Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Polttoaineen säästöä.
Kummallista, että tuota ei ole tehty jo aiemmin 4-sylinterisissä. V8:ssahan ollut tosiaan jo aiemmin joissakin.
Kun eivät kai ole oikein jaksaneet heräillä V8-ssakaan niin eivät ole uskaltaneet kokeilla kahdella pytyllä ajoa pikkukoneilla.
Jaa? Sylintereiden uudelleen käynnistymisessä ollut ongelmaa? Näin maallikkona tuntuisi oudolta ottaen huomioon, että joka kertahan autoa startatessa ne kaikki sylinterit ovat kylminä.

Muistaakseni ainakin V8-hemi vaihtaa noita lepuuttavia sylintereitä ajon aikana, jotta lämpö jakautuu tasaisesti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:Tosin tuohan sopisi volkkarille, kun jo TSI konekin on niin erikoinen viritelmä että se vaihdetaan ennen uuteen kuin ruvetaan koneremonttiin.
Kyllä tätä nykyä ihan jokainen volkkarin moottori mikä tehtaalta ulos tulee tuntuu täyttävän nuo speksit. Ja varmaan muidenkin valmistajien. Niin tehtiin Transporterin 5-sylinteriselle TDI:llekin kun öljyt pääsivät valumaan ulos, vaikka ajossa ei vielä huomannut mitään eroa.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:Niin, että kertakäyttömyllyjä ovat kaikki? Paljon mahdollista.
Uskoisin että monissa tapauksissa on autotehtaalle edullisempaa shipata uusi moottoriyksikkö perille ja nostattaa se nosturilla paikoilleen, kuin pistää joku kulipariskunta arpomaan ja analysoimaan 10 tunniksi jakoavain kädessä että mikähän täällä nyt mättää. Etenkin jos fiksaus menee pieleen.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Niin, että kertakäyttömyllyjä ovat kaikki? Paljon mahdollista.
Uskoisin että monissa tapauksissa on autotehtaalle edullisempaa shipata uusi moottoriyksikkö perille ja nostattaa se nosturilla paikoilleen, kuin pistää joku kulipariskunta arpomaan ja analysoimaan 10 tunniksi jakoavain kädessä että mikähän täällä nyt mättää. Etenkin jos fiksaus menee pieleen.
Eikös jonkun Astran tehdashinta ole jotain 5000 (TM:ssä heitettiin tällainen luku, tosin esimerkinomaisesti, ei totuutena)? Eli ei sen moottorin hinta paljoa ole. Ei kannata kovin pitkään tosiaan korjata.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Lueskelin tuosta sylinterien sammuttamisesta. Hakusanalla cylinder deactivation löytyy. Ongelma on aiemmin ollut lisääntynyt värinä ajettaessa osa sylintereistä sammutettuina. VW väittää nyt ratkaisseensa ongelman.

Aivan ekassa cadillacin 80-luvun versiossa oli lisäksi ongelma, että polttoaineen syöttö jatkui myös sammutettujan sylinterien imusarjaan ja näin sinne kertyi polttoainetta ja kone sitten ryntäsi, kun sylinterit otettiin taas käyttöön. Nykyisessä suorasuihkutuskoneessa tämä ei ole ongelma, koska polttoaineen syöttä katkaistaan myös.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://autot.oikotie.fi/uutinen/autojen ... 908?ref=HS

No jaa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V ... 7s_largest

Aikaa huimaa ajatella, että jossain vuoden 1971 Cadillacissa oli 500 hevosvoimaa!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V ... 7s_largest

Aikaa huimaa ajatella, että jossain vuoden 1971 Cadillacissa oli 500 hevosvoimaa!
Eik ne oo niitä SAE-heppoja?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V ... 7s_largest

Aikaa huimaa ajatella, että jossain vuoden 1971 Cadillacissa oli 500 hevosvoimaa!
Eik ne oo niitä SAE-heppoja?
Ei mitään tietoa.
Katsoin muuten väärää saraketta. 400 hp oli enimmillään. Helvetin paljon silti. Tilavuus 8.2 litraa :D

Edit: oli ne. Onko niissä paljon eroa nykyisiin?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Edit: oli ne. Onko niissä paljon eroa nykyisiin?
Oli. Hinaaja varmaan muistaa paljonko.

http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosvoima
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Oli siinä tosiaan näköjään iso ero. Linkittämästäni Cadillac-artikkelista

"365 brake horsepower (272 kW), or 235 horsepower (175 kW) in the new SAE net ratings"

Mitenköhän nuo SAE netto hevosvoimat sitten puolestaan suhtautuivat nykyisiin hevosvoimiin?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Oli siinä tosiaan näköjään iso ero. Linkittämästäni Cadillac-artikkelista

"365 brake horsepower (272 kW), or 235 horsepower (175 kW) in the new SAE net ratings"

Mitenköhän nuo SAE netto hevosvoimat sitten puolestaan suhtautuivat nykyisiin hevosvoimiin?
Nykyiset hevosvoimat ovat SAE netto/DIN -hevosvoimia. Ne vanhat hevosvoimat olivat SAE brutto -hevosvoimia. Toi termi "bhp" tossa vertailukohtana SAE nettoon on huono koska "bhp" tarkoittaa vain brake horsepoweria eli suomeksi jarrudynamometrihevosvoimaa. Se ei kerro yhtään mistä se on mitattu ja millä normilla, ainoastaan että mittauksessa on käytetty jarrudynamometriä. Ja varsinkin britit käyttävät tuota "bhp"-termiä vielä nykyisinkin, vaikka hevoset ovat ehdasti SAE netto/DIN -mukaisia.

Nuo Cadillacin 60/70-taitteen hirmuisia SAE bruttotehoja sisältäneet massiivimoottorit eivät tainneet siis parhaimmillaankaan tuottaa juuri yli 250 nykyhevosta. Nykyäänhän Caddya saa jo lähemmäs 600 hevosella ulos marketista, 700 hevosella jos rustaat virityspajaoption. Ja vielä 1990-luvulla ekat 300 heppaset Northstar 32V:t oli tosi kova juttu.

http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosv ... inn.C3.A4t
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Oli siinä tosiaan näköjään iso ero. Linkittämästäni Cadillac-artikkelista

"365 brake horsepower (272 kW), or 235 horsepower (175 kW) in the new SAE net ratings"

Mitenköhän nuo SAE netto hevosvoimat sitten puolestaan suhtautuivat nykyisiin hevosvoimiin?
Nykyiset hevosvoimat ovat SAE netto/DIN -hevosvoimia. Ne vanhat hevosvoimat olivat SAE brutto -hevosvoimia. Toi termi "bhp" tossa vertailukohtana SAE nettoon on huono koska "bhp" tarkoittaa vain brake horsepoweria eli suomeksi jarrudynamometrihevosvoimaa. Se ei kerro yhtään mistä se on mitattu ja millä normilla, ainoastaan että mittauksessa on käytetty jarrudynamometriä. Ja varsinkin britit käyttävät tuota "bhp"-termiä vielä nykyisinkin, vaikka hevoset ovat ehdasti SAE netto/DIN -mukaisia.

Nuo Cadillacin 60/70-taitteen hirmuisia SAE bruttotehoja sisältäneet massiivimoottorit eivät tainneet siis parhaimmillaankaan tuottaa juuri yli 250 nykyhevosta. Nykyäänhän Caddya saa jo lähemmäs 600 hevosella ulos marketista, 700 hevosella jos rustaat virityspajaoption. Ja vielä 1990-luvulla ekat 300 heppaset Northstar 32V:t oli tosi kova juttu.

http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosv ... inn.C3.A4t
:sir:

Paljonkohan tuollainen 70-luvun 8.2 litran moottori kulutti polttoainetta?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Cadillac Eldorado (500-cu.-in. engine, automatic transmission), 8.1 m.p.g.

Read more: http://www.time.com/time/magazine/artic ... z1XqmaJXMy
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^ näyttää olevan 29l/100 km tutummissa yksiköissä. :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Rauhallista maantieajoa saattaa mennä 15-20 l/100km lukemilla, jos oikein kevyt kaasujalka ja armeias maanpinnanmuotoilu.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Noppaelain
Elämätön Kitisijä
Viestit: 367
Liittynyt: 20.01.2011 1:33
Paikkakunta: Satunnainen

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Noppaelain »

NuoriDaavid kirjoitti:Aivan ekassa cadillacin 80-luvun versiossa oli lisäksi ongelma, että polttoaineen syöttö jatkui myös sammutettujan sylinterien imusarjaan ja näin sinne kertyi polttoainetta ja kone sitten ryntäsi, kun sylinterit otettiin taas käyttöön.
Yksi kaveri uitti kontissa tuollaisen '81 Cadillac Fleetwoodin Kaliforniasta viime vuonna. Niistä kai usein kytkettiin koko järjestelmä pois jo ennen myyntiä.

Esittelyajoa ym: http://www.youtube.com/watch?v=L91EbWg0x-E
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Sattui autoon sattumalta mahtava lisävaruste: aktiivinen vakionopeuden säädin. Eli vehje löysää nopeutta kun eteen tulee matelemaan auto ja kiihdyttää kun este poistuu. Mikä ihmeellisintä: feature todella toimii! Jos joku paukkaa eteen yllättäen niin auto jarruttaa itse.

On kyllä perkele ihmeellistä tekniikkaa. Ainoa puute on, että turvavälin säädöstä puuttuu nollavaihtoehto, jossa mentäisiin metrin päähän edelläajavasta ja voisihan se tietty soittaa torvea ja vilkutella valoja automaattisesti.

Toisaalta, iPod-integraatio on jumalattoman kökkö.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Niin, olen tullut toimeen oli nastoja tai ei.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Leevi kirjoitti:Niin, olen tullut toimeen oli nastoja tai ei.
Niin?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

http://www.iltasanomat.fi/autot/etujarj ... 69943.html


Kysymys. Onko tuo autoliitto koskaan saanut mitään aikaiseksi? Siis mitään sellaista, josta olisi ollut autoilijalle jotain konkreettista hyötyä?

Itse en muista kuin näitä kerran vuoteen tulleita "me paheksumme, mutta emme teee muuta" -juttuja.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23546
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti: Siis mitään sellaista, josta olisi ollut autoilijalle jotain konkreettista hyötyä?
Jäsenenä kyllä: http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvel ... -jasenyys/
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:
masa kirjoitti: Siis mitään sellaista, josta olisi ollut autoilijalle jotain konkreettista hyötyä?
Jäsenenä kyllä: http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvel ... -jasenyys/

Lähinnä hain näitä verot nousee, kulut nousee, maksa lisää, ryöstämme sinut -juttuja. Siis että ovatko onnistuneet torppaamaan mitään korotuksia tai saaneet aikaan alennuksia? Autoveron aleneminenkin taisi olla lähtöisin siitä eräästä urheasta mersumiehestä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23546
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tajusin kyllä, mutta hiukan puolustin alaportaan pelastuspartiomiesten hienoa toimintaa.

Tiedä sitten mahtaisiko valtiovallan autoriistolle edes Chuck Norris mitään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18766
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Niba »

Viimeinkin ruotsalaiset autot saavat arvostusta jota ansaitsevat!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Kiinnostaisi hommata ensi talveksi käytetty neliveto farmari hintaluokassa 20-30t€. Golf, Passat, V70 ja Octavia ovat olleet suurennuslasin alla, mutta minkälaisia kiesejä ovat Legacy ja Outback? Tai tuleeko joitain muita nelareita mieleen?