohdin tätä kysymystä ja mieleen iski epäilys, että olin tehnyt pilkkuvirheen. Kyllä.
Hinta vaihtelee 0,5 senttiä/kWh maksimi- ja minimihintojen välillä, eli 50 kWh:n myymisestä saisi voittoa vain 25 senttiä. Eli ei siinä kyllä ole kauheasti houkutusta.
Mutta toinen juttu on, että sähköyhtiöt saattaisivat maksaa tätä enemmän siitä, että niillä on tieto tarvittaessa välittömästi saatavasta tehoreservistä.
Jos suomessa olisi miljoona sähköautoa (autot ovat yli 90% ajasta pysäköitynynä), niin siitä saisi 0.9 (90% parkissa) x 1 000 000 x 50 kWh = 45 000 MWh energiaa, eli 4500 MW 10 tunnin ajan, eli autojen akut pystyisivät 10 tunnin ajan tarjoamaan neljän ison ydinvoimalan verran energiaa.
Voi myös olla, että hinta jatkossa vaihtelee tuulivoiman lisääntymisen takia enemmän, koska joskus on tilanne, jossa tuulee hyvin, mutta kysyntää ei ole. Vastaavasti välillä ei tuule, mutta kysyntä on kova, esim tyyni kylmä talvinen arkipäivä.
Hinta vaihtelee 0,5 senttiä/kWh maksimi- ja minimihintojen välillä, eli 50 kWh:n myymisestä saisi voittoa vain 25 senttiä. Eli ei siinä kyllä ole kauheasti houkutusta.
Mutta toinen juttu on, että sähköyhtiöt saattaisivat maksaa tätä enemmän siitä, että niillä on tieto tarvittaessa välittömästi saatavasta tehoreservistä.
Jos suomessa olisi miljoona sähköautoa (autot ovat yli 90% ajasta pysäköitynynä), niin siitä saisi 0.9 (90% parkissa) x 1 000 000 x 50 kWh = 45 000 MWh energiaa, eli 4500 MW 10 tunnin ajan, eli autojen akut pystyisivät 10 tunnin ajan tarjoamaan neljän ison ydinvoimalan verran energiaa.
Voi myös olla, että hinta jatkossa vaihtelee tuulivoiman lisääntymisen takia enemmän, koska joskus on tilanne, jossa tuulee hyvin, mutta kysyntää ei ole. Vastaavasti välillä ei tuule, mutta kysyntä on kova, esim tyyni kylmä talvinen arkipäivä.
Re: Autoilu 2
Eli pähkit tätä ja sitten alkoi panettamaan?NuoriD kirjoitti:^^ Illalla nukkumaan mennessäni pohdin tätä kysymystä ja mieleen iski epäilys, että olin tehnyt pilkkuvirheen. Kyllä.
Re: Autoilu 2
Panemisen jälkeen mietin tätä.elco kirjoitti:Eli pähkit tätä ja sitten alkoi panettamaan?NuoriD kirjoitti:^^ Illalla nukkumaan mennessäni pohdin tätä kysymystä ja mieleen iski epäilys, että olin tehnyt pilkkuvirheen. Kyllä.